Hybrid Power Project in het bos (met pre)

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
zwaluwstaart
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 77
Inschrijving: 25/01/09, 00:11




par zwaluwstaart » 19/08/13, 15:33

Hallo iedereen,

ben het eens met forhorse, vermijd zoveel mogelijk het plaatsen van batterijen in //, vanwege de differentiële variatie met de leeftijd van de interne weerstand van de pakketten, en dit vereist perfect uitgebalanceerde bedrading, dit is de oplossing die over het algemeen wordt gebruikt in plezier, auto - duur , en mogelijk met AGM- of GEL-packs.

Maar voor mij, de beste prijs-kwaliteitverhouding op een afgelegen locatie en de duurzamer blijft die van 2V open loodelementen OPzS erin gemonteerd serie. of voor jou 12 elementen 2V 532Ah in C20.

Om uw capaciteit te berekenen moet u onder andere rekening houden met:

- het ontladingsniveau dat u wilt tolereren (of resterende lading: SOC), wetende dat het aantal mogelijke cycli omgekeerd evenredig is met de geaccepteerde ontladingssnelheid, en ook zeer sterk met de bedrijfstemperatuur van de elementen. Elke verhoging van 10 ° c boven 20°c, (ref T°) deelt de levensduur van de elementen door 2!!!!!!!!

- het gewenste aantal dagen autonomie, etc.
- uw piekvermogen, uw laadefficiëntie,
de Peuckert det on parc index, dagelijkse bezonningsgraad, enz enz


Onze huidige vloot opZs 24v 532Ah bij C20, kostte ons 2000€ geleverd.
We lossen de vloot maximaal 18% per dag, d.w.z. SOC = 82%, waardoor we kunnen hopen op een levensduur van de vloot van ongeveer 15/20 jaar bij 25°C met een dagelijkse controle , goede 4-traps T° geregelde MPPT laadregelaars, en bovenal een batterijmonitor INODIG, maandelijkse vereffeningen....
hier waren een paar regels.
Goed je pm ontvangen.
Antwoord u zo snel mogelijk
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 19/08/13, 15:57

de batterijen zijn duur, en toch is het noodzakelijk om de prijs van voldoende batterij te plaatsen om ze niet te veel te ontladen

door vanaf het begin voldoende grote batterijen te installeren, kunnen ze lang meegaan en dat is een redelijke prijs per jaar

een te kleine batterij die elke dag helemaal leeg raakt is binnen 1 maand leeg!

het is slecht om achtereenvolgens een stapel batterijen af ​​te slachten die te klein zijn ... het zou beter zijn om vanaf het begin veel grotere batterijen te plaatsen die lang meegaan ... behalve dat wanneer je het geld niet beschikbaar hebt er is nee geen oplossing: om geld te besparen moet je de prijs betalen

een zonne-installatie met te kleine batterijen die vaak moeten worden vervangen, kan net zo duur zijn als de benzine die door een generator wordt verbruikt

als je niet de middelen hebt om grote genoeg batterijen te plaatsen, is het beter om een ​​generator aan te zetten dan om batterijen af ​​te slachten
0 x
tonisebantes
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 11/08/13, 13:23
Plaats: zwarte Périgord




par tonisebantes » 19/08/13, 16:49

Dus stel ik chatelot16 meteen gerust, ik ben niet van plan batterijen in serie te schieten ;-) en ook niet het hele jaar door vervuilen met mijn generator! Ik heb je standpunt gehoord, waar ik het 100% mee eens ben! Dankjewel.

@ machaon: bedankt voor al deze informatie! Ik heb al veel uitgerekend...Ik geef toe dat de Peukert-index....zojuist op Wikip ging kijken....en ik word er sprakeloos van ;-)

anders:

- dagelijks verbruik bekeken en gecorrigeerd: 1200Wh/d is voldoende.
- maximale ontlading 40% lijkt redelijk!? (SOC60%)
- autonomie = 5 dagen...

Ik wacht op je PM, nogmaals bedankt.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 19/08/13, 17:47

@forhorse, ik geloof dat we deze discussie al gedeeltelijk in een andere thread hadden.
Ik ben het niet met je eens: parallelschakeling levert geen stroombalansproblemen op.
Ik heb zelfs verschillende techno geparalleleerd (daar moet je oppassen voor spanningen). het werkt heel goed, de stroom wordt naar wens verdeeld volgens de weerstanden van elk circuit.
als een van de takken een hogere weerstand heeft, zal er minder stroom door die tak lopen. en wat dan? de spanning is per definitie identiek in de twee takken, de stroom wordt zowel naar de belasting als naar de ontlading verdeeld in de tegenovergestelde richting van de weerstand.
in dezelfde batterijtechnologie heb ik ook al geëxperimenteerd met het plaatsen van batterijen // met een factor 10 tussen de capaciteiten. verbazingwekkend: de stroom was op een natuurlijke manier 10 keer minder sterk in de kleine batterij.
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 20/08/13, 10:04

Zolang u de batterij oplaadt/ontlaadt, vormt dit geen enkel probleem, aangezien u een stroom in de ene of de andere richting oplegt.
De problemen beginnen wanneer de batterijen "in rust" worden gelaten, aangezien de minst geladen (lagere spanning) stroom zal "trekken" van de meest geladen.
De prestatie van een batterij die op zijn best 80% is, leidt onvermijdelijk tot een aanzienlijk energieverlies.
En bij een autonome zonne-installatie is het minste verlies op zijn best heel vervelend (midden december/januari, met soms een paar uur zon per week, gaan we ons geen lol maken energie te verliezen door een wiebelende montage van batterijen)

Als in de industrie/tractie/stationair/etc de geprefereerde montage serialisatie is, is dat niet voor niets.
Maar zoals ik al zei, doe wat je wilt, dan moet je niet klagen over een installatie die slecht presteert.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 20/08/13, 10:13

tonisebantes schreef:.
en de zeldzame batterijen van ongeveer 400Ah in 6V kosten ongeveer 400euro per stuk, d.w.z. voor 4 batterijen 1600euro....is dit het minimum dat moet worden betaald om 400Ah in 24V te hebben?



Het is inderdaad de "vloerprijs" voor deze capaciteit/spanning, persoonlijk heb ik in ieder geval geen betere gevonden.
Ik heb een wagenpark van 533Ah/C100 (400Ah/C20) in 24V bestaande uit 4 Rolls 6V-batterijen en ik heb € 1700 betaald voor de set. 3 jaar geleden is dit de beste die ik had gevonden.

Hoe dan ook, bij een stand-alone installatie zijn de batterijen steevast het duurste.
Daarom gebruiken we deze oplossing alleen wanneer verbinding met het EDF-netwerk niet mogelijk is.
0 x
tonisebantes
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 17
Inschrijving: 11/08/13, 13:23
Plaats: zwarte Périgord




par tonisebantes » 20/08/13, 13:43

Bedankt voor je lichten!

Hoe zit het met "gemengde" aansluitingen, serie en parallel type, zoals gepresenteerd op deze pagina: http://www.solariflex.com/116-batteries-plomb-rolls (Oefening? Interesses? Nadelen?)

dank u
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 20/08/13, 15:53

Forhorse schreef:De problemen beginnen wanneer de batterijen "in rust" worden gelaten, aangezien de minst geladen (lagere spanning) stroom zal "trekken" van de meest geladen.


Ik weet niet zeker of ik het begrijp: als de batterijen parallel geschakeld zijn, is hun spanning identiek en kan er dus geen stroom lopen.

Forhorse schreef:Als in de industrie/tractie/stationair/etc de geprefereerde montage serialisatie is, is dat niet voor niets.


serieschakeling wordt voornamelijk gebruikt om de spanning te verhogen (en dus de stroom te verminderen) maar parallelschakeling wordt ook gebruikt om een ​​groot aantal kleine standaardelementen te gebruiken.

Forhorse schreef:Maar zoals ik al zei, doe wat je wilt, dan moet je niet klagen over een installatie die slecht presteert.


het zij verre van mij om te betogen of te doen alsof ik altijd 100% gelijk heb. Ik probeer het gewoon te begrijpen door naar elkaars argumenten te luisteren en aan mijn kant te argumenteren.

Ik denk dat een van de redenen waarom parallelschakeling naar verluidt erger is dan serie alleen vanwege de hogere stroomverliezen (op gelijk vermogen.)

voorbeeld: het maken van 1000W met 48V (4 batterijen in serie) door 20A te trekken, levert een veel betere prestatie op dan dezelfde 1000W te maken door 80A te trekken uit 4 12V-batterijen parallel. wij zijn het eens.
aangezien de verliezen evenredig zijn met het kwadraat van de stroom, komt het vermenigvuldigen van de stroom met 4 neer op het vermenigvuldigen van de verliezen met 16.

aan de andere kant is het maken van 1000W met 4 12V 50Ah-accu's parallel of het maken van 1000W met EEN 12V 200Ah-accu vergelijkbaar qua installatieprestaties.

in het voorbeeld van de site van uw link:
Beeld de vergelijking is alleen geldig voor gevallen 1 en 2 die identieke beschikbare energie hebben. geval 1 presteert beter dan geval 2
aan de andere kant, als geval 3 zou zijn gemaakt met 4 batterijen van 50Ah (energie beschikbaar identiek aan de 2 andere gevallen), zou het voor mij net zo efficiënt zijn als geval 1 met parallel geschakelde batterijen.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 20/08/13, 17:21

wanneer 2 batterijen parallel geschakeld zijn, is hun spanning gemeten met de voltmeter noodzakelijkerwijs identiek

maar als hun chemische elektromotorische kracht niet identiek is, vloeit er een stroom tussen de twee, en gezien de lage interne weerstand is er geen groot spanningsverschil nodig voor een van de batterijen om de batterij te bijten.

op een wegvoertuig, met een sterke laadstroom, is het geen probleem dat de 2 accu's worden opgeladen

met grote batterijen en een zwakke stroom beperkt door de zon, zal het goede delen niet worden gedaan

in een batterij-element zijn de platen parallel, maar ze zitten in dezelfde tank met hetzelfde elektrolyt, dus dezelfde zuurconcentratie en dezelfde temperatuur

de temperatuurcoëfficiënt van de batterijen is van het type dat de spanning daalt als de temperatuur stijgt, dus de heetste batterij neemt meer laadstroom, dus warmt hij meer op! eerste risico op cumulatieve onbalans

nog een trucje: als een accu een beetje sulfateert, neemt zijn laadspanning toe, dus zal hij minder laadstroom opnemen, dus bij de volgende ontlading zal hij sneller leeg zijn en zal hij nog meer sulfateren en nog minder goed opgeladen zijn in de volgende cyclus ... totdat de dood volgt

met de batterijen in serie, als een batterij iets meer gesulfateerd is dan de andere, zal hij gedwongen worden om hetzelfde aantal Ah te nemen bij de belasting, zelfs als hij een hogere spanning nodig heeft

pas wanneer een element meer dan 1,5 volt nodig heeft onder normale belasting, begint het te verknoeien omdat dit element water elektrolyseert in plaats van op te laden, en daarom eerder leeg zal zijn dan de andere

zeggen dat de ervaring leert dat voor energieopslag de batterij langer meegaat door de assemblage in serie

dat neemt niet weg dat de parallelle montage bruikbaar is voor noodstroom, waar we willen dat het werkt, zelfs als een van de batterijen defect is, en waar het risico van sulfatering niet bestaat omdat het permanent is opgeladen, terwijl de ontlading uitzonderlijk is
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 20/08/13, 18:47

@ Chatelot16
BeeldBeeldBeeld

uitstekende uitleg: nogmaals bedankt. Ik had de dingen niet vanuit die hoek gezien.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 129-gasten