Transformeren van een fiets lithium batterij zonne HS Lead

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/08/11, 11:36

Rolalala maar wat een stelletje kibbelaars dus ik ga ook kibbelen of liever nee ik ga ruzie maken!! :D :D

Laten we een concreet voorbeeld nemen met cijfers uit datasheets.

12A in een 7Ah + 12Ah in serie.

Datasheet van de 7Ah: https://www.econologie.com/shop/file/Notice_wpe7-12.pdf
Datasheet van de 12Ah: https://www.econologie.info/share/partag ... gT4n6I.pdf

We nemen de ontladingscurven bij 12A.

Er wordt aangenomen dat de accu bij 10.5 V leeg is.

De 12Ah duurt ongeveer 28 minuten
De 7Ah gaat ongeveer 20 minuten mee (minder denk ik dat er geen 12A-curve is)

We zien ook (en vooral) dat de 7Ah waarschijnlijk niet buffert bij 12A, er is een spanningsval vanaf t=0s dus vanaf t=0s zal de 12Ah meer vermogen geven dan de 7A (dit is waar een deel van de extra Er wordt 60Wh gebruikt!)

Tussen 20 en 28 minuten zal de spanning blijven dalen in de 7A (niet goed voor de levensduur zijn we het erover eens), maar dit betekent niet dat het systeem stopt (afhankelijk van de ontladingsregeling), dus gedurende deze 8 minuten zullen bijna alle energie wordt geleverd door de 12Ah en dit vertegenwoordigt minimaal: 12A * 10.5V * 8/60 = 17 Wh, ander deel van de extra 60Wh...

We kunnen ons vermaken met het van minuut tot minuut uitvoeren van een P=UI-berekening voor meer precisie om de 2 respectieve energieën van elke batterij te krijgen (nou ja, het is omslachtig, maar als je erop staat, zal ik het doen...)

Ik denk dat als het zo radicaal was dat je het denkt en uitlegt (Ik ben het eens over het principe, maar niet zo categorisch over de cijfers die u in de feiten bekendmaakt), zou het bijna onmogelijk zijn om batterijen op de lange termijn in serie te gebruiken (zelfs met dezelfde initiële capaciteit) omdat hun chemische slijtage noodzakelijkerwijs iets anders zal zijn, en dus systematisch een zeer snelle degradatie van de laagste...

Me ben ik verkeerd? : Lol:

Als u het anders eens bent over het feit dat u geen seriebatterijen met verschillende capaciteiten moet combineren, is dit feitelijk de belangrijkste boodschap van dit debat en daar bent u het 100% mee eens!

De voortijdige slijtage van de zwaksten lijkt mij belangrijker dan de algehele "afgeknotte" capaciteit...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Gaston
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1910
Inschrijving: 04/10/10, 11:37
x 88




par Gaston » 12/08/11, 12:39

Christophe schreef:Laten we een concreet voorbeeld nemen met cijfers uit datasheets.

12A in een 7Ah + 12Ah in serie.

Datasheet van de 7Ah: https://www.econologie.com/shop/file/Notice_wpe7-12.pdf
Datasheet van de 12Ah: https://www.econologie.info/share/partag ... gT4n6I.pdf

We nemen de ontladingscurven bij 12A.

Er wordt aangenomen dat de accu bij 10.5 V leeg is.

De 12Ah duurt ongeveer 28 minuten
De 7Ah gaat ongeveer 20 minuten mee (minder denk ik dat er geen 12A-curve is)

We zien ook (en vooral) dat de 7Ah waarschijnlijk niet buffert bij 12A, er is een spanningsval vanaf t=0s dus vanaf t=0s zal de 12Ah meer vermogen geven dan de 7A (dit is waar een deel van de extra Er wordt 60Wh gebruikt!)
Op dit punt ben ik het ermee eens.

Christophe schreef:Tussen de 20 en 28 minuten zal de spanning in de 7A blijven dalen (niet goed voor de levensduur, daar zijn we het over eens)
Niet alleen zal hij vallen, maar hij zal zichzelf zelfs snel omkeren; de 7Ah-batterij zal dan de rol spelen van een belasting die de energie verbruikt die door de 12Ah-batterij wordt geleverd. :!:

Christophe schreef:maar dit betekent niet dat het systeem stopt (afhankelijk van de ontladingsregeling), dus gedurende deze 8 minuten wordt bijna alle energie geleverd door de 12Ah en dit zal minimaal zijn: 12A * 10.5V * 8 /60 = 17 Wh, ander deel van de extra 60Wh...
Ja, als we doorgaan met ontladen, zal de 12Ah-accu ongeveer deze energie leveren (ervan uitgaande dat deze nog steeds 12A in het circuit kan doorlaten), maar deze energie zal buiten het pakket niet volledig worden geleverd: deze zal voornamelijk worden gebruikt voor de productie van chemische stoffen. reacties en hitte in de 7Ah-accu.

Christophe schreef:We kunnen ons vermaken met het van minuut tot minuut uitvoeren van een P=UI-berekening voor meer precisie om de 2 respectieve energieën van elke batterij te krijgen (nou ja, het is omslachtig, maar als je erop staat, zal ik het doen...)
Ik heb er een op mijn zij gemaakt... op het eerste deel van de stortplaats (waar de rondingen nog redelijk bruikbaar zijn).

Gedurende de eerste 20 minuten levert de 7Ah accu 42 Wh terwijl de 12Ah accu 46 Wh levert. (Goed punt dus voor jou: een verschil van 12%.)


Als we de ontlading op dit punt stoppen, hebben we dus het equivalent van een accu van (41+46)/24 = 3.6 Ah (Ja, het Peukert-effect is er geweest en de 7Ah-accu ontladen in 12A levert slechts de helft van zijn capaciteit ...)

Om de berekening uit te breiden, moet je aannames doen over de spanningsontwikkeling van de 7Ah-batterij wanneer je een stroom van 12A "forceert"... bij gebrek aan gegevens op dit punt heb ik dat niet gedaan.

Christophe schreef:Ik denk dat als het zo radicaal was dat je het denkt en uitlegt (Ik ben het eens over het principe, maar niet zo categorisch over de cijfers die u in de feiten bekendmaakt), zou het bijna onmogelijk zijn om batterijen op de lange termijn in serie te gebruiken (zelfs met dezelfde initiële capaciteit) omdat hun chemische slijtage noodzakelijkerwijs iets anders zal zijn, en dus systematisch een zeer snelle degradatie van de laagste...
Er wordt aangenomen dat de capaciteit van het pakket gelijk is aan de capaciteit van de zwakste batterij, het ontladen van het geheel wordt gestopt zodra de zwakste is ontladen en er is geen extra degradatie.


Christophe schreef:Als u het anders eens bent over het feit dat u geen seriebatterijen met verschillende capaciteiten moet combineren, is dit feitelijk de belangrijkste boodschap van dit debat en daar bent u het 100% mee eens!
oef 8)
0 x
FUX.
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 20
Inschrijving: 06/02/07, 18:40




par FUX. » 12/08/11, 15:22

Hallo,

Je hebt er goed aan gedaan je batterij te vervangen, om het te begrijpen moet je het principe van de batterij onthouden, namelijk een anode waar reductie plaatsvindt en een kathode waar oxidatie plaatsvindt (omgekeerd bij elektrolyse of tijdens opladen). De spanning wordt gevonden door de Nernst-potentiaalformule (goed uitgelegd, zie http://umtice.univ-lemans.fr/mod/resour ... p?id=29402 ).
Je batterij is leeg als de koppels een chemisch evenwicht bereiken, er is geen uitwisseling van elektronen meer.
Wat kan gebeuren is dat de spanning voldoende blijft om op te laden, maar dat de eerste de doorgang van stroom in je tweede forceert en je een geforceerde ontlading creëert, een elektrolyse van de chemische elementen. Dus als het op waterbasis is, kan het dan waterstof produceren?
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 12/08/11, 15:26

Hi Christopher!

Sorry, maar je bent er een beetje uit!


We monteren geen 2 batterijen met verschillende capaciteiten in serie omdat de zwakkere batterij qua duur de overhand heeft op de andere en zelfs de polariteit zou kunnen omkeren, dus Gaston heeft gelijk!

Het is anders parallel of je kunt de capaciteit combineren!

Ik zou stevigere batterijen proberen, zelfs als het gewicht hoger is, heb je in alle opzichten minder spanningsverlies en hogere prestaties!
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/08/11, 15:47

Ja ja Alain G, ik heb dit goed begrepen (door misverstanden leren we het beste, toch?), het is niet dit dat ik in twijfel trek, maar de cijfers die naar voren worden gebracht!

Toch is het gek dat ik deze informatie nooit op de website heb gelezen forums ze bestaan ​​al jaren!

Daar controleer ik de berekeningen van Gaston, want volgens zijn cijfers op basis van de afvoercurven onder 12A zou de werkelijke massacapaciteit van de 12Ah lager zijn dan die van de 7Ah... zo raar...

Maar in VE is het (onder andere) de werkelijke massacapaciteit die telt, dus het zou interessanter zijn om X 7Ah-batterijen te gebruiken dan Y 12Ah-batterijen voor dezelfde totale theoretische capaciteit?

Ik post terug zodra ik klaar ben met controleren...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/08/11, 16:07

Gaston schreef:Ik heb er een op mijn zij gemaakt... op het eerste deel van de stortplaats (waar de rondingen nog redelijk bruikbaar zijn).

Gedurende de eerste 20 minuten levert de 7Ah accu 42 Wh terwijl de 12Ah accu 46 Wh levert. (Goed punt dus voor jou: een verschil van 12%.)


Ah super! Ik zie dat meneer kieskeurig is :)

Goed voor Wh, hoewel ik dacht dat het verschil dichter bij de 20% lag, maar oké! (heb je berekeningen niet gecontroleerd)

Gaston schreef:Als we de ontlading op dit punt stoppen, hebben we dus het equivalent van een accu van (41+46)/24 = 3.6 Ah (Ja, het Peukert-effect is er geweest en de 7Ah-accu ontladen in 12A levert slechts de helft van zijn capaciteit ...)


Goede opmerking, essentieel voor het correct dimensioneren van de capaciteit van uw loodaccu op een EV: bij een gegeven "hoge" stroom zal een te zwakke accu een lagere werkelijke capaciteit/kg hebben dan een grotere accu. De massacapaciteitsverhouding is echter een van de essentiële criteria!

De 12Ah accu doet het eigenlijk niet veel beter: 3.8 Ah equivalent tegen 3.4 Ah voor de 7Ah onder 12V... sterker nog: het is zelfs nog slechter voor de 12Ah? Bent u zeker van uw berekeningen daar? Ik ga ze nog een keer meenemen omdat volgens deze cijfers, in verhouding tot de daadwerkelijke capaciteitsmassa, de 7Ah dus beter zou zijn!

Rolalala uiteindelijk is de omzetting naar lood minder eenvoudig dan ik dacht... toch hebben commerciële loodfietsen batterijen met dezelfde capaciteit als lithium: waar is de truc (als die er is?)???

Heeft u voorbeelden van curven van het type: "Werkelijke capaciteit / ontlaadstroom voor een gegeven theoretische capaciteit"?

Of moeten we ze zelf met de hand traceren volgens de datasheets hierboven? Oké, ik zal de oefening proberen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11042




par Christophe » 12/08/11, 17:08

Berekening van de cumulatieve ontladingsenergieën onder 7A en 7.2A (overeenkomend met de 7A- en 0.6C-curven van de twee datasheets hierboven): we zitten echt in een zakdoek!

Energie hersteld na X minuten: 7Ah / 12Ah onder 7A / 7.2 A

1 min: 1.42 / 1.49 Wh
5 min: 7.11 / 7.44 Wh
10 min: 14.19 / 14.88 Wh
20 min: 28.15 / 29.71 Wh
30 min: 41.29 / 44.41 Wh

Resterende lading (vergeleken met theoretische capaciteit): 49 / 69%
Gemiddelde spanning: 11.8 / 12.34 V
Gemiddeld vermogen: 82.3 / 88.8 W
Massa: 2.25 / 3.65 kg
Werkelijke massa-energie na 30 min: 18.35 / 12.17 Wh/kg

Dus onder deze stroomsterkte gedurende de eerste 30 minuten en op basis van het enige criterium van specifieke energie, het is duidelijk voordeliger om 7Ah-accu's te gebruiken dan 12Ah!

Het dimensioneren van een batterij is niet zo eenvoudig... :? : Idee: : Lol:

Spreadsheetbestand beschikbaar als u dat wilt.

Verder praktische vraag: heeft iemand een idee van het type "hoog" gedeelte (6 mm²), waterdichte, elektrische snelkoppeling die ik zou kunnen gebruiken om de aanhanger te koppelen? Mark? Generieke naam? Dankjewel

taalkundige ps:

Alain G schreef:Sorry, maar je bent er een beetje uit!


Aan deze kant van de Atlantische Oceaan zeggen we kool! : Cheesy:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/08/11, 08:47

Christophe schreef:
Heeft u voorbeelden van curven van het type: "Werkelijke capaciteit / ontlaadstroom voor een gegeven theoretische capaciteit"?


Het zijn de Peukert-effectcurven die u zoekt:
hier is een typische loodaccu. ongeacht de capaciteit.

Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
rpsantina
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 17/12/04, 16:11
Plaats: 81 - Zuid-Tarn
x 10




par rpsantina » 23/08/11, 13:14

Hallo Christopher,

Christophe schreef:Verder praktische vraag: heeft iemand een idee van het type "hoog" gedeelte (6 mm²), waterdichte, elektrische snelkoppeling die ik zou kunnen gebruiken om de aanhanger te koppelen? Mark? Generieke naam? Dankjewel


Bij Hartig hebben ze dit

Beeld

Je vindt ze bij RS onder de referenties 215-350 et 215-895

Het blijft daarna om de contacten te kopen en te krimpen die nodig zijn om de stroom door te geven.

Anders zijn er de batterijaansluitingen van het vliegtuig (nou ja, het kost een oog, maar het is functioneel).

Beeld

Vervang gewoon de kruiskopschroeven door vlinders...
0 x
RPS (Dpt Tarn Zuid 81)
i-Alleen degenen die niets te doen zijn nooit verkeerd
ii-Alles is mogelijk zolang er een beetje tijd er wordt besteed
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 23/08/11, 13:28

Christophe schreef:Verder praktische vraag: heeft iemand een idee van het type "hoog" gedeelte (6 mm²), waterdichte, elektrische snelkoppeling die ik zou kunnen gebruiken om de aanhanger te koppelen? Mark? Generieke naam? Dankjewel


laat de "waterdichte" vallen, je zult sowieso niet rijden als het regent : Lol:
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Majestic-12 [Bot] en 135 gasten