Smoke Emanations Okofen-ketel

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Did67 » 18/03/18, 10:37

Dit alles mondt uit in een wanverhouding in de verhouding pellet/verbrandingslucht, althans op bepaalde momenten. Er is niet meer voldoende lucht (of te veel pellets). De verbranding verstikt, er komt rook uit en er wordt roet afgezet. Daarover zullen we het eens zijn.

Daarom!

a) Ik acht het onwaarschijnlijk dat er "te veel" pellets zijn; het is de voedingsschroef die bepaalt: het werkt of het werkt niet...

b) het lijkt mij daarom waarschijnlijk dat er op bepaalde momenten niet genoeg lucht is.

En daar hebben we zojuist een groot aantal parameters doorgenomen:

- luchtinlaat in de kamer: we hadden dat het goed was (garagedeur open, daar verandert niets aan)
- overdruk in de schoorsteen door de wind: we zeiden nee
- obstakel "ergens" in de schoorsteen: we zeiden nee, omdat het op bepaalde momenten werkt
- in wezen blijft het pad van de lucht in de wisselaars: a priori, je opende en het was niet windstil; a priori, werkt het reinigingsmechanisme van de "turbulatoren"?
- steeds meer lijkt het zich te beperken tot de zijkant van de ventilator: snelheidsdaling?

1) Of het is ook windstil (dit gebeurde een keer bij de mijne: achter de flens, die de vinnen draagt, had zich bister opgehoopt; dit "wreef" tegen de flens; plotseling daalde de ventilatorsnelheid; demontage en het feit van "passeren" achter de flens met in reepjes gesneden stukjes karton was het probleem opgelost).
2) Bezems??? (maar twee en een half jaar lijkt me kort - de levensverwachting is veel hoger geloof ik - daarna ben je nooit meer veilig voor een defect en abnormale slijtage)
3) Elektronica: bug in de elektronische kaart die dit regelt en constant de snelheid berekent die nodig is om het commando te verzenden...
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Axoul » 27/03/18, 06:57

Ik heb de ventilator uit de ketel gehaald en het lijkt goed te werken (geen geluid en redelijk schoon). Er hoopt zich bister op op zijn plaats, dus ik heb opnieuw schoongemaakt, maar geen echte verandering.

De branderplaat zit vol met pellets maar brandt maar aan één kant een beetje. Wetende dat lucht door kleine gaatjes op deze plaat moet komen, kan het een beetje lastig zijn, toch?
De schroef die de pellets aanvoert draait bijna constant, de pellets hebben niet eens de tijd om te verbranden en zich op te hopen in de haard.
Welk element beheert de pellettoevoer?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Did67 » 27/03/18, 09:04

Zowel de toevoerschroef als de ventilatoren worden beheerd door een elektronisch bord.

Nogmaals, ik ken de SMART niet. Op de mijne werkt het met een "tijdstap": zoals "elektrische impuls van 2 seconden" gevolgd door een pauze van 5, enz... De twee tijdstappen variëren (meer of minder schroeftijd of meer of minder pauzetijd) afhankelijk op de vraag, de verbrandingsfase, etc.

Let op, tijdens een koude start heb ik ook continue stroomvoorziening, om de brander te vullen. De ketel bevindt zich dan in "ontstekingsfase 1", gevolgd door "ontstekingsfase 2" (waar hij nog steeds overventileert, maar de toevoer droogt), alvorens over te schakelen naar "normale" modus (waarbij lucht en pellets worden gemoduleerd). Dit alles wordt bepaald door de temperatuur van de haard en de dampen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Philippe Schutt » 30/03/18, 13:57

Kunt u bevestigen dat noch de luchtinlaat, noch het rookkanaal verstopt zijn?
Heeft u een borstel over de volledige lengte van de schoorsteen laten lopen en ziet u deze uitsteken?
Welke rookpijp heb je?
het ruikt alsof de schoorsteen verstopt of te koud is
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Did67 » 30/03/18, 14:09

Als ik "gevallen" niet door elkaar haal, is het een SMART en dus een condenserende Okofen. Het kanaal is koud (aan de uitgang van de ketel is het ongeveer 35°C, afhankelijk van de modulatie).

Het is dus een RVS buisje (het druipt).

En de extractie van gassen is dus gepulseerd.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Philippe Schutt » 30/03/18, 17:04

dan blijft alleen een fysieke plug over, als de plug wordt geëlimineerd door een massa koude lucht.
tenzij de melding "windrook" betekent dat de afzuiger defect is, wat ook mogelijk is.
Inderdaad, er is over het algemeen een meting van de rotatiesnelheid op de extractor, en als de vereiste snelheid niet wordt bereikt of als de gemeten snelheid abnormaal is, gaat de machine in de fout. Heeft iemand een lijst met foutmeldingen en wat ze betekenen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Did67 » 30/03/18, 17:14

Op de "Pellematic" is het een fan van Duitse oorsprong EBM-PAPST. Ik herinner me dat iemand rapporteerde over een forum een enigszins gedraaide as na een onbalans door een afzetting van bistre...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Philippe Schutt » 30/03/18, 17:40

ja, er zijn EBM's van veel fabrikanten en in het algemeen met snelheidssensor.
Ik vermoed dat deze sensor een te hoge waarde geeft, dus het bord probeert te vertragen, waardoor de luchtgebrek ontstaat.
En aangezien de waarde niet binnen het geaccepteerde bereik valt, moet u een fout invoeren.
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Axoul » 02/04/18, 23:17

Ik heb een roestvrijstalen schoorsteen en die is niet afgeslacht.
Ik herstart echter de ketel en heb de indruk dat de rook een keer naar beneden valt als deze uit de schoorsteen komt. Dan hoopt het zich op in de brander en stikt het vuur.
De rook stagneert en verlaat de schoorsteen nauwelijks.
Denk je dat de rook te koud is?
0 x
Axoul
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 28
Inschrijving: 17/02/18, 21:13

Re: Smoke Emissions Okofen Boiler




par Axoul » 09/04/18, 14:46

Ik heb weer alle kanalen, ventilatoren, kachels enz. schoongemaakt. Hij draait een halve dag en rebelotte..
Ik heb getest met andere pellets, maar niets te doen
Ik heb de indruk dat er te veel pellets zijn en dat ze geen tijd krijgen om goed te branden.
Is er een instelling?
0 x

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google [Bot] en 199 gasten