Cesi SONNENKRAFT Compact E september 2013 omlaag

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
max 01
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 20/01/14, 14:20




par max 01 » 23/11/14, 17:45

dank u
Dinsdag ga ik naar Castorama, ik zag op internet dat er bij mij in de buurt (bij Lyon) enkele beschikbaar zijn voor 11€ zeker ook made in China!

Ik laat je weten welke actie ik kan ondernemen...

Op de CESI zag ik een domino waarop de kabel van de sensorsonde is aangesloten, dus ik kan deze controle gemakkelijk doen.

Aan de andere kant ben ik niet van plan om de andere temperatuursensoren "EC-ketel en EC-zonne-energie" te controleren omdat ik dan op de doos zou moeten ingrijpen en ik me niet met de nieuwe installatie wil bemoeien.

Dank u voor uw hulp
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/11/14, 07:26

Hoe noem je CESI? Voor mij is het de set bal + panelen + regelaar...

Heb je het over de "box" die de operatie beheert? Soms is hij op de "bal" (= "preparer").
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 24/11/14, 07:30

Voor de andere twee sondes kun je in ieder geval controleren of ze op de goede plek staan:

- de ketel EC-sensor in een handschoenvinger halverwege de tank
- de zonne-EC-sensor helemaal onderaan
0 x
max 01
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 20/01/14, 14:20




par max 01 » 25/11/14, 17:55

Hallo Did67

Ja, je hebt gelijk, de doos is op de bal;

De ECboiler en ECsolar sensoren zijn geplaatst zoals je me vertelde.

Eindelijk kwam vanmorgen de verwarmingsmonteur langs voordat ik de ohmmeter ging kopen.
De foutcode 888.8 werd weergegeven, hij "schudde" de doos en de T° verscheen.

Hij vertelde me "aangezien dit probleem al was opgetreden en hij de sensorsonde had vervangen (in september), dacht hij niet dat het twee keer achter elkaar een probleem met de sensorsonde was".
Hij ontgrendelde en vergrendelde het deel van de sensorsondekabel op de doos (die al in de fabriek op de Sonnenkraft-doos was gemonteerd en waarop hij was aangesloten met een dominosteen die boven de boiler was geplaatst).

Omdat je me de concepten van weerstand en temperatuur had uitgelegd, vroeg ik hem om de weerstand van de sensorkabel te controleren ... het was goed, de weerstandswaarde gaf de T ° weergegeven op de doos.
Hij zei tegen mij "dat is goed ...."

Omdat ik de oorzaak van het probleem met de doos niet weet (slechte verbinding of ?????), vroeg ik hem om tussenbeide te komen bij Sonnenkraft om de doos te vervangen.
hij zei "oké".

Sinds vanochtend 8 uur is de foutcode niet meer verschenen en is de weergegeven T° correct.

Zolang het duurt!

De oorzaken van inzinking die u mij had aangegeven en die ik opriep, stelden hem in staat te beseffen dat ik op zoek was naar verklaringen van mijn kant...

Ik dank u voor de hulp die u mij heeft gegeven.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 25/11/14, 18:52

Typisch een "slecht contact". Ofwel op de aansluiting van de draden op de kaart, ofwel op de kaart (een defect).

Je ziet dat ik blij ben dat ik geen onzin heb verteld!
0 x
max 01
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 20/01/14, 14:20




par max 01 » 12/12/14, 11:13

Hallo Did67

Ik dacht dat het probleem was opgelost, maar... het blijft...
Het kastje op de tank waarvan de verwarmingsmonteur denkt dat dit de oorzaak van de storing is, is nog niet gewijzigd.

Onlangs merkte ik opnieuw afwijkingen op de T° weergegeven op de doos.
EX:
17:30 uur Buiten T° 4°- NACHT - Collector T° 40°-ECSolar 16.4 ° -circulator 100%
20:30 Buiten T° 4°- NACHT- Collector T° 33°- ECSolar 13.4 ° -
circulator 40%

We hebben in deze periode geen water getapt en de watertemperatuur, die volgens de aanduidingen op de doos had moeten stijgen, is zelfs gedaald.

De verwarmingsmonteur had me verteld dat de sensor T° niet afhankelijk is van de buiten T° maar van de zonneschijn, ik was zelfs verrast dat midden in de nacht de sensor T° van 33° tot 40° aangaf.

Ik gebruikte de ohmmeter waarover je me vertelde en controleerde de weerstand van de sensorsonde voor de doos, de aangegeven waarde was -o,o1.

Gezien deze waarde lijkt het mij dat de sonde niet "goed" is.

Maar hoe leg je uit dat wanneer de verwarmingsmonteur deze waarde controleerde tijdens zijn vorige interventie, de weergegeven waarde overeenkwam met de T° die op de doos stond?
Op dat moment was de sonde "goed".

Ik heb maandag de verwarmingsmonteur gewaarschuwd, maar ik heb niets van hem gehoord, omdat hij het te druk lijkt te hebben of overweldigd is door de situatie. Ik kom weer bij u terug zodat u mij na analyse een aanwijzing kunt geven over hoe los deze storing op.
dank u
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 12/12/14, 13:37

Snel in mijn lunchpauze:

a) hoe weet uw box de buitentemperatuur? [of heb je gelezen op een ander apparaat, weerstation?]

Want in feite houdt de bediening hier geen rekening mee: het is de zonne-energie die wordt opgevangen, niet de buitentemperatuur! En daarvoor is de temperatuur van de koelvloeistof aan de bovenkant van de sensor voldoende!

b) CESI-regelgeving houdt hier in het algemeen geen rekening mee! De bediening is eenvoudig: als de temperatuur aan de bovenkant van de sensor de temperatuur aan de onderkant van de balon met een bepaalde waarde overschrijdt (meestal 10 of 15°), wordt geschat dat het de moeite waard is om de circulator te draaien om "terug te brengen" deze calorieën van de sensor in de ballon...

Dus de circulatiepomp start.

En zo niet, als het verschil onder een waarde zakt (vaak anders omdat er een zogenaamde hysteresis is), wordt de circulatiepomp uitgeschakeld...

c) tenzij uw systeem zelflozend is ??? Deze temperatuur wordt dus gebruikt om het circuit leeg te maken zodat het niet bevriest...

d) Inderdaad, uw gegevens zijn volkomen absurd, met een circulatiepomp die 's nachts draait! Logisch dat je SWW afkoelt: je pompt calorieën uit je tank naar de panelen, die als radiator werken en de vogels verwarmen!

Dit verklaart waarom je sensoren 's nachts heet zijn: ze werken als radiatoren!

En heel logisch, je hete ECS koelt af!

e) - 0,01 is geen weerstandswaarde. Dit is op zijn best klote. Anders positief. Het is dus waarschijnlijk de onzekerheid.

Je moet dus altijd de maat (het getal) aangeven bij het kaliber...

De ohmmeterfunctie wordt meestal weergegeven door een hoofdletter Omega. Kijk of je een heel precies kaliber (milliohm) hebt ???

Meet beide sondedraden verbroken.

Als het inderdaad O ohm zou zijn, is er hoogstwaarschijnlijk ergens kortsluiting [twee geleiders die elkaar raken noemen we een kortsluiting; plotseling wordt de weerstand nul, aangezien de stroom zonder obstakels van de ene naar de andere gaat, dus zonder weerstand... CQFD.

Controleer de meting. Als dit wordt bevestigd, ga ik als volgt te werk:

- je koopt de lengte van de 2-aderige kabel die je nodig hebt om van je doos naar de sensor op het dak te gaan (op de gemakkelijkste manier)

- je vervangt de huidige kabel door deze kabel: je sluit de twee draden aan op je box; je sluit de 2 draden die uit je sensor op het dak komen goed aan op je kabel en je doet mijn metingen opnieuw / je kijkt hoe je box reageert...

Ik heb ergens in mijn archieven de "normale" waarden van de weerstanden van de sonde van mijn CESI. Ervan uitgaande dat het hetzelfde type is, kan ik u enkele waarden geven...

e) ik merk echter dat u temperaturen opmerkt ter hoogte van de panelen die mij realistisch lijken, rekening houdend met het feit dat u om 20 uur 30° noteert ter hoogte van het SWW op zonne-energie [waarvan ik aanneem dat de onderkant van je bal]; dus uw ECS erboven is warmer en dus als de circulatiepomp draait, is het waarschijnlijk dat de bovenkant van de sensor op 13,4° staat...

Dit lijkt dus de hypothese van de sonde te ontkrachten (anders zou de doos deze 33° niet kunnen detecteren!).

f) dus ja, afgezien van een configuratiefout waarvan ik niets weet (ik heb deze regeling niet), is het idee van een regeldoos die een grapje maakt niet absurd!

g) maar ineens (ik denk hardop!), twijfel ik een beetje: als je ballon, onderaan, 13,4° is, zou je water niet veel meer uit de ballon moeten komen .. Het mag de panelen niet opwarmen.

Dus [sorry, ik wil niet herschrijven; Ik had daar moeten beginnen]: kun je controleren of de pijp die uit de sensor komt en de hete vloeistof terug in je ballon brengt van bovenaf van de spoel en dat het vertrek van de koelvloeistof, nu gekoeld, van de ballon naar de sensor (paneel) van onderaf gebeurt ????

Ik begin me af te vragen of het heel dom is, je circuit is niet omgekeerd ????

Zo logisch dat de regeling in de kool zit...
0 x
max 01
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 20/01/14, 14:20




par max 01 » 12/12/14, 15:31

Bedankt voor je snelheid Did67 Ik hoop dat je toch genoten hebt van je vakantie.
g / Ik heb de kanalen gecontroleerd, ze zijn in overeenstemming met de bijgevoegde montage-instructies, zoals je zegt, de aankomst door de sensor komt van boven naar binnen en de retour is van onderen.
Deze zomer werkte de CESI heel goed met een heel kleine elektrische back-up.

a / De buitentemperatuur is degene die ik heb genoteerd op het bedieningspaneel van de ketel.

b / Voor Sonnenkraft had de verwarmingsmonteur me verteld dat de circulatiepomp werkte vanaf het moment dat de T° van de sensor 6° hoger was dan de T° van het water.

e / Na het doornemen van de gebruikershandleiding van de manmeter (eerder had ik deze niet in de juiste stand gezet)
Ik heb net gekeken naar de waarde van de weerstand + sonde ze geeft aan 0.00.

Ik had opgemerkt dat je me had verteld dat de sonde niet de T° uitzendt maar een weerstand die de box vervolgens vertaalt in T°.

Deze waarde 0.00 zou overeenkomen met een T° lager dan -10° (volgens de tabel met weerstandswaarden van Pt1000-sondes wordt bij -10° inderdaad een weerstandswaarde van 961 aangegeven.
De buiten T° was 9° toen ik de waarde van de weerstand + sonde controleerde en niet lager dan -10°.

Ik specificeer dat ik deze waarde op de kabel (aangesloten op de sonde) heb genomen door een suiker voor de doos los te koppelen, deze waarde is dus kabel + sonde.

Toen de verwarmingsmonteur eerder tussenbeide kwam, kwam de weergegeven waarde (gemeten zoals ik deed) overeen met de T° weergegeven op de doos.

Nu komt deze waarde van 0.00 niet overeen met enige T°.

Zou dit een tijdelijke kortsluiting kunnen zijn?? (autopechstijl die alleen voorkomt als de auto niet bij de garage staat)

Maar waar zou deze kortsluiting kunnen zitten?,

Ik heb uw controlemethode met een bijlagekabel genoteerd, maar ik wil niet ingrijpen op de apparatuur die onder de garantie valt (nou ja, ik denk omdat deze slechts 15 maanden oud is)

Bedankt voor je hulp.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 12/12/14, 17:17

Max 01 schreef:Bedankt voor je snelheid Did67 Ik hoop dat je toch genoten hebt van je vakantie.
g / Ik heb de kanalen gecontroleerd, ze zijn in overeenstemming met de bijgevoegde montage-instructies, zoals je zegt, de aankomst door de sensor komt van boven naar binnen en de retour is van onderen.
Deze zomer werkte de CESI heel goed met een heel kleine elektrische back-up.

OK. Bruinenjij beter!!!!

a / De buitentemperatuur is degene die ik heb genoteerd op het bedieningspaneel van de ketel.

OK. Ik begrijp.

b / Voor Sonnenkraft had de verwarmingsmonteur me verteld dat de circulatiepomp werkte vanaf het moment dat de T° van de sensor 6° hoger was dan de T° van het water.

OK.

e / Na het doornemen van de gebruikershandleiding van de manmeter (eerder had ik deze niet in de juiste stand gezet)
Ik heb net gekeken naar de waarde van de weerstand + sonde ze geeft aan 0.00.

Ik had opgemerkt dat je me had verteld dat de sonde niet de T° uitzendt maar een weerstand die de box vervolgens vertaalt in T°.

Deze waarde 0.00 zou overeenkomen met een T° lager dan -10° (volgens de tabel met weerstandswaarden van Pt1000-sondes wordt bij -10° inderdaad een weerstandswaarde van 961 aangegeven.
De buiten T° was 9° toen ik de waarde van de weerstand + sonde controleerde en niet lager dan -10°.

Ik specificeer dat ik deze waarde op de kabel (aangesloten op de sonde) heb genomen door een suiker voor de doos los te koppelen, deze waarde is dus kabel + sonde.

Een weerstand van 0.00, voor mij, als je op het meest gevoelige kaliber zat, is het nul weerstand = kortsluiting!

Toen de verwarmingsmonteur eerder tussenbeide kwam, kwam de weergegeven waarde (gemeten zoals ik deed) overeen met de T° weergegeven op de doos.

Nu komt deze waarde van 0.00 niet overeen met enige T°.

Zou dit een tijdelijke kortsluiting kunnen zijn?? (autopechstijl die alleen voorkomt als de auto niet bij de garage staat)

Maar waar zou deze kortsluiting kunnen zitten?,

Ik heb uw controlemethode met een bijlagekabel genoteerd, maar ik wil niet ingrijpen op de apparatuur die onder de garantie valt (nou ja, ik denk omdat deze slechts 15 maanden oud is)

Je hebt de "domino" (of suiker) aan één kant al uit elkaar gehaald; Ik wed dat er een paar aan de andere kant zijn, bij de uitgang van de sonde onder het paneel; je doet hetzelfde en je maakt verbinding met een kabel waarvan je zeker bent... Dat ziet geen kenner!

Of begin al met het ausculteren van alle verbindingen, vooral ter hoogte van de sensor; het is niet ongewoon dat ter hoogte van een domino een draadje van de fase losraakt en de draad van de nul raakt en je hebt kortsluiting!


Er is nog steeds iets mis: toen u uw metingen deed, gaf de sonde een "realistische" temperatuur aan en toch draaide de circulator!!! Vreemd. Als de weerstand nul is, zou er een foutmelding moeten zijn...

Bedankt voor je hulp.
0 x
max 01
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 20/01/14, 14:20




par max 01 » 12/12/14, 19:03

Did67 dank u

De verwarmingsmonteur heeft net een bericht voor me achtergelaten.

Voor hem is het regel, hij heeft het bij Sonnenkraft besteld

Als na het vervangen van de regelaar het probleem aanhoudt, kan ik uw methode gebruiken die mij geschikt lijkt om de diagnose te stellen.

Bedankt voor je hulp en ik hou je op de hoogte.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 138-gasten