Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 27/10/20, 00:45

Obamot schreef:Tot welke maximale diepte evolueren de mycorrhiza's?
En vooral? Enkele centimeters onder het oppervlak?

In feite verwijst het woord ‘mycorrhiza’ naar de associatie tussen een plant (mycorrhiza) en een schimmel (mycorrhiza). Er zijn dus verschillende groepen mycorrhiza-schimmels (ecto-, endo-, erico-...), en binnen deze groepen meerdere soorten. Ik denk dus niet dat je vraag eenvoudig kan worden beantwoord; het hangt waarschijnlijk af van het type plant, de schimmelsoort, de bodemeigenschappen, enz.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/10/20, 08:22

VetusLignum schreef:Trouwens, ik denk dat je een kleine knoedel hebt gemaakt in de video over jardipotes. Om het belang van mycorrhizae te illustreren, noemde u de raap als voorbeeld; a priori, de raap (die deel uitmaakt van de Brassicaceae) mycorrhiseert echter niet.
Tenzij u verwijst naar het feit dat de aanwezigheid van trichodermie Brassicaceae nog steeds in staat zou stellen om mycorrhiseren?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6690897/


Nee: een knoedel, inderdaad!!! Ik zal het nog eens bekijken... Te snel.

Dit roept bij mij een vraag op. Onder de Brassicaceae heb ik droogteresistente planten (zoals deze rapen), zoals ik heb onder de amaranthaceae (bieten of snijbietribben)... En andere die dat niet zijn. Ik vroeg me af of de kwestie van mycorrhisatie ook opgelost was. Zijn er brassica of amarnathaceae die mycorrhiseren? Of kent wat we zeggen/schrijven (zoals vaak het geval is in de levenden) uitzonderingen? Voor mij onmogelijk om te verifiëren. Zeker, de krachtige penwortels kunnen veel dingen verklaren!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/10/20, 08:24

VetusLignum schreef:In feite verwijst het woord ‘mycorrhiza’ naar de associatie tussen een plant (mycorrhiza) en een schimmel (mycorrhiza). Er zijn dus verschillende groepen mycorrhiza-schimmels (ecto-, endo-, erico-...), en binnen deze groepen meerdere soorten. Ik denk dus niet dat je vraag eenvoudig kan worden beantwoord; het hangt waarschijnlijk af van het type plant, de schimmelsoort, de bodemeigenschappen, enz.


En als je bedenkt dat mycorrhiza aëroob zijn, hangt het er waarschijnlijk nog meer van af! Bodembeluchting, hydromorfie, bodemstructuur, enz. En er is ongetwijfeld geen limiet, maar een decrescendo als we naar beneden gaan...
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 27/10/20, 10:05

Did67 schreef:
VetusLignum schreef:Trouwens, ik denk dat je een kleine knoedel hebt gemaakt in de video over jardipotes. Om het belang van mycorrhizae te illustreren, noemde u de raap als voorbeeld; a priori, de raap (die deel uitmaakt van de Brassicaceae) mycorrhiseert echter niet.
Tenzij u verwijst naar het feit dat de aanwezigheid van trichodermie Brassicaceae nog steeds in staat zou stellen om mycorrhiseren?
https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC6690897/


Nee: een knoedel, inderdaad!!! Ik zal het nog eens bekijken... Te snel.

Dit roept bij mij een vraag op. Onder de Brassicaceae heb ik droogteresistente planten (zoals deze rapen), zoals ik heb onder de amaranthaceae (bieten of snijbietribben)... En andere die dat niet zijn. Ik vroeg me af of de kwestie van mycorrhisatie ook opgelost was. Zijn er brassica of amarnathaceae die mycorrhiseren? Of kent wat we zeggen/schrijven (zoals vaak het geval is in de levenden) uitzonderingen? Voor mij onmogelijk om te verifiëren. Zeker, de krachtige penwortels kunnen veel dingen verklaren!


Ik heb zojuist een artikel aangehaald waarin wordt gezegd dat koolsoorten nog steeds kunnen mycorrhiseren in de aanwezigheid van trichoderma. Maar dat zou bevestigd moeten worden.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 27/10/20, 10:21

Ik antwoordde te snel zonder te hebben gelezen (dat was ik van plan; daar antwoord ik urbi et orbi hier op de forum, op Yt, naar e-mails... Bursts).
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 28/10/20, 11:37

Een mooie illustratie (maar die mycorrhiza negeert)

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/10/20, 12:21

Inderdaad, super! Met de kleine jongens hier en daar...

Wat het "realisme" betreft, naast de mycorrhiza denk ik dat de wortels meer met elkaar verweven zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 28/10/20, 18:44

Omdat we aan het chatten zijn, deze post die niets te maken heeft: gisteravond een hele goede film over de twee kandidaten voor de Amerikaanse presidentsverkiezingen. Ongetwijfeld een beetje schematisch, maar alles wordt duidelijker. In herhaling op ARTE.

https://www.arte.tv/fr/videos/098116-00 ... -amerique/
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 29/10/20, 09:01

Momenteel ben ik mijn moestuin winterklaar aan het maken en ik heb hele leuke verrassingen gehad. Mijn laag bruine aarde, in het voorjaar ongeveer 15 cm diep, is verdubbeld, als ik de plantenbak erin duw, is het compost tot op de bodem. Mijn regenwormen zijn er nog steeds, ondanks de hitte en de droogte. En dan is deze overvloed aan veldsla gewoon geweldig, het is overal ondanks de zeer milde temperaturen, terwijl mijn winterslazaailingen, behalve witloof, worden geplukt. Ik heb tot nu toe nog nooit een zaainiche kunnen vinden met voldoende versheid en vochtigheid gedurende meerdere dagen, veldsla heeft die gevonden.
1 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 29/10/20, 10:09

O Doris!!!

Ik moet je zeggen dat jouw verwondering over deze "hallucinaties" mij veel plezier doet!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 332-gasten