Hoe maak je een pellet brander kiezen?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
DELOMOSNE
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/11/13, 17:37

Hoe maak je een pellet brander kiezen?




par DELOMOSNE » 23/11/13, 19:23

Ik wil mijn oliebrander vervangen door een pelletbrander op een oude Chappée-ketel (hout / kolen) 1965 27kw. (200m2 om te verwarmen)
Beeld

Niet eenvoudig om te kiezen uit de veelheid pelletbranders.

Kan iemand mij begeleiden om mijn keuze te beantwoorden :?

opbrengst
Gemak van installatie
Eenvoudig onderhoud
Fiabilité
Prijs
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 24/11/13, 08:59

zeg nou, het is een voorouder, deze.
Ik hoop dat het in een kamer wordt gebruikt omdat het een goede radiator moet zijn, gezien het totale gebrek aan isolatie.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
dede2002
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1111
Inschrijving: 10/10/13, 16:30
Plaats: platteland Genève
x 189




par dede2002 » 24/11/13, 13:13

Ha ja we zien niet vaak een naakte ketel, het doet me denken aan degene waarin mijn grootvader me leerde smeden!

Ik denk dat het verzamelen van as een belangrijk punt is, zijn er pelletbranders met ingebouwde aslade?
0 x
DELOMOSNE
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/11/13, 17:37

Herinnering aan het onderwerp: hoe kies je een pelletbrander?




par DELOMOSNE » 24/11/13, 18:29

Na de opmerkingen moeten we actie ondernemen ...
Welke informatie heeft u mij over pelletbranders?

Hartelijk
0 x
Tikteklak
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 12/06/13, 15:13




par Tikteklak » 26/11/13, 10:10

Hallo, ik bezit iets meer dan een jaar een houtketel (ferroli sfl 3) en een pelletbrander (sun p7).
Deze brander is ongeveer 1300 € waard en biedt een vermogen tot 32 kw. Set gemonteerd om een ​​viessmann-olieketel van 30 jaar te vervangen. Voorheen 1300l stookolie, vandaag ongeveer 2.5 - 3t pellets. Eenvoudige installatie (tegelijkertijd wordt de brander geleverd met specifieke installatieset voor de ketel). Eenvoudig onderhoud (op mijn houtketel die daarom een ​​aslade heeft). Ik doe om de tien dagen een snelle reiniging (5 min) en maak bij deze gelegenheid de asbak leeg. 135kg silo waardoor ik een autonomie van ongeveer 1 week heb. Betrouwbaarheid, een beetje moeilijk te zeggen gezien de daling, maar voorlopig tevreden.
Als het opnieuw moest worden gedaan, zou ik hetzelfde doen.
Met vriendelijke groet,
0 x
DELOMOSNE
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/11/13, 17:37




par DELOMOSNE » 26/11/13, 13:34

Hallo Tikteklak,

Bedankt dat je me hebt laten weten dat je tevreden bent met de SUN P7-brander.

Uit wat ik op internet heb gelezen, is de optimale instelling van de pelletbrander vrij gevoelig tussen de pelletstroom en ventilatie.
Denkt u dat het mogelijk is om de pelletbrander te installeren en af ​​te stellen zonder een professional te hoeven doorlopen, alleen met behulp van de documentatie die bij de brander is geleverd?

Met uw pelletbak (135 kg) heeft u een week autonomie, kunt u mij vertellen of u tijdens de week helemaal niet tussenbeide komt in de bak of dat deze vol moet worden gehouden?
Ik heb gelezen dat gebruikers problemen ondervinden met de pellethopper, zoals een breuk in de pelletvoeding van de vijzel (vorming van een trechter) die dwingt om de hopper vol te houden, verkruimeling van de pellets die blokkering van de pellets in de worm veroorzaakt, probleem met pelletstof op de bodem van de pelletbak enz ...
Heb je dergelijke problemen ondervonden, zo ja, heb je oplossingen gevonden om ze op te lossen?

Van harte.
0 x
Tikteklak
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 12/06/13, 15:13




par Tikteklak » 26/11/13, 14:12

Van mijn kant heb ik alles zelf geïnstalleerd, van de ketel tot de brander via de behuizing. Qua instellingen ben ik niet ver afgedwaald van de fabrieksinstellingen. Ik heb de hoeveelheid pellets gemeten die in één uur door de worm werd afgegeven en zo dichter bij de benodigde 22kw kwam (rekening houdend met de theoretische output van de brander). Voor ventilatie beoordeelde ik door te kijken naar de kleur van de vlam en de toestand van de as. Een meting van de rookgastemperatuur, een trekverificatie (vacuümmeter) en een verbrandingsanalyse werden uitgevoerd met behulp van professionele tools.
Deze metingen gaven correcte resultaten, maar we toonden een piekbp die sindsdien was aangepast door de toevoeging van een diepgangsmoderator.
Voor de pelletbak is de capaciteit 135kg, maar ik gebruik nooit de hele bak vanwege de aanwezigheid van een enkele gekantelde pan in de silo (deze is slecht ontworpen). Dit is de reden waarom alleen 90kg korrels echt bruikbaar zijn. Voor de rest hangt dit samen met de kwaliteit van de korrels en er is eigenlijk eten en drinken ... Ik kocht verschillende pellets in kleine hoeveelheden (tien zakken per merk) en vergeleek ze met vergelijkbare instellingen. Ik elimineerde die waarvoor ik problemen had met wormen (twee merken bevatten pellets tot 9cm), die een residu achterlieten in de smeltkroes (aanwezigheid van zetmeel). Voor het stof merkte ik dat het verband hield met het aantal manipulaties tijdens leveringen, opslag, opslag in de winkel ... Daarom wendde ik me tot een zeer nauwe lokale dealer die me een goede pellet levert tegen een goede prijs. Hoe dan ook, er is nog steeds stof, de silo wordt daarom twee keer per seizoen geleegd en schoongemaakt.
Voor de rest, dat wil zeggen deze winter, ben ik van plan een silo te bouwen die is aangepast aan mijn situatie en een ton kan opslaan. Deze silo zal uiteraard worden uitgerust met 4 schuine zijden (à45 of 50 °) en een zeef in de bodem voor stof.
Bien à vous,
0 x
DELOMOSNE
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/11/13, 17:37




par DELOMOSNE » 26/11/13, 16:38

Je had kennis van centrale verwarming om alles zelf te hebben geïnstalleerd of iemand heeft je begeleid.

Ik zou graag wat opheldering willen.

Is het noodzakelijk om de olieaansluitkit aan te sluiten om een ​​olieketel om te zetten in pellets?

Is het SUN P7 branderbedieningspaneel eenvoudig te programmeren en gemakkelijk te begrijpen bij het maken van aanpassingen?

Heb je een formule voor het instellen van de brander?
- Hoeveelheid pellets geleverd in één uur door de worm
- Theoretisch rendement van de brander
- Als mijn ketel 27 kw is

Wat is de formule en de juiste waarde voor een goede instelling?

-Ventilatie om te oordelen is niet precies,

-Rook temperatuur : de juiste temperatuur?
- The afdruk met een vacuümmeter: de juiste waarde?
- Waar een professionele tool voorverbrandingsanalyse ? en welke gewenste resultaten?

Voor iemand die het niet weet, is het niet zo eenvoudig en bovendien is het noodzakelijk om de pro-uitrusting te hebben voor de metingen.

De moderator die ik al op mijn schoorsteen heb.

Voor de pelletbak is uiteraard degene die bij de ketel wordt geleverd niet ideaal. Een 4-pan-silo en een stofzeef in de bodem om het stof op te vangen hebben de voorkeur.
Kan de bij de brander geleverde wormschroef worden aangesloten op de bodem van de zeshoekige silo?
Hoe zie je de eindeloze aansluiting voor silo-schroefverbindingen?
Heeft u een productieplan voor uw ideale silo?

Voor korrels
- zonder zetmeel (hoe wordt de aanwezigheid van zetmeel gedetecteerd?)
- de minst mogelijke manipulatie is daarom direct bij de fabrikant de beste.
- De 1-silo elke 2-maand legen en reinigen op stof.
- het respecteren van de aanbevolen pellets voor de brander is absoluut noodzakelijk om te voorkomen dat de worm wordt geblokkeerd.

Bedankt voor al deze informatie, zodra de details zijn gegeven waar ik ze heb geplaatst?
Ze zullen zeer nuttig zijn voor alle doe-het-zelvers die een pelletbrander willen installeren, om kleine ellende te voorkomen.

Heb je andere pelletbranders bestudeerd voordat je deze koos?
Wat heeft u ertoe gebracht deze te kiezen?

Hartelijk

M x
0 x
Tikteklak
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 24
Inschrijving: 12/06/13, 15:13




par Tikteklak » 26/11/13, 22:01

Met vriendelijke groet als de basis. Dan blogs en forums... en tegelijkertijd is het niet zo ingewikkeld. Een beetje elektriciteit, een beetje wiskunde, een beetje logica, eerlijk gezegd niets meer.
Voor de stookoliekit weet ik het niet. Mij ​​is het een houten ketel en er bestaat een set voor deze ketel (doorboorde deur van goede grootte voor de brander).
Voor het bedieningspaneel komt het neer op een klein display en 5 knoppen. Er is dus een spel als "5sec indrukken" "10sec indrukken". Meer stoorde het me niet, het moet gezegd worden dat ik alles regel met een kamerthermostaat.
Voor kracht, geen formule maar logica. Pelletopbrengst 5kw / kg / u daarom voor 22 kw 4.2 kg pellets. Test vervolgens om de capaciteit van de worm te bepalen: continue verbinding voor 5 min / 3 identieke tests / extrapolatie = aantal opeenvolgende en bedrijfstijd van de schroef. Door naar de fabrieksparameters te kijken, heb ik ze vervolgens aangepast om zo dicht mogelijk bij de mijne te komen (ik hoefde niet veel te veranderen).

Rooktemperatuur: ik kocht een rookthermometer (30 euro) geplaatst door de slang op 50 cm van de keteluitlaat. Uit mijn metingen blijkt 200 -250 ° c niet slecht, heter, verspilling van calorieën. Ik ben ongeveer 220.
Diepgang: ik heb de moderator ingesteld volgens de aanbevelingen van de brander, dwz - 0,2 mbar, vervolgens gecontroleerd met een deprimometer.
Een verbrandingsanalysator heeft gecontroleerd of de O2- en CO-waarden in het juiste bereik liggen (tussen 5 en 9% voor O2 en tussen 150 en 1000 ppm voor de andere).
Deze twee apparaten komen van mijn vriend die zorgt voor ECD, asbestdiagnose ... Maar alle verwarmingsingenieurs hebben ze, en het wordt geprezen. Het is niet erg complex materiaal om te gebruiken.
Ja, de tank is niet top, maar de worm past perfect op de nieuwe. Momenteel duikt ze in de tank. Voor de volgende zie ik het liever in een klein bakje aan de bovenkant open en daarom communicerend met de trechter naar 4-zijkanten. Op deze manier ben ik van plan om de volledige capaciteit van de silo te gebruiken (helling op 45-50). Voor het plan probeer ik de mijne in schets te voltooien en vervolgens te posten.
Voor zetmeel wordt het op de zak geschreven (wanneer er nooit meer dan 1% is - in mijn geval bioforestkorrels).
Ik heb alleen houtketel-pelletbranderoplossingen bestudeerd omdat mijn ketel dood was en ook voor de asbak. Er was geen grote keuze. De moeilijkheden om toegang te krijgen tot de stookruimte hielden me de meest compacte ... en een groothandel die mijn product verkoopt bevindt zich op 50 km. Destijds was de Viadrus duo - b max brander (zie groothandel esc) nog niet beschikbaar, anders had ik lang geaarzeld.

In de hoop niets te zijn vergeten
0 x
DELOMOSNE
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 6
Inschrijving: 23/11/13, 17:37




par DELOMOSNE » 17/12/13, 14:38

Bedankt Tikteklak voor al deze details.

Ik heb mijn project voorlopig opzij gezet omdat ik nog een aantal winters brandstof in mijn tank heb.

Ik hou je advies onder de elleboog.

Welke verschillen: voor- en nadelen tussen de B-Max en de SUN P7?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 359-gasten