Paris aanvallen: sociale en politieke gevolgen?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046

Paris aanvallen: sociale en politieke gevolgen?




par Christophe » 11/01/15, 22:17

Onderwerp naar aanleiding van de aanslagen op Charlie Hebdo en Vincennes begin januari 2015 (zie https://www.econologie.com/forums/charlie-he ... 3-230.html ) om de mogelijke politieke en sociale gevolgen van deze barbaarse daden te bespreken!

Eerste symbolische daad: in minder dan 4 dagen 50 staatshoofden samenbrengen in hetzelfde evenement! Ik denk dat het meest symbolische is om breng de Palestijnse president en de Israëlische premier samen voor dezelfde zaak!

Inderdaad; Ik ben er helemaal niet zeker van (ik ben zelfs bijna zeker van het tegenovergestelde) dat de Israëlische premier (momenteel Benjamin Netanyahu) en de Palestijnse president (momenteel Mahmoud Abbas) op een dag demonstreer samen voor hetzelfde doel!

Het is nog steeds een verbluffend beeld (en een beeld dat zeker meer dan één extremistische klootzak kwaad zal maken...)!

Beeld

Nou ja, we durfden ze niet naast elkaar te zetten, hè... :D :D

Bron: http://tempsreel.nouvelobs.com/galeries ... lysee.html
Dernière édition par Christophe de 12 / 01 / 15, 14: 35, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 11/01/15, 23:19

André's mening over deze geïmproviseerde "ontmoeting":

Andre schreef:Dag

Ik blijf verbaasd om zoveel vrijwilligers te zien die in zo’n korte tijd grote, goed gestructureerde demonstraties hebben georganiseerd met borden en media-aandacht, enz.
Een paar maanden geleden organiseerden we een demonstratie tegen het transport van teerzandolie over de rivier in onze stad en dat kostte veel tijd en vrijwilligersenergie.
Ik bewonder jullie organisaties en de middelen die ze tot hun beschikking hebben, al is het maar om borden, spandoeken, routes, contactvrijwilligers, demonstranten, vergunningen, routevergunningen te printen.
Organiseer de beveiliging om excessen te voorkomen, zorg ervoor dat extremistische misdadigers hiervan geen misbruik maken om met de demonstranten naar binnen te sluipen.
Een manifestatie van deze omvang kan niet worden geïmproviseerd; er is structuur voor nodig.

Andre
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 11/01/15, 23:41

Twee beelden (die ik op menselijk vlak sterk vind) van de Republikeinse mars...

Een kus voor een CRS:

Beeld

Lange knuffel van Hollande met Patrick Pelloux, spoedarts en columnist bij Charlie (in tranen):

Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/01/15, 00:09

Nog een beeld met sterke symboliek:

Beeld

Dan nog een grappiger:

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6516
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1638




par Macro » 12/01/15, 11:18

Zelfs 4 miljoen mensen in de straten van Frankrijk.... Dat zijn 62 miljoen die daar niet heen zijn gegaan...
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272




par Grelinette » 12/01/15, 11:19

Sociale gevolgen?...

Een uitspraak (van sociale aard) die mij het meest aansprak was die van Daniel COHN-BENDIT, die vroeg om meer financiële middelen te geven aan jongeren uit de buitenwijken, maar niet langer alleen uit de buitenwijken, aangezien sommige jongeren afdrijven weg van hen en komen nu uit minder achtergestelde milieus.
Financiële en menselijke middelen om deze jongeren terug te halen, die alleen een uitweg vinden in “onconventionele professionele activiteiten”.

In sommige van mijn activiteiten (opvoeder) moet ik deze jonge mensen ontmoeten en ermee samenwerken die geen uitweg en geen toekomst zien in de samenleving die beweert hen uit hun psychologische en sociale ellende te willen halen.
Ik heb het gevoel dat deze jonge mensen opgesloten zitten in een sociale bubbel zonder toekomst, elkaar naar de keel grijpen en elkaar onder druk zetten totdat ze ontploffen.

De zeldzame deuren die sommigen voor hen openen zijn het aanbieden van drugshandel, het ontvangen van gestolen goederen, overvallen, terrorisme of het voeren van de jihad als sociale uitlaatklep; al deze ‘onconventionele professionele activiteiten’ die veel lonender en ‘lonender’ zijn dan de kleine, ellendige baantjes die ze in het beste geval kunnen bemachtigen.

Ik werk toevallig met een aantal van hen en wat ze zeggen bestaat er vaak uit dat ze mij erop wijzen dat ze als niets gaan zwoegen op kleine, ondankbare, slecht betaalde baantjes om in 1 maand te verdienen wat 2 dagen drugshandel gaat opleveren ze binnen!

Aan de ene kant zijn er al deze administraties en sociale instellingen die hen in cirkels laten rondgaan en hen stages en ‘moraliteitssessies’ aanbieden en hen om ondersteunende documenten en ‘bewijzen’ van goede wil van hun motivatie vragen zonder de deur uit te gaan.

en aan de andere kant zijn er mensen die al snel hun interesse zagen in deze jonge bevolking vol energie en zonder activiteit, een pool van medewerkers die hun ogen zullen laten stralen als ze een van hun collega's voorbij zien komen, de stap zetten en een BMW kopen in een paar maanden. (zie Mohamed Merah die trots pronkte achter het stuur van de BMW).

Soms word ik misselijk als ik met sommige van deze jonge mensen naar mijn werk ga en we op een bouwplaats aankomen waar de werkgever als een tapijthandelaar over het laagste loon onderhandelt voordat hij trots en minachtend in een auto stapt voor meer dan € 50000. Deze jonge mensen zijn misschien op drift, maar ze hebben nog steeds een minimum aan oordeelsvermogen en begrijpen dat deze samenleving hen achter zich zal laten.

Het is stom, maar het is een trieste realiteit.

Frankrijk is in veel opzichten een land van sociale kasten waar respect, gezond verstand of simpelweg mededogen niet langer van toepassing zijn.
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/01/15, 11:35

Macro schreef:Zelfs 4 miljoen mensen in de straten van Frankrijk.... Dat zijn 62 miljoen die daar niet heen zijn gegaan...


Altijd maar klagen over hem!

De straten zijn niet breed genoeg voor 66 miljoen lol! : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/01/15, 11:45

Grelinette schreef:Een uitspraak (van sociale aard) die mij het meest aansprak was die van Daniel COHN-BENDIT, die vroeg om meer financiële middelen te geven aan jongeren uit de buitenwijken, maar niet langer alleen uit de buitenwijken, aangezien sommige jongeren afdrijven weg van hen en komen nu uit minder achtergestelde milieus.
Financiële en menselijke middelen om deze jongeren terug te halen, die alleen een uitweg vinden in “onconventionele professionele activiteiten”.


Ik hoorde ook...

Sociaal onbehagen is inderdaad de diepe bron van onbehagen! Ik zeg het al sinds woensdag!!

Zijn niet-duurzame, gesubsidieerde banen of valse opleidingen...een duurzame oplossing? Ik geloof niet...

En zoals u zegt, vooral omdat andere kansarme jongeren het risico lopen ongelijkheid of onrecht te ervaren... Net zoals de beroemde "positieve discriminatie" ons al het gevoel heeft gegeven...

Ja, het fundamentele probleem van terrorisme is vooral economisch: iemand die een (economische) toekomst heeft, raakt niet op drift!

Grelinette schreef:Ik werk toevallig met een aantal van hen en wat ze zeggen bestaat er vaak uit dat ze mij erop wijzen dat ze als niets gaan zwoegen op kleine, ondankbare, slecht betaalde baantjes om in 1 maand te verdienen wat 2 dagen drugshandel gaat opleveren ze binnen!

(...) Deze jongeren zijn misschien op drift, maar ze hebben nog steeds een minimum aan oordeelsvermogen en begrijpen dat deze samenleving hen achter zich zal laten.

Het is stom, maar het is een trieste realiteit.


Eh, ik denk dat de meeste jonge mensen aan deze kant in hetzelfde mandje zitten!

Grelinette schreef:Frankrijk is in veel opzichten een land van sociale kasten waar respect, gezond verstand of simpelweg mededogen niet langer van toepassing zijn.


+1 en zal de “Charlie-affaire” dit in de goede richting veranderen?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 12/01/15, 11:46

Poging tot Patriot Act in Franse stijl -> http://www.liberation.fr/politiques/201 ... se_1177894
0 x
Aumicron
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 387
Inschrijving: 16/09/09, 16:43
Plaats: Bordeaux




par Aumicron » 12/01/15, 11:48

Over het algemeen +1 met Grelinette
0 x
Om te betogen.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 169-gasten