CO en CO2, zwaarder of lichter dan lucht? stemming

Opwarming van de aarde en klimaatverandering: oorzaken, gevolgen, analyse ... Debat over CO2 en andere broeikasgassen.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 21/11/11, 19:07

LeJuste, Gaston plaatste een video hierboven die in beeld het beeld illustreert van Did67 van de CO2 die "overstroomt" (hij bewerkte zijn bericht dat je misschien niet hebt gezien?):



Bij afwezigheid van windconvectiebewegingen is de Brownse niet voldoende om de gassen te mengen...anders zou er geen probleem zijn met de kelders...

Dus hetzelfde voor de flacon: de CO2 zal zich na een tijdje noodzakelijkerwijs in het onderste gedeelte concentreren... Ik zeg niet dat 100% daar zal zijn (zoals een water-oliemengsel) maar een groot deel...

Dus ik rust (ter) mijn vraag c): heeft iemand de variatie van de samenstelling van de atmosfeer met de hoogte?
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 21/11/11, 22:04

Christophe schreef:...

Dus ik rust (ter) mijn vraag c): heeft iemand de variatie van de samenstelling van de atmosfeer met de hoogte?


Rho! Christoffel! Je zei het zelf ... ook uitstekend uitgelegd door Remundo en anderen: Turbulentie is het dominante fenomeen in de onderste lagen tot aande tropopauze.

Uw vraag kan dus alleen zeer plaatselijk in ruimte en tijd betekenis hebben.

En zijn antwoord is bij uitstek variabel zoals Remundo hierboven zei: 80/20 + pouillémes.
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET
"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 21/11/11, 22:26

Het zou leuk zijn om een ​​voorbeeld te hebben, toch? Mijn eerste vraag ging over de evolutie van de samenstelling van massa en volume...

En simpelweg de CO2-concentratie kennen volgens de hoogte zou ongetwijfeld het probleem van dit onderwerp oplossen...
0 x
Avatar de l'utilisateur
highfly-addict
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 757
Inschrijving: 05/03/08, 12:07
Plaats: Pyreneeën, 43 jaar
x 7




par highfly-addict » 21/11/11, 22:45

Christophe schreef:Het zou leuk zijn om een ​​voorbeeld te hebben, toch? Mijn eerste vraag ging over de evolutie van de samenstelling van massa en volume...

Laten we er dan een nemen: de thermiek.
Hoe kon de samenstelling van beneden naar boven worden gevarieerd? Ik denk niet dat het varieert. Turbulentie.

En simpelweg de CO2-concentratie kennen volgens de hoogte zou ongetwijfeld het probleem van dit onderwerp oplossen...


Zoals reeds gezegd, kan het als homogeen worden beschouwd in lage lagen, behalve bij plaatselijke ongevallen (bijvoorbeeld brand).
0 x
"God lacht om degenen die de gevolgen betreuren waarvan zij de oorzaken koesteren" BOSSUET

"Op zien wat gelooft"Dennis WEIDEN
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/11/11, 23:29

zelfs zonder turbulentie mengen de gassen van verschillende dichtheid zich

de geschiedenis van CO2 op de bodem van een tank waar het gist, omdat er regelmatig CO2 wordt geproduceerd, productie groter dan de snelheid van mengen met lucht

wanneer de fermentatie in een tank is voltooid, verdwijnt de CO2 uiteindelijk

als de CO2 eenmaal is gemengd, scheidt het zich nooit meer af van de lucht, het kan de neiging hebben om te zinken, maar de verschillende turbulentie vermengt het

het is niet hetzelfde voor lichte gassen. helium bijvoorbeeld heeft de neiging om op te stijgen, ongeacht hoeveel turbulentie het vermengt, het stijgt toch op en verlaat de aardse atmosfeer... definitief verloren
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/11/11, 09:56

Christophe schreef:
Dus hetzelfde voor de flacon: de CO2 zal zich na een tijdje noodzakelijkerwijs in het onderste gedeelte concentreren... Ik zeg niet dat 100% daar zal zijn (zoals een water-oliemengsel) maar een groot deel...



Dat weet ik niet zeker. Ik weet het ook niet zeker, dat geef ik toe.

Ik zou bijna zeggen dat het gelijkmatig mengt! In tegenstelling tot de vloeistoffen die u noemt, die niet mengbaar zijn ! Dus daar, geen foto, de dichtste bevindt zich onderaan.

Als je suiker in het water doet [of alcohol!], en "oneindig" wacht, lijkt het mij dat om dezelfde reden van Brownse agitatie, het uiteindelijk overal "medium zoet" zal zijn. ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/11/11, 09:59

chatelot16 schreef:
het is niet hetzelfde voor lichte gassen. helium bijvoorbeeld heeft de neiging om op te stijgen, ongeacht hoeveel turbulentie het vermengt, het stijgt toch op en verlaat de aardse atmosfeer... definitief verloren


Ik denk het ook niet!

Helium in een ballon zal uiteindelijk omhoog gaan...

Het helium in de lucht zal uiteindelijk verdunnen, verdunnen... Maar dat is zo! Voor zover ik weet, is het een edelgas dat zich in de lucht bevindt en wordt geproduceerd door distalliatie van vloeibare lucht... Eindelijk misschien gasfasescheidingen vandaag...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/11/11, 10:05

Ontdekt dat. Niet beroemd, maar bij gebrek aan iets beters:

http://eduscol.education.fr/obter/appli ... tmos22.htm

Waar :

http://astrosurf.com/luxorion/meteo-atmosphere.htm

wie zegt:

De lucht van de troposfeer heeft een opmerkelijk homogene samenstelling door de continue vermenging van de lucht in dit deel van de atmosfeer. De afwezigheid van gelaagdheid (tiering) wordt verklaard door thermische agitatie (turbulentie). In rust is de kinetische energie van moleculen evenredig met de omgevingstemperatuur (3/2kT, met k de Boltzmann-constante en T de temperatuur uitgedrukt in Kelvin). Dit effect is veel groter dan het verschil in potentiële energie van de zwaartekracht (rgh, waarbij r de dichtheid is, g de versnelling van de zwaartekracht en h de hoogte ten opzichte van het referentieniveau). Daarom is het thermisch roeren voldoende om het homogene mengsel over een grote hoogte te houden.

Wetende dat de samenstelling van een gasvormig medium de statistische wet van Maxwell-Boltzmann volgt die de verdeling van deeltjes kenmerkt op basis van hun energie, volgt stratificatie in rust de volgende relatie:

C = Co[-rgh/(3/2kT)]

C is de concentratie van het beschouwde gas (N2, O2, enz.).

We zullen zien dat ondanks alles op zeer grote hoogte stratificatie optreedt, waardoor de aarde met name haar waterstof verliest.


Wat mij redelijk lijkt en... gefundeerd en... in overeenstemming met de waarnemingen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 22/11/11, 10:15

En dus als ik het goed begrijp, in tegenstelling tot wat ik schreef, zou er zonder turbulentie gelaagdheid zijn!

Maar toch weet ik het niet zeker, want het is ook een kwestie van de kinetische energie van de moleculen, in rust, groter dan het verschil in potentiële energie...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79289
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11025




par Christophe » 22/11/11, 11:31

Ja deed67: zonder turbulentie stratificeert het onvermijdelijk (min of meer)...

Did67 schreef:Als je suiker in het water doet [of alcohol!], en "oneindig" wacht, lijkt het mij dat om dezelfde reden van Brownse agitatie, het uiteindelijk overal "medium zoet" zal zijn. ..


Goed voorbeeld maar niet mee eens: het is zeker overal matig zoet maar de bodem van het kopje is heel vaak zoeter, toch zit er meer "vaste" suiker op de bodem...

Met het mengsel van niet-geroerde gassen is het hetzelfde: matig gemengd maar hogere concentratie op de bodem!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Klimaatverandering: CO2, het verwarmen, broeikaseffect ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Macro en 126 gasten