Le Potager du Sloth: Tuinbouw zonder vermoeidheid meer dan Bio

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
VetusLignum
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1690
Inschrijving: 27/11/18, 23:38
x 760

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par VetusLignum » 24/04/19, 17:42

VetusLignum schreef:Ik denk dat het, voor autonomie, het ideaal zou zijn om met BRF te mulchen van het maaien van de heg rondom de tuin.


De heg is ook een essentieel onderdeel van de tuin, maar wordt toch meestal genegeerd, misschien omdat het maaien pijnlijk is.

En toch biedt het veel diensten:
- koolstofhoudende materialen afkomstig van het maaien, die als mulch kunnen worden gebruikt
- behoud van mycorrhiza tijdens de winter
- biodiversiteit van onder meer insecten en vogels, die kunnen helpen bij de bestrijding van ongedierte
- beschutting tegen de wind, schaduw
- fruit en bessen om te consumeren
- bescherming tegen indringers door mensen of wilde dieren

En waarschijnlijk vergeet ik er nog een paar...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Julienmos
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1265
Inschrijving: 02/07/16, 22:18
Plaats: Queen water
x 260

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Julienmos » 24/04/19, 17:51

Did67 schreef:Het lijkt mij dat de lijmen, als ze nat zijn, "los" blijven. Pas als het droogt, lijkt het mij dat het kan en zal uitharden, zoals behanglijm. Een proces dat mij omkeerbaar lijkt.


Absoluut.
Ik was eerder al weer verrast door het gemak waarmee ik een voor (erwtenzaaien) in mijn grond (onbewerkt) wist te graven onder het hooi, grond die niet meer te vochtig is, perfect los is geworden en die in deze staat, Ik zou het helemaal niet als plakkerig kunnen omschrijven. Het is zeker erger geworden.

Het effect van lijmen of glomalines heb ik gevonden in de volgende video, het toont een foto met aan de ene kant een "controle" grond die plakkerig is omdat deze niet "behandeld" is en aan de andere kant een meer luchtige grond, poreus, verkregen door de behandeling ervan (het is dus niet geheel ongeïnteresseerd, het maakt deel uit van een KMO die producten verkoopt, waaronder nutrigeo die de voorkeur geeft aan paddenstoelen; maar ik, met mijn moestuin van minder dan 100 m², zag ik mezelf niet een kopen blikje van dit spul dat kan behandelen, ik weet niet hoeveel hectare : Lol: https://gaiago.eu/conditionneurs-de-sol/

zie om 36:50 in deze video

0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 17:57

Eham schreef:
Ik kwam ook een vraag stellen over iets dat mij al heel lang bezighield en dat mij nog meer opviel bij het lezen van De moestuin van de luiaard. Ik denk dat het belangrijkste punt en wat voor iedereen hier belangrijk is, is om biologisch en no-till te doen. Voor het maken van hooibalen zijn het echter vaak velden die zijn geploegd en sowieso nooit of zelden zijn behandeld, denk ik, aangezien het weilanden zijn, maar het gaat nog steeds om grote machines en het is verpakt met plastic of touwtjes, dus niet erg milieuvriendelijk. Als machines zulke grote oppervlakken maaien, mag dat geen goed doen voor de biodiversiteit, dat is duidelijk, vooral omdat er meer nodig is dan de oppervlakte van de moestuin om dikke lagen hooi te maken.

Dit baart mij vooral zorgen omdat we hier hooi voor de paarden maken, dus dat vertegenwoordigt veel balen (en elke keer veel plastic, wat me een beetje afschuwelijk maakt omdat ik al veel oud plastic afval op de velden verzamel).

Dus ik kom tot mijn vraag: heeft niemand de vraag gesteld of geprobeerd zijn eigen hooi te produceren?



Verschillende dingen kruisen elkaar. En niet allemaal in dezelfde richting. Of in logische zin.

1) Ook al is dit afgenomen, er zijn nog steeds veel “natuurlijke graslanden”, vooral glooiende stukken. Deze natuurlijke weilanden zijn nooit geploegd. Ze worden zelden behandeld, simpelweg omdat er na het maaien geen planten voorkomen die als bij wonder kunnen interfereren in natuurlijke weiden.

Iets anders zijn de ‘tijdelijke weilanden’, dit zijn ‘grasvelden’. Het gras gaat dan in rotatie met andere planten, bijvoorbeeld maïs of luzerne. En daar is de situatie anders, met mogelijk en zelfs waarschijnlijk gebruik van pesticiden. En in ieder geval aanwezigheid van residu!

2) Dus ja, we kunnen ons eigen hooi produceren. Je hebt alleen de oppervlakken nodig! Ongeveer 5 keer zoveel als de oppervlakte in de moestuin – maar dit varieert sterk afhankelijk van de vruchtbaarheid van de natuurlijke weide.

3) Autonomie is voor mij een non-issue. Of de hoeveelheid hooi die ik gebruik nu thuis of bij de boer wordt geproduceerd, het maakt niet uit. Een mondiale, macro-economische redenering moet rekening houden met de oppervlakte die hiervoor wordt ‘geconsumeerd’. Dit is de beperkende factor. Niet van wie het is.

Ik heb mij elders uitgesproken over de conceptuele impasse waartoe deze obsessie met autonomie soms leidt, die indruist tegen de evolutie van menselijke activiteiten.

4) Dus ja, de ‘moestuin van een lui mens’ neemt veel meer oppervlakte in beslag dan hij in beslag neemt.

En ja, als dit hooi machinaal wordt gemaakt, verbruikt het brandstof! Er zit belichaamde energie in een PP. Dit is weinig vergeleken met de traditionele landbouw. Cijfers heb ik elders gegeven. Maar het is niet niets.

Maar tenzij je alleen maar per paard, ezel of niet-elektrische fiets reist, moet je het verbruik van een huishouden in al zijn aspecten veel breder beoordelen: verwarming, verlichting, internet, voedsel, ontbijtgranen, brood, groenten... Anders , stellen we onszelf bloot aan redeneringen zoals de Khmer Groenen!

5) Let op, ik heb gelezen dat je paarden hebt, dus laten we doorgaan en de logica doorzetten: er zijn meer dan 700 recreatiepaarden in Frankrijk, die aanzienlijke hoeveelheden hooi verbruiken. Ongeveer 000 rollen per jaar (in de vorm van hooi of weiland als mijn "ruwe" berekeningen kloppen, met een bepaald verliespercentage...).

Is het prijzenswaardiger om paarden te voeren of je moestuin te laten groeien met deze hulpbron????

Ik wed dat mijn arbitrage niet de jouwe zal zijn?

6) Er zijn tuinbouwbedrijven in Duitsland die hooi onder dekking produceren en dit zelf produceren. En inderdaad, er gaat niets boven gerecyclede kweekapparatuur hiervoor.

https://mulch-gemuesebau.de/#vorbild

https://mulch-gemuesebau.de/#vorbild

En kijk aan het einde naar een machine voor het planten van hooi: de murocut.
1 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Did67 » 24/04/19, 18:11

Julienmos schreef:
Absoluut.
Ik was eerder al weer verrast door het gemak waarmee ik een voor (erwtenzaaien) in mijn grond (onbewerkt) wist te graven onder het hooi, grond die niet meer te vochtig is, perfect los is geworden en die in deze staat, Ik zou het helemaal niet als plakkerig kunnen omschrijven. Het is zeker erger geworden.

Het effect van lijmen of glomalines heb ik gevonden in de volgende video, het toont een foto met aan de ene kant een "controle" grond die plakkerig is omdat deze niet "behandeld" is en aan de andere kant een meer luchtige grond, poreus, verkregen door de behandeling ervan (het is dus niet geheel ongeïnteresseerd, het maakt deel uit van een KMO die producten verkoopt, waaronder nutrigeo die de voorkeur geeft aan paddenstoelen; maar ik, met mijn moestuin van minder dan 100 m², zag ik mezelf niet een kopen blikje van dit spul dat kan behandelen, ik weet niet hoeveel hectare : Lol:


Ah, je maakt me blij, want ik herinner me je zorgen - je zware kleigrond... Je had in ieder geval twijfels.

Oké, je stelde vragen...

En dan geef je vandaag antwoorden.

Wat betreft “verwerking”: “zaken zijn zaken”. Dus met het verbod op pesticiden zullen we ‘natuurlijke’ merken en producten zien floreren. En wetenschappelijke redenering, soms correct, zal worden gebruikt om te verkopen...

Herlees of luister nog eens naar de conclusie van enkele van mijn toespraken: de noodzakelijke paradigmaverschuiving.

Stel niet de vraag “wat moet je doen” maar de vraag “wat moet je niet meer doen”!

Geen land “inzaaien” (behalve in specifieke situaties, mijnbouwbergen, industriële zones, enz.); voed gewoon de organismen - die er zijn (behalve soms ook de wormen!)... En stop zelfs met het gebruik van natuurlijke fungiciden die anderen verkopen, enz...

We hebben de neiging om, vanwege onze angsten, in paradigma 1 te blijven: als de mens niet doet wat nodig is, zal hij niet groeien! Dus gebruikte de mens chemische meststoffen, en vervolgens pesticiden, hij zette de aarde voortdurend op zijn kop... En toen ontdekte hij dat het slecht was, dat er biologische producten nodig waren, dus natuurlijke producten... En hij bewerkte het land nog meer, met behulp van breedspectrum natuurlijke producten (rotenonen, pyrethrums) - soms zelfs nog crimineler voor het ecosysteem, ook al zijn ze in het algemeen minder schadelijk voor de mens! Nu komt de derde golf, tegen een achtergrond van ‘natuurlijke tuinen’ en ‘permacultuur’: we moeten natuurlijke organismen zaaien, die vruchtbaarheid opbouwen… leg het ons uit.

We zien daarom dat “het gebruikte instrument, de middelen veranderen, maar niet de redenering. De mens, dit absolute genie, zoon van God, moet DOEN! Dus dat DOET hij. Bovenal de rotzooi!!!

Paradigma 2 is bedenken dat we vaak meer kwaad dan goed doen, dat we vaak geïrriteerd raken in plaats van actie te ondernemen... Dus laten we deze mensen rustig aan ons laten uitleggen dat we MOETEN... Ze hebben duidelijk ongelijk sinds het levend systeem werd ingevoerd al lang voor de mens op zijn plaats... Nou, je kunt veel geld verdienen door ongelijk te hebben, dat maakt het een beetje ingewikkeld... En aan de andere kant is de tuinman zo bang om iets verkeerds te doen, dus we kennen zijn hart. !
3 x
Eham
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 08/04/19, 14:23
x 6

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Eham » 24/04/19, 23:35

VetusLignum schreef:Wanneer de balen omgeven zijn door plastic is het geen hooi meer, maar “inpakken”.
Ik denk dat het, voor autonomie, het ideaal zou zijn om met BRF te mulchen van het maaien van de heg rondom de tuin. Maar dit zou kwantitatief niet noodzakelijkerwijs voldoende zijn.


Ik had het niet over wikkelen maar over plastic netten om de balen heen, we verliezen snel de eindjes en ze vliegen de velden in!

Heggen maaien is een goed idee, ja. Kunnen we ons niet voorstellen dat we percelen zouden aanleggen met veel plantmassa om mulch te maken of granen zouden verbouwen om het stro terug te winnen, ook al is het armer dan hooi?

Did67 schreef:Ja absoluut.

En ze houden vooral van planten met latex ("melk"), ooit verwelkt.


Bedankt voor het advies, dan ga ik het met paardenbloem proberen!

Did67 schreef:Verschillende dingen kruisen elkaar. En niet allemaal in dezelfde richting. Of in logische zin.
[...]



We hebben hier inderdaad hellingen waarbij de weide natuurlijk is gebleven maar juist door de helling kan de machine niet passeren om te hooien! Als machines door de velden kunnen gaan, denk ik dat het helaas zelden natuurlijk blijft.

Als autonomie geen probleem is, waarom koopt u dan uw groenten niet in de supermarkt? Ik heb het niet over autonomie om te zeggen "het is mijn hooi, ik heb het zelf gemaakt", maar eerder omdat de manier waarop we hooi produceren, ook al is het niet het ergste, vaak in strijd is met de principes van ecologie, permacultuur, no-till, enz.
Ik heb velden gewijd aan hooi en uiteindelijk kom ik vast te zitten in een no-till-situatie. Ik zocht op internet naar voorbeelden van mensen die dit al hadden gedaan en vond niets, afgezien van alle documentatie over direct zaaien, maar het is gericht op boeren en je moet uiteraard investeren in grote machines. Of ik vind machines voor de tractie van dieren, maar die zijn uitgevonden en vervaardigd in andere landen waar ze over minder middelen beschikken dan wij.

Ik probeer niet te zeggen dat het niet goed is om hooi in je moestuin te gebruiken, aangezien ik het zelf doe. Dat vind ik mooi, vooral omdat als je ballen voor dieren hebt, je altijd een beetje marge moet hebben, zodat er aan het eind van de winter vrijwel altijd wel wat over is, als het maar niet verloren gaat.

Aan de andere kant denk ik dat dit ons er niet van mag weerhouden om na te denken over alternatieven. Als ik genoeg kan produceren om ter plekke te mulchen, bespaart dat feitelijk brandstof, maar vermijd ik ook het hebben van een permacultuur-moestuin en een conventionele grootte van x5.

Dat weerhoudt ons er niet van om de rest in twijfel te trekken (elektriciteit, water, auto, consumptie van voorwerpen, wel of geen vlees eten, enz.), het is zelfs belangrijk.
Voor mij is de stap naar autonomie logisch vanuit ecologisch oogpunt, maar ook vanuit veiligheidsoogpunt leven we in een tamelijk onstabiele wereld en in verband met de opwarming van de aarde bereiken we een punt waarop we niet meer terug kunnen. Dus dit ben ik maar ik denk dat het vermogen tot autonomie voor mijn generatie zeker waardevol zou kunnen zijn in de toekomst.

Wat recreatiepaarden betreft, ben ik het er eigenlijk mee eens. Het is voor mij een echte vraag om te zien hoeveel land daarvoor nodig is en hoeveel mensen we zouden kunnen voeden als we dit land zouden cultiveren. Daarna is het net als iedereen, de realiteit haalt mij in, paardenpension is een professioneel project waarmee ik mijn leningen zou moeten kunnen terugbetalen. Op de dag dat er niets meer te betalen valt, is het heel goed mogelijk dat ik de mijne alleen zal behouden om meer te cultiveren en gemeenschapsprojecten te creëren.

Na de paarden moeten we ze ergens neerzetten, de meest urgente vraag is volgens mij die van hun welzijn. Dit zijn dieren die gemaakt zijn om elke dag kilometers af te leggen, ze in de wei zetten is al niet ideaal en mensen sluiten ze nog steeds op in dozen. Wat we echt nodig hebben zijn minder huisdieren, minder vee en minder mensen, maar ik zie niet veel mensen die bereid zijn daarover na te denken!

Om terug te komen op het hooi, dat is nog steeds het onderwerp, wat ik hierboven zei voor paarden is het interessant om voerhagen te planten. Het lijkt erop dat het meer voedingsstoffen vasthoudt dan hooi als het droogt en het planten van heggen doet uiteraard alleen maar goed! Dus als het me op een dag lukt om het voor de paarden zonder te doen, betekent dat dat er geen overschot meer is voor de moestuin.

Bedankt voor de links in ieder geval, ik ga kijken!
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 25/04/19, 00:47

Eham schreef:Ik reageer wat laat op de slakken maar ik heb ook gemerkt en gelezen dat ze van licht rotte planten houden.
Mosterd (als het in je groenbemester groeide) werkt ook goed als aas. Vorig jaar beperkte het de schade aan mijn huis. En een agronoom had ook het idee opgeroepen om het te zaaien als een 'metgezel'-plant voor je zaailingen, zodat deze mosterd-martelaarzaailingen de voorkeur zouden hebben boven zaailingen (het is volgens mij door boeren getest).

Eham schreef:Ik kwam ook een vraag stellen over iets dat mij al heel lang bezighield en dat mij nog meer opviel bij het lezen van De moestuin van de luiaard. Ik denk dat het belangrijkste punt en wat voor iedereen hier belangrijk is, is om biologisch en no-till te doen. Voor het maken van hooibalen zijn het echter vaak velden die zijn geploegd en sowieso nooit of zelden zijn behandeld, denk ik, aangezien het weilanden zijn, maar het gaat nog steeds om grote machines en het is verpakt met plastic of touwtjes, dus niet erg milieuvriendelijk. Als machines zulke grote oppervlakken maaien, mag dat geen goed doen voor de biodiversiteit, dat is duidelijk, vooral omdat er meer nodig is dan de oppervlakte van de moestuin om dikke lagen hooi te maken.

Dus ik kom tot mijn vraag: heeft niemand de vraag gesteld of geprobeerd zijn eigen hooi te produceren?
Vorig jaar heb ik het strooisel voor mijn groentetuin gemaakt van de omringende "permanente" weide (zelf geproduceerd hooi en maaien van hoog gras). In feite is het niet erg ingewikkeld, vooral omdat je niet per se onderzoek doet naar de kwaliteit van voer voor vee. Het is dus voldoende om te maaien als er enkele zonnige dagen worden aangekondigd. Ik heb het hooi verwelkt, maar ik weet niet zeker of het nodig is, het bewijs: het beste succes van tomaten werd behaald op grassen die eenvoudig ter plekke waren gesneden en gedroogd zonder omver te werpen door de zon aan de rand van de muur van een buurman. Ik raapte het op en vervoerde het eind mei naar mijn weiland en plantte het een paar weken later in. Het probleem met deze techniek is dat het hooi misschien wat jong is (en ook hier stijgt de weide snel en hoog), maar met een opslagplaats zou het mogelijk zijn om het hooi te maken voor het volgende jaar. Blijkbaar heb je grote gebieden, dus ik weet niet of het bij je past, maar ik raad het boek van Ian Miller toch aan, gezien je benadering zou het je misschien interesseren: Met de hand maaien en oogsten, hooi maken, graan maken en uw tuin onderhouden zonder fossiele brandstoffen, ULMER, 2016. Hij maakt zijn hooi met een zeis (liever voor veevoeder) en droogt het op Zweedse steunen of eenvoudige papegaaien (houten palen). Duidelijk en praktisch boek.

Wat betreft uw weide, waarom laat u uw veld niet gewoon naar natuurlijke weide gaan? Ben je bang dat je niet genoeg hoeveelheid hebt? Toch zeg je dat het gras aan de rand van de velden mooi is ...
1 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 25/04/19, 02:09

VetusLignum schreef:oke dan
bos: verhouding = 9
weide: verhouding = 1/9
ideaal: verhouding = 4/6 = 2/3

Maar dit alles is empirisch en discutabel.

Van mijn kant benadruk ik het feit dat het de absoluut optimale verhouding (zonder concurrentie) is die ons interesseert, terwijl het bij ecologische successie een relatieve verhouding is die we waarnemen.
Empirisch weet ik niet, hij presenteert zichzelf als onderzoeker (hij is blijkbaar ook boer) en deze verhouding is die van een ideale bodem voor hem, volgens zijn berekeningen (ik weet niet of die gebaseerd is op wat jij de absolute verhouding of op de relatieve). Bespreekbaar zeker.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chafoin zijn
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1202
Inschrijving: 20/05/18, 23:11
Plaats: Gironde
x 97

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par chafoin zijn » 25/04/19, 02:53

Did67 schreef:Herlees of luister nog eens naar de conclusie van enkele van mijn toespraken: de noodzakelijke paradigmaverschuiving.

Stel niet de vraag “wat moet je doen” maar de vraag “wat moet je niet meer doen”! [...]

We hebben de neiging om, vanwege onze angsten, in paradigma 1 te blijven: als de mens niet doet wat nodig is, zal hij niet groeien! Dus gebruikte de mens chemische meststoffen, en vervolgens pesticiden, hij zette de aarde voortdurend op zijn kop... En toen ontdekte hij dat het slecht was, dat er biologische producten nodig waren, dus natuurlijke producten... En hij bewerkte het land nog meer, met behulp van breedspectrum natuurlijke producten (rotenonen, pyrethrums) - soms zelfs nog crimineler voor het ecosysteem, ook al zijn ze in het algemeen minder schadelijk voor de mens! Nu komt de derde golf, tegen een achtergrond van ‘natuurlijke tuinen’ en ‘permacultuur’: we moeten natuurlijke organismen zaaien, die vruchtbaarheid opbouwen… leg het ons uit.
Ja, het is in meer dan één opzicht een interessante benadering, maar ik ga een beetje muggenziften.

Wat kunnen we zeggen over sommige mensen die op een dag opstaan ​​en hooi gaan zoeken, veel hooi om in hun tuin te zetten in plaats van naar de wolken te blijven kijken! Het is ook een kwestie van doen en het lijkt niet echt op de natuur, die hoeveelheden oud hooi elk jaar in het voorjaar... Nou ja het klopt dat ik altijd oude droge stengels opmerk tussen de grassen van de natuurweide maar goed: de aanpak die jij uiteindelijk voorstelt Het lijkt er nog lang niet op dat de natuur haar ding kan doen zoals zij altijd heeft gedaan, zelfs vóór de komst van de mens. Ook al is het geïnspireerd door verschillende levensprocessen. Om nog een voorbeeld te nemen en aangezien we het er toch over hadden: paddenstoelen in de moestuin. Er is het denken en handelen van mensen nodig om te proberen meer van hun diensten aan te moedigen.
1 x
jpg43
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 106
Inschrijving: 28/08/15, 15:56
x 29

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par jpg43 » 25/04/19, 04:28

Ik heb een perceel waarvan de grondstructuur zeer gevarieerd is, een deel ervan kan gemakkelijk worden opgewaardeerd zonder grondbewerking met hooibedekking grotendeels afkomstig van het perceel, maar een ander perceel dat door zijn opstelling goed bij mij past, is vertrapt al minstens 20 jaar door zware paarden. Het diende als voederplaats, ik vond tot wel 15cm in de grond minimaal 300 vellen hooibergen.

Ik probeerde voor 3 jaar een hooiendeksel, maar ik moest grijnzen om de grond wat losser te maken, bijna als beton, dus grondbewerking, maar ik heb geen andere oplossing.

Ik heb Didier de vraag gesteld, maar ik denk niet dat ik antwoorden heb gekregen: wat gebeurde er met de asperges die hij blijkbaar onder dekking van hooi had achtergelaten zonder ze in de grond te planten?

Bedankt voor de reactie en goed gedaan voor alles.

JP
1 x
Moindreffor
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5830
Inschrijving: 27/05/17, 22:20
Plaats: grens tussen Noord en Aisne
x 957

Re: The Kitchen Garden Sloth: tuinieren zonder vermoeidheid meer dan Bio




par Moindreffor » 25/04/19, 09:02

chafoin zijn schreef:
Did67 schreef:Herlees of luister nog eens naar de conclusie van enkele van mijn toespraken: de noodzakelijke paradigmaverschuiving.

Stel niet de vraag “wat moet je doen” maar de vraag “wat moet je niet meer doen”! [...]

We hebben de neiging om, vanwege onze angsten, in paradigma 1 te blijven: als de mens niet doet wat nodig is, zal hij niet groeien! Dus gebruikte de mens chemische meststoffen, en vervolgens pesticiden, hij zette de aarde voortdurend op zijn kop... En toen ontdekte hij dat het slecht was, dat er biologische producten nodig waren, dus natuurlijke producten... En hij bewerkte het land nog meer, met behulp van breedspectrum natuurlijke producten (rotenonen, pyrethrums) - soms zelfs nog crimineler voor het ecosysteem, ook al zijn ze in het algemeen minder schadelijk voor de mens! Nu komt de derde golf, tegen een achtergrond van ‘natuurlijke tuinen’ en ‘permacultuur’: we moeten natuurlijke organismen zaaien, die vruchtbaarheid opbouwen… leg het ons uit.
Ja, het is in meer dan één opzicht een interessante benadering, maar ik ga een beetje muggenziften.

Wat kunnen we zeggen over sommige mensen die op een dag opstaan ​​en hooi gaan zoeken, veel hooi om in hun tuin te zetten in plaats van naar de wolken te blijven kijken! Het is ook een kwestie van doen en het lijkt niet echt op de natuur, die hoeveelheden oud hooi elk jaar in het voorjaar... Nou ja het klopt dat ik altijd oude droge stengels opmerk tussen de grassen van de natuurweide maar goed: de aanpak die jij uiteindelijk voorstelt Het lijkt er nog lang niet op dat de natuur haar ding kan doen zoals zij altijd heeft gedaan, zelfs vóór de komst van de mens. Ook al is het geïnspireerd door verschillende levensprocessen. Om nog een voorbeeld te nemen en aangezien we het er toch over hadden: paddenstoelen in de moestuin. Er is het denken en handelen van mensen nodig om te proberen meer van hun diensten aan te moedigen.

Ik denk dat we de natuur haar gang moeten laten gaan niet moeten verwarren met het cultiveren van je moestuin terwijl je zo weinig mogelijk doet.
als we de natuur zijn gang laten gaan, moeten we terugkeren naar de nomadische jager-verzamelaar, wat niet mogelijk is, dus cultiveren we
Hooi brengen betekent de vruchtbaarheid van een weide naar je moestuin verplaatsen, gras is bovenal water, lucht en zonne-energie, dus uiteindelijk put je de hulpbron niet uit en is de interventie zeer beperkt, het beperkt zich tot beweging, Man komt op geen enkele manier tussen in de transformatie ervan
vandaar de huidige vraag van Didier, hoe je ter plekke kunt produceren wat hooi zou kunnen vervangen...

achteraf zijn we natuurlijk meer productie dan "biologisch", maar ik ben in ieder geval niet via een ecologische benadering bij de fenocultuur terechtgekomen, dus het stoort mij niet dat het hooi wordt geproduceerd door een boer die das machines gebruikt, langs de rivier , de weide wordt al enkele jaren gemaaid rond het waterpomppunt van de stad, het hooi wordt in balen geperst en rot ter plekke, de plaats is gesloten en het zijn ballen van 350 kg, dus geen manier om te herstellen

Ik zeg ook niet dat fenocultuur geen deel uitmaakt van een over het algemeen milieuvriendelijke aanpak. Wat mij motiveerde was de mogelijkheid om mijn moestuin opnieuw op te bouwen na een fysieke verkleining, en zoals Didier vóór mij met zijn kennis over dit probleem kon nadenken. en een oplossing bieden, volgde ik dit voorbeeld, en daarom was het primaire doel het cultiveren van mijn moestuin

en om Eham te antwoorden, zegt hij om zijn overtollige hooi aan het einde van het seizoen te gebruiken voor zijn moestuin, zonder moestuin dit overschot zou hij wat doen?, net als veel boeren die hooi maken, ofwel hebben hun dieren at, of hij verkocht het, en zo niet, dan blijft het over om te rotten, dus ja, de fenocultuur gebruikt hooi, maar dit hooi wordt niet geproduceerd voor de fenocultuur, dus uiteindelijk recyclet de fenocultuur hooiafval , dus ergens als we afval recyclen, is dat een ecologische benadering, toch?
0 x
"Degenen met de grootste oren zijn niet degenen die het beste horen"
(van mij)

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 295-gasten