Schakelschema verwarming op hout

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 25/01/15, 22:20

Bedankt Dirk Pitt voor je nieuwe antwoord.

Ik geef toe dat ik niet zie wat de inversie van input/output zou opleveren... Voor mij is de input tegengesteld aan de output; Ik zie een totaal symmetrische situatie... Sorry als ik je idee niet volg...

Dus wat wilde ik doen met mijn V3V? heel gemakkelijk om te zeggen:
- zorg ervoor dat het heetste water naar de SWW-tank gaat, aangezien de ketel is ontworpen voor intermitterende werking (houtblokken worden verbrand onder goede ecologische en calorische omstandigheden). De overtollige warmte wordt opgeslagen in het buffervat.

Soms kan het water aan de ketelzijde 20°C zijn, toch? en die van de BT bij 70°C... dus daar moeten de inputs worden omgekeerd... maar misschien is mijn idee absurd...

dank u
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 25/01/15, 23:26

Ik neem opnieuw het toetsenbord om te zeggen dat de V3V gemonteerd zoals het diagram zou kunnen "werken" volgens de 2 mogelijke gevallen:

A): Wanneer het ketelwater een temperatuur heeft die lager is dan die van het buffervat, stijgt het niet... (streefwaarde van... 70°C? gegeven door de LV aquastat)
B): Wanneer het water - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - - hoger - - - - - - - - - - - - - - - - - - ze komt eraan;
het nadeel is in dit geval dat de uitlaat naar de SWW-tank gesloten is (en de radiatoren ook moeten wachten tot de klep schakelt)!

Wat vind je van dit idee?

Morgen controleer ik al de interne hermontage van deze klep... (wat misschien de eerste reden tot bezorgdheid is)
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 26/01/15, 12:51

Dag
Ik opende de klep.
Het is "goed" geïnstalleerd, d.w.z. zoals hierboven beschreven: sluiting van de ketelinlaat of de tapwateruitlaat...

In feite zou het nodig zijn om de inlaat van de ketel en de LV (die tegelijkertijd een inlaat en een uitlaat is) naast elkaar te hebben om de een of de ander af te sluiten, toch?

Pas dus het diagram aan!
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 26/01/15, 13:08

Zonder het diagram (en het circuit) te wijzigen, kunt u misschien de V3V aanpassen:

Het is heel eenvoudig mogelijk om de V3V aan te passen door een elektrisch contact toe te voegen om de uitstroom naar de BT te sluiten, het is erg onkatholiek (maar ja, ik ben een atheïst... lol) maar het zou moeten werken met minder werk! dus wanneer het BT-water onvoldoende warm is, wordt het tapwater verwarmd door de ketel...
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 27/01/15, 12:15

Hallo en reset het bericht...
Laat mij de vrijheid nemen om mijn probleem duidelijk te hervatten en mijn worstelingen rond V3V ECS te vergeten...

Hier is mijn vereenvoudigd diagram (leesbaarder hoop ik...) en ik stel de vraag opnieuw: is er een fout, vooral rond de V3V die de tapwaterverwarming regelt?

Bedankt voor je reacties?

Beeld
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 27/01/15, 12:41

liever dit diagram zonder V3V maar met circulator...

Beeld
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 27/01/15, 14:15

Ach ja, het is duidelijker.
bij de tapwater- of verwarmingssplitsing: zeer goed, een eenvoudige T vervangt op voordelige wijze een V3V. als de circulatiepomp draait, hebben we SWW, als hij niet draait, hebben we er geen. en als u voorrang wilt geven aan het tapwater, schakelt u de verwarmingscirculator uit.
wat is het gele vierkant net na de splitsing?

aan de mengklepzijde van het radiatorcircuit is het hydraulisch in orde, maar ik begrijp niet waarom het elektrisch is aangesloten op wat ik beschouw als een temperatuursonde op de retourleiding???
een radiatorcircuitmengkraan zorgt voor de juiste aanvoertemperatuur om de verliezen in de woning te compenseren. in het slechtste geval passen we het met de hand aan, afhankelijk van het weer buiten, in de hoop dat de thermostatische radiatoren de rest doen, in het beste geval plaatsen we een buitensensor die op de klep inwerkt.

het laatste onduidelijke punt is je voorverwarmingscircuit. de circulatiepomp zit op de juiste plaats, maar wat bestuurt de klep? is het gemonteerd in een mengkraan of in de distributie, hoe wordt de circulatiepomp aangestuurd en wat regelt de aquastat-uitgang van de ketel.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 27/01/15, 16:54

Bedankt Dirk Pitt voor je aanmoediging

Aan de ECS-kant zou het gele vierkant een aquastat zijn die het circuit naar de ECS-tank alleen zou openen bij bijvoorbeeld 50°C

De radiatorzijde: het is ook een "sonde", "aquastat", die het mogelijk zou maken om de hoeveelheid warm water te meten die in het circuit wordt gestuurd; zou het beter zijn om deze "sonde" te vervangen door een externe thermostaat...?

Rond de ketel: het gele vierkant is een aquastaat die de circulatiepomp moet regelen zolang de uitlaattemperatuur niet 65°C bedraagt ​​(houtboiler).
Momenteel is de klep handmatig... (iemand vertelde me dat dat genoeg was). Er is startwater nodig om het te recyclen, maar ik was van plan het te verwijderen en uitsluitend te vertrouwen op de circulatiepomp en de sonde (de handmatige bediening is vervelend)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 28/01/15, 19:30

Ik heb de indruk dat Dirk Pitt niet genoeg heeft aangedrongen.
De retourbeveiligingsklep van de ketel moet thermostatisch zijn. Met behulp van een aan-uitklep worden pakketten water verzonden die soms heet en soms koud zijn.
In tegenstelling tot wat je denkt is het niet duur, en vooral veel goedkoper dan een gemotoriseerde klep. Een esbe vtc500 kost bijvoorbeeld minder dan 100€.
Ik betwijfel of een gemotoriseerde driewegklep van hoge kwaliteit voor deze prijs verkrijgbaar zal zijn.

Een ESBE vtc500 60° begint te openen bij 60°, mengt de 2 inlaten om water te leveren, doorgaans bij 63° bij 50% van het bereik, en is pas volledig open bij 70°. Dit zonder motor, sonde en andere rommel. Is het leven niet mooi?
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 29/01/15, 01:40

Bonsoir
Bedankt Philippe voor deze zeer oordeelkundige details. Ik was me bewust van dit probleem van "koudwaterpakketten", daarom had ik een handmatige klep gemonteerd, maar in gebruik (slechts 2 dagen! lol) blijkt het erg onpraktisch te zijn! en dus zal ik informeren naar uw klep: ESBE vtc 500.
Nu denk ik dat wanneer circulator C1 nodig is voor het hele netwerk...

Maar ik wil terugkomen op het schema omdat juist de 2 dagen testen niet bevredigend zijn! het verwarmen van de LV is erg moeilijk, en het lijkt erop dat er mengsels zijn van warm en koud water... Na discussies is hier een nieuw diagram (waarvoor ik aanzienlijke wijzigingen moet aanbrengen... Hoe zit het ermee? denk je?

Beeld
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 343 gasten