Irrigeren een kas met een septic tank?

Werk aan sanitair of sanitair water (warm, koud, schoon of gebruikt). Beheer, toegang en gebruik van water thuis: boren, pompen, putten, distributienetwerk, zuivering, sanitaire voorzieningen, regenwaterrecuperatie. Terugwinning, filtratie, depollutie, opslagprocessen. Reparatie van waterpompen. Beheer, gebruik en bespaar water, ontzilting en ontzilting, vervuiling en water ...
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 28/08/12, 17:16

Christophe schreef:
Did67 schreef:In een anaëroob vergistingsstation moet bijvoorbeeld al het "biologische" afval (keukenafval, slachtafval) worden gepasteuriseerd voordat het de vergister binnengaat, om het digestaat aan de uitlaat te kunnen verspreiden op commerciële gewassen.


Ik had ook gehoord dat het digestaat na het verlaten van de vergister moest worden "ontsmet" voor gebruik bij het verspreiden ...



Pasteurisatie gebeurt bij hoge temperatuur 60-70°>

ademhaling verhoogt vervolgens de temperatuur geleidelijk tot 60°C - 70°C, wat leidt tot de vervanging van mesofiele micro-organismen door thermofiele en thermotolerante micro-organismen.

door hun ademhaling halen de micro-organismen de zuurstof uit de compostmassa en maken ze de omgeving anaëroob. Er ontwikkelen zich dan anaërobe ziektekiemen, die leiden tot een verlaging van de temperatuur omdat hun metabolisme minder thermogeen is. Ze zijn ook verantwoordelijk voor het vrijkomen van stinkende vluchtige stoffen (methaan, ammoniak, waterstofsulfide, enz.).

Om deze verrotting te voorkomen, is het noodzakelijk om de aërobe omstandigheden van de omgeving te herstellen (zie beluchting hieronder). Dit maakt het mogelijk om de gisting bij hoge temperaturen te verlengen. Ziekteverwekkers, parasieten en onkruidzaden worden door de hoge temperatuur vernietigd, slechte geuren worden vermeden en de afbraak gaat sneller. Zodra de temperatuur na beluchting niet meer stijgt, kunnen we ervan uitgaan dat de afbraak voltooid is.



Bron: wiki


Het rechtstreeks gebruiken van afvalwater vernietigt geen ziekteverwekkers en kan worden overgedragen op planten en vervolgens op mensen.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/08/12, 17:43

Christophe schreef:
Ik had ook gehoord dat het digestaat na het verlaten van de vergister moest worden "ontsmet" voor gebruik bij het verspreiden ...


In ons geval "consumeert" de vergister ofwel plantenresten (gemaaid gras, afval van de productie van agro-food, enz.), ofwel mest (die direct op de chmaps kan worden gezet), ofwel producten die vóór introductie worden ontsmet (kantine afval, bepaald niet-geclassificeerd slachthuisafval, enz.). We kunnen het digestaat rechtstreeks verspreiden (met inachtneming van een hele reeks regels: doseringen, periodes, enz. opgenomen in een door de overheid gevalideerd “verspreidingsplan”). Maar zonder "pasteurisatie" of "behandeling" van het digestaat...

Ik kan me voorstellen dat dit het geval is voor slib van rioolwaterzuiveringsinstallaties, dat geen “voorbehandeling” heeft gehad.

Dit komt terug op wat ik hierboven zei: er moet een “breuk” in de cyclus komen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 28/08/12, 17:48

Alain G schreef:
Pasteurisatie gebeurt bij hoge temperatuur 60-70°>

.


Mijn excuses, de term "pasteurisatie" die ik gebruikte was ongepast: het is een hygiënisatie (uit het geheugen: 1 of 2 uur bij meer dan 60 of 65°; het is een geautomatiseerd proces, ik herinner me de cijfers niet).

Ziekteverwekkers (die zich in het menselijk lichaam vermenigvuldigen bij 37°) verzetten zich niet tegen deze behandeling: hetzelfde geldt voor het koken van een gehakte biefstuk etc. of de anti-legionellabehandeling voor een ECS-bereider (door deze op 65° te brengen). U hoeft alleen maar de 60°- of 65°-markering in uw hart te passeren...

Dit verschilt van pasteurisatie die tot doel heeft alle micro-organismen, pathogeen of niet, te vernietigen, en vooral die micro-organismen die het risico lopen een goede conservering te belemmeren (en hier is het 95°, of zelfs meer)...

PS: het wiki-extract is specifiek voor composteren; methanisering is een strikt anaëroob mesofiel proces; de vergister bereikt niet de voor de hygiëne noodzakelijke temperaturen. Vandaar de warmtebehandeling ervoor of erna.

Daar doen we het eerder, omdat het een energieverbruik is en het dom is om de massa te behandelen die dit niet nodig heeft.

Bij RWZI’s (rioolwaterzuiveringsinstallaties) is het tegenovergestelde het geval. Het zou “dwaas” zijn om eerst te ontsmetten; het slib wordt afgezogen en gehygiëniseerd...

Composthopen (nou ja, de echte, niet de stapel schillen die op de bodem van de tuin rotten) ondergaan in feite een aëroob proces bij hoge temperatuur (boven 60°). Het is noodzakelijk om het zwad 2 of 3 keer te "mengen", zowel om het te beluchten als om de aerobiose te behouden, maar ook om het afval opnieuw te mengen (anders zijn de randen van de stapel, die koud zouden blijven, niet gehygiëniseerd!).

Een stapel compost is in de herfst een wolk! Het "rookt", het wordt zo heet (zoals mest). Ja, daar vindt vernietiging van ziektekiemen plaats (of het nu gaat om de ziektekiemen die waarschijnlijk uw planten aanvallen of de ziektekiemen die waarschijnlijk mensen aanvallen), onkruidzaden, enz.

Aan deze voorwaarden wordt bij “huishoudelijke” compost vrijwel nooit voldaan. Het zou juister zijn om van “poursoire” te spreken!
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 28/08/12, 18:42

Hi Did!


U beschrijft heel goed het probleem dat verband houdt met het gebruik van afvalwater om groenteplanten te voeden, ook al hebben we het hier over compost versus putvloeistof.

Industrieel gemaakt met alle controles op het eindproduct versus op een persoonlijke manier zonder al deze controles. Ik kan dit gebruik van grijs en zwart water alleen maar niet aanbevelen.


Zoals Sen-o-sen al zei, vormt het zandfilter geen barrière tegen bacteriën en ziekteverwekkers.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
Avatar de l'utilisateur
Forhorse
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2486
Inschrijving: 27/10/09, 08:19
Plaats: Perche Ornais
x 360




par Forhorse » 28/08/12, 19:28

Met het risico te herhalen wat al is gezegd, en aangezien sen-no-sen het ook vermeldt, is het naar mijn mening het verstandigste om op zijn minst zijn toevlucht te nemen tot fytoepruratie.
Aan het einde van de cyclus kunnen we ook steriliseren met UV-C, maar dit is gietwater en dat is erg duur : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/08/12, 15:40

Alain G schreef:Hi Did!


U beschrijft heel goed het probleem dat verband houdt met het gebruik van afvalwater om groenteplanten te voeden, ook al hebben we het hier over compost versus putvloeistof.


Dit was ter illustratie om te bevestigen dat zonder breuk (voldoende lange doorgang bij +65°, of dit nu gekoppeld is aan een zuiveringsproces - ervoor in het geval van biomethaan, na in het geval van een RWZI) of dat dit gekoppeld is aan " Bij goed uitgevoerde compostering is het “verboden” om afvalwater en ander organisch afval te gebruiken...

Dus wij zijn het eens! Wij "kunnen niet"... En ik raad af om vals te spelen, alleen maar omdat niemand komt kijken.

Aan de andere kant is de productie van "geïrrigeerde" biomassa, die vervolgens wordt gecomposteerd/verwerkt in de bodem, opnieuw een verstoring... En deze voorraad organisch materiaal zal regenwater opslaan, de planten zullen minder gevoelig zijn voor droogte... zelfs als het niet alle problemen oplost...
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 30/08/12, 17:15

Om maar te zeggen dat we wat preciezer kunnen zijn over de term “afvalwater”.

Hoe gevaarlijk het ook is (en sterk afgeraden! :schok: ) om water te gebruiken kleppen (in contact geweest met uitwerpselen) voor het besproeien, al het andere water kan zonder enige behandeling voor het besproeien worden gebruikt...
Het gaat dus om de wateren grijs (wastafel, wastafel, douches, wasmachine etc.) en water geel (urine gescheiden aan de bron).
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 30/08/12, 19:31

We zijn begonnen vanuit de “septic tank” (1e post). Dus afvalwater, priori.. Het is waarschijnlijk meer een “volledig water” put??

Maar je hebt volkomen gelijk als je dit punt maakt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
houthakker
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4731
Inschrijving: 07/11/05, 10:45
Plaats: Mountain ... (Trièves)
x 2




par houthakker » 03/09/12, 22:52

Ja, de put wordt "al het water" genoemd als hij... al het water ontvangt! (grijs en anderen)
0 x
"Ik ben een grote bruut, maar ik zelden mis ..."

Ga terug naar “Waterbeheer, sanitair en sanitaire voorzieningen. Pompen, boren, filtreren, putten, terugwinning ... "

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 154-gasten