Wat te vervangen gaskachels?

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/08/11, 10:34

1) We zijn het erover eens dat de DPE conventioneel is (theoretische berekening volgens normen) en dus een ander resultaat geeft dan het verbruik dat via de rekeningen wordt waargenomen (aangezien je het koud hebt, en dat is niet conventioneel!).

Het verschil lijkt me echter groot.


2) Zolderisolatie: misschien is er een eenvoudigere manier dan het dak te verhogen, als het zolder verloren gaat: twee lagen gecoriseerde steenwol, vlokken cellulosewol, enz...

In ieder geval is dit voorlopig het grootste lek.

En het is gemakkelijk om te doen!

3) ITE: de materialen tellen relatief weinig mee op de factuur. Dus effectief meteen op 20 cm laten staan...

4) Niet eens met philippe schutt (voor een keer!) de lucht!

In een klein huis, goed bewoond, slecht geïsoleerd en dus koude plekken, waarvan de kozijnen vernieuwd en dus waterdicht zijn, is dit de garantie voor condensatie, althans in de vochtige ruimtes (keukens en badkamers)...

Met snel schimmel, risico op allergieën...

Ik zou kiezen voor gereguleerde debieten (VMC met variabele snelheid en hygro).

Aan de andere kant, als de radiatoren lucht uit het huis halen (dus geen zuignap in twee richtingen), is hier sprake van vernieuwing door "lekken" en kun je het zonder VMC proberen!
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/08/11, 11:07

Voor de ventilaties zijn ze volgens de normen te groot, erg koud en moeten worden aangepast aan de werkelijke behoeften, echte condensatie, zeer variabel volgens de levensstijlen, met mij gesloten is meestal genoeg, maar als je 10 douches neemt of kokende baden per dag, het is niet hetzelfde als heel zelden, een keer per maand of week!!

Bovendien, als er koudebruggen op koude muren zijn, zelfs geventileerd, zal de waterdamp veel sneller op deze koude muren condenseren dan dat het door de ventilatieopeningen naar buiten gaat, tenzij er een enorme ventilatie is, waardoor de lucht 4 of 10 keer per uur wordt ververst en er warmte verloren gaat. vergelijkbaar met die van slecht geïsoleerde muren!!
De goed gemonteerde hydro-verstelbare zal warmteverliezen geven die evenredig zijn met uw vochtigheidsproductie!!
U hebt dus een dubbelstroom VMC van goede kwaliteit nodig of een luchtontvochtiger die ook energie verbruikt.

Dus als uw levensstijl vol vochtigheid is, is de oplossing moeilijk.
Lage luchtvochtigheid, ik heb dit probleem niet.
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/08/11, 11:11

Dit is wat er nodig is, de massakachel die de warmte meerdere dagen op vaste grond houdt, na een uitbraak!!!
https://www.econologie.com/forums/post210343.html#210343
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 21/08/11, 11:23

Vandaar de nodige voorzichtigheid bij het geven van adviezen.

Thuis, om 5 uur, toen ik aankwam in het huis dat pas 5 jaar oud was en geen VMC (nieuwsgierig!), En heel snel was er schimmel in vooral de badkamer. Zwarte vlekken op placo en op de randen van Velux

Bij een van de meisjes werd een allergie vermoed. En ik, elke ochtend, "geïrriteerd" niezen als ik opsta!

Ik heb een VMC hygro geïnstalleerd met meer programmering: het werkt 100% in de zomer; in de winter, lange tijd na de maaltijd en avonddouches (ik herinner me het programma niet: een soort continu van 18 uur tot middernacht om het vocht te onttrekken - we zijn in ieder geval in de fase van het verlagen van de temperatuur; na, Ik zet elk uur 24/1 uur, om te vernieuwen; 's ochtends, opnieuw 4 uur na de douches, overdag opnieuw 3/1 uur elk uur...).

Dit programma wordt uit het geheugen gegeven. Ik tastte naar het "absolute minimum" om de mist te laten verdwijnen...

Kortom, de VMC draait 14 uur per dag!

Ik ben het dan ook deels met je eens: de geforceerde ventilatie gaat door, het is vaak overdreven, ook bij hygro. Maar niets, het is gevaarlijk!

Let toch op: de warmtecapaciteit van de lucht is laag. M3 kun je "weggooien", dat zijn weinig calorieën. Ik geloof dat in een huis als het mijne een VMC bij 100% rond de 1 kW ligt (bij een verwarmingsbehoefte van rond de 15). Het is niet niets, maar niet zoveel als "de koude luchtstroom die je voelt" doet vermoeden!

Tot slot, voor het geval dat ons hier aangaat: het is noodzakelijk om te weten of de radiatoren een tweeweg zuignap hebben of als ze lucht uit de kamers halen. Als het het laatste geval is, let op gevaar: dodelijke CO-vergiftiging als men belemmert, met de tocht die valt...[/u]
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 21/08/11, 13:47

Vandaar de noodzaak om functionele CO-detector in alle gevallen, ook bij gaskachels !!
Omdat het risico zeldzaam is, pech, maar dodelijk (300 doden per jaar) en de prijs van de detectoren 40€ is het waard.

anderszins in de zomer was ik me buiten in de zon met koud kraanwater, dus geen condensatie en in de winter was ik heel weinig in vergelijking met sommigen die de gewoonte hebben om constant te wassen, absurd, en zelfs slecht voor je gezondheid, omdat het de natuurlijke bescherming van het lichaam verwijdert!!!
Ik begrijp de condensatie in de hete zomer niet !!!
Tenzij je je constant wast, absurde rage!!!

Dus voor mij, bijna, i 0h ventilatie in zomer en winter !!
En geen schimmel!!

Toch moet je op je hoede zijn, want in een appartement zag ik stiekem geval, condens en schimmel, vooral door zwakke maar hardnekkige leidinglekken buiten (water dat van boven naar beneden komt of lichte waterlekkage uit de badafdichting van de bovenbuurman, wat onopgemerkt blijft, want geen zichtbare vochtigheid, maar die zorgt voor 100% vochtigheid beneden en dan hebben we het mis over de oorzaak, wanneer de verborgen lekkage moet worden verwijderd!!

Zelfs een keer was een slecht uitgedroogde slaapzak met nog veel water (terwijl het er droog uitzag!!) genoeg om in de vochtige novembermaand alles in een kamer bij ons huis te laten beschimmelen, en het verwijderen van het vochtige dons was voldoende om deze gruwel van een zeer verborgen oorzaak weg te nemen, zonder de zwakke ventilatie aan te raken!!

Maar voor een van mijn zoons, met mijn schoondochter die zich constant waste, moest hij een basisontvochtiger plaatsen, wat eenvoudiger was dan het vervangen van de VMC in het condominium.
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 21/08/11, 18:30

Interessant onderwerp!

Ik heb een paar specifieke vragen:
- hoe wordt warm water geproduceerd?
- Ik heb het gasverbruik gezien, maar wat zijn de bijbehorende prijzen?
- hoe is het dak? welke maten en oriëntaties van de panelen?
- wat zijn de vloermaten? en gevels?
- als ik het goed heb begrepen, is er dan geen kelder of technische ruimte?
- welk niveau van vaardigheid / verlangen om te sleutelen?
- is er een open haard?
0 x
Tot ziens!
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 21/08/11, 18:37

Ik had een ervaring tijdens het overtypen van een woning. Omdat er een gasfornuis was, moest ik een hoge en lage ventilatie van elk 100 cm2 echt maken (met een gaas moest ik 15x15cm doen). Het werd een koeler, zo erg zelfs dat we het gas dichtdraaiden en de ventilatieopeningen sloten. Ik woon in een oud huis zonder VMC en er is geen schimmel, ik laat de badkamerdeur wijd open staan ​​en er is geen overtollige luchtvochtigheid, het zou precies het tegenovergestelde zijn.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 219-gasten