Banden, levenscyclus en duur, recycling en terugwinning

Milieu-impact van afgedankte producten: plastics, chemicaliën, voertuigen, agri-food marketing. directe recycling en hergebruik (upcycling of upcycling) en hergebruik van goede items voor de prullenbak!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 22/05/11, 07:34

Het is eenvoudig, klik gewoon op "Voeg een afbeelding of een bestand in op de forum, klik hier." onder het bewerkingsvenster.

Ik heb het voor je gemaakt voor de laatste 2 foto's om je te laten zien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16131
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5244




par Remundo » 22/05/11, 10:19

Exceed schreef:De Thaise bloempot ... 100% banden
(...)
En voor de grap ... het Thaise tuinmeubilair ... 100%

Familiebedrijf ,, welkom!

Beeld

Maar dat is geweldig! 8)

De jongens zijn vindingrijk en weten hoe ze met de band moeten omgaan. Zijn nogal gezwollen : Mrgreen:
Dernière édition par Remundo de 22 / 05 / 11, 10: 50, 1 keer bewerkt.
0 x
Beeld
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 22/05/11, 10:40

Banden, zelfs gebruikt, opgesloten in een kleine ongeventileerde ruimte, het ruikt relatief sterk. Ik weet niet of wat vrijkomt in de atmosfeer erg vriendelijk is om in te ademen voor de gezondheid.... dus stop dat in huis???? : Cry:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
overtreffen
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 190
Inschrijving: 12/12/05, 15:16
Plaats: Thailand




par overtreffen » 22/05/11, 17:03

Ok baas, ik heb alles begrepen... Ik zal dat doen zodra ik 2 minuten heb...

Flytox, mensen hier gaan alleen naar huis om te slapen... het is buitenspul.
0 x
Respect !!!
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 22/05/11, 18:23

Het stinkt naar bitumen zoals zware nafta's en andere producten, weinig vluchtige olie, kankerverwekkend, maar niet te verwaarlozen, ppm waar we gevoelig voor zijn!!
Zo ongelooflijk.....
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79330
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11046




par Christophe » 31/05/11, 16:37

In de earthships wordt het gebruikt in fundering of muur... met coating, of niet (buitenkant): https://www.econologie.com/forums/earthship- ... t9821.html

http://www.earthship.org/

Dit zijn ademende natuurlijke coatings (kalk, aarde, enz.)

Ik ben er niet van overtuigd dat het zo gevaarlijk is: zijn de bandenmonteurs of erger nog, Michelin-medewerkers dronken, ziek?

Naar mijn mening minder gevaarlijk dan een raffinaderijarbeider...
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 31/05/11, 20:39

Ben het ermee eens dat het minder gevaarlijk is dan de gassen die worden ingeademd door degenen die onze wegen plaveien en waar we ons niet veel zorgen over maken.
Een verharde weg stinkt twee jaar nadat hij geasfalteerd is, zeker in de zomerzon, heel netjes op de fiets, en het is zeker gevaarlijk om erop te lopen!!
Aangezien de banden vuil zijn van het bitumen waarop ze gereden hebben, bevatten ze nog steeds bitumenvuil en bitumengassen.
Je hoeft alleen maar je handen over een band te halen om dit zwarte vuil te zien en daarom zal in de regen de grond waar hij zich bevindt vies zijn.

Maar al het asfalt op de wegen vervuilt het aangrenzende land nog veel meer en daar praten we niet over.

Dus om te coderen !!!
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554




par moinsdewatt » 06/06/11, 18:50

Er is ook het gebruik van oude banden die in staalfabrieken zijn geplet.

Omdat de band een grote hoeveelheid koolstof bevat, kan hij het antraciet vervangen dat elektrische staalfabrieken gebruiken om de roestvorming van gebruikt schroot te verminderen.

Dit gebruik van geshredderde banden is een efficiënt, economisch en ecologisch proces en wordt sinds 2004 gevalideerd. Elk jaar wordt op deze manier 7 ton teruggewonnen in Frankrijk en 000 in België. De kwaliteit van het staal blijft gelijk en de uitstoot van gassen en stof is gelijk.

Hoe antraciet te vervangen door gebruikte band in staalfabrieken


Sinds 2004 maken ALIAPUR en de LME-staalfabriek met succes gebruik van een nieuwe technologie voor het recupereren van gebruikte banden in staalfabrieken met elektrische ovens, ontwikkeld door ARCELOR RESEARCH op verzoek van ARCELOR en MICHELIN, en ondersteund door ADEME.

............


' hele artikel: http://www.aliapur.fr/RD-valorisation/a ... s/acieries
0 x
natzoe
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 01/06/11, 08:32

gerecycleerde bandenitems !!!




par natzoe » 07/06/11, 09:21

hier is een site die voorwerpen aanbiedt die gemaakt zijn van gerecyclede banden: ....recyclandco.com
De site is vrij recent en probeert zichzelf een beetje bekend te maken, dus bedankt
Nathalie
0 x
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 07/06/11, 09:39

Beeld


Het doet me denken aan een initiatief in Haïti, waar een deel van het land door ontbossing onbebouwbaar is geworden omdat het hout wordt gebruikt om de pot te koken. Het land wordt dan weggespoeld en verarmd tot het punt dat er niets meer groeit, noch op natuurlijke wijze, noch door landbouw.

Het project bestond er daarom uit om van organisch afval (compost) vruchtbare grond te maken en deze vervolgens in recyclingcontainers te plaatsen om groenten te verbouwen. Het kostte bijna niets, was haalbaar zonder hulp van buitenaf, maakte de recycling van organisch en ander afval mogelijk... stelde een paar gezinnen in staat te eten en gewoon een inkomen te hebben.

De containers waren gebruikte banden zoals op de foto lijkt mij. Dus het lijkt ons misschien grappig, lelijk of belachelijk, maar het is soms ook een kwestie van overleven.
0 x

Terug naar "afval, recycling en hergebruik van oude voorwerpen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 84-gasten