Vragen thermovarregeling ketel hout + buffertank

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
guitou42300
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 19/11/13, 18:13

Vragen thermovarregeling ketel hout + buffertank




par guitou42300 » 19/11/13, 18:17

Bonjour à tous

Ik sta mezelf toe hier te posten om feedback over de installatie te krijgen en mijn lantaarn aan te steken.

Laat me je vertellen over mijn installatie, dus ik heb een MORVAN houtverbrandingsketel 22KW gekoppeld aan een 1000L-buffertank (toevoer van hoge en lage sproeiers en hetzelfde vertrek). Installatie geheel door mijzelf gemaakt naar aanleiding van de aankoop van de tweedehands ketel. Mijn huis is 120m2, installatie in renovatie in PER (distributiespruitstuk boven) met conventionele stalen radiatoren. Een gemotoriseerde 3-kanaalklep levert de verwarmingscirculator en wordt geregeld door een waterregelgever.
Mijn ketel warmt meestal op tussen 78 en 84 ° met de snelheid van de thermovar in de 1-positie. Gewenste temperatuur 19.5 ° dag en 17 ° nacht (ik kan niet naar beneden vanwege de baby).

In tijden als nu + 2 ° overdag -2 ° nacht wanneer ik 's avonds terugkom naar 18H viel het huis terug naar ongeveer 18 ° (ballon bij 30 °) en een goede last en een half tussen 18H en 23H stelt me ​​in staat om ga terug naar de juiste temperatuur binnen en laat de ballon opladen die volgens 80h tegen 1h in de ochtend zou moeten aankomen, denk ik. Deze installatie werkt goed, maar door de aankomende temperaturen probeer ik mijn instellingen aan te passen om te zien waar ik nog steeds qq calorieën in mijn ballon kan opslaan om mijn temperatuur overdag te verlengen en daarvoor heb ik vragen die me te binnen schieten .
Als ik 2-ladingen per dag zou kunnen vermijden, zou het me veel passen.

De inschakeltemperatuur van de circulator van mijn Thermovar (recirculatiegroep met ballonketel) wordt ingesteld op 65 ° via een aquastat op sonde in een ketelkraan. Ik vraag me af of deze instelling correct is omdat ik hierdoor de volgende vraag moet stellen:

- Aan het einde van de verwarming wanneer er geen hout meer is, daalt de ketel in temperatuur (80 ° 70 ° 60 ° enz ...) en we eindigen met de ballon (geladen op 75 / 80 ° zie 85 °) die heter zal zijn dan het lichaam van de ketel. Dus met een instelling voor het activeren van de thermovar-circulator op 60 ° (met de delta-geactiveerde trigger) zal het de ballon zijn die de ketel verwarmt ... tot deze temperatuur (misschien twee uur of langer als water 75 gaat er permanent in). We eten de calorieën in de ballon voor niets in dit geval toch? moeten we de temperatuur van de aquastat niet verhogen? Omgekeerd zeg ik ook tegen mezelf dat hoe langer de circulatie van de ballon 's nachts draait (aquastat laag ingesteld en een groot houtblok voordat je naar bed gaat), hoe meer het het water verwarmt dat terugkeert uit de radiatoren aan de onderkant van de ballon tijdens nachtheropleving . Als instelling weet ik niet wat op dat moment het voordeligst is. Wat denk jij

- Nog een vraag over de instelling van mijn regelaar waarmee ik de starttemperatuur van de radiatoren kan "beperken". De fabrieksinstelling is 60 °, wat niet verhindert dat de radiator kokend heet wordt als de klep volledig geopend is (het is onmogelijk om je hand erop te houden). Als ik deze setpoint verlaag naar bijvoorbeeld 50, denk je dan dat het geld op mijn tank zou besparen (daardoor minder energie opnieuw opstarten) of anders zal de extra opwarmtijd om het setpoint te bereiken uiteindelijk geen besparing opleveren? Hoe zit het met de waterafhankelijke regeling die de T ° van het startwater aanpast aan de buitentemperatuur als ik me aanpas aan 50 ° en het buiten -10 ° is ...

bij voorbaat dank voor degenen die water naar mijn molen willen brengen of voor uw feedback.
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 11/12/14, 17:00

Bonsoir
Ik ontdek uw bericht dat nauw overeenkomt met mijn installatie: Morvan van 20 kW, BT van 1 000 l. Deze zelfconstructie geeft me veel zorgen ... Geen, reactie van professionals ... Ik heb vragen, met name over de prioriteit in SWW ...
Kun je me je diagram geven en / of de mijne hier bekijken: https://www.econologie.com/forums/post279793.html#279793 om me te vertellen hoe je het deed ...
Hoewel je bericht meer dan een jaar oud is, hoop ik dat je van mij op de hoogte wordt gesteld.

Hartelijk
0 x
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 11/12/14, 17:01

Bonsoir
Ik ontdek uw bericht dat nauw overeenkomt met mijn installatie: Morvan van 20 kW, BT van 1 000 l. Deze zelfconstructie geeft me veel zorgen ... Geen, reactie van professionals ... Ik heb vragen, met name over de prioriteit in SWW ...
Kun je me je diagram geven en / of de mijne hier bekijken: https://www.econologie.com/forums/post279793.html#279793 om me te vertellen hoe je het deed ...
Hoewel je bericht meer dan een jaar oud is, hoop ik dat je van mij op de hoogte wordt gesteld.

Hartelijk
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 11/12/14, 18:01

ja voor elke discussie in de lucht, we hebben een diagram nodig, want ondanks uw verklaringen zijn tenslotte heel duidelijk, we hebben niet alles.
is er een recirculatiecircuit tussen de tank en de ketel, terugslagkleppen, enz.
dan, als u een klimaatregeling heeft met gemotoriseerde V3V, waarom spreekt u dan van een "regelaar" die de starttijd beperkt ??? als de waterwet goed geregeld is, is de V3V voldoende en wees voorzichtig, als je hete radiatoren hebt, is het ofwel dat de waterwet te sterk is of dat je radiatoren ondermaats zijn voor het huis. hoe hoger de temperatuur van het koellichaam, hoe groter de verliezen. en vertrouw geen radiatorthermostaten. een goed geregelde klimaatregeling zorgt voor precies de noodzakelijke radiatortemperatuur ongeacht de buitentemperatuur en dat met de thermostaatkranen wijd open.

dus diagram en we praten weer.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 12/12/14, 00:44

Goedenavond en bedankt dirk pitt

Ik ben het volledig eens met het idee van diagram en mijn vragen:
- 1 °) is dit diagram correct? (door het aanpassen ...)
Dan zijn dit vragen rond de beste "prestatie" van de installatie:
2 °) welke prioriteit moet worden gegeven zodat bij het begin van het verwarmen de verwarming van de buffertank wordt vermeden?
3 °) Hoe zorg je ervoor dat het altijd het heetste water is dat wordt gebruikt? (Ik had gedacht aan een serie-montage van Aq3 en Aq4 (zoals getekend in de rode stippellijn) maar ik denk dat het niet ...
4 °) Ik voeg een aquastat toe aan de hete uitlaat van de tank om circulatiepompen te regelen (met Aq2) zolang de T ° in BTsc bijvoorbeeld> 25 ° C is ...
5 °) is een terugslagklep die nodig is in het geval van het activeren van de thermische veiligheidsklep (of is deze overbodig gezien de zeldzaamheid van dit alarm ...)

Nogmaals hartelijk dank voor het luisteren naar nieuwe suggesties ...

Beeld
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 12/12/14, 07:19

francis, je vervuilt de gitaardraad. als u het niet erg vindt, zullen we doorgaan met uw discussie over de andere thread die u al hebt geopend.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
francis02
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 50
Inschrijving: 28/11/14, 15:53




par francis02 » 12/12/14, 11:36

Hallo, ja, daar ben ik het mee eens ... in het begin stelde ik net een vraag met het idee om de kennis van de gitaar te "exploiteren" waarvan de installatie erg dicht bij de mijne lijkt ...
Vergeef me (ik weet niet of de beheerder het laatste bericht kan intrekken ...) is het nog steeds dat ik het op mijn thread terugstuur ...

Tot gauw Dirk Pitt en de anderen ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Bing [Bot] en 160 gasten