Keuze van een houtkachel voor een elektrisch verwarmingssupplement

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
kalahaine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 02/06/13, 12:09

Keuze van een houtkachel voor een elektrisch verwarmingssupplement




par kalahaine » 02/06/13, 12:41

Bonjour à tous,

we hebben onlangs een recent huis (5 jaar oud) gekocht van 110m2 in Normandië waarvan de isolatie op de begane grond te wensen overlaat.
Wij zorgen voor de vloer en zullen het goed doen.
Momenteel hebben we enkel elektrische vloerverwarming die we willen aanvullen met een houtkachel (we hebben de pellet weggelaten voor zijn prijs en het feit dat we bij stroomuitval een “back-up” -oplossing willen).

Ik heb een beetje geleerd over houtkachels, maar ik weet niet hoe te kiezen, vooral vanwege de bestaande vloerverwarming. We willen de vloer kunnen verwarmen met de kachel zonder de begane grond te oververhitten.
Bovendien is de locatie van de poujoulat niet ideaal, omdat deze zich tegen een gevelmuur bevindt.

Hoe kies je de juiste kracht volgens deze elementen?
Is het geloofwaardig om te denken aan het verwarmen van de vloer zonder de afspraak te oververhitten?
Tot slot, welk budget moet volgens u worden overwogen?
En mogelijk, als u referenties van kachels hebt die mogelijk geschikt zijn.

Bij voorbaat dank voor uw advies :)
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 08/06/13, 18:12

Gezien het oppervlak is een kleine kachel voldoende. 5-6 kw nominaal, niet +, of dan met accumulatie.
ja, de warmte stijgt naar de vloer, vaak meer dan gewenst.
Neem geen apparaat met alleen 70% efficiëntie, het voelt als een boost om de norm te halen. richt 75 op 80%
Ik hou van kachels met een gelaste plaatbehuizing, het is waterdicht voor het leven. Deville, Supra hebben bijvoorbeeld enkele in het bereik.
0 x
arnaud.saussereau
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 10/07/11, 09:52




par arnaud.saussereau » 12/06/13, 20:11

Hallo,
Ik bevind me een beetje in dezelfde situatie als jij.
Een relatief recent huis (3 - 4 jaar) van 85m² met zolderruimte die in de toekomst kan worden verbouwd.
De isolatie lijkt eenvoudig maar ook niet slordig.
Verwarming door elektrische radiator in elke kamer + een plaatstalen kachel die helemaal niet bij mij past.
Het is inderdaad gemaakt van plaatstaal (dus geen traagheid, koud in 20minutes !!), helemaal niet waterdicht of praktisch (praktisch gedwongen om op de grond te liggen om te zien in welke positie het trekluik is).
Ik ben daarom van plan om de kachel te vervangen en aarzel veel tussen het terugnemen van een houtkachel en het nemen van een pelletkachel.
Net als jij zou ik graag de toppen daarna willen kunnen verwarmen (met het voordeel dat de kachel praktisch in het midden van het huis staat).
Omdat de pelletkachel afwezig is in het huis van 7H00 tot 19H00, valt mijn oog op omdat hij overdag kan werken terwijl hij de vooraf ingestelde temperatuur regelt volgens een gekozen tijdsbereik en bespaart op het elektriciteitsverbruik . Door nadelen inderdaad in geval van knippen ..... meer verwarming !! Maar ik zeg tegen mezelf dat de sneden steeds zeldzamer en korter zijn als dit gebeurt, en dat ik in het ergste geval de kachel op een generator kan aansluiten.
Wat mij het meest aarzelt, is de reële economie mogelijk.
Inderdaad op een traditionele houtkachel, moet je de aankoop van een nieuwe kachel + het hout voor een stookseizoen + een vegen tellen.
Voor de pelletkachel moet u de kachel plus de pellets kopen voor een stookseizoen + jaarlijks onderhoud + vegen.
Als nieuwe eigenaar (4 maanden) heb ik geen idee van het verbruik van verwarming (hout of elektrisch) voor een jaar, en daarom kan ik geen idee krijgen van de besparingen die kunnen worden gerealiseerd en de benodigde tijd. afschrijving van deze twee oplossingen.
Als iemand een nummer heeft, ben ik geïnteresseerd .... :-)
Bedankt en goed onderzoek voor jou kalahaine
0 x
Avatar de l'utilisateur
ATE.Conseil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 02/09/10, 13:28
Plaats: Obernai (67)

Welke kracht? Welke energie Welke kosten?




par ATE.Conseil » 13/06/13, 09:08

Hallo,

Hier zijn enkele antwoorden om je kaars aan te steken:
- Welk vermogen: het te installeren vermogen van de kachel hangt af van de verliezen van uw huizen; in feite, hoe meer uw huis (en zelfs meer de ruimte waarin de kachel zich bevindt), hoe meer de kachel de capaciteit moet hebben om meer en sneller te leveren.
De keuze van de grootte is daarom gekoppeld aan deze verliezen en aan de mogelijkheden van het apparaat (efficiëntie, locatie, traagheid ...)
Als u bijvoorbeeld een droog houtblok plaatst, kunt u ongeveer 3 500Watts ... in een bepaalde tijd (30mn voor grenen, 1h30 voor eik ...) op deze 3500W verkrijgen, verwijder de efficiëntie van de kachel (ten minste 65% als groene vlam (er zijn daarom 2 300W) waarvan ongeveer 40% snel buiten komt (tochtefficiëntie) ... dus we hebben 1400W om het interieur te verwarmen
Dan moet u weten dat de temperatuurgradiënt rond een kachel in de orde van 1.5 tot 4.5 ° C / m zal zijn, afhankelijk van de lekken in uw huis en de traagheid van de omringende materialen ...
Dat alles om u te vertellen dat de keuze van een kachel zoals elk ander verwarmingsmiddel is om te denken op basis van concrete en meetbare elementen ... Ik verzoek u dringend een volledig thermisch onderzoek te laten uitvoeren dat u zeker veel zal leren over de werking van uw huis en de vele verbeteringen die kunnen worden aangebracht
Een houtkachel, pelletkachel ... kost je tussen 2 000 en 7 000 € (zie meer 10 000 € als je accumulatie neemt) zonder de problemen van ongemak op te lossen ... terwijl kan een infitrometrietest en de correctie van lekken (~ 1000 €) zullen u comfort en welzijn brengen

- Welke energie: het is waar dat het houtblok (~ 70 € / Stere) minder duur is dan de pellet (~ 260 € / ton) het is ook waar dat de houtkachel geen elektriciteit nodig heeft ... maar de pellets worden geregeld in temperatuur en verwarmingstijd, met een beter rendement (> 90%) kan worden gekanaliseerd (er zijn kachels waar we de warmte kunnen verdelen in de kamer, in twee andere kamers of beide)
Wat de ketel betreft, het is alleen van belang als u de kachel aansluit op een extra centrale verwarming ... die u niet hebt.

- Tot slot sta ik mezelf toe een opmerking te maken over uw opmerkingen met betrekking tot de slechte isolatie van uw huis ... als uw huis ongeveer 5 jaar oud is en elektrische verwarming heeft ... het heeft zeker het label d Efficiëntie 'elektrisch huis' ... en heeft daarom een ​​versterkte isolatie vergeleken met andere huizen van dezelfde leeftijd ... het probleem ligt ergens anders ... is dat de RT 2005 een gemiddeld huis geeft van ongeveer 250kWhEP /m².an waar de BBC (en RT2012) 3 tot 5 keer minder verbruik geven ...

Kortom, thermische studie en verbetering van de energie-efficiëntie moeten uw aanzet zijn tot nadenken VOOR elke aankoop!

Philippe DESON
ATE Consulting
0 x
arnaud.saussereau
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 10/07/11, 09:52




par arnaud.saussereau » 13/06/13, 12:43

Bedankt Philippe voor al deze details.

Maar hier zijn zowel het huis Kalahaine als de mijn als nieuw (gezien hun leeftijd van 3 tot 5 jaar), en wat mij betreft wil ik niet alles ongedaan maken om opnieuw uit te voeren, zelfs als ik je toestemming geef, is zeker de meest efficiënte.
Wat de exacte verliesberekening betreft, het is niet eenvoudig ... en gezien het lage budget dat ik heb, wil ik niet investeren in een thermische studie.
Voor een schatting van het benodigde vermogen liet ik 20 tot 25W / m3 nodig.
Heeft iemand enig idee wat 1 ton pellet vertegenwoordigt in kubieke meter hout?
0 x
Avatar de l'utilisateur
ATE.Conseil
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 27
Inschrijving: 02/09/10, 13:28
Plaats: Obernai (67)

Pellets / Logs




par ATE.Conseil » 13/06/13, 15:58

Eén kubieke meter loghout levert ongeveer 1400KWh op, terwijl één ton pellets 5400kWh levert

A+

Philippe DESON
ATE Consulting
0 x
arnaud.saussereau
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 10/07/11, 09:52




par arnaud.saussereau » 13/06/13, 21:52

Bedankt Philippe, dankzij deze info kan ik mijn hypothesen stellen!

Voila, wat mij betreft, heb ik een vermogenvereiste van 25W per m3. Mijn huis gaat over 300m3.

Laat 25 x 300 = 7,5 Kw
Ik voeg een verhoging van 10% toe voor de beveiliging, wat mij 8,250 Kw maakt.

1T van pellets = 3.85-steres (5400 / 1400)
Mij ​​is verteld (maar ik weet niet hoe ik het moet controleren) dat je mijn huis moet verwarmen tussen 7 en 9 kubieke meter hout.

Beginnend bij de kachels die ik heb bekeken, vergelijk ik het feit dat een pelletkachel met een opbrengst van ongeveer 90% en een houtkachel met 80% een verschil is van 10% van de opbrengst.

Dus neem ik 10% op van het vermeende verbruik van hout, hetzij tussen 6.3 en 8.1 ster die ik omzet in equivalente pellets of tussen 1.64 en 2.1 Ton pellets.

Dus als ik het samenvat, zou mijn verbruik van 7 tot 9 kubieke meter hout of 1.64 tot 2.1 T pellets zijn.

Ik vond bij de stere van hout (in log van 33cm) bij 60 € niet geleverd en 66 € geleverd.
Voor de pellet, 280 € pallet van 67-zakken 15 kg of 1,005 T niet geleverd, 280 € geleverd en zelfs 304.50 € geleverd indien door 2T.

Als ik de hypothese neem dat ik zelf de brandstof haal en dat ik het meest significante geschatte verbruik zal gebruiken, geeft dit mij:

Voor hout: 9 x 60 = 540 €
Voor pellets: 588 €

Een verschil van 44 € voor een stookseizoen.
Het blijft om het prijsverschil met de aankoop van de kachel en het onderhoud te bepalen (ongeveer 150 € HT inclusief vegen)

Voila, maar hey, dat alles uitgaande van hypothesen, veel hypothesen zelfs .... dus ik weet niet of ik dicht bij de realiteit sta of niet ...
0 x
arnaud.saussereau
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 10/07/11, 09:52




par arnaud.saussereau » 13/06/13, 21:58

Ik corrigeer mijn vorige bericht:

Ik vond bij de stere van hout (in log van 33cm) bij 60 € niet geleverd en 66 € geleverd.
Voor de pellet, 280 € per pallet 67 zakken 15 kg of 1,005 T niet geleverd, 345 € geleverd en zelfs 304.50 € geleverd indien door 2T.

Teleurgesteld.

Hoe meer ik mijn berekeningen lees, hoe meer ik tegen mezelf zeg dat het nodig is ... maar ik kan niet zeggen waarom .... !!!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 240-gasten