Beoordelingen van de Citroen AX diesel?

Transport en nieuw vervoer: energie, vervuiling, motor innovaties, concept car, hybride voertuigen, prototypes, bestrijding van verontreiniging, emissienormen, belasting. geen individuele vervoerswijzen: vervoer, organisatie, autodelen of carpoolen. Transport zonder of met minder olie.
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 11/01/14, 22:04

Het is statistisch, hoe meer interviews er zijn, hoe groter het risico op pech en hoe duurder de reparaties omdat ze betrekking hebben op meerdere onderdelen, terwijl we door vaker te inspecteren vaker detecteren en repareren, maar voor lagere budgetten in plaats van te accumuleren...

Hoeveel auto's worden vervangen omdat de monteur de klant vertelt dat je onderhoud krijgt voor 1500€ (distributie+waterpomp+banden+remmen+koppeling, ...).

Mijn schoonzus was afgelopen zomer in deze stemming omdat de airco van haar auto stuk was en de garage haar 800€ vroeg om alleen de airco te repareren (condensor moet vervangen worden) plus motoronderhoud met distributieriem en nog wat andere kleinigheden.Dit kwam neer op 1500€ voor een kleine 8 jaar oude Fiat "de prijs van de reparatie niet waard" (heeft een paar deukjes, is niet meer up-to-date, ... met doffe koplampruiten, ...).

Ik heb de airconditioning voor hem gerepareerd voor minder dan € 150 (nieuwe condensor gekocht op internet en opgeladen bij een autocentrum). Een paar andere offertes halveren de andere operaties en zijn auto kan, als het goed is, nog een paar jaar rijden...

Bij de betrouwbaarheid van machines buiten de auto-industrie denk ik aan alle industriële uitrustingen die in moeilijke omstandigheden werken, van 8 uur tot soms 24/dag, maar ook openbare werken, landbouw- en scheepvaartuitrustingen die nog lang niet 95% van hun levensduur hebben stilgestaan, zoals het geval is bij auto's, en die desondanks gedurende meerdere jaren worden gebruikt...

Een vrachtwagen of bus rijdt bijvoorbeeld vaak meer dan 10 uur per dag, meer dan 10 jaar en meer dan een miljoen km...
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 11/01/14, 22:28

een mechanisch onderlegde chauffeur vertelde me dat het bij truckdealers in de mode is om het aantal af te leggen kilometers tussen elke olieverversing uit te breiden

op gloednieuwe vrachtwagens hebben ze ervoor gekozen om voor sommigen de nieuwe aanbeveling van de fabrikant te respecteren en voor anderen net zo vaak af te tappen als de oude

resultaat afgetapte vrachtwagens verbruiken vaak geen druppel olie tussen olieverversingen... afgetapte vrachtwagens met de nieuwe aanbeveling olie eten en je moet het niveau als oud spul in de gaten houden... nieuwe mercedes in een transportbedrijf

conclusie een motor is duurder dan olie en daar hoef je niet op te bezuinigen

op een andere schaal heb ik bij allerlei soorten auto's gemerkt dat het starten moeilijker gaat als ik er te lang over doe om de olie te verversen
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36




par 1360 » 11/01/14, 23:00

Hoi en bedankt voor je antwoord.

Het is statistisch, hoe meer interviews er zijn, hoe groter het risico op pech en hoe duurder de reparaties omdat ze betrekking hebben op meerdere onderdelen, terwijl we door vaker te inspecteren vaker detecteren en repareren, maar voor lagere budgetten in plaats van te accumuleren...


Ik ben het er niet mee eens. Een moderne auto is ontworpen om langere onderhoudsintervallen te hebben.

Toevallig ben ik fan van Jaguars van eind jaren 60 tot begin jaren 70. Bij deze auto's waren de olieverversingen gepland tussen 5000 en 7500 km, de carbs (SU met depressies) moesten vaak worden onderhouden, ook de ontsteking, de koppeling werd regelmatig vervangen, de cilinderkoppen werden ook onderhouden (met klepgeleiders en stoelen vervangen), de carrosserie roestte in minder tijd dan nodig is om te zien, enz, enz... En hetzelfde gold voor de oude Opel (een van mijn oude passies, Kadett "C" GTE, Commodore "B" Coupé GS/E).

Bij een moderne auto tap je elke 30000 af, de injectie is de levensduur van de auto, je verwisselt nauwelijks de koppeling, ze roesten niet meer (behalve Renault), de distributieriem doe je om de 240000 km of om de 10 jaar (Peugeot), etc, etc...

Een moderne auto is volkomen smakeloos geworden, maar is enorm betrouwbaarder dan een oude en kost veel minder in onderhoud.



Hoeveel auto's worden vervangen omdat de monteur de klant vertelt dat je onderhoud krijgt voor 1500€ (distributie+waterpomp+banden+remmen+koppeling, ...).


Dat klopt, maar een monteur is Abbé Pierre niet, hij moet leven (ook al zijn er een flink aantal die niet per se eerlijk zijn...).

Een moderne auto is ook veel goedkoper dan een oude, dus de prijs van onderhoud in een garage lijkt misschien duur in verhouding tot de prijs van de auto.

Het moet gezegd dat de waterpomp, die bij een moderne 120 of 150000 km vervangen zal worden, bij een oude al twee of drie keer vervangen zou zijn.

De eerste distributieriemen op in massa geproduceerde auto's werden vervangen bij 60000 km, nu is het 240000 km, we kunnen niet zeggen dat niet alles is gedaan om dingen lang mee te laten gaan.

Vroeger werden de bougies tussen de 5 en 10000 km vervangen, nu is dat elke 60000 km... Enz, enz...


... voor een kleine 8 jaar oude Fiat ... met het koplampglas vervagend...


Er zijn polissen die de vervanging van deze "vensters" vermijden


Ik heb de airconditioning voor hem gerepareerd voor minder dan € 150 (nieuwe condensor gekocht op internet en opgeladen bij een autocentrum). Een paar andere offertes halveren de andere operaties en zijn auto kan, als het goed is, nog een paar jaar rijden...


Ja, het is zeker dat als je het zelf kunt doen het veel goedkoper is. Maar het zou hetzelfde zijn geweest met een oude.


Bij betrouwbaarheid van machines buiten de automobielindustrie denk ik aan al het industrieel materieel dat in moeilijke omstandigheden werkt, van 8 uur tot soms 24/dag, maar ook materieel voor openbare werken...


Dat is goed, het is mijn werk. Ook hier zijn de motorolieverversingen van 250 naar 500 uur gegaan, de hydraulische olieverversingen van 1000 naar 5000 uur, en toch worden hydraulische of hydrostatische pompen bijna nooit vervangen op moderne machines, evenmin als injectiepompen, motoren reviseren we niet meer (en dat is jammer voor een gepassioneerd monteur als ik), kortom, de apparatuur is behoorlijk indrukwekkend betrouwbaar, ondanks verlengde onderhoudsintervallen. Aan de andere kant is het duidelijk dat het noodzakelijk is om de door de fabrikant aanbevolen eigenschappen van oliën en onderdelen nauwgezet te respecteren.


Een vrachtwagen of bus rijdt bijvoorbeeld vaak meer dan 10 uur per dag, meer dan 10 jaar en meer dan een miljoen km...


Ja dat klopt. Onlangs zag ik een rapport over de nieuwe Kenworths, het is absoluut verbluffend, de onderhoudsbeurten zijn maximaal gespreid (ik weet de frequentie niet meer) en de motor heeft een garantie van 1600000 km (een miljoen zeshonderd mijl).

Concluderend denk ik niet dat we kunnen zeggen dat het verhogen van de kilometerstand of het aantal uren tussen onderhoudsbeurten ten koste gaat van de betrouwbaarheid, integendeel (mits voorzien door de fabrikant natuurlijk...)

A+
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36




par 1360 » 11/01/14, 23:19

Hallo Citro,

een mechanisch onderlegde chauffeur vertelde me dat het bij truckdealers in de mode is om het aantal af te leggen kilometers tussen elke olieverversing uit te breiden


Het is geen mode voor handelaren, het is een technische evolutie van fabrikanten, nuance.


op gloednieuwe vrachtwagens hebben ze ervoor gekozen om voor sommigen de nieuwe aanbeveling van de fabrikant te respecteren en voor anderen net zo vaak af te tappen als de oude

resultaat afgetapte vrachtwagens verbruiken vaak geen druppel olie tussen olieverversingen... afgetapte vrachtwagens met de nieuwe aanbeveling olie eten en je moet het niveau als oud spul in de gaten houden... nieuwe mercedes in een transportbedrijf


Ja en ??

Het is onvermijdelijk dat bij een motor die twee keer zo vaak is afgetapt als bij een andere dezelfde motor, er tussen twee olieverversingen minder olie hoeft te worden toegevoegd.

Het is niet omdat de olieverversingen uit elkaar liggen dat je het oliepeil niet meer hoeft te controleren, dat heeft nog nooit iemand gezegd, integendeel.

U moet ook weten dat Mercedes-vrachtwagenmotoren een inrijperiode nodig hebben voordat ze geen olie meer verbruiken (net als Sprinter-motoren).

Zoals ik in mijn vorige bericht al zei, verbruiken de recente bouwmachines die ik heb met dubbele olieverversingsintervallen in vergelijking met de oude geen olie (ik voeg niets toe aan 500 werkuren, in tegenstelling tot de oude met intervallen van 250 uur). Maar nogmaals, je moet de olienormen van de fabrikant nauwgezet respecteren, en die zijn bijzonder talrijk bij Mercedes, dus het is gemakkelijk om een ​​fout te maken...

De uitrusting evolueert zeer snel, de monteurs moeten volgen...


op een andere schaal heb ik bij allerlei soorten auto's gemerkt dat het starten moeilijker gaat als ik er te lang over doe om de olie te verversen


Als u de olieverversingstermijn mist en/of niet de juiste olie gebruikt, is het normaal dat u dit merkt, zelfs bij een moderne motor...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/01/14, 00:49

1360 schreef:Concluderend denk ik niet dat we kunnen zeggen dat het verhogen van de kilometerstand of het aantal uren tussen onderhoudsbeurten ten koste gaat van de betrouwbaarheid, integendeel (mits voorzien door de fabrikant natuurlijk...)
Dit is niet precies mijn punt... Want inderdaad, de voertuigen zijn over het algemeen betrouwbaarder.

Maar het spreiden van de interviews verkleint de kans op het ontdekken van een storing en verhoogt het risico dat het immobiliseert.
En het spreiden van de interviews vergroot het feit dat er meerdere organen behandeld zullen worden en dus dat het budget hoger zal zijn...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 12/01/14, 00:53

1360 schreef:Hallo Citro,
een goed opgeleide monteur vertelde me dat het bij truckdealers in de mode is om het aantal af te leggen kilometers tussen elke olieverversing uit te breiden
Het is geen mode voor handelaars, het is een technische evolutie van fabrikanten, nuance...
Sorry, maar ik was het niet die "verkopersmodus" zei chatelot16. : Arrowl: :?
0 x
Avatar de l'utilisateur
1360
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 447
Inschrijving: 26/07/13, 07:30
Plaats: Zwitserland
x 36




par 1360 » 12/01/14, 01:06

Citro schreef:Sorry, maar ik was het niet die "verkopersmodus" zei chatelot16. : Arrowl: :?


Oeps, sorry, ik ben een goeroe... Beeld
0 x
ggdorm
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 122
Inschrijving: 23/02/09, 17:25
Plaats: belgique




par ggdorm » 13/01/14, 19:41

Om terug te komen op de door Citro aangekondigde levensduur van 5000 uur van een auto, hoorde ik vandaag een mooi cijfer. Smeerpompen gebruikt in moeilijke omgevingen (variabele temperatuur en druk) die 40 uur werken zonder ander onderhoud dan visuele analyse.

Voor mijn auto heb ik misschien te snel gesproken... Vandaag bij een rood licht moest ik duwen. Onmogelijk om naar de eerste en tweede versnelling te schakelen. De versnellingspook spartelde in de leegte... Alleen de derde en vierde waren beschikbaar. Aangekomen op het vlakke, kon ik de 5e losmaken door een flinke slag op de hendel te drukken en wonder boven wonder waren de eerste en de tweede weer beschikbaar... Ik hoop dat het slechts een koppelingsprobleem is...
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 13/01/14, 21:31

ggdorm schreef:...Ik hoop dat het gewoon een koppelingsprobleem is...
Je moet het koppelingsmechanisme inspecteren...
Het komt voor dat de fuseekogels loskomen, maar over het algemeen komt het niet zo terug, je moet onder de auto...

Controleer ook de motorsteunen, te veel beweging van de motor op de steunen kan ervoor zorgen dat de bedieningselementen niet goed werken.

Hoe dan ook, controleer de koppeling om er zeker van te zijn dat er niets is losgeraakt dat de beweging van het mechanisme heeft belemmerd (zoals een stuk gereedschap dat is achtergelaten tijdens een reparatie, ook al is het misschien op de weg gevallen toen alles weer normaal was).
0 x
ggdorm
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 122
Inschrijving: 23/02/09, 17:25
Plaats: belgique




par ggdorm » 13/01/14, 21:48

Super bedankt Citroen! Ik heb me nooit verdiept in hoe het koppelingssysteem werkt. Het is waar dat de eerste en de tweede altijd een beetje moeilijk te passeren zijn geweest. Ik leg het neer op een gebruikte auto. Ik zal dit weekend proberen het te inspecteren als er geen problemen meer zijn voordat...
Ik heb een paar fuseekogels over na het vervangen van een fuseekogel en de stabilisatorstangen... Ik heb nog één stuurkogel over (niet urgent) en ik merk dat de cardanische ophangingen in bepaalde situaties een beetje geluid maken (scherpe bochten en acceleratie om de cardanische ophangingen door te geven). Ik had de auto beter moeten inspecteren toen ik hem kocht. We leren van onze fouten!
In mijn pech heb ik het geluk een collega te hebben die een goede voorraad diesel sax onderdelen heeft en die nieuwe aan mij doorverkoopt met 20% korting en mij gebruikte onderdelen geeft (gimbals komen eraan).
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Nieuwe vervoer: innovaties, motoren, vervuiling, technologieën, het beleid, de organisatie ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 184-gasten