Pumpipumpe: stickers om voorwerpen te lenen!

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Pumpipumpe: stickers om voorwerpen te lenen!




par Christophe » 02/09/14, 20:12

Een geweldig burgerinitiatief tegen de consumptiemaatschappij (reken maar uit: wie zijn boor meer dan 1 uur per jaar continu gebruikt, is al een doe-het-zelver!)

In Zwitserland geven stickers op de mailbox de objecten aan die we willen lenen

"We zijn uitgegaan van de constatering dat er in de stad vaak een zekere schaamte is om naar de buren te durven bellen als men hun hulp vraagt", legt Sabine Hirsig uit. Ze is een van de vier jonge makers achter het Pumpipumpe-project (uitgesproken als "poumpipoumpé") geboren in Bern in Zwitserland. Het principe is eenvoudig: dit initiatief nodigt u uit om stickers op uw mailbox te plakken die de objecten aangeven die u aan uw buren wilt lenen. Het kunnen doe-het-zelf gereedschap (een boor, een zaag, enz.) Of tuingereedschap (een grasmaaier, enz.), Keukengerei, boeken, WiFi-toegang, enz. Zijn. Voor elk object bestaat een sticker. Deze stickers zijn gratis te bestellen bij Zwitserland en Duitsland via de website www.pomppumpe.ch. Het kost 4 euro per zending voor andere landen.

De naam van het Pumpipumpe-project komt van het Alemannische dialect en kan worden vertaald als "leen me je fietspomp". Het dient zowel ecologische als economische doelstellingen, waardoor voorkomen kan worden dat objecten worden gekocht die weinig worden gebruikt. Bovendien maakt dit delen tussen buren het mogelijk om links te ontmoeten en opnieuw te creëren. Pumpipumpe wordt ondersteund door verschillende instellingen, zoals het milieubeschermingskantoor van de stad Bern.


http://www.laposte.fr/lehub/En-Suisse-d ... ers-sur-la

http://www.springwise.com/neighborhood- ... ems-share/
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 02/09/14, 23:48

Ik hou van het concept, ik bestelde, ik weet niet hoe de buren reageren als ze zullen reageren.

Ik lijm morgen
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 03/09/14, 12:09

Dit mooie initiatief onderstreept bovendien alleen maar de toestand van extreme verarming van menselijke relaties in een systeem waarin de commerciële relatie heerst ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 03/09/14, 13:01

Absoluut: hoe "rijker" een samenleving is, hoe meer ze individualistisch is!

Kortom, economische rijkdom gaat ten koste van "menselijke" en sociale rijkdom!
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 03/09/14, 14:05

Zou het niet beter zijn om te schrijven:
"In onze samenleving, de specifieke vorm die het begrip" rijkdom "aanneemt voor zijn realisatie, de ontwikkeling van het individualisme"?
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 03/09/14, 14:18

En dit:

Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 04/09/14, 12:33

degene die een oefening heeft die hij 1 uur per jaar gebruikt, heeft hij een oefening die sterk genoeg is om te lenen?

er zijn 220V 500W-boren bij 8,5 euro, met elektronische variter en percussie ... Chinese kwaliteit ... meer dan genoeg voor incidenteel gebruik, en zelfs hard genoeg ... Ik heb dit soort werk op locatie of er is een groot risico op breuk of verlies

maar het is nutteloos om dit soort materiaal te lenen, het zal te snel dood zijn als iemand het zo hard gebruikt als een meer solide model

hetzelfde geldt voor de meeste doe-het-zelf-tools: goed voor de gebruikelijke gebruiker die weet hoe hij voorzorgsmaatregelen moet nemen: onmogelijk aan iemand te lenen

Ik zie veel mensen die niet kunnen zien waar de stroomlimiet van een machine is ... als dit soort persoon me vraagt ​​om hem een ​​boor te lenen, beantwoord ik hem liever, ik zal komen en de gaten boren wat je nodig hebt

idem om een ​​stofzuiger te lenen: ik zie hoeveel mensen niet kunnen zien wanneer een zak of filter verstopt begint te raken: ze gebruiken de stofzuiger totdat deze alleen als bezem dient: motor die oververhit raakt met een stroom helemaal nul
0 x
Avatar de l'utilisateur
nonoLeRobot
Master Kyot'Home
Master Kyot'Home
berichten: 790
Inschrijving: 19/01/05, 23:55
Plaats: Beaune 21 / Paris
x 13




par nonoLeRobot » 04/09/14, 14:42

Ja, maar juist het idee is om erin te slagen om winstgevende duurzame apparatuur te kopen en te maken en hopelijk in redelijk goede omstandigheden vervaardigd in plaats van wegwerpproducten te kopen die door kinderen zijn gemaakt (zelfs als duur niet het tegenovergestelde bewijst) .

Alsof we minder maar beter consumeren.

We lenen wat we weinig gebruiken en we hebben een extra grote kwaliteit, die we vaker gebruiken, wat het gebruiksgemak verbetert en ons in staat stelt om het te lenen. Het heeft ook vaak het voordeel dat het gemakkelijker te repareren is.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 04/09/14, 19:20

lenen betekent gratis ... als het niet gratis is, is het niet langer lenen maar huren

gratis lenen kan een goede machine niet rendabel maken ... een goede machine lenen garandeert niet dat u een andere machine kunt lenen die u niet hebt wanneer u deze nodig hebt

lenen is burenrelaties, die niet door labels op de brievenbus gaan ... Ik leen vaak dingen uit, maar ik leen niemand iets uit .. iemand brengt me een kleine 500W-grinder buiten werking, en om mijn hoofd niet te breken om het snel te repareren, leen ik hem een ​​andere, zonder me veel vragen te stellen ... Ik koop ze voor minder dan 10 euro promotiedagen

Ik heb toevallig computers geleend, omdat ik er verschillende heb om allerlei dingen te proberen, en dat het andere mensen kan helpen, maar het is ook niet voor iedereen ... Ik wil geen etiket op mijn mailbox plaatsen om iemand aan te trekken ... wanneer ik een bijna nieuwe computer uitleen is het aan iemand die ik vertrouw, niet aan iemand die het zou hebben gezien een etiket op de brievenbus
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 04/09/14, 20:50

Het is waar dat de generalisatie van de lening zeer delicaat is, omdat deze veronderstelt dat de kredietnemer de impliciete voorwaarden van het contract respecteert en dat hij over de kennis beschikt die vereist is voor het gebruik van het geleende materiaal.
Van mijn kant gebruik ik het graag (in beide richtingen natuurlijk) omdat het aantal apparaten dat op een of ander moment nodig is, indrukwekkend is.

Ik vermijd het lenen van gereedschappen die te duidelijk "goedkoop" zijn, omdat het beschamend is om meer tijd te moeten besteden aan onwaarschijnlijke reparaties dan het oorspronkelijk geplande werk.

Ik heb het geluk dat ik een buurman heb die allerlei tools koopt die hij niet erg veel gebruikt en omdat hij niet altijd weet hoe hij zich moet aanpassen of verscherpen (of zelfs soms gebruiken!), Ik leg het allemaal om ...

PS: zoals Châtelot, voor sommige zeer technische of gevaarlijke apparaten, ga ik liever dingen maken dan lenen.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 174-gasten