Watermolen, waterkracht en centrale verwarming

Hernieuwbare energie, behalve elektrische of thermische zonne-energie (zieforums hieronder gewijd): windturbines, maritieme energieën, hydraulische en waterkracht, biomassa, biogas, diepe geothermische energie ...
Avatar de l'utilisateur
moulino51
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 85
Inschrijving: 27/02/12, 01:50
Plaats: Op het land in de buurt van Reims
x 3




par moulino51 » 21/12/12, 00:36

Hallo allemaal, (dit is mijn eerste post op de forum 8) )

Om de kracht van een val te berekenen voor een "doorstroom" molen

De formule is 9,81 x debiet (in m3/s) x valhoogte in meters.

Voor een molen van dit type lijkt het mij belangrijk dat de watermotor (peddelwiel, waaier, turbine etc.) nog aanwezig is en hersteld kan worden.

Als het nodig is om een ​​nieuwe ontwikkeling door te maken met een nieuwe watermotor, kan de terugverdientijd ruimschoots boven de 20 jaar uitkomen.

De oplossing die over het algemeen wordt gebruikt om energie te produceren, is de asynchrone generator, met voordelen: eenvoud en rotatiesnelheid ingesteld op het netwerk.

Bij een gerenoveerde oude turbine zal het rendement aan de uiteinden van de installatie circa 0,7 zijn
Tel voor een schoepenrad van goede kwaliteit 0,5.

Bij lage opvoerhoogte zal de turbine namelijk erg groot zijn, met een lage rotatiesnelheid (50 tpm) zal het daarom nodig zijn om door een vermenigvuldiger te gaan om de uiteindelijke snelheid van 600, 750, 1000 of 1500 tpm te bereiken bij de verbinding met het netwerk.

Voor vermogens lager dan 30 Kw/h geven we de voorkeur aan eigen verbruik en nemen we zelf het heft in handen.

Om te kunnen functioneren zal de molen een "legaal" bestaan ​​moeten hebben: ofwel gesticht in titel (vóór de revolutie) ofwel gereguleerd door een waterverordening.

Tot de verplichtingen van de molenaar behoren: naleving van het peil aan het wettelijk reservoir dat niet mag worden overschreden, correcte werking van de sluizen,
naleving van nieuwe waterwetten, verplichting om 10% van de module door het kortgesloten gedeelte te laten gaan, etc.

Prettige avond


GS
0 x
J Haddi
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 1
Inschrijving: 05/07/12, 12:55

berekening




par J Haddi » 21/12/12, 10:06

Hallo,

Een paar maanden later lees ik dit onderwerp en ik zie niet in waarom het vermogen wordt verdubbeld in de berekening:

Vermogen = 4500 Lm / s
1 liter water = 1Kg
Vermogen = 9000Kg.m / s

Zonder te verdubbelen, leidt mijn berekening tot:

Ph = Q v . Rho. G. H
Ph=9. 1000 . 10 . 0,5
Ph = 45kW

Jacques
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/12/12, 11:40

Bedankt, ik had deze fout niet opgemerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par BaudouinLabrique » 16/05/23, 16:57

Er is een oplossing en die is toch ontwikkeld in Denemarken vanaf de eerste oliecrisis: DE WIND THERMISCHE TURBINE!
We kunnen inderdaad inspiratie putten uit dit systeem met behulp van het joule-effect (warmte geproduceerd door hydraulische rem) door het aan te passen: in plaats van warmte te produceren via de windturbine, doe het rechtstreeks via de beweging van het schoepenrad en dat zal dus door het water in beweging te brengen (Joule-effect of hydraulische rem) produceren warmte.

In wat volgt is het daarom noodzakelijk de tekst aan te passen.

« De thermische aerogenerator is een systeem dat windenergie omzet in warmte die, wanneer deze niet nodig is, wordt opgeslagen in een goed geïsoleerde watertank. Deze systemen zijn tegenwoordig waarschijnlijk de meest praktische en kosteneffectieve manier om windenergie in een huis te gebruiken. »

(Mc Cutcheon, Sean, Wind Power, Ottawa, Office of Conservation and Renewable Energy, 1981, p. 14: geciteerd door https://www.btb.termiumplus.gc.ca/tpv2a ... R%20HEATER)

« Een warmtegenerator die op dit principe is gebaseerd, is simpelweg vergelijkbaar met een door de wind aangedreven schoepenwiel dat in een warmte-geïsoleerde watertank is geplaatst. »

Dat is mijn geval en mijn persoonlijke project: “ Het is ook mogelijk om een ​​mechanische windturbine aan een warmtepomp te koppelen, wat goedkoper kan zijn dan het gebruik van een gasketel of een elektrische warmtepomp aangedreven door een windturbine (windturbine bestemd voor de productie van elektriciteit). »
(Cf. https://solar.lowtechmagazine.com/fr/20 ... dmill.html)

Dit systeem zou dus ondergronds kunnen worden aangesloten (om de warmteoverdracht te verbeteren) op de collector van het glycolwatercircuit (zie foto); deze is bereikbaar op ongeveer 20 m van de plaats waar zich al een cel bevindt die ditmaal niet meer zal dienen als regenwaterreserve, maar als warmteopwekkende tank en ondersteuning van de windturbine.

Gezien wat volgt, lijkt dit type windturbine, dat direct warmte produceert, zonder twijfel de beste oplossing: “Deze technologie heeft een rendement dat 2 tot 3 keer hoger ligt dan de indirecte versie, d.w.z. met de omzettingsstap. in elektriciteit".

De zo geproduceerde warmte wordt vervolgens direct gebruikt om het glycolwater in het geothermische circuit van de warmtepomp te verwarmen.
Een Savonius windturbine (op lage hoogte ca 4 m) die warmte produceert door Joule-effect via de hydraulische rem die wordt uitgeoefend, kan dan uitkomst bieden.

De toegankelijkheid van het systeem zou het ook mogelijk maken om na een eerste installatie enerzijds de hoogte van de mast te optimaliseren en anderzijds te proberen er oordeelkundig een hogere Darrieus H-rotor aan toe te voegen (hoger geplaatst ) om de prestaties naar behoefte te verbeteren.
(Cf. www.retrouvessonnord.be/HYBRIDE-SAVONIUS-DARRIEUS.pdf).

Zonder de (benadelende) tussenpersoon die de elektriciteitsproductie is, zijn er dus aanzienlijk minder verliezen en ook goedkopere apparatuur (elektriciteitsgenerator, elektronische conversieapparaten, pomp, magneetventielen... en zo, bronnen van potentiële schade).

NB Dit boek in het Engels is gedeeltelijk toegankelijk op Google Books: https://books.google.be/books?id=mEtBN5 ... 2C&f=false

Maar verrassend genoeg bijna genegeerd door autoriteiten en andere promotors van hernieuwbare energieën, " de warmteproducerende windturbine lost de belangrijkste tekortkomingen van windenergie op, namelijk: de lage energiedichtheid en de intermittentie”. Het is dan noodzakelijk om "gelijkaardige modellen te gebruiken om warmte te produceren, maakt het mogelijk om hun "embodied energy" te verminderen ("embodied energy": energie die nodig is tijdens de levensduur van een product, met uitzondering van gebruik: productie, transport, onderhoud, recycling ... ) en kosten, evenals het verlengen van hun levensduur en het verbeteren van hun prestaties".
"[...] in het geval van de Savonius microwindturbine die door wetenschappers als model werd gebruikt (rotordiameter 0,5 m, masthoogte 2 m), hebben berekeningen het mogelijk gemaakt om vast te stellen dat de optimale diameter van de propeller van 0,388 meter. » ; “[…] de windturbine van Savonius blijkt daarentegen een zeer goede kandidaat voor warmteproductie: deze kleine windturbine wist tot 1 kW thermisch vermogen op te wekken (bij een windsnelheid van 15 m/s ) .
»
(Details : https://www.researchgate.net/profile/Yu ... achine.pdf )

Uittreksel uit mijn studie over het onderwerp en hier toegankelijk (vanaf pagina 4): https://www.retrouversonnord.be/glycolee.pdf

foto: https://www.retrouversonnord.be/Eolienne-thermique.jpg
2 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par sicetaitsimple » 16/05/23, 18:19

BaudouinLabrique schreef:Er is een oplossing en die is toch ontwikkeld in Denemarken vanaf de eerste oliecrisis: DE WIND THERMISCHE TURBINE!
......
Gezien wat volgt, lijkt dit type windturbine, dat direct warmte produceert, zonder twijfel de beste oplossing: “Deze technologie heeft een rendement dat 2 tot 3 keer hoger ligt dan de indirecte versie, d.w.z. met de omzettingsstap. in elektriciteit".
....

Dat is goed, ga je gang! :D

PS: trouwens, je Solenco Power Box met waterstofopslag die je 4 of 5 jaar geleden voor ons deed, is hij goed, werkt hij goed?
"Er is aan de start van de Solenco Power Box een uitvinding van dr. in de natuurkunde Hugo Vanden Borre die het patent registreerde dat eigendom werd van de Belgische chemische multinational Solvay (op de tweede plaats van de Belgische Top 50); het is Ernest Solvay, die het in 1861 creëerde... en wiens industriële avontuur een van de mooiste juwelen ter wereld is!
Denk je dat zo'n groep, wiens reputatie van eeuwige degelijkheid nooit is ontkend en wiens keuzes altijd veelbelovend zijn geweest, een avontuur zonder toekomst zou aangaan? :schok:"
0 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par BaudouinLabrique » 16/05/23, 18:32

sicetaitsimple schreef:
BaudouinLabrique schreef:Er is een oplossing en die is toch ontwikkeld in Denemarken vanaf de eerste oliecrisis: DE WIND THERMISCHE TURBINE!
......
Gezien wat volgt, lijkt dit type windturbine, dat direct warmte produceert, zonder twijfel de beste oplossing: “Deze technologie heeft een rendement dat 2 tot 3 keer hoger ligt dan de indirecte versie, d.w.z. met de omzettingsstap. in elektriciteit".
....

Dat is goed, ga je gang! :D

PS: trouwens, je Solenco Power Box met waterstofopslag die je 4 of 5 jaar geleden voor ons deed, is hij goed, werkt hij goed?
"Er is aan de start van de Solenco Power Box een uitvinding van dr. in de natuurkunde Hugo Vanden Borre die het patent registreerde dat eigendom werd van de Belgische chemische multinational Solvay (op de tweede plaats van de Belgische Top 50); het is Ernest Solvay, die het in 1861 creëerde... en wiens industriële avontuur een van de mooiste juwelen ter wereld is!
Denk je dat zo'n groep, wiens reputatie van eeuwige degelijkheid nooit is ontkend en wiens keuzes altijd veelbelovend zijn geweest, een avontuur zonder toekomst zou aangaan? :schok:"


Bedankt voor deze aanmoediging!
Ik heb het Solenco Power Box-systeem en de andere beschikbare systemen opgegeven omdat ze NIET af te schrijven zijn (kosten bijna € 200.000!)
0 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par sicetaitsimple » 16/05/23, 18:56

BaudouinLabrique schreef:Bedankt voor deze aanmoediging!
Ik heb het Solenco Power Box-systeem en de andere beschikbare systemen opgegeven omdat ze NIET af te schrijven zijn (kosten bijna € 200.000!)

Ah, dat is nerd!
Voor de opbrengst die 2 tot 3 keer hoger is, zoek toch uit... Er is geen reden dat het "mechanische energieopwekking" deel van een windturbine verschillende prestaties zou moeten hebben, afhankelijk van wat het aandrijft.
Nu is het zo dat de prestaties van een individuele Savonius windturbine in de praktijk bijna nihil zijn, vermenigvuldigen met 2 of 3 qua opbrengst is wellicht mogelijk...
2 of 3 keer praktisch nul is nog steeds niet ver van nul.
2 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par BaudouinLabrique » 17/05/23, 10:17

sicetaitsimple schreef:Voor de opbrengst die 2 tot 3 keer hoger is, zoek toch uit... Er is geen reden dat het "mechanische energieopwekking" deel van een windturbine verschillende prestaties zou moeten hebben, afhankelijk van wat het aandrijft.
Nu is het zo dat de prestaties van een individuele Savonius windturbine in de praktijk bijna nihil zijn, vermenigvuldigen met 2 of 3 qua opbrengst is wellicht mogelijk...
2 of 3 keer praktisch nul is nog steeds niet ver van nul.


"De productie van hernieuwbare energie is bijna volledig bestemd voor het opwekken van elektriciteit. De energie die we het meest gebruiken is echter in de vorm van warmte, die alleen indirect geproduceerd kan worden door fotovoltaïsche panelen of windturbines met een vrij laag rendement. Een thermische zonnecollector maakt het mogelijk om de fase van omzetting in elektriciteit te vermijden en levert zo op een directe en efficiëntere manier hernieuwbare thermische energie. "

"Directe warmteopwekking is goedkoper, kan (afhankelijk van de omstandigheden) efficiënter en is duurzamer dan indirecte warmteopwekking".

"Thermische zonne-energie kan worden gebruikt voor de productie van sanitair warm water, voor verwarming of voor industriële processen. Bovendien levert deze technologie 2 tot 3 keer meer op in vergelijking met de indirecte versie, dat wil zeggen met de omzetting in elektriciteit."

"Het directe equivalent van windenergie is de molen, een eeuwenoude techniek die bij iedereen bekend is en minstens 2 jaar oud is. De rotatie-energie van de rotor werd rechtstreeks overgebracht op de as van een machine, of het nu een houtzaag of een graanmolen was. Hoewel oud, behoudt deze methode zijn relevantie vandaag, vooral in combinatie met nieuwe systemen, omdat het een betere efficiëntie biedt dan het omzetten van energie in elektriciteit en vervolgens weer in rotatie-energie."

"Een andere belangrijke factor is de verlaging van de kosten van thermische opslag, in de orde van -60 tot 70% in vergelijking met een batterijoplossing of het gebruik van back-upgeneratoren."

"Ten tweede kan het direct omzetten van wind- of zonne-energie in warmte (of mechanische energie) efficiënter zijn dan wanneer er een energieconversie plaatsvindt. Dit betekent dat er minder omvormers voor zonne- of windenergie nodig zijn – en dus minder ruimte en middelen – om een ​​bepaalde hoeveelheid warmte te leveren. Kortom, de warmteproducerende windturbine lost de belangrijkste tekortkomingen van windenergie op, namelijk: de lage energiedichtheid en de intermittentie. "

"Ten slotte verbetert de productie van directe warmte de winstgevendheid en duurzaamheid van kleine windenergie-installaties aanzienlijk. Experimenten hebben aangetoond dat kleine windturbines die elektriciteit produceren zeer slechte opbrengsten hebben en niet altijd voldoende energie produceren om de productie te compenseren. 12 Aan de andere kant maakt het gebruik van vergelijkbare modellen om warmte te produceren het mogelijk om hun "embodied energy" ('embodied energy': energie die nodig is tijdens de levensduur van een product, exclusief gebruik (fabricage, transport, onderhoud, recycling, enz.) ). .)) en kosten, evenals het verlengen van hun levensduur en het verbeteren van hun prestaties."


"De prestaties van een van de eerste kleine warmteproducerende windturbines in Denemarken werden officieel getest. Het Calorius type 37 – 9 meter hoog en voorzien van een rotor met een diameter van 5 meter – produceerde 3,5 kilowatt warmte bij een windsnelheid van 11 m/s (sterke bries, 6 Beaufort). Dit is vergelijkbaar met de warmte die wordt geproduceerd door kleinere ketels die worden gebruikt voor ruimteverwarming. Tussen 1993 en 2000 bouwde het Deense bedrijf Westrup in totaal 34 windturbines, waarvan er in 17 nog 2012 in bedrijf waren. 7"

"Een grotere windturbine met hydraulische rem (diameter 7,5 meter, mast 17 meter) werd in 1982 gebouwd door de gebroeders Svaneborg en verwarmde het huis van een van de twee (terwijl de ander had gekozen voor een windturbine en een elektrisch verwarmingssysteem). Samengesteld uit 3 wieken gemaakt van glasvezel, produceerde de windturbine tot 8 kilowatt warmte, volgens onofficiële metingen - vergelijkbaar met het vermogen dat wordt geleverd door de elektrische boiler van een klein vrijstaand huis. 7"


(Bron: https://solar.lowtechmagazine.com/fr/20 ... dmill.html)
0 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).
sicetaitsimple
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9774
Inschrijving: 31/10/16, 18:51
Plaats: Basse-Normandie
x 2638

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par sicetaitsimple » 17/05/23, 11:26

Ja zo zo. Ik wil niet echt teruggaan naar debatten zoals die we hadden over de Solenco Power-box.
Ik merk gewoon dat je alles door elkaar haalt, opzettelijk of niet. Omdat je in je eerste post schrijft:
"Gezien het volgende, dit type windturbine dat direct warmte produceert, lijkt zonder twijfel de beste oplossing: "Deze technologie heeft een rendement dat 2 tot 3 keer hoger ligt dan de indirecte versie, dat wil zeggen met de fase van omzetting in elektriciteit"."
terwijl wat er in uw artikel staat, is:
"Lthermische zonne-energie kan worden gebruikt voor de productie van warm water voor huishoudelijk gebruik, verwarming of industriële processen. Bovendien levert deze technologie 2 tot 3 keer meer op in vergelijking met de indirecte versie, d.w.z. met het stadium van omzetting in elektriciteit."

Waar heb je het over? Zonthermie of wind?

Ik laat je aan je delirium over, laat offertes en prestatieberekeningen maken voor "jouw project" (mits je leveranciers vindt), en over 4 jaar kom je terug en vertel je ons dat nou, nee, in feite ""Het was niet af te schrijven."
0 x
Avatar de l'utilisateur
BaudouinLabrique
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 318
Inschrijving: 11/02/18, 18:17
Plaats: Henegouwen (België)
x 54

Re: Watermolen, waterkracht en centrale verwarming




par BaudouinLabrique » 17/05/23, 12:04

sicetaitsimple schreef:Ja zo zo. Ik wil niet echt teruggaan naar debatten zoals die we hadden over de Solenco Power-box.
Ik merk gewoon dat je alles door elkaar haalt, opzettelijk of niet. Omdat je in je eerste post schrijft:
"Gezien het volgende, dit type windturbine dat direct warmte produceert, lijkt zonder twijfel de beste oplossing: "Deze technologie heeft een rendement dat 2 tot 3 keer hoger ligt dan de indirecte versie, dat wil zeggen met de fase van omzetting in elektriciteit"."
terwijl wat er in uw artikel staat, is:
"Lthermische zonne-energie kan worden gebruikt voor de productie van warm water voor huishoudelijk gebruik, verwarming of industriële processen. Bovendien levert deze technologie 2 tot 3 keer meer op in vergelijking met de indirecte versie, d.w.z. met het stadium van omzetting in elektriciteit."

Waar heb je het over? Zonthermie of wind?

Ik laat je aan je delirium over, laat offertes en prestatieberekeningen maken voor "jouw project" (mits je leveranciers vindt), en over 4 jaar kom je terug en vertel je ons dat nou, nee, in feite ""Het was niet af te schrijven."


Als je de moeite had genomen om te lezen wat er onder de links stond, had je kunnen vernemen dat een groep Parijse studenten erin is geslaagd om sanitair warm water te produceren uit wat wordt voorgesteld als een studie: https://avenir-ingenierie.fr/wp-content ... otEole.pdf en uit de volgende universitaire studie: https://www.retrouversonnord.be/Eolienne-thermique.pdf
0 x
«Er zijn mensen die de dingen zien zoals ze zijn en zich afvragen waarom. Ik, ik zie ze zoals ze zouden kunnen zijn en ik zeg tegen mezelf: waarom niet! (Sir Bernard Shaw)
« De toekomst behoort toe aan degenen die de mogelijkheden zien voordat ze duidelijk worden. (Theodorus Levitt).

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "hydraulische, wind, aardwarmte, mariene energie, biogas ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 192-gasten