Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Rajqawee » 29/10/20, 10:17

Did67 schreef:O Doris!!!

Ik moet je zeggen dat jouw verwondering over deze "hallucinaties" mij veel plezier doet!


Ik ook ! Het brengt frisheid in deze soms wat muffe wereld.

Ik ben dit onderwerp nog steeds schuin aan het lezen, maar ik heb niet veel te zeggen... behalve dat ons verhuisproject goed vordert, en we zullen zeer waarschijnlijk naar de Pyreneeën verhuizen: om preciezer te zijn, het wordt Carcassonne , of Saint-Gaudens. A priori zouden we de voorkeur geven aan Saint-Gaudens (om vele redenen!)

Het project zal uiteindelijk een grond van minimaal 1500m² opleveren voor een moestuin, boomgaard, broodoven... als gezin is iedereen enorm gemotiveerd! Kinderen ook!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/10/20, 10:25

Bedankt, heel goed, ik heb het ook op je feed gedeeld, omdat je iets met mijn avontuur te maken had. Zonder jouw advies en jouw antwoorden op de vele vragen die ik mezelf stel, zou ik hier niet zijn. Ik denk zelfs dat mijn man en ik misschien geen moestuin meer hebben, mijn man om gezondheidsredenen, en ik, omdat ploegen, graven en al dat gedoe mij altijd zat is.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 29/10/20, 10:42

Dankjewel. Ik weet dat je oprecht bent...

Ik heb deze kans om kennis te delen zoals anderen zaden delen... Dus als het groeit, ja, voel ik voldoening. Merk op dat ik het niet heb over "trots" (wat voor mij een vervelende fout is).

Ik put energie uit om weer de weg op te gaan. Zeug. Opnieuw zaaien. Gooi zaden. Ten onrechte en ten onrechte! Ik kwam uitgeput terug van mijn "inval" in de Haute-Savoie. Ga met de auto (om overvolle treinen te vermijden). 7 uur (ik ging naar de Franse kant) in de regen. Vreselijke verkeersomstandigheden. Zaterdagochtend, aanmelding op de Place de Thorens-Glières. Aan het einde van de middag vindt de conferentie plaats. En zondag terug. Bij mooi weer deze keer. Maar ik moest gefocust blijven. Maandag dus: uitgewrongen! Dus van tijd tot tijd heb ik een paar “lieve woorden” nodig (in de nobele zin...) om mijn batterijen op te laden!
1 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/10/20, 11:12

Rajqawee schrijft:Ik ben dit onderwerp nog steeds schuin aan het lezen, maar ik heb niet veel te zeggen... behalve dat ons verhuisproject goed vordert, en we zullen zeer waarschijnlijk naar de Pyreneeën verhuizen: om preciezer te zijn, het wordt Carcassonne , of Saint-Gaudens. A priori zouden we de voorkeur geven aan Saint-Gaudens (om vele redenen!)

Het project zal uiteindelijk een grond van minimaal 1500m² opleveren voor een moestuin, boomgaard, broodoven... als gezin is iedereen enorm gemotiveerd! Kinderen ook!


Nou dat wordt duidelijker, daar gaan we, uiteindelijk de moestuin van een lui mens in St. Gaudens of Carcassonne!
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 29/10/20, 12:09

Did67 schreef:Dankjewel. Ik weet dat je oprecht bent...

Ik heb deze kans om kennis te delen zoals anderen zaden delen... Dus als het groeit, ja, voel ik voldoening. Merk op dat ik het niet heb over "trots" (wat voor mij een vervelende fout is).

Ik put energie uit om weer de weg op te gaan. Zeug. Opnieuw zaaien. Gooi zaden. Ten onrechte en ten onrechte! Ik kwam uitgeput terug van mijn "inval" in de Haute-Savoie. Ga met de auto (om overvolle treinen te vermijden). 7 uur (ik ging naar de Franse kant) in de regen. Vreselijke verkeersomstandigheden. Zaterdagochtend, aanmelding op de Place de Thorens-Glières. Aan het einde van de middag vindt de conferentie plaats. En zondag terug. Bij mooi weer deze keer. Maar ik moest gefocust blijven. Maandag dus: uitgewrongen! Dus van tijd tot tijd heb ik een paar “lieve woorden” nodig (in de nobele zin...) om mijn batterijen op te laden!

Ik denk dat het verder gaat, je zaait, maar je mycorrhiseert ook omdat de openheid die je bij ons teweegbrengt veel verder gaat dan de moestuin, groenten zijn slechts één aspect van dit geheel.

Ik kan niet wachten om een ​​aantal problemen opgelost te zien om van dit alles de echte waarde te kunnen benutten. Door het opnieuw inrichten van een moestuin heb ik het beter vol kunnen houden, maar ook kan ik projecten overwegen die verbeterd kunnen worden. gerealiseerd in de nabije toekomst, dus ja bedankt Didier, en als de wetenschap dat je mij geholpen hebt jou op zijn beurt helpt, dan des te beter
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/10/20, 13:57

Moindreffor schreef:Ik denk dat het verder gaat, je zaait, maar je mycorrhiseert ook omdat de openheid die je bij ons teweegbrengt veel verder gaat dan de moestuin, groenten zijn slechts één aspect van dit geheel.


Omdat we ineens beseffen dat we niet zomaar onze moestuin aan het verbouwen zijn, maar integreren in een systeem, ieder in zijn eigen sector met zijn eigen klimaat en bodem. Zoals je zegt, het is een geheel, en niet alleen "ik neem iets, ik maak een gat, het groeit en ik oogst, en als ik het mis, komt dat omdat ik de juiste maan heb gemist".
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 29/10/20, 21:07

Doris schreef:
Moindreffor schreef:Ik denk dat het verder gaat, je zaait, maar je mycorrhiseert ook omdat de openheid die je bij ons teweegbrengt veel verder gaat dan de moestuin, groenten zijn slechts één aspect van dit geheel.


Omdat we ineens beseffen dat we niet zomaar onze moestuin aan het verbouwen zijn, maar integreren in een systeem, ieder in zijn eigen sector met zijn eigen klimaat en bodem. Zoals je zegt, het is een geheel, en niet alleen "ik neem iets, ik maak een gat, het groeit en ik oogst, en als ik het mis, komt dat omdat ik de juiste maan heb gemist".

ja maar niet alleen de moestuin, het laat je ook anders denken en naar het leven kijken, ook al is wat je zegt absoluut waar
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/10/20, 22:36

Wat ik wilde zeggen is dit, misschien slecht uitgedrukt, maar als ik 'samen' zeg, betekent het veel dingen, veel verder dan de moestuin. Maar soms kom ik woorden tekort, zelfs in mijn moedertaal, de geest is breed en de rest volgt niet altijd. Hier zitten we op dezelfde golflengte : Wink:
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Yool
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 225
Inschrijving: 16/08/19, 10:23
Plaats: Pas De Calais
x 44

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Yool » 30/10/20, 16:20

Het is mijn beurt om je te bedanken! En meer in het algemeen voor alle actoren in deze draad. Het is elke keer een plezier om er doorheen te gaan, omdat ieders ervaringen interessant zijn. Bedankt Didier dat je weet hoe je dit in je video's en boeken kunt verwerken (zelfs als sommigen het te lang vinden...)
Wat ik het meest waardeer is dat we ver verwijderd zijn van dogma’s, van binaire keuzes (goed/niet goed). In relatie tot de wereld om ons heen en wat er gebeurt op het moment dat we de indruk hebben dat we altijd een kant moeten kiezen (voor of tegen), is het een echte verademing.

Als ik op een dag niet toevallig een van je video's was tegengekomen, zou ik waarschijnlijk nog steeds heuveltjes maken (waarvoor allemaal?) of andere onzin van dit soort, die in mijn context absoluut niet relevant is (zoals in 90% van de tuinen). ).

Toen ik vier jaar geleden mijn land kreeg (250 vierkante meter bebouwbaar), haalde mijn vrouw mij in het begin over om slechts een klein deel (zoals 4 m100) te doen, omdat ze bang was dat ik te veel tijd in de tuin zou doorbrengen. Toen hij zag dat er op de naastgelegen conventioneel bebouwde percelen minstens twee aan het tuinieren waren en dat ik alleen was (en nog steeds ben), maakte dat hem bang. Zo struinde ik YouTube en andere sites af op zoek naar een manier van tuinieren die ecologische principes respecteert en niet te tijdrovend is. Tegenwoordig bewerk ik vrijwel de gehele oppervlakte (behalve de steegjes) zonder dat het veel tijd kost. Nou, soms geef ik toe dat ik daar veel tijd doorbreng met observeren en "verwonderen" zoals Doris;) en Madame belt me ​​om me te vertellen dat het tijd is om naar huis te gaan : Cheesy:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 30/10/20, 16:24

Dit is de verslaving waarover ik het heb in de conclusie van mijn eerste boek: zoals alles wat plezier geeft, kan een luiaardsmoestuin verslavend worden! We gaan erheen of we blijven er niet omdat het MOET... Nee, nee, gewoon omdat we ons goed voelen. Of dat er iets interessants te zien is...
5 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : LudoThePotagiste en 380 gasten