APT, YNP, TAFTA, TTIP: het transatlantisch verdrag is wat?

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044

APT, YNP, TAFTA, TTIP: het transatlantisch verdrag is wat?




par Christophe » 01/03/14, 12:30

Ofwel "transatlantische partnerschapsovereenkomst" APT genoemd of transatlantisch partnerschap voor handel en investeringen PTCI of TTIP of zelfs "Transatlantische vrijhandelszone" TAFTA... wat is dit verdrag precies?

Hier zijn al 2 artikelen en een videopresentatie van dit verdrag dat duidelijk niet is gemaakt voor het "welzijn van de mensen"...noch voor de economie...

Video: http://www.youtube.com/watch?v=F3TnAqKTpmg

Voedselzekerheid, sociaal recht, ecologie...

Het transatlantisch verdrag, een tyfoon die de Europeanen bedreigt
De besprekingen over het vrijhandelsakkoord tussen Canada en de Europese Unie, die in 2008 van start gingen, eindigden op 18 oktober. Een goed voorteken voor de Amerikaanse regering, die een dergelijk partnerschap met het Oude Continent hoopt te sluiten. Dit project, waarover in het geheim werd onderhandeld en dat vurig wordt gesteund door de multinationals, zou hen in staat stellen juridische stappen te ondernemen tegen elke staat die zich niet houdt aan de normen van het liberalisme.


Suite: http://www.monde-diplomatique.fr/2013/1 ... /49803#nh2

Heb je gehoord van het transatlantisch verdrag? Het is waar dat 2014 een druk jaar is en dat veel onderwerpen een bron van diepe onenigheid zijn. Een van de belangrijkste politieke en economische toezeggingen wordt echter discreet voorbereid. Het vooruitzicht van een intercontinentale unie wordt versterkt met het Transatlantic Trade and Investment Partnership (PTCI), dat nog een steen is in de opbouw van de Wereldhandelsorganisatie (WTO). De Europese Unie onderhandelt in alle ondoorzichtigheid over juridische verdragen met Canada en de Verenigde Staten. Dit illustreert perfect de werking van de Europese Unie en meer in het algemeen de manier waarop besluiten worden genomen die ons binden, die u binden. Is het feit dat sommigen voor anderen beslissen, zonder hen zelfs maar te raadplegen, niet een oorzaak van diepe onenigheid?

http://4emesinge.com/le-traite-transatl ... 0-minutes/
Dernière édition par Christophe de 01 / 03 / 14, 13: 07, 3 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 01/03/14, 12:58

Deze verhandeling is de dood van de econologie, ik citeer: http://www.monde-diplomatique.fr/2014/03/HALIMI/50200

In feite de sprong voorwaarts in vrijhandel en atlanticisme dreigt Europeanen te dwingen met hormonen behandeld vlees, genetisch gemodificeerde maïs, met chloor gewassen kippen te importeren. En om Amerikanen te verbieden hun lokale producenten te bevoordelen (Buy American Act) wanneer ze overheidsuitgaven doen om de werkloosheid te bestrijden.



En de conclusie:
In 1998 werd een multilaterale investeringsovereenkomst (AMI), al ontworpen door en voor multinationals, werd verscheurd door volksmobilisatie (4). De APT, die enkele van zijn meest schadelijke ideeën overneemt, moet hetzelfde lot ondergaan.


Een sociale revolutie staat voor de deur...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 01/03/14, 13:14

Het is eindelijk de perfecte continuïteit van de strategie van de economische schok: https://www.econologie.com/forums/la-strateg ... 11301.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 01/03/14, 14:19

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 01/03/14, 21:24

Het gaat alleen om de banale voortzetting van het verdwijnen van welk beleid dan ook met de winst van de hele economie... Serieus, zeker, maar gebruikelijk.

Frederic Lordon, heeft de originaliteit een spinozist te zijn, wat verre van gebruikelijk is, zowel onder loodgieters als onder economen...
Bovendien, en misschien juist daarom, schrijft hij charmante dingen in een krachtige taal.
Ik waardeerde vooral de subtiele dialectiek die hij toepast om de tegenstelling tussen micro-economie en macro-economie te analyseren.

Wat me er niet van weerhoudt om meer dan sceptisch te zijn over zijn belangrijkste conclusie: meer regulering zou de situatie redden.
Het is vergeten, een onvergeeflijke fout voor hem, dat de conatus van het kapitaal heeft niet langer een tegenstander die in staat is weerstand te bieden aan zijn bestaansdrang ten nadele van iedereen.
Nu, de "bestaanswijze" (om de termen van Spinoza, is een verlangen naar eindeloze toename (in beide betekenissen van het woord), een verlangen waarvoor zowel de natuur als de mens niet in staat zijn geworden om hun eigen conatus...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 13/03/14, 09:23

Beeld
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12307
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2968




par Ahmed » 15/03/14, 09:39

Ik kom terug op het artikel F Lordon door geciteerd Christophe.
Lordon laat zien dat de claim van bedrijven om banen te creëren wordt toegeëigend, maar daarbij vergeet hij een ander aspect van de vraag waardoor zijn redenering nog verder zou kunnen gaan: in wezen heeft het bedrijf een indirecte roeping om banen te schrappen.
Dit feit is niet altijd duidelijk omdat deze vernietiging zich vaak voordoet onder het neutrale aspect van stabiliteit.
Ik leg uit: elk bedrijf is gedoemd zijn productiviteit te verhogen, en zo de hoeveelheid werk die elke werknemer levert te vergroten. Dit wordt meestal gedaan door het opnemen van "dood werk", dat wil zeggen door machines toe te voegen, wat erop neerkomt dat voor een identiek personeelsbestand alles gebeurt alsof het aantal werknemers is toegenomen (aan de productiekant), omgekeerdstaat dit gelijk aan een relatieve vermindering van het personeel.

Natuurlijk, en dit is wat over het algemeen het meeste lawaai maakt, leidt deze logica ook tot "droge" ontslagen: minder mensen voor dezelfde of zelfs hogere productie...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 23/05/14, 10:14

In debat in de Nationale Assemblee: https://www.youtube.com/watch?v=I3TAxbb5XOU
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16130
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5241




par Remundo » 23/05/14, 23:24

Ik weet niet zeker waar ik deze video moet plaatsen... hij is compact en interessant.

Hervé JUVIN over Frankrijk Info / Een wereld van ideeën

De essayist vertelt vanaf 11 minuten over TAFTA

@+
Dernière édition par Remundo de 24 / 05 / 14, 13: 20, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 24/05/14, 12:28

Remundo schreef:Ik weet niet zeker waar ik deze video moet plaatsen... hij is compact en interessant.Hervé JUVIN over Frankrijk Info / Een wereld van ideeënDe essayist vertelt over TAFTA vanaf 11 minuten@+
Het lijkt eenvoudig, duidelijk, realistisch en nodigt uit tot waakzaamheid.
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 273-gasten