De strategie van de economische schok door Naomi Klein

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 29/11/11, 21:32

Ahmed schreef:Victor Hugo zei hij niet: "De vorm is de bodem die teruggaat naar de oppervlakte"?


Hé, ik ken nog een, nog beter, van "jesaispluki":
"In feite is het de vorm die telt"

(Als het iemand is, zal ik het zijn : Mrgreen:)

Ok ik begrijp een beetje beter: bedoel je dat onze nazaten onze periode als rampzalig zullen beoordelen?

Het is zeer waarschijnlijk!

Maar sinds het bestaan ​​van geld, bevinden we ons in een systeem van persoonlijke verrijking, dus kapitalistisch ... zelfs als de middelen, methoden, resultaten en vooral 'schalen' (zowel in tijd als in waarde) enorm zijn geëvolueerd in de afgelopen 200 jaar. .. (evolutie wordt niet noodzakelijk in de positieve zin van het woord opgevat) ...
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 29/11/11, 21:55

Ofwel ben ik wonderbaarlijk duister, of je doet een zekere mate van slechte wil! :? (In het eerste geval zou ik mezelf moeten veranderen in een econoom!).

We moeten het bestaan ​​van geld en kapitalisme niet verwarren: de eerste is ruim voor de tweede!
Als rijkdom zou kunnen worden afgemeten aan de hoeveelheid goederen, met de steeds toenemende toename van de productiviteit, zou de belofte van liberalisme van universele weelde moeten worden gerealiseerd of dicht bij zijn.

In pre-kapitalistische economieën zijn samenlevingen georganiseerd volgens verschillende criteria die naast elkaar bestaan: religie, relaties met vazallen, om alleen de bekendste te noemen.
Integendeel, het kapitalisme ondergeschikt maakt alles aan werk, geld en de uitwisseling van goederen; hij probeert de sfeer van het product te vergroten totdat het bevat wat gratis is (zie de boerenzaden).
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 29/11/11, 22:04

Wat ik leuk vind, leg ik al heel lang uit !! :D

Lang voordat ... het wordt besproken, voor mij niet zozeer ...

Vraag: Het rijk van Rome was het kapitalisme of niet?
Voor mij is het duidelijk dat ja!

Net als alle andere rijken elders ... inclusief de Egyptische of Chinese millennia-dynastieën ...

En de Sumeriërs? Kapitalist of niet?

Daarna hangt het af van de definitie van kapitalisme die we hebben ...

Zodra er handel is, is er de kapitalisatie van rijkdom op een individu, dus een soort kapitalisme ... nee?

En de bankbelangen waar ze vanaf wanneer? Er wordt gezegd van de Middeleeuwen ... Moué ... maar de Romeinen leenden niet gratis ..
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 30/11/11, 19:48

Oude samenlevingen waren zeker niet kapitalistisch!

In het algemeen werd het geld door de leiders progressief opgelegd vooral om de oorlogen van verovering te kunnen betalen.
Dit is met name het geval in Rome, dat nieuwe rijkdommen vond door de uitbreiding van zijn rijk, maar nieuwe burgers moest behouden, enzovoort.

Toegegeven, er bestond hebzucht, maar het was niet de motor van deze samenlevingen; het bedrijf was niet gestructureerd volgens het trilogiewerk, geld, goederen ...
Het werk was zo veracht dat het de belangrijkste reden was voor de instelling van de slavernij.

De Middeleeuwen keurden de rente af, het is pas in de XV, XVI eeuw dat het begin van het kapitalisme zijn ware stijging in de achttiende eeuw in Engeland zal aannemen.

Nou, het is samenvatting in grote lijnen ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 11/11/12, 18:27

spiegel:

0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 23/01/13, 22:10

In dezelfde geest: de strategie Politieke schokken van Gene Shrap, of de "Machiavelli van geweldloosheid", zoals beschreven in Wikipedia:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Gene_Sharp

Aan de oorsprong van de fluwelen revoluties, zoals de Arabische lente, maar waarvan wordt gezegd dat het "niet-gewelddadig" is, heeft het nog steeds tientallen, zelfs honderdduizenden doden gemaakt ...

Zijn tweehonderd (of zo) methoden om regeringen omver te werpen werden gebruikt telkens als de CIA er was ... Toeval?

Volgens (maar controversieel) Thierry Meyssan:

Over Gene Shrap schreef Thierry Meyssan:Geweldloosheid, [volgens Gene Shrap] geaccepteerd als goed in zichzelf, is gelijkgesteld aan democratie, [en] dus [bevordert] het witwassen van geheime acties, intrinsiek ondemocratisch ", en het Albert Einstein Instituut [opgericht door Gene Shrap] zou een "ideologische etalage" van de CIA zijn


De voorwaardelijke "zou" is teveel gezien wat we vandaag weten ... Analyse kan niet correcter zijn, gezien wat de CIA haar rol in de Arabische Lente toegaf (naast FaceBook en Zuckerberg de leerling illuminati, zo lijkt het ...) in feite maskeert dit dezelfde hegemonie die ik heb in de "oorlog tegen het terrorisme", een slim "onderhouden" mechanisme ... Vanuit deze invalshoek begrijpen we het zelfs nog beter ... !!!

Zie ook: "Geweldloos conflict":
http://fr.wikipedia.org/wiki/Conflit_non-violent
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 06/01/14, 00:01

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975




par Christophe » 01/03/14, 14:20

Het transatlantische verdrag is een duidelijke en duidelijke toepassing van de strategie voor economische schokken: maatschappij-en-filosofie / apt-ptci-tafta-ttip-de-trans-Atlantische-handel-wat-is-wat-gewoon-t13119.html
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79129
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10975

Re: De strategie van economische schok door Naomi Klein




par Christophe » 25/03/20, 17:42

"kleine" update we zitten er goed in !!

0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12299
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: De strategie van economische schok door Naomi Klein




par Ahmed » 25/03/20, 18:18

Het aanroepen van een "schokstrategie" is slechts een journalistieke figuur die het essentiële verbergt: het is duidelijk dat de overheid zal proberen in hun voordeel te profiteren van deze gezondheidscrisis; niets nieuws daar ...
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 228-gasten