Mijn boiler oververhit sensor!

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 01/10/13, 14:16

Did67 schreef:1) Mijn planaire sensor is tientallen en tientallen keren geblokkeerd (op het De Dietrich-model dat ik heb, is er een veiligheid die de circulatiepomp stopt als het temperatuurverschil tussen de hoge sonde van het paneel en de sonde laag van de preparator is 50 ° overschrijdt, dus wanneer u in de volle zon een grote trekkracht maakt, kan de bodemtemperatuur snel dalen van bijv. 35 ° naar 12 ° - temperatuur koud water).


Ik begrijp de fysieke logica van deze beveiliging niet helemaal? Wat beschermt het?

Als ik begrijp wat je bedoelt, wordt het systeem uitgeschakeld vanaf een bepaalde delta T, dus wanneer kan de meeste stroom/zonne-energie worden geoogst? En dit, integendeel voor mij, laat daarom de panelen achter met het risico van oververhitting wanneer deze energie moet worden afgevoerd (sommige zonnesystemen hebben een thermische lastscheider in de kelder, maar vrij zeldzaam)

En wat bedoel je met geblokkeerd?
0 x
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 01/10/13, 14:18

Ik zei niet dat het circuit in de kelder lag: ik heb geen kelder!
Nee, het circuit gaat via de zolder (onafgewerkt) en leidt direct naar het iets lager gelegen woongedeelte (het gaat door het plafond).
Van de tank tot het paneel is er een afstand om alles te breken van ongeveer 5 m en ongeveer 2 m verticaal.
Het is dus vreemd dat er inderdaad zoveel druk is!
Op de manometer van het ventiel geeft de rode pijl 5 bar aan: is het ventiel bij deze druk getarreerd?
Ik heb de leidingen geïnspecteerd (hieronder niet duidelijk), ik zag niets anders dan een plek waar de glaswol over een afstand van 50 cm aan het isolatieschuim was gelijmd => is daar het lek?
Als dat zo is, zouden er sporen op de grond moeten zijn (een grote vlek), toch?
Of is het verdampt?
Maar opeens had de wol gekleurd moeten zijn, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 01/10/13, 14:55

Ah ja, natuurlijk loopt hij in deze configuratie gemakkelijker leeg... maar ook niet helemaal als de bal onder de panelen zit...

Over het algemeen is de rode zone met de hand "instelbaar" door aan de rand van de manometer te draaien, aangezien de meeste veiligheidskleppen verstelbaar zijn.

Wat zeker is, is dat er nooit behoefte was aan 3 balken in uw configuratie! 0.2 bar hoogte + anti-cavitatie veiligheidsdruk (0.3 tot 0.5 bar) was zonder zorgen voldoende geweest! Kortom, 1.0 bar was goed...

Maar geen spijt om te hebben: niets zegt dat het het ongeluk zou hebben vermeden... misschien zou het het een beetje hebben uitgesteld...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 01/10/13, 17:37

Christophe schreef:
Did67 schreef:1) Mijn planaire sensor is tientallen en tientallen keren geblokkeerd (op het De Dietrich-model dat ik heb, is er een veiligheid die de circulatiepomp stopt als het temperatuurverschil tussen de hoge sonde van het paneel en de sonde laag van de preparator is 50 ° overschrijdt, dus wanneer u in de volle zon een grote trekkracht maakt, kan de bodemtemperatuur snel dalen van bijv. 35 ° naar 12 ° - temperatuur koud water).


Ik begrijp de fysieke logica van deze beveiliging niet helemaal? Wat beschermt het?

Als ik begrijp wat je bedoelt, wordt het systeem uitgeschakeld vanaf een bepaalde delta T, dus wanneer kan de meeste stroom/zonne-energie worden geoogst? En dit, integendeel voor mij, laat daarom de panelen achter met het risico van oververhitting wanneer deze energie moet worden afgevoerd (sommige zonnesystemen hebben een thermische lastscheider in de kelder, maar vrij zeldzaam)

En wat bedoel je met geblokkeerd?


1) Met geblokkeerd bedoel ik "geen circulatiepomp werkt". Ik weet niet meer de maximale temperaturen die daar bereikt zijn: 150° (orde van grootte)!!!

2) Dit systeem is slecht ontworpen (nou ja, het is 11 of 12 jaar oud, mijn installatie).

Het moet, in de geest van zijn ontwerp, een "thermische schok" vermijden.

Stroomuitval = "up" temp stijgt; de temperatuur in de bal beweegt niet; de delta is groter dan 50°; de stroom keert terug, de circulator stuurt niet de "koude" vloeistof, die voldoende tijd had om af te koelen tot de temperatuur van de ballon terwijl deze niet liep.

Dit is goed!

Behalve dat onder "normale" omstandigheden het volgende van tijd tot tijd gebeurt:

a) volle zon rond het middaguur; sensortemp genus 70°

b) volle circulatiepomp, het water dat onder een hoek van 65° in de tank aankomt, komt er bijvoorbeeld uit onder een hoek van 45° (het verliest tussen 15 en 20° max).

c) de onderkant van de ballon bevindt zich bijvoorbeeld op 25°

d) de onderste opening van de bal / bovenkant van het paneel is dus 45°, deze zit in de spijkers

e) maar iemand in de familie besluit te douchen en denkt, aangezien het mooi weer is, niet aan sparen; het koufront stijgt; de onderste sonde is verdronken in het vers aangekomen zeer koude water [ik doe het expres!], bijvoorbeeld bij 12°; de temperatuur aan de bovenkant van de sensor is nauwelijks veranderd; dus we hebben een opening die groter is dan 50°...

Het is een "werking" die de ingenieurs niet hadden voorzien. Als het in evenwicht werkt, is er altijd een aanpassing: de retourtemperatuur naar het paneel daalt, dus de temperatuur aan de bovenkant van het paneel daalt ook, de vloeistof circuleert op een lagere temperatuur, de delta T blijft constant.

Maar als het op brute wijze wordt gedaan, "plakt" het.

NB: kleine monsters, zoals het spoelen van de vaat, zijn niet gevoelig genoeg. Het zijn echt de douches die het probleem zijn!
0 x
netshaman
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 532
Inschrijving: 15/11/08, 12:57
x 2




par netshaman » 01/10/13, 17:54

Op mijn regeling is er ook deze functie.
Als een bepaalde tijd is bereikt, stopt alles.
Maar ik heb de binz ingesteld om nooit aan te gaan.
In feite heb ik de temperatuur van de tank zo ingesteld op 60 met de sensorverversingsfunctie, de tank kan oplopen tot 90 (gebeurt nooit) terwijl de sensor van tijd tot tijd wordt ververst zodra een ingestelde temperatuur is bereikt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79332
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 01/10/13, 17:59

Did67 schreef:Het moet, in de geest van zijn ontwerp, een "thermische schok" vermijden.


Oké, ik had erover nagedacht zonder het te durven schrijven...nooit van gehoord...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 01/10/13, 23:35

Did67 schreef: volle circulator, het water dat onder een hoek van 65° in de tank aankomt, komt er bijvoorbeeld uit onder een hoek van 45° (het verliest tussen 15 en 20° max).
Het verbaast me, want in mijn installatie die al meer dan 30 jaar in bedrijf is, is het temperatuurverschil tussen de inlaat en de uitlaat van de tank niet groter dan 5°.
En wat is dit verhaal over thermische schokken? Wat is het nadeel?
Naar mijn mening is een zonnesysteem gemaakt om het maximale aantal calorieën op te slaan voordat de zon ondergaat. De circulatiepomp overdag uitzetten lijkt mij zonde. Als de temperatuur toevallig erg hoog is, is het in uw belang om een ​​grotere tank te installeren of een tweede toe te voegen, om zo over de grootst mogelijke voorraad warm water te beschikken.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/10/13, 11:07

1) De delta van de temperatuur tussen het vertrek van de ballon en de terugkeer naar de ballon hangt af van de capaciteit van uw paneel (ik heb er twee; bijna 5 m²) en de stroom...

Normaal gesproken wordt in de instructies voor mijn systeem aanbevolen om het debiet zo aan te passen deze delta ligt dicht bij 15°...

Hierboven verlaag je de prestaties omdat je panelen heter worden en minder goed vastleggen/meer verliezen...

Beneden maalt je circulator voor niets en verbruik je elektriciteit voor staarten... kersen!

Desalniettemin kan ik op volle zonmiddag, bij zeer helder weer, een beetje verder zijn.

Ik plaats de nummers alleen ter referentie en uit het geheugen...

2) Thermische schok: dit is het geval abnormale uitschakeling van de circulatiepomp door stroomuitval, op klaarlichte dag. Je hebt dan bovenaan je paneel dat oploopt tot 150° en je vloeistof die onderaan de temperatuur van de ballon heeft (bv. 25°). Als de pomp gaat plotseling weg [de stroom keert terug zonder waarschuwing], dit veroorzaakt ter hoogte van de panelen een plotselinge verandering van 150° naar 25° in enkele seconden... Hier bestaat het risico van "shock"!

Nu weet ik het niet meer. Het zijn zeker ingenieurs die dat hebben "uitgevonden"!!!

cel speelt niet af bij normaal gebruik, waar ik inderdaad temp highs van 70 of 80 heb en ongeveer 15 ° lager uit de bal begin ...

Bij normaal gebruik veranderen de temperaturen constant, afhankelijk van de zonneschijn en de temperatuur in de tank... maar dit gebeurt in een paar minuten of enkele tientallen minuten, niet in een paar seconden, op kleinere verschillen. werking is niet het probleem.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 02/10/13, 11:10

netshaman schreef:Maar ik heb de binz ingesteld om nooit aan te gaan.
.


Helaas kan deze functie op mijn controller niet worden geconfigureerd. Ik mis meestal een paar graden voordat het voorbij is! Dus als ik 60 zou kunnen zetten in plaats van 50, zou dat goed zijn.. Waarschijnlijk zelfs 55!

Ik kan de functie ook niet uitschakelen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 02/10/13, 12:47

Did67 schreef:Normaal gesproken wordt in de instructies voor mijn systeem aanbevolen om het debiet zo aan te passen deze delta ligt dicht bij 15°...
Beneden maalt je circulator voor niets en verbruik je elektriciteit voor staarten... kersen!
2) Thermische schok: dit is het geval abnormale uitschakeling van de circulatiepomp door stroomuitval, op klaarlichte dag. Je hebt dan bovenaan je paneel dat oploopt tot 150° en je vloeistof die onderaan de temperatuur van de ballon heeft (bv. 25°). Als de pomp gaat plotseling weg [de stroom keert terug zonder waarschuwing], dit veroorzaakt, ter hoogte van de panelen, een plotselinge verandering van 150° naar 25° in enkele seconden... Hier bestaat het risico van "shock"

Ik heb een zelflozend systeem ontwikkeld: bij stroomuitval worden de sensoren geleegd. Als de stroom terugkomt, schok ik al 30 jaar met plezier mijn zelfgebouwde sensoren zonder ooit de minste schade op te merken. Het is gek hoe ingenieurs hun best doen om eenvoudige technologie ingewikkeld te maken.
Normaal gesproken is het verschil tussen de binnenkomst en de uitgang van de bal 3°, om de minste calorieën te oogsten. Voor mij is het iets hoger (5°) omdat de circulator een bescheiden vermogen heeft: 120 W voor 40 m2 collectoren.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 130-gasten