Elektrische fiets: diagnose van een lithium-ionbatterij 24V

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 13/07/11, 12:31

Christophe schreef:Ah, dat is een stuk duidelijker! Bedankt Pitt!

http://dilbert.com/strips/2011-07-11/ : Cry: :D

Verder leuke bewerking Pitt. Jammer dat het niet geassocieerd is met de boiler
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 13/07/11, 12:59

Hihihiih niet huilen Indy, je zet ons op weg!

Ik heb geen toegang tot de elementen 1 voor 1, daarvoor zou ik de batterij moeten laten ontploffen :(
Op dit moment wil ik niet...

Eindelijk zavié goed, ik vrees dat mijn ohmmeter gisteren een klap heeft gekregen: hij kan geen stabiele weerstandswaarden meer meten (hij beweegt constant)
: Cry:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 13/07/11, 13:35

Christophe schreef:Ik heb geen toegang tot de elementen 1 voor 1, daarvoor zou ik de batterij moeten laten ontploffen


dezelfde uitlezing als degene die je op het BMS-stopcontact hebt leeggemaakt, maar misschien heb je er geen toegang meer toe omdat je de stekker uit het stopcontact moet halen en het BMS de ontlading afsnijdt
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 13/07/11, 13:42

Hier heb je alles begrepen... de connectoren van deze stekker zijn eenmaal ingestoken veel te klein om een ​​meting uit te voeren.

In feite zou de eenvoudigste oplossing zijn om elke kabel een klein stukje te strippen om daar een multimeterpunt te kunnen plaatsen... en daarna afplakken...

Ik zal het doen.
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 13/07/11, 14:17

Christophe schreef:Eindelijk zavié goed, ik vrees dat mijn ohmmeter gisteren een klap heeft gekregen: hij kan geen stabiele weerstandswaarden meer meten (hij beweegt constant)
: Cry:

Probeer de batterij te vervangen (ze had hem ook naar het hoofd kunnen nemen), maar ik geloof het niet echt... :|
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 13/07/11, 14:55

Christophe schreef:Eindelijk zavié goed, ik vrees dat mijn ohmmeter gisteren een klap heeft gekregen: hij kan geen stabiele weerstandswaarden meer meten (hij beweegt constant)
: Cry:
Philippe Borges, de uitstekende webmaster van forum VE trok ooit 60 keer de nominale stroom van een Lifepo-batterij...
Stel je voor wat het kan geven in een multimeter zoals die van jou... :?
doctorBass, waarover ik al heb gesproken, heeft plezier in booglassen met lithiumbatterijen...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 13/07/11, 14:59

Citro schreef:Stel je voor wat het kan geven in een multimeter zoals die van jou... :?
doctorBass, waarover ik al heb gesproken, heeft plezier in booglassen met lithiumbatterijen...


Ik beloof je dat het niet rookte of opwarmde (zelfs de kabels niet)!! Ik had twijfels (bleek later) dus ging ik "voorzichtig"!!

Ik ga andere bekende weerstanden meten om er zeker van te zijn dat er een probleem is...

Interne R-metingen van lithium- en loodbatterijen


Lithium batterij volgens deze methode (gestabiliseerde spanning op 2 of 4 20W lampen).

Nullastspanning V0 = 27.9V

Christophe schreef:Beeld


40W:
I1 = 1.71A
V1 = 26.6V
Vermogen1 = 45.5W

80W:
I2 = 3.18A
V2 = 25.5V
Vermogen2 = 81.1W

R = (V1 - V2) / (I1 - I2) = 1.1 / 1.47 = 0.75 ohm.


Dezelfde metingen op een 7Ah 12V loodaccu, ik nam de helft van het vermogen om in ongeveer dezelfde (ont)laadomstandigheden te zijn in vergelijking met de nominale capaciteit (lithium is 8Ah 24V):

V0 = 13.55V

20W:
I1 = 1.62A
V1 = 12.36V
P1 = 20W

40W:
I2 = 3.22A
V2 = 12.15V
P2 = 39.1W

R = (V1 - V2) / (I1 - I2) = 0.21 / 1.6 = 0.13 ohm.

De lithiumaccu is meer ontladen dan de loodaccu.

Metingen uitgevoerd met ITC-777 (spanning) en ITC-920 (stroom)

Eh wat dan? Wat kunnen we dan concluderen?
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 13/07/11, 15:21

Voor accu's moet dat naar mijn mening 150 tot 200W bergop zijn, dat is veel!!

Je moet de spanningsdrempel van de veiligheidstrigger zien, 3,6 V per element ???
En kijk of het goed wordt bereikt om de nodige kracht te hebben, zoals waargenomen.

Ben een knikker op dit gebied,

Wat leren ze op de technische school?
Welke versnellingen???
en niet de Ba ba van vermogensweerstanden en hun meting???

toleranter als je hem parallel aansluit


heel erg niet aanbevolen, zelfs als "toleranter" !!
Dernière édition par dedeleco de 13 / 07 / 11, 16: 05, 2 keer bewerkt.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 13/07/11, 15:23

750mohm is veel!!
een "normale" waarde zou eerder rond de 250 mohms liggen

naar mijn mening is de BMS er voor een aanzienlijk deel in, maar ik kan het mis hebben. de batterij zelf kan een te hoge interne weerstand hebben.

kortom, het is niet echt het probleem, het betekent dat het toleranter zal zijn als je het parallel vertakt met een ander met een ander voltage. (tenzij de andere een zeer lage interne weerstand heeft.

aan de andere kant voor de diagnose van uw probleem, sta ik erop: zoek uit hoe u de spanningen van elk element kunt meten wanneer u stroom trekt. dat is wat je zal vertellen welk element zwak is. de onbelaste spanning is slechts in geringe mate representatief.

een oplossing die in ieder geval voor niet al te hoge stromen zou werken, zou zijn om sap element voor element door de beroemde balanceerplug te trekken. aangezien het kleine draden zijn, zal het nodig zijn om de stroom te beperken.
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 13/07/11, 16:13

Christophe schreef:

Eindelijk zavié goed, ik vrees dat mijn ohmmeter gisteren een klap heeft gekregen: hij kan geen stabiele weerstandswaarden meer meten (hij beweegt constant)
: Cry:


Kijk naar binnen, er is een beveiligingszekering op de schaal van Ohm
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 201-gasten