Watermolen, waterkracht en centrale verwarming

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
patrice24
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 23/02/12, 11:26

Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par patrice24 » 23/02/12, 15:48

Hallo aan de hele Econologische gemeenschap
Ik heb uw site ontdekt en ik denk dat ik daar de gemeenschap heb gevonden waarmee ik mijn projecten kan ontwikkelen.

Ik ben de recente en gelukkige eigenaar van een molen aan een rivier en ik heb besloten er een laboratorium van te maken voor het gebruik van hernieuwbare energie tegen lagere kosten. Kortom economie. Op dit moment heb ik het project om hydraulische energie om te zetten in calorische energie om dit zeer energie-intensieve gebouw te verwarmen, omdat het groot en slecht geïsoleerd is.

Ik zal proberen de ideeën en problemen die ik tegenkom om deze projecten te lanceren, te schetsen met, indien mogelijk, ondersteunende foto's en/of video's, en ik reken op de gemeenschap van ecologen om me te coachen en vooruit te helpen.

De molen heeft nu centrale verwarming op olie met 20 massieve gietijzeren radiatoren. Mooie installatie maar die max verbruikt en max kost. Zo kwam ik op het idee om de energie van de rivier die onder de molen door stroomt te gebruiken. Doelstelling Ecolo, Econo, Duurzaam en hernieuwbaar, wie zegt beter???

Zoals je op deze 1e foto's kunt zien, is de rivier breed genoeg en stroomt ze voldoende, zelfs als de hoogte laag blijft. De molen is voorzien van kleppen, waarvan 2 beschermd door roosters, rechts op de foto. De wiel- en slijpschijfsystemen zijn verdwenen, maar het zou voldoende zijn om de wielen opnieuw te installeren om de energie te kunnen gebruiken.
De vraag is: ja, maar hoe, want de apparaten zijn talrijk en er zijn enkele beperkingen.
beperking1: de sifon onder de molen zie doorsnedetekening
beperking 2: lage hoogte, zelfs als de stroming ok is
beperking 3: het stijgende water dat regelmatig de top van de bogen bereikt zie rode lijn op overzicht en we kunnen dit niveau raden aan de rechterkant van de foto met kleurverschil.

Mijn idee is om een ​​wiel te gebruiken dat onder de boog wordt geplaatst en wordt aangedreven door de kracht van de stroom die onder de schoppen doorgaat, die een generator laat draaien die stroom zal creëren die een weerstand zal leveren die het water in het verwarmingscircuit zal verwarmen en die zal circuleren dankzij de ketelpomp die zelf stationair of helemaal niet zal werken, afhankelijk van het geleverde vermogen.
Ik denk dat er hier 2 mogelijkheden zijn.
1) Een horizontaal wiel dat waarschijnlijk lijkt op het originele wiel dat in de sifon is geïnstalleerd en dat wordt vastgehouden door een verticale as die is bevestigd aan de sifonwand (zie tekening)
2) Een verticaal wiel met horizontale as dat op de wanden van de boog of op de schop zelf kan worden bevestigd door ervoor te zorgen dat als de schop omhoog gaat het wiel niet tegen het dak van de ark mag aanliggen.

Het probleem is hoe deze energie moet worden omgezet door een systeem dat in potentie onderdompelbaar moet kunnen zijn tijdens het stijgen van het water (enkele uren tot 2-3 dagen).
Door een generator gaan die een weerstand aandrijft, of alternatief met een Joule-effectsysteem??
Ik heb enkele uren gesurft en voorbeelden gevonden van systemen die op deze site worden beschreven, maar ik weet niet zeker of ze krachtig genoeg kunnen zijn voor mijn project. De trommel van een wasmachine gekoppeld aan bijvoorbeeld een autogenerator?

Tot zover een eerste bericht, alvast bedankt voor jullie heldere ideeën, adviezen en het delen van ervaringen.
Tot uw beschikking als u vragen heeft of verduidelijking nodig heeft.

Econologisch uw

overzicht van de molen
Beeld

zicht op de kleppen met stijgend waterpeil
Beeld

doorsnedetekening van een klep met sifon
Beeld

wielen mogelijkheid doorsnede tekening
Beeld
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 23/02/12, 16:35

Zo'n idee trouwens, als het je kan helpen in je aanpak.

Als je doel alleen is om te verwarmen, stel ik voor dat je het volgende principe bestudeert.
Draai aan een wiel dat in een oliebad wrijft.
De prestaties zouden beter moeten zijn.
Dit idee kwam bij mij op omdat ook ik een hydraulische bron moest omzetten in warmte.
Ik ben nooit naar de praktijkfase gegaan.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 23/02/12, 16:53

phil53 schreef:Draai aan een wiel dat in een oliebad wrijft.
De prestaties zouden beter moeten zijn.
Ongetwijfeld: het rendement is veel beter dan via elektriciteit.

Olie is niet eens essentieel: een systeem van in het water draaiende peddels is ook zeer effectief.
0 x
Avatar de l'utilisateur
patrice24
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 23/02/12, 11:26




par patrice24 » 23/02/12, 17:55

Joule-effect is dat???
de beweging van de peddels in het water zal het water verwarmen volgens het principe dat het geagiteerde water in temperatuur stijgt en dat dan in het algemene circuit kan circuleren.
Ik zal de peddels heel snel moeten draaien om op te warmen, het is een turbostraal die ik daar nodig heb...

Heb je zo'n model om me te laten zien? : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 23/02/12, 18:23

patrice24 schreef:Joule-effect is dat???
Uh nee...
Het joule-effect is het opwarmen van een geleider door het passeren van elektrische stroom.

Daar is het gewoon dissipatie door vloeistofwrijving.


patrice24 schreef:de beweging van de peddels in het water zal het water verwarmen volgens het principe dat het geagiteerde water in temperatuur stijgt en dat dan in het algemene circuit kan circuleren.
Ik zou toch een warmtewisselaar plaatsen om de circuits te scheiden.
patrice24 schreef:Ik zal de peddels heel snel moeten draaien om op te warmen, het is een turbostraal die ik daar nodig heb...
Denk nog eens na, het is niet nodig om snel te draaien, het is gewoon nodig dat de peddels een aanzienlijke weerstand ondervinden, dus een voldoende groot vloeistofvolume met peddels met een aanzienlijk oppervlak (daarom is het compacter in olie).

patrice24 schreef:Heb je zo'n model om me te laten zien? : Mrgreen:
Sorry Nee.
Maar het zou er zo uit kunnen zien om de elektromotoren te vervangen door transmissies van het molenwiel:
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
patrice24
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 13
Inschrijving: 23/02/12, 11:26




par patrice24 » 23/02/12, 19:17

Zoveel voor mij Gaston,
Geen Joule-effect maar zoiets als het principe of zoiets van Joule
wat betekent dat als je een vloeistof neemt en schudt, de temperatuur stijgt.

Trouwens, als je een minder vloeibare vloeistof zoals olie neemt, krijg je meer weerstand en dus meer verhitting, toch?
En wat als ik mijn schoepensystemen in een oliebad leg en het geheel in een groot waterbad dat door mijn leidingen gaat circuleren.
Zoiets
Beeld

En wat dacht je van het recyclen en gebruiken van vrachtwagenuitrusting zoals een hydraulische retarder of een koppelomvormer van een grote Amerikaanse auto??
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 23/02/12, 19:48

je kunt natuurlijk altijd de dynamo vervangen door iets dat direct verwarmt

bijvoorbeeld in plaats van een dynamo van 10 kW een waterpomp van 10 kW die water in een gesloten circuit met een halfgesloten kraan draait: hij verwarmt het water ... maar dit moet perfect geïsoleerde leidingen zijn, anders warmteverlies

en aangezien thermische isolatie nooit perfect is, bestaat het risico van meer warmteverlies dan verlies met een dynamo

en minstens één dynamo doet meer dan verwarmen! het is nog beter!

maar voordat u zich illusies maakt over de kracht van uw molen, moet u deze al berekenen: meet de stroom

Ik begrijp je ding dat je sifon noemt als de steun van de oude turbine met verticale as

de turbine stond in het midden van het dalende deel en niet zoals je het tekende

een rad is een slecht idee: het verliest al zijn kracht als het waterpeil stijgt: bepaalde typen turbines kunnen ook blijven werken als het waterpeil stijgt
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 23/02/12, 20:35

patrice24 heeft zeer goede ideeën, zeer valide, zo mooi als zijn molen!!!

maar eerst moet je de kracht van de rivier kennen: stroming per beginhoogte van de val.

Om dit mooie huis te verwarmen, 20 radiatoren, heb je veel vermogen nodig, tientallen KW, behalve dan eerst heel goed isoleren!!

1KW= 1 radiator komt overeen met 1000/9,81=102liter/s die van 1m valt en 10KW=10 radiatoren vereist de ton water per seconde die van een hoogte van 1m valt, perfect opgevangen (wat niet het geval is met een schoepenrad in de huidige )!!

Dus om de kracht van 20 radiatoren te hebben, moet je ongeveer 2 ton/s vanaf 1 meter hoogte laten vallen op de wieken of een turbine (betere prestatie) !!!
Ik heb niet de indruk dat het debiet 2m3/s is in de winter als ik naar de foto's kijk ??????

Dus op de Joule-rem die aan het opwarmen is, zal er tonnen inspanning zijn om de bladen in de stroperige olie te roeren, waarvoor een grote, zware machine nodig is, en waarschijnlijk duur.
Elektriciteit gebruiken met een dynamo op een krachtige turbine is waarschijnlijk eenvoudiger en niet duurder omdat het al commercieel is ontwikkeld.

Daarnaast zijn er belastingen en heffingen op de molens, niet onbelangrijk, die dalen als hij weer producent wordt????
0 x
phil53
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1376
Inschrijving: 25/04/08, 10:26
x 202




par phil53 » 24/02/12, 08:31

Dedelco heeft gelijk, mede daarom ben ik niet naar de praktijk gegaan.
De kleine rivier die ik had kon maar één of twee radiatoren leveren voor een investering van 2k€.
Zonder te tellen dat het nodig is om de rivier op 2 km stroomopwaarts te houden, meen ik me te herinneren.
Het is noodzakelijk om de rechten en plichten met betrekking tot de exploitatie van een val op een waterloop te raadplegen.

Zolang elektriciteit het gebruikt voor een betere zaak dan voor verwarming!
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 24/02/12, 10:07

phil53 schreef:Zolang elektriciteit het gebruikt voor een betere zaak dan voor verwarming!
Of liever alleen het overschot aan verwarming gebruiken...

Dat gezegd hebbende, de investering voor een elektrisch systeem is waarschijnlijk groter dan voor een mechanisch systeem.

En dan de oorspronkelijke vraag van patrice24 ging alleen over opwarmen...

Hoe dan ook, eerst moet je:
1) Schat het beschikbare vermogen in
2) Kies het type berging (wiel, turbine, ...)

Zodra het mechanische vermogen beschikbaar is aan het einde van de schacht, kunnen we kiezen hoe we het willen gebruiken.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 338-gasten