Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
Avatar de l'utilisateur
Adrien (voormalig nico239)
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9845
Inschrijving: 31/05/17, 15:43
Plaats: 04
x 2150

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Adrien (voormalig nico239) » 17/09/19, 21:35

Moindreffor schreef:wanneer Didier tegen ons herhaalt dat we het onkruid gewoon moeten laten groeien : Mrgreen:
er is zelfs nog meer reden om de kwestie van de teelt onder levende dekking te stellen :?


Je lacht, maar Madame vertelde me dat duizendblad verkocht werd in tuincentra, ik weet niet meer waar....

Wij zijn dus rijk : Mrgreen:
0 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/09/19, 21:42

Did67 schreef:“Biologisch” hooi heeft alle technische redenen om… goedkoper te zijn!

[Voor andere gewassen - tarwe bijvoorbeeld - bedraagt ​​de Franse opbrengst 32 quix / ha in "biologisch", maar bijna 90 in conventioneel; we kunnen niet generaliseren. Uitstekende opbrengsten in 2019, omdat de lente... regenachtig was. Geen verbranding = slechte korrelvulling, kleine korrels, wanneer het droog is in het stadium van de aarvorming (in juni)]

hier hebben we echt het einde van de absurditeit van biologisch, of hoe we de collectieve naïviteit rond biologisch kunnen misbruiken om diep te graven, en binnenkort zullen we het vinden in de 'biologische' ruimtes van de Leclerc-centra tegen lage prijzen, onze regio's hebben talent : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 17/09/19, 21:52

Didier droomt, hij doet het
waaruit blijkt dat Didier de groten van deze wereld inspireert
Hoeveel voor je spijkerbroek gemaakt van koninklijke brandnetels gemaakt in Engeland? maar zal het organisch zijn, de hele vraag is er!!!


Prins Charles deed een onverwachte stap in de mode door brandnetels uit zijn tuin te schenken aan het stylistenduo Vin + Omi, die jurken en jassen maakten, milieuvriendelijke creaties die dinsdagavond tijdens een modeshow gepresenteerd zouden worden.
De twee stylisten, pioniers van duurzame mode, ontmoetten vorig jaar de Prins van Wales, die al lang geïnteresseerd is in ecologie. "We bespraken de verschillende planten die we onderzochten, zoals brandnetels, mierikswortel of wilde kervel, en hij zei tegen ons: 'Ik heb veel brandnetels bij Highgrove House. ), waarom komen we ze niet halen?' Vin, de Britse helft van het duo, vertelde AFP.
Zo begon een onwaarschijnlijke samenwerking tussen een lid van de koninklijke familie en stylisten die zichzelf omschrijven als "erg punk" en zich verschuilen achter grote zonnebrillen. “Het is een heel vreemde unie”, geeft Vin toe. Maar Prins Charles is ‘verbluffend’, verzekert Omi, een stylist uit Singapore. “Discussies over het milieu boeien hem.”
Een brandneteljas die op wol lijkt

Het resultaat van deze ongewone samenwerking zou dinsdagavond worden gepresenteerd in het prestigieuze Savoy Hotel, in het hart van Londen, aan de zijlijn van de Fashion Week.
Onder de stukken op de show bevindt zich een elegante beige jas die lijkt op wol, maar gemaakt is met enkele duizenden brandnetelplanten. De planten werden verzameld door een team studenten van de Oxford Brookes University en vervolgens ontdaan van hun bladeren. De twee stylisten hebben een techniek ontwikkeld om de stelen om te zetten in pluizige vezels, gebleekt met natuurlijke producten die het milieu niet schaden. Een klus die tijd kost.
Brandnetels worden vaak gezien als onkruid, maar ‘in de oudheid werden ze door landlozen gebruikt om kleding van te maken’, merkt Vin op.
Het V&A Museum is geïnteresseerd in ecologisch verantwoorde mode

Samen met de hoofdtuinman van Highgrove House, gevestigd in Gloucestershire (Zuidwest-Engeland), is het duo ook geïnteresseerd in hoe andere elementen van het park die bestemd zijn om weggegooid te worden, plantenzakken of bloempotten, creatief kunnen worden gebruikt. Er is al hout uit het bezit van prins Charles verzameld om sieraden te ontwerpen die de modellen dinsdag zullen dragen.
Onder de andere creaties die Vin + Omi dinsdagavond presenteerde, was kleding gemaakt van plastic dat uit rivieren en oceanen werd verzameld en hergebruikt.
Het Victoria and Albert (V&A) Museum, een belangrijk kunst- en designmuseum in Londen, is van plan een deel van deze kleding aan te schaffen om de permanente collectie gewijd aan duurzame mode te verrijken.
Paddestoel leer

In een tijd waarin de klimaatcrisis de krantenkoppen haalt, lijken de creaties van Vin + Omi bij de tijd te passen. Maar dat was niet altijd het geval. “Twintig jaar geleden, toen we afstudeerden, dachten mensen dat we hippies waren, maar we dachten dat duurzame mode ooit een belangrijk onderwerp zou worden”, herinnert de 20-jarige Omi zich. De milieubeweging Extinction Rebellion, die demonstraties organiseerde rond Fashion Week, is “briljant”, vindt hij.
“Ze doen wat gedaan moet worden door druk uit te oefenen op instellingen”, voegt hij eraan toe, in de overtuiging dat de mode-industrie niet veel doet, behalve “groen wassen”, oppervlakkige maatregelen om een ​​goed geweten te hebben als het gaat om milieubescherming. “Wij komen in opstand door binnen het systeem te gaan en te laten zien wat we kunnen doen”, pleit hij.
Het duo werkt aan zo'n veertig projecten, van Groot-Brittannië tot China via de Verenigde Staten, waar ze het verzamelde plastic uit de Hudson River in New York omzetten in T-shirts die lokaal worden gedistribueerd. Ze onderzoeken het gebruik van andere natuurlijke materialen zoals kastanjes en paddenstoelen, waarvan ze leer proberen te maken.

een paar leren mycorrhiza-sandalen, binnenkort online te koop : Mrgreen:
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/09/19, 08:23

Ik merk met een stank van bitterheid dat het makkelijker is om ‘wauw’-dromen te verwezenlijken als je rijk en machtig bent, dan wanneer je ‘normaal’ en ‘normaal’ bent…

[PS: Geen elegantie, deze Charles; hij had mij kunnen uitnodigen!]
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 18/09/19, 08:39

Did67 schreef:Ik merk met een stank van bitterheid dat het makkelijker is om ‘wauw’-dromen te verwezenlijken als je rijk en machtig bent, dan wanneer je ‘normaal’ en ‘normaal’ bent…

[PS: Geen elegantie, deze Charles; hij had mij kunnen uitnodigen!]

een kwestie van hoed. Ik denk dat je te veel zou concurreren met zijn moeder...

anders kan ik je op jouw niveau adviseren om dichter bij Samara bij Amiens te komen, daar reconstrueren we het leven van onze voorouders van het Neolithicum tot de Galliërs, er is een weef- en verfafdeling, tijdens mijn bezoek kon ik niet dieper graven in de Aan de moestuinkant was dit gedeelte in aanbouw, ik zal daar terug moeten gaan
1 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 18/09/19, 17:04

Ah ja, de "hoed" die hij hoopt te dragen als zijn moeder de troon aan hem afstaat, is iets anders dan mijn strohalm...
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 19/09/19, 15:44

Vraag voor de framboos(en).

Onze frambozenstruiken zoemen vaak. Wespen en anderen... Als gevolg hiervan worden de vruchten, die nauwelijks volwassen zijn, afgebroken (eieren leggen?): ze smelten en rotten aan de wijnstok voordat ze zich van ons kunnen smullen.

Is dit gebruikelijk? Oplossingen: anti-insectendoek,....?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 19/09/19, 16:59

Heeft niets met het "zoemen" te maken: het is de fruitvlieg - zeer actief op rood fruit. Het is een fruitvlieg, de Suzuki-fruitvlieg.

Merk op dat de verspreiding ervan in Frankrijk wordt vergemakkelijkt door “slechte compost”, waar het een “niche” vindt.

Er zijn vallen om ze te vangen, met de juiste voorbereiding. Hervé Coves heeft een technische fiche vrijgegeven, na tests op zijn station in Corrèze. Onderzoeken.

De eenvoudigste oplossing: zeer zorgvuldig plukken, zonder ooit overrijp fruit achter te laten, met twee containers (in de ene doen we de goede vruchten, in de andere de beschadigde vruchten, die we vernietigen). Kijk goed van “onderaf” (frambozen hebben de gewoonte hun vruchten te “verbergen”; we vergeten ze; ze worden te rijp en zijn de “nesten” waarin deze vruchten zich kunnen vermenigvuldigen).
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 21/09/19, 02:33

Ah ja oké bedankt. Het is mogelijk dat de honden uit de kennel komen omdat we op 5 meter afstand een oude compost hebben, die mijn partner af en toe gebruikt (ze is eigenwijs).
0 x
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 24/09/19, 00:05

Gehoord in de onderstaande video, tegen het einde, door Herve Coves:

1 kg hout kan tot 12 liter water genereren wanneer het uiteenvalt en wordt afgebroken door schimmels. De waterstof in dit hout wordt opnieuw gecombineerd met zuurstof om water te maken.

Zou dit een van de geheimen kunnen zijn van het bos dat onder de heuvels ligt begraven?

0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 313 gasten