Eolische vraag: wat moet stroomafwaarts van de dynamo worden geplaatst?

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
vinzman
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 193
Inschrijving: 01/07/09, 16:35
Plaats: Quebec

Eolische vraag: wat moet stroomafwaarts van de dynamo worden geplaatst?




par vinzman » 20/07/12, 17:38

Hallo allemaal,
Ik wil een aangepaste auto-dynamo (windturbine) gebruiken om een ​​bank van 12 VDC-batterijen op 24 VDC te laden.
Het probleem dat me ertoe brengt mijn vraag te stellen, is dat mijn dynamo van 0 tot 77vdc produceert en de fabrikant een maximaal vermogen van 500w aankondigt.
Ik stel me voor dat mijn batterijen het niet op prijs stellen om op 77vdc te worden opgeladen en daarom, welk apparaat moet ik krijgen om een ​​constante spanning te hebben waarmee mijn batterijen kunnen worden opgeladen?
D'avance, merci.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 20/07/12, 20:11

als je je windturbine op 24V aansluit, zal het nooit 77V zijn

onder de snelheid waar het 24V is, zal het niets doen, daarboven zal het alle stroom geven die het kan aan de batterij en zal zijn snelheid niet omhoog gaan of slechts een klein beetje: alleen de stroom zal toenemen

Zolang de batterij niet vol is en voldoende groot is om de maximale stroom van de windturbine te accepteren, is alles in orde

als de batterij vol is, moet je de windturbine volledig stoppen ... maar omdat een batterij nooit helemaal vol is, kunnen we de spanning gewoon beperken door de overtollige stroom in een regelaar te verspillen

aangezien de wind vrij is, is het beperken van de accuspanning met zoiets stoms als het aansluiten van elektrische kachels niet stom

een ander probleem doet zich voor onder de snelheid om 24V te maken: met zoiets eenvoudigs zal de windturbine niets produceren: we zouden een schakelende voeding kunnen plaatsen met de ingestelde retentieverhouding om het maximale vermogen te zoeken ... het doet denk aan de MPPT van fotovoltaïsche energie


maar pas op dat de MPPT voor fotovoltaïsche energie niet werkt voor windturbines: het wordt volledig vertroebeld door de traagheid van de rotor: in het genre verlaagt de MPPT de spanning een beetje: het maakt een mooie toename van de stroom, vooral omdat het de snelheid verlaagt en herstelt kinetische energie van de rotor: tevreden met deze toename, verlaagt de MPPT de spanning nog meer totdat deze volledig stopt

voor mij is de manier om een ​​windturbine te optimaliseren het plaatsen van een kleine propeller om de wind te meten, en voor eens en altijd te hebben vastgelegd met welke snelheid of welke spanning het nodig is om de windturbine te laten werken volgens de windsnelheid
0 x
Avatar de l'utilisateur
vinzman
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 193
Inschrijving: 01/07/09, 16:35
Plaats: Quebec




par vinzman » 22/07/12, 16:49

Ok dan, als ik goed heb begrepen wat je tegen me zei en in mijn woorden, ik hoef alleen maar mijn accubank in 24v aan te sluiten, en mijn dynamo zal niet langer van 0 tot 77vdc zijn, maar eerder van 0 tot 24vdc.

Heb ik het goed begrepen?

Anders heb ik voor de rest een PWM-laadregelaar (xantrex c35) en die ga ik aansluiten op de elektrische boilerweerstanden in huis.
0 x
bobono
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 355
Inschrijving: 08/09/07, 16:58
Plaats: bretagne
x 1

Wind probleem




par bobono » 23/07/12, 12:29

Antwoord = Een windturbine zonder regelaar kan batterijen niet opladen zonder ze te beschadigen.
Een grote keuze aan regelaars is tegen alle prijzen op internet beschikbaar
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 207-gasten