Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Oom Buzz » 07/07/20, 19:51

Rajqawee schrijft:Ik denk eigenlijk dat ik moet druppelen


Vraag aan Didier, de druppels die het mogelijk maken om de plant in een bepaald comfort te installeren, is er geen risico op mycorrhisatie?

Zou het voordeliger zijn om de druppelaar op een bepaalde afstand (nader te bepalen, bijvoorbeeld 50 cm?) te brengen om water naar de grond te brengen, maar niet rechtstreeks naar de plant?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 07/07/20, 21:43

voor Didier:

in de reacties onder je laatste video, ergens waar je dit zegt

"Ik heb het idee om de bodem en de vruchtbaarheid te behandelen... Maar het blijft een idee: het is meer een les op het bord, dan dingen om te filmen in mijn moestuin"

het zou een geweldig idee zijn denk ik ... doe er niet te lang over!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Doris
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1410
Inschrijving: 15/11/19, 17:58
Plaats: Landes
x 359

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Doris » 08/07/20, 08:34

Oom Buzz schreef:
Rajqawee schrijft:Ik denk eigenlijk dat ik moet druppelen


Vraag aan Didier, de druppels die het mogelijk maken om de plant in een bepaald comfort te installeren, is er geen risico op mycorrhisatie?

Zou het voordeliger zijn om de druppelaar op een bepaalde afstand (nader te bepalen, bijvoorbeeld 50 cm?) te brengen om water naar de grond te brengen, maar niet rechtstreeks naar de plant?


Ik stel mezelf dezelfde vraag. Ik heb het dit jaar niet kunnen doen, ik denk eraan om volgend jaar een sproeisysteem te maken met geperforeerde buizen onder het hooi, bijvoorbeeld midden in het kweekbed. Ik zal nog gedurende lange periodes in het seizoen met hitte en droogte de lucht bewateren, alleen al om "op te frissen", en om de hele grond van tijd tot tijd water te geven.
0 x
"Ga alleen binnen met je hart, breng niets van de wereld mee.
En vertel niet wat mensen zeggen "
Edmond Rostand
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Rajqawee » 08/07/20, 08:46

Doris schreef:
Oom Buzz schreef:
Rajqawee schrijft:Ik denk eigenlijk dat ik moet druppelen


Vraag aan Didier, de druppels die het mogelijk maken om de plant in een bepaald comfort te installeren, is er geen risico op mycorrhisatie?

Zou het voordeliger zijn om de druppelaar op een bepaalde afstand (nader te bepalen, bijvoorbeeld 50 cm?) te brengen om water naar de grond te brengen, maar niet rechtstreeks naar de plant?


Ik stel mezelf dezelfde vraag. Ik heb het dit jaar niet kunnen doen, ik denk eraan om volgend jaar een sproeisysteem te maken met geperforeerde buizen onder het hooi, bijvoorbeeld midden in het kweekbed. Ik zal nog gedurende lange periodes in het seizoen met hitte en droogte de lucht bewateren, alleen al om "op te frissen", en om de hele grond van tijd tot tijd water te geven.


Antwoord van mijn eigen reflectie voortkomend uit mijn "onderzoek": het infuus is niet speciaal bedoeld om elke dag te draaien. Druppeldruppelaars variëren over het algemeen van 2 l / u tot 8 l / u, afhankelijk van het model. Het is dus heel goed denkbaar om bijvoorbeeld een gaas te installeren dat ongeveer 10L / 2h / m² water geeft. En laat het systeem slechts om de 4 dagen draaien (in een context zonder regen bij hoge ETP ... zoals in de zomer), gedurende 2 uur. Vooral geassocieerd met een programmeur (niet noodzakelijkerwijs elektronisch, er zijn programmeurs van het timer-type, we zetten de truc 2 uur aan, het opent de kraan gedurende 2 uur).

Geperforeerde buizen volgen dezelfde logica, maar u moet het debiet berekenen dat op welk moment in de grond wordt gestuurd, om de hoeveelheid water die elke X dagen moet worden verzonden, aan te passen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 08/07/20, 10:30

Oom Buzz schreef:
Vraag aan Didier, de druppels die het mogelijk maken om de plant in een bepaald comfort te installeren, is er geen risico op mycorrhisatie?

Zou het voordeliger zijn om de druppelaar op een bepaalde afstand (nader te bepalen, bijvoorbeeld 50 cm?) te brengen om water naar de grond te brengen, maar niet rechtstreeks naar de plant?


Haal het idee uit je hoofd dat planten moeten "zuigen" ...

a) Een ding is de toevoer van voedingsstoffen en water (dus van "voedingsbodemoplossing") wanneer we de planten installeren ... Daar hebben ze geen mycorrhizer nodig en zullen ze geen het "chemische signaal" dat leidt tot een goede mycorrhisatie ...

b) een ander ding is een afgemeten, doordachte inname van water ... Druppelen betekent niet elke dag een paar druppels. Zeker niet. Druppelen betekent doordachte input, indien nodig, om de RU van het door de wortels onderzochte gebied te vullen, zonder het gebladerte nat te maken en zonder het hele oppervlak te "verdrinken".

Agronomisch ziet een "goed gevulde" grond met een lage retentiespanning er bijna droog uit!

Mycorrhizae hebben water nodig, zoals alle levende wezens. Maar ook lucht. Verdrinking is ongunstig ...

Ik realiseer me dat mijn boodschap "geen water geven bij het planten van tomaten" verkeerd wordt begrepen !!! We zouden eigenlijk kunnen afleiden dat we de tomaten moeten pissen ... Terwijl we ze het moeten laten doen, zonder ze te verwennen. De redenering is het tegenovergestelde: als je water en mineralen toevoegt, zullen ze minder mycorrhiseren. Maar als je ze "abnormale" omstandigheden geeft, zullen ze het doen. Het is niet nodig om ze te laten lijden ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 08/07/20, 10:34

Julienmos schreef:voor Didier:

in de reacties onder je laatste video, ergens waar je dit zegt

"Ik heb het idee om de bodem en de vruchtbaarheid te behandelen... Maar het blijft een idee: het is meer een les op het bord, dan dingen om te filmen in mijn moestuin"

het zou een geweldig idee zijn denk ik ... doe er niet te lang over!


Er is het thema water... Ik begon met filmen, en toen waren er "tests/demo's" die ik begon en uit het oog verloor...

En die van vruchtbaarheid, maar vruchtbaarheid wordt slecht gefilmd ... Dus hoe te doen? Naar het bord ??? Moet ik een "atelier" in de kelder opzetten ???

Het zal morgen niet zijn!
2 x
Oom Buzz
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 102
Inschrijving: 30/10/19, 20:06
x 24

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Oom Buzz » 08/07/20, 10:39

Did67 schreef:b) een ander ding is een afgemeten, doordachte watervoorziening ... Druppelen betekent niet elke dag een paar druppels. Zeker niet.


Als ik het goed begrijp, als de druppel handmatig wordt geactiveerd wanneer de hydratatieomstandigheden slecht zijn na bijvoorbeeld een periode van droogte, of zelfs om de kieming van zaailingen te starten, kunnen we het sproeisysteem hoogstens plaatsen dicht bij de planten is het slechts een kwestie van de grond stipt te rehydrateren als de omstandigheden dit vereisen (toch moet het kunnen worden opgespoord omdat een grond met een droog uiterlijk mogelijk nog steeds voldoende water kan bevatten, afhankelijk van het type grond) )

Maar in het geval van 'automatisch' water geven, met tijdprogrammering, tijdens een afwezigheid (als het punctueel is, is de mycorrhisatie al aanwezig), of in een kas als we constant regelmatig een hoeveelheid water willen brengen, misschien is het de automatische bewatering dat het moet het opzetten vermijden, maar als het wordt gebruikt, wordt al het water (in een kas) druppelsgewijs naar binnen gebracht, in dit geval is het niet nodig om te voorkomen dat de planten uit de buurt van sproeiers?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 08/07/20, 10:41

Rajqawee schrijft:
Antwoord van mijn eigen reflectie voortkomend uit mijn "onderzoek": het infuus is niet speciaal bedoeld om elke dag te draaien. Druppeldruppelaars variëren over het algemeen van 2 l / u tot 8 l / u, afhankelijk van het model. Het is dus heel goed denkbaar om bijvoorbeeld een gaas te installeren dat ongeveer 10L / 2h / m² water geeft. En laat het systeem slechts om de 4 dagen draaien (in een context zonder regen bij hoge ETP ... zoals in de zomer), gedurende 2 uur. Vooral geassocieerd met een programmeur (niet noodzakelijkerwijs elektronisch, er zijn programmeurs van het timer-type, we zetten de truc 2 uur aan, het opent de kraan gedurende 2 uur).

Geperforeerde buizen volgen dezelfde logica, maar u moet het debiet berekenen dat op welk moment in de grond wordt gestuurd, om de hoeveelheid water die elke X dagen moet worden verzonden, aan te passen.


Alstublieft. Dat is de logica ...

a) Wat is het VK van mijn bodem

b) Als ik deze RU ken, wat is dan mijn dosis en frequentie van water geven. OF: met een tensiometrische sonde, bij welke spanning activeer en verzend ik hoeveel liter?

c) Daarna is het slechts een kwestie van kalibratie: een druppelaar / een emmer eronder / een klok. In 2 uur, hoeveel liter ... Enz ... Een kleine berekening, de behoefte aan druppelaars, enz., En ik weet hoelang ik het neem als mijn bloeddrukmeter bijvoorbeeld - 500 mbar is, om de RU vanaf de grond, zonder uitloogverliezen, zonder te verdrinken (en lucht uit te stoten). Maar ook zonder het gebladerte en het oppervlak nat te maken (onder het hooi, zult u merken dat bij afwezigheid van verdamping / wind het oppervlak nat wordt door capillariteit. Wat goed is, omdat het de activiteit van ontbinding ondersteunt / mineralisatie.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 08/07/20, 10:45

Oom Buzz schreef:
Did67 schreef:b) een ander ding is een afgemeten, doordachte watervoorziening ... Druppelen betekent niet elke dag een paar druppels. Zeker niet.


Als ik het goed begrijp, als de druppel handmatig wordt geactiveerd wanneer de hydratatieomstandigheden slecht zijn na bijvoorbeeld een periode van droogte, of zelfs om de kieming van zaailingen te starten, kunnen we het sproeisysteem hoogstens plaatsen dicht bij de planten is het slechts een kwestie van de grond stipt te rehydrateren als de omstandigheden dit vereisen (toch moet het kunnen worden opgespoord omdat een grond met een droog uiterlijk mogelijk nog steeds voldoende water kan bevatten, afhankelijk van het type grond) )

Maar in het geval van 'automatisch' water geven, met tijdprogrammering, tijdens een afwezigheid (als het punctueel is, is de mycorrhisatie al aanwezig), of in een kas als we constant regelmatig een hoeveelheid water willen brengen, misschien is het de automatische bewatering dat het moet het opzetten vermijden, maar als het wordt gebruikt, wordt al het water (in een kas) druppelsgewijs naar binnen gebracht, in dit geval is het niet nodig om te voorkomen dat de planten uit de buurt van sproeiers?


Ja. Met uitzondering van oppervlaktewater van zaailingen.

Dan is het de 'doordachte piloten' (die erg bij benadering blijft, maar maak je geen zorgen, de grond is een buffer, je kunt het mis hebben van 50%, het maakt niet uit; het is beter dan van 500% fout gaan, zoals degenen die hun gewoonten volgen - elke dag een beetje water geven, of omgekeerd water met een fles die ondersteboven is gesneden).

In een kas kan men inderdaad een "gemiddeld programma" maken, want het is relatief stabiel.
0 x
stephgouv
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 347
Inschrijving: 18/10/19, 08:54
Plaats: Gouvy (B)
x 66

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par stephgouv » 08/07/20, 10:57

Did67 schreef:het is beter dan 500% te verknoeien zoals degenen die hun gewoonten volgen - elke dag een beetje water geven, of omgekeerd, water geven met een ondersteboven gesneden fles).

Kunt u alstublieft uitleggen? Het hooi buffert niet bij een zwakke watergift elke dag?
En wat betreft het besproeien met gesneden fles is het ook niet goed?
1 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 347-gasten