Elementaire cellulaire automaten.

Algemene wetenschappelijke debatten. Presentaties van nieuwe technologieën (niet direct gerelateerd aan hernieuwbare energie of biobrandstoffen of andere thema's ontwikkeld in andere subsectoren) forums).
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: elementaire cellulaire automaten.




par Ahmed » 16/01/18, 12:28

Ik herinner me dat in de vroege dagen van microcomputing, kleine programma's de groei van een boom simuleerden op basis van zeer weinige elementaire instructies die met één stap doorliepen: dit leverde hele mooie fractals op ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: elementaire cellulaire automaten.




par sen-no-sen » 16/01/18, 20:56

Ahmed schreef:Ik herinner me dat in de vroege dagen van microcomputing, kleine programma's de groei van een boom simuleerden op basis van zeer weinige elementaire instructies die met één stap doorliepen: dit leverde hele mooie fractals op ...


Een bepaald model van ACE geeft ook erg mooie fractals.

Het belang van ACE's is om te kunnen aantonen dat men op basis van eenvoudige principes kan komen tot complexe structuren die voldoen aan opkomende wetten, wat het begrip totaliteit bevestigt dat groter is dan de som van de elementen waaruit het bestaat.
Aan de andere kant, uitgaande van een deterministische modus, kunnen chaotische verschijnselen worden verkregen en vice versa, wat terloops de visie van bepaalde kosmogonieën bevestigt (Kaos / Cosmos).
Dit sluit ook aan bij het werk vanAlex Wissner-Gross op de intelligentie dat het intrinsiek verband houdt met de toename van entropie.
Het antropotechnische systeem kan dus worden opgevat als een niet-lokale superintelligentie die zijn middelen en structuren gebruikt voor de constructie van een geheel buiten ons ... naturalisme verplicht niets te zeggen, integendeel, dat deze neiging gunstig voor ons is, in de werkelijkheid is zelfs het tegenovergestelde ...
We zouden als mieren zijn die besmet zijn met de schimmel cordyceps, exponentieel economisme / technologisme het infecteren van onze cognitieve systemen om ons een rampzalig "lot *" te laten bereiken.


* Uiteraard door elke vorm van finalisme uit te sluiten, maar die ons subjectief als zodanig toeschijnt.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: elementaire cellulaire automaten.




par Ahmed » 16/01/18, 22:39

Ja, 'lotsbestemming' is natuurlijk een manier van spreken, een nuttige kortere weg, hoewel onnauwkeurig ... het is zoals wanneer ik spreek over finaliteit: het zou eerder een kwestie zijn van consequenties van logische ketens die lijken op een doel, beschouwd vanuit een antropomorf standpunt.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
lilian07
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 534
Inschrijving: 15/11/15, 13:36
x 56

Re: elementaire cellulaire automaten.




par lilian07 » 19/01/18, 18:36

Het universum en zijn universele wet is al een model van een geheel dat bestaat uit een paar elementaire krachten, gravitatie is een simpele krachtwet tussen twee massa's in richting, maar zijn macroscopische structurerende kracht is verbazingwekkend.
Bovendien raken we, als we de drie andere krachten optellen, de hele complexiteit van het universum aan, inclusief de opkomst van bewustzijn dat waarschijnlijk voortkomt uit één en dezelfde simpele en microscopische wet.
We bevinden ons in de opkomst van een complexiteit die groter is dan de som van de inferieure elementen. Het model van elementaire automaten bevestigt dit verbazingwekkende fenomeen in binaire modus, maar dat is zeker een serieuze verklaring voor het ontstaan ​​van leven uit inerte elementen.
1 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Re: elementaire cellulaire automaten.




par thibr » 28/03/21, 16:04


Evolutietheorie, de vaak verkeerd begrepen aspecten ervan, enkele curiositeiten en zelfs een computersimulatie van de evolutie van kunstmatig leven!
0 x

Terug naar "Wetenschap en Technologie"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 156-gasten