Het vervaardigen van een tunnel glastuinbouw

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 09/05/12, 17:49

Hallo Dede!

Ik ben in Quebec en ik heb geen probleem met oververhitting van het zwembad!


De radiator is voldoende, het is de ventilatie die te zwak is, maar het systeem is goed uitgebalanceerd voor mijn gebruik in de zomer van 2011.

Je kon niet zonder de aarde te verwarmen!
N / A! : Mrgreen:

Dit jaar vervang ik het zwembad dat vanaf de grond en aan de rand geïsoleerd zal worden en van hout zal worden, zodat ik de warmte eventueel kan afleiden in 2 grote plastic tanks van 1000 liter die ik op het werk heb gerecupereerd.
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 09/05/12, 18:28

Ik had het niet over het zwembad, maar over de kas, die niet genoeg gekoeld wordt, als je het irrigatiewater niet kwijt wilt raken door verdamping, met sterke ventilatie.

In het Middellandse Zeegebied hoeven de zee en de zwembaden in de zomer niet verwarmd te worden, de lucht en de zon zijn voldoende, soms 25 tot 26°C, voor de zee!!!

In 83 heb ik geen warm water nodig in de zomer, 20°C en meer is genoeg voor mij, meer dan 3 maanden!!!

De kas van 60m2 ontvangt midden op de dag 20 tot 30KW zonne-energie, om te worden geëvacueerd om oververhitting bij 60°C en meer te voorkomen.
Ook is een enkele radiator van 1 tot 2KW onvoldoende om de kas dicht te koelen.

Het duurt 10 keer meer in de kas, zelfs 20 keer, rekening houdend met het feit dat het verschil in T betrouwbaarder is dan voor radiatoren in de winter bij 50 tot 60°C binnen.
Een pad van 1 à 2 m³ is ook niet voldoende, op opeenvolgende warme dagen.

In Quebec ken ik het verschil niet met Nîmes of de Middellandse Zee, waarschijnlijk meer continentaal, met koelere nachten en een sterker dag-nachtcontrast ????

Een zwembad is gemiddeld dag en nacht en raakt dus niet oververhit, maar in de Middellandse Zee wordt het water tijdens hittegolven in de zon opgewarmd tot 25 à 30°C.

Met de Mistral kan de verdamping van de droge Mistral-wind en het effect van de wind die de diepe wateren opblaast de zee midden juli afkoelen tot 16°C!

De aarde is vrij en slaat warmte of koude gemakkelijk in grote hoeveelheden op!!!!
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 09/05/12, 19:11

Er wordt een plastic folie op de grond gelegd en de voeten van de planten gaan door een gat om verdamping en onkruid te voorkomen.

Beeld
Beeld

Het zwembad stijgt soms tot 30°C! :D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.

Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.

Alain
Avatar de l'utilisateur
bleusideral
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 299
Inschrijving: 14/02/09, 15:35
Plaats: Nîmes
x 4




par bleusideral » 10/05/12, 09:05

bonjour!
spannend uw kleine debat! nou in theorie zijn er interessante dingen te doen, maar vergeef me, ik ben een beetje verdwaald aan de praktische kant ....
kunt u mij voorstellen wat ik zou moeten doen, bijvoorbeeld met een klein schema, om vooral de kas in de zomer op te frissen met de aanwijzingen die ik heb gegeven? omdat zaterdag de sleuf wordt gemaakt en zo snel mogelijk wordt gedempt, wil ik echt geen fout maken Helaas kan ik niet dieper gaan, omdat zeer kleiige grond onder de plant (binnengebracht) met veel stenen en rotsen...
Schitterende dag gisteren, verzadigde luchtvochtigheid in de ochtend in de kas, mist op de glazen! , middag, onhoudbaar zeker meer dan 40-45°! de weinige aardbeienplanten van vorig jaar die nog stonden, waren allemaal onvolgroeid!
0 x
Een gebaar meer Econological Econological een gebaar en het is de planeet die meer zal lijden!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 10/05/12, 14:21

Voor de Canadese put biedt econologie alle middelen om te berekenen.
Complexe natuurkunde die ik probeer uit te leggen in simpele, zelfs schetsmatige orde van grootte.
Over het algemeen zijn Canadese putten ondermaats!!!

Hier 60m2 kas met minimaal 20kW (60 tot 1kW/m2 teruggebracht tot 20 met de helling van de zon, verliezen of geëvalueerd door te zeggen dat 1/3 van het naar de zon gekantelde oppervlak deze 1kW/m2 volledig ontvangt) tussen 10 uur. en 18 uur, d.w.z. 8 uur intense zon die opwarmt.
Het is dus noodzakelijk om maximaal 8kWh/m2 te evacueren, d.w.z. over 60m2 maximaal 480kWh per dag bij een zeer sterke hittegolf.

De tabellen met bewolkte dagen geven uit het geheugen een gemiddelde van 4 tot 5KWh/m2 in de zomer in het Middellandse Zeegebied.

Je moet dus 300 tot 480 kWh per dag evacueren, van de kas naar de Canadese put, of in de buis die ondergronds is geplaatst.

Het is echter een kwestie van circulerende luchtuitwisseling die uit de kas komt in de richting van vaste stof, plastic dan aarde.
Wat op korte termijn het meest beperkt, is de lage geleidbaarheid van de lucht, 0,026 W/m°C vergeleken met die van een typische vaste stof zoals klei 1W/m°C. dat gaat van 1,28 naar 0,52 met humus!!
Uitzicht onderste tafel geleidbaarheid, soortelijke warmte en diffusie in:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
(mijn hobby, erg handig)

Dus lucht is ongeveer 30 keer minder geleidend dan de meeste niet-metalen materialen.

Gelukkig heeft circulerende, convectie- of circulerende lucht een turbulente stroming, waardoor alles door elkaar wordt gemengd, zodat de warmte snel reist met de snelheid van die lucht vermenigvuldigd met zijn warmtecapaciteit.
Maar het blijft tegen elk oppervlak een dunne stroperige grenslaag, zonder turbulentie typisch rond de cm van 0,1 tot 1 cm afhankelijk van turbulentie en luchtsnelheid. De dikte neemt langzaam af met de turbulentiesnelheid. Ook ongeveer 0,3 cm nemen is een eenvoudige keuze om je te oriënteren en de ordes van grootte te berekenen en factoren 10 van fouten elders te vermijden!!!.

Deze 0,3 cm isolerende lucht op een warmtewisselaar, radiator, Canadese bronbuis geleidt warmte met een stroom van 0,026 W/m2 voor 1 m luchtdikte en dus voor 0,3 cm 1/0,03= 333 keer meer, d.w.z. ongeveer 0,026/0,003= 8,66W/m2°C, waarde betrouwbaarder bij lage luchtsnelheid en hoger bij hoge snelheid, zoals bij de mistral.

Maar dat lost op de echte orde van grootte om te onthouden ongeveer 10W/m2°C

Dus als we de warmte willen afvoeren met een verschil van 10°C, hebben we een debiet van ongeveer 100W/m2=0,1KW/m2, 10 keer minder dan het vermogen van de zon voor hetzelfde oppervlak, (case Canadian well with air at 30°C to earth at 20°C) en als je een radiator hebt in de winter is het water binnen van 70°C rond 20°C (maximaal) d.w.z. 50°C verschil dus 5 keer meer, d.w.z. 500W/m2.
De commerciële radiatoren hebben verschillende luchtlagen die door convectie circuleren om meer te geven, en die van zeer efficiënte auto's hebben een vermenigvuldiging van het oppervlak dat zeer fijn verdeeld is en een hoge luchtsnelheid binnenin tussen zeer dichte muren (mm, waardoor de dikte van isolerende lucht tot minder dan één mm, dus met een flux die 10 keer hoger is).

Ook om de 20KW met 0,1KW/m2 naar een koude grond te evacueren, is 20/0,1=200m2 buisoppervlak in de Canadese put nodig.
Dus buis zo groot mogelijk en zo lang mogelijk.
Dit verklaart waarom de meeste Canadese putten ondermaats zijn.
Watercirculatie is effectiever, maar niet wonderbaarlijk.

De mini mini heeft dus een buisoppervlak nodig dat minimaal gelijk is aan dat van de kas, en idealiter 5 tot 10 keer groter.

Een gebruikelijke 100mm buis heeft een oppervlakte van 0,1xpixL=0,314m2/m lengte en dus 1m2 per 3,18m buis, waaruit blijkt dat de mini mini voor de oppervlakte van de 60m2 kas ongeveer 191m buis nodig heeft en 3 keer meer voor 200m2 wisselaar.

Het is veel, en als we de buizen dicht bij elkaar plaatsen, moeten ze meer uit elkaar staan ​​dan de lengte van de warmteverspreiding gedurende de hittegolf, voor klei, ongeveer 1 mm voor 1 seconde, 100 mm voor 10000=100x100=2,7 h en 1m na 1000x1000s = 1 miljoen seconden of 11 dagen.57 wat naar mijn mening kan worden beschouwd als de duur van een hittegolf in Nîmes, behalve in 2003.

Je hebt dus buizen nodig met de grootst mogelijke diameter, gezien de prijs, en met de maximaal mogelijke lengte, en een onderlinge afstand van 1 m of zelfs 0,5 m als de grond vol humus is (gegroefd vergroot het oppervlak, maar geeft evacuatieproblemen van condensatie, enorm en een echte puinhoop om te evacueren, (zo niet vreselijke rot) ), te evacueren met een helling van enkele % naar geschikte collectoren die vaak moeten worden gereinigd.
Al het water dat in de kas verdampt komt in de buizen terecht, dus bij 40°C, enorme, m3 water, om terug in de kas te zetten!!!
Essentieel punt om met grote zorg te respecteren, een stroom door zwaartekracht is fundamenteel!!!


Bij ondermaats koelt de kas wel iets af maar niet genoeg zoals gewenst!!!!

Een autoradiator kan tientallen KW afvoeren door het water maximaal te verwarmen (80°C, zelfs 100°C, 6 tot 8 keer meer stroom, in de tegenovergestelde richting van die van de motor), maar de warmte moet worden afgevoerd naar de grond die veel minder geleidt, maar wel 40 keer meer dan de lucht.

Ten slotte is de tweede stap het evalueren van het gedrag van de aarde die op deze manier wordt verwarmd, door deze lucht, in de buis, die thermische diffusie in de aarde is, om deze warmte in de loop van de tijd steeds langzamer af te voeren:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
en vooral:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conduction_thermique
essentieel, maar door te lezen van een steeds hoger niveau.
Ook geef ik het cruciale leidende idee:
1) de warmte dringt langzamer door de vierkantswortel van tijd:
D = 1 mm2/s ongeveer tot binnen een factor 10
d.w.z. 1 mm in 1 s 100 mm in 100x100 = 10000 s = 2,7 uur en 1 m in 1000x1000 = 1 miljoen seconden, d.w.z. 11 dagen,7
dit heeft een vierkantswortelfactor van 10 gelijk aan 3!!! afhankelijk van het materiaal behalve metalen.

De figuur toont deze wortelvertraging van de penetratietijd en ook van de thermische flux, sterk in het begin en die vertraagt, wat de indruk kan wekken dat het lange tijd helemaal niet meer werkt!!

Beeld
Dus het verwarmde volume is als het volume van de aarde over deze lengte van thermische diffusie.
Maar ook de thermische flux waarbij de afgevoerde warmtestroom afneemt als de vierkantswortel uit de tijd!!!

en daarom neemt de efficiëntie van de Canadese put op dezelfde manier af, sterk in het begin maar veel minder goed 11 dagen later, wordt de put erg heet.

Dit is onvermijdelijk. Indien niet te diep wordt de grond 's nachts gekoeld om een ​​gemiddelde tussen dag en nacht te nemen.
Een periodedag, als schommelingen tussen dag en nacht, geeft een tijd geeft over 24x3600=86400s een diffusieafstand van
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
met de pulsatie Omega=2xPixT en T is de periode hier gelijk aan 1dag=86400s
en de diffusie D=1mm2/s=10^-6.m2/s
delta=rac(2D/Omega)=rac(DxT/pi)=0,166m uitgezonden over ongeveer 8 uur.

Zo wordt de temperatuur gemiddeld tussen dag en nacht op een diepte van ongeveer een tot twee keer deze diepte, ongeveer 20 tot 30 cm (minder als het humus is met dik gras erop, veel meer isolerend)

Het is dus goed om een ongeveer de helft van de ondiepe pijpen op 20 tot 30 cm om de kou van de nacht te gebruiken die de aarde gedurende een dag gemiddeld afkoelt (30°C door hittegolf) en vermijdt oververhitting van de aarde, nooit snel afgekoeld op een grotere diepte van 1 m in minder dan 11 dagen.
Gezien de kortere diffusielengte voor dag naar nacht, kunnen we ze stellen, deze pijpen dichter bij elkaar, ongeveer 30 tot 40cm, zolang we de dag maar willen koelen met de kou van de nacht.
De afkoeltijd komt dicht in de buurt van die voor het verwarmen, in diffusie.

Zeer lange buizen moeten worden gescheiden tussen ondiepe en grote diepte, om ze naar behoefte te gebruiken uniforme helling van effectieve condensaatstroom in grote containers, (wat betreft regen en zelfs terugwinningspomp voor bewatering)

Er is veel meer over econologie, in het bijzonder een zeer gedetailleerde en fundamentele dikke Zwitserse thesis.

Maar het is essentieel om te bedenken dat het vaak ondermaats is en dat de condensatie een verschrikking is om te worden geëvacueerd!!!
0 x
Avatar de l'utilisateur
bleusideral
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 299
Inschrijving: 14/02/09, 15:35
Plaats: Nîmes
x 4




par bleusideral » 10/05/12, 15:10

Bedankt Dedeleco voor dit briljante gedetailleerde debat!! adembenemend :schok:
hoe een bedrijf waarvan we denken dat het in eerste instantie gemakkelijk is, hoofdpijn blijkt te zijn...
van mijn kant ben ik echt gedwongen om het zo eenvoudig mogelijk te doen, met de middelen die voorhanden zijn en snel.
Dus ik denk er gewoon aan om mijn afvoer te "verdubbelen" en deze heen en weer te gebruiken om mijn kas te koelen.

Beeld


zonder te vergeten dat ik twee openingen heb die later geautomatiseerd zullen worden, een opening van ongeveer 1m², de andere (deur) 1.8m² volgens mijn berekeningen, waarnaar ik de zonnestraling in de zomer zal vervagen met een overwinteringszeil in sluierstijl, opgehangen vanaf het plafond en glijdend door twee draden die over de gehele lengte zijn gespannen.
er zijn er die het dekzeil schilderen met kalk, dat kan ik niet, ik zit in een woonwijk, met grote percelen natuurlijk, maar toch had ik, behoudens visuele regels, veel moeite en dwang om mijn realisatie aan de gemeentelijke diensten.de bomen waren de troef, maar de blootstelling aan het zuiden is relatief duidelijk met de zon in het hoogste punt in de zomer.
0 x
Een gebaar meer Econological Econological een gebaar en het is de planeet die meer zal lijden!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 10/05/12, 16:21

Ik vond de precieze, gedetailleerde stelling over econologie waarin alles over de Canadese bron staat om grondig te lezen:

http://www.unige.ch/cyberdocuments/thes ... front.html
http://www.unige.ch/cyberdocuments/thes ... _body.html
https://www.econologie.com/forums/post206157.html#206157

en een samenvatting die niet alle problemen in overweging neemt, vooral voor een kas:
https://www.econologie.com/le-puits-cana ... -1827.html

Anders vergat ik de luchtstroom te vermelden die nodig is om 20KW te evacueren en met een luchtcapaciteit die is opgegeven op:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Diffusivit%C3%A9_thermique
men moet :
1,3x1=1,3KJoule/m3 en 10°C luchttemperatuurstijging
om 10KW=20KJ/s te evacueren is 20/(1,3x10)=1,54m3/s stroom nodig !!!!
d.w.z. 5538m3/h een zeer hoge waarde!!!
Als je 5 keer meer verwarmt, met de kasoven op 70°C, heb je 5 keer minder nodig.

Dit is alleen mogelijk met circulatiepompen op parallelle leidingen om drukverliezen te verminderen.

Er is ook veel stroom nodig om deze circulatiepompen met een of meer fotovoltaïsche panelen van stroom te voorzien, honderden watt.

Het zal ook ondermaats zijn en de kas zal oververhit raken, minder maar nog steeds voldoende.


Anders is de buislengte te kort en dus onvoldoende resultaat.

Probeer zoveel mogelijk buizen in de sleuf te persen, ongeveer 20 tot 30 cm van elkaar in de grond, om een ​​maximaal uitwisselingsoppervlak te hebben en te profiteren van de koude nachten (dag-nacht faseverschuiving).
bijvoorbeeld 4, 6 of zelfs 8 keer 48m!!
Stuk voor stuk goed aflopende pijpen, vrij glad, anders stank om vaak schoon te maken!!!!


Anders verspilt beluchting veel irrigatiewater, maar verdamping koelt effectief.

Een oplossing om niet zo oververhit te raken, is een identiek dubbel dak, (wat de visuele weergave niet verandert behalve de windstille zomer) vooral naar het zuiden, met sterke luchtcirculatie tussen de twee kunststoffen (convectie, plus ventilator) om de T van de omgevingslucht eronder niet te overschrijden.
0 x
Perrine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/10/20, 10:05

Betreft: Vervaardiging van een kassen-tunnelkas




par Perrine » 08/10/20, 10:28

Hallo,

In deze herfstperiode ben ik ook mijn tunnelkas aan het opzetten. Met een lager niveau dan het jouwe probeer ik het simpel en effectief te maken. Maar ik vind het heel interessant om je te lezen, en ik heb veel dingen geleerd, bedankt allemaal!
Informerend naar de winkels waar ik de benodigde apparatuur kon kopen, kwam ik al snel deze site tegen: spam. Het is een klein bedrijf maar verkoopt producten (waaronder afdekzeilen en kasdekzeilen) met een zeer goede prijs-kwaliteitverhouding. Heeft iemand er ooit van gehoord?

Fijne dag allemaal,

Perrine
0 x
Avatar de l'utilisateur
thibr
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 723
Inschrijving: 07/01/18, 09:19
x 269

Betreft: Vervaardiging van een kassen-tunnelkas




par thibr » 27/04/21, 20:36

andere oplossing
0 x
Perrine
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 08/10/20, 10:05

Betreft: Vervaardiging van een kassen-tunnelkas




par Perrine » 07/05/21, 12:47

Hallo,

In deze herfstperiode ben ik ook bezig met het opzetten van mijn tunnelkas (hier te vinden: https://www.shopix.fr/477-serre-de-jardin). Met een lager niveau dan het jouwe probeer ik het simpel en effectief te maken. Maar ik vind het heel interessant om je te lezen, en ik heb veel dingen geleerd, bedankt allemaal!

Fijne dag allemaal,

Perrine
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 122-gasten