Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/10/20, 07:59

PS: onlangs heb ik voor de humor het "zonder iets te doen" verduidelijkt: "zonder dat ik iets doe, maar onder de grond, goed gevoed, het werkt hard!"
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/10/20, 08:18

Een kleine correctie: je praat over “textuur” terwijl je “structuur” uitlegt.

“Textuur” = mineralogische samenstelling van de bodem (hoeveel klei, slib, zand, etc.). Op menselijke schaal, en afgezien van menselijke bijdragen of aardverschuivingen, verandert de textuur niet...*

"Structuur" = de manier waarop de grond is "gebouwd", "klonten" vormt die "aggregaten" worden genoemd. Of niet. Een goed gestructureerde grond is een "losse", luchtige grond... De structuur degradeert (acties van de mens , klimaatacties - regen) of verbetert (bodemwerk, biologische verslechtering)...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 21/10/20, 08:50

De resultaten van het niet bewerken van de grond en de dekking overtreffen ruimschoots mijn verwachtingen. Thuis is het nu twee jaar geleden, en net als Adrien op zijn klei heb ik goede bruine en losse aarde op mijn zand. De planten vergissen zich niet: mijn tomaten hebben weinig wortels om diep te graven, maar lange zijwortels om zich in de eerste lagen van de grond te voeden. Maar het meest spectaculaire resultaat wordt thuis verkregen dankzij aardappelen onder hooi. Nu het hooi gemineraliseerd is, denken mijn vrienden dat ik teelaarde heb toegevoegd. Ze willen me niet geloven, ze kennen me niet goed, ik ben te lui geworden voor dit soort gymnastiek.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/10/20, 09:03

Het klassieke traject van ‘innovatieve ideeën’:

a) Ten eerste probeerden ze je ervan te overtuigen dat "dit nooit zal werken", dat je "overal onkruid" zou hebben... De beste manier om te voorkomen dat je wordt uitgedaagd: je moedigt mensen aan om te doen zoals zij!

b) Helaas, voor hen werkt het! Er blijft dus ontkenning bestaan: je ‘speelde vals’ (in hun mentale functioneren is dat duidelijk!)
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 21/10/20, 12:28

Adrien (ex-nico239) schreef:Resultaat: verrassing bij het verplanten van de koolbuizen... Ik kan gemakkelijk mijn hand in de grond steken...

Van mijn kant verslechterde de bodem op een vergelijkbare manier, maar aan de andere kant had ik voorheen geen vruchtbaarheid, en nu wel.
Ik denk dat het door de temperaturen komt; thuis stijgen de temperaturen niet in de zomer (ik zou zeggen dat het in de zomer overdag rond de 18 graden is); terwijl het bij jou veel meer is.
Als gevolg hiervan mineraliseert het beetje humus dat er in uw huis aanwezig is, en groeit het nog steeds, zelfs in arme en compacte grond.
Dernière édition par VetusLignum de 21 / 10 / 20, 12: 30, 2 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/10/20, 12:29

Did67 schreef:Zie je, de ‘oude man’, de ergernis, die heeft hij niet uit een delirium onder zijn hoed vandaan gehaald! En toch was je motorcrossbaan in het begin geweldig toen je hem aanviel met een oefening!

Agronomie is in wezen een wetenschap... Zeker, heel complex. We kunnen dus verdwalen!


Ah, het is duidelijk dat de eerste 10/15 cm, afhankelijk van de locatie, radicaal is geëvolueerd.

Welnu, ik zal erop wijzen dat dat niet de reden is waarom niet alles in het begin perfect groeide (behalve de wortelgroenten natuurlijk).

Het is niet omdat de grond minder hard wordt dat ik in de omgekeerde stomme val trap.

Maar aangezien ik momenteel in de “hits fase” zit moet ik toegeven dat het mij goed bevalt.

Dat gezegd hebbende, denk ik dat de grond en alles wat daarbij hoort, op deze manier veel beter speelt dan voorheen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/10/20, 12:31

Did67 schreef:Een kleine correctie: je praat over “textuur” terwijl je “structuur” uitlegt.

“Textuur” = mineralogische samenstelling van de bodem (hoeveel klei, slib, zand, etc.). Op menselijke schaal, en afgezien van menselijke bijdragen of aardverschuivingen, verandert de textuur niet...*

"Structuur" = de manier waarop de grond is "gebouwd", "klonten" vormt die "aggregaten" worden genoemd. Of niet. Een goed gestructureerde grond is een "losse", luchtige grond... De structuur degradeert (acties van de mens , klimaatacties - regen) of verbetert (bodemwerk, biologische verslechtering)...


Oké bedankt voor de verduidelijking.

De video was niet eens voorbereid, het was midden in de montageoefening dat ik tegen mezelf zei: "Er is hier iets mis mee." Ik moet het filmen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 21/10/20, 12:32

Doris schreef:De resultaten van het niet bewerken van de grond en de dekking overtreffen ruimschoots mijn verwachtingen. Thuis is het nu twee jaar geleden, en net als Adrien op zijn klei heb ik goede bruine en losse aarde op mijn zand. De planten vergissen zich niet: mijn tomaten hebben weinig wortels om diep te graven, maar lange zijwortels om zich in de eerste lagen van de grond te voeden. Maar het meest spectaculaire resultaat wordt thuis verkregen dankzij aardappelen onder hooi. Nu het hooi gemineraliseerd is, denken mijn vrienden dat ik teelaarde heb toegevoegd. Ze willen me niet geloven, ze kennen me niet goed, ik ben te lui geworden voor dit soort gymnastiek.


Ik maakte dezelfde observatie
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 21/10/20, 12:57

Did67 schreef:Het klassieke traject van ‘innovatieve ideeën’:

a) Ten eerste probeerden ze je ervan te overtuigen dat "dit nooit zal werken", dat je "overal onkruid" zou hebben... De beste manier om te voorkomen dat je wordt uitgedaagd: je moedigt mensen aan om te doen zoals zij!

b) Helaas, voor hen werkt het! Er blijft dus ontkenning bestaan: je ‘speelde vals’ (in hun mentale functioneren is dat duidelijk!)


Dit is mijn nieuwe leven: onbegrepen en lui, maar gelukkig en goed gevoed in overvloed
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 21/10/20, 14:35

Het is beter dan meegenomen (en over 'genomen' gesproken, je weet nooit waar!). Sorry, het kwam zo, gebaseerd op een woordspeling ("begrepen")... Ook al ontbreekt het aan elegantie.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 306-gasten