Elektrische fiets: diagnose van een lithium-ionbatterij 24V

Auto's, bussen, fietsen, elektrische vliegtuigen: alle elektrisch vervoer die er bestaan. Conversie, motoren en elektrische aandrijvingen voor het transport ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 12/07/11, 20:24

Remundo schreef:het risico is dat de interne weerstanden van de batterijen laag zijn.

Een verschil van 0.1 V voor 0,01 Ohm genereert bijvoorbeeld 10A

Als je 1V hebt, is het 100 A, het kan een van de batterijen doorbranden en in ieder geval de verbindingsdraden doen smelten.

Dit probleem is op te lossen door een weerstand van 10 Ohm te plaatsen, de accu's zullen langzaam balanceren (0.1 A bij 1V verschil), deze weerstand kan achteraf overbrugd worden zolang de accu's parallel geschakeld blijven.


Ah ja het is inderdaad een groot risico! Kun je ons hier wat over inlichten?

Ben een bal in dit gebied, hoe wordt het gemeten?

Ik heb direct getest met de ohmmeter en ik heb dit:

Op de lithium heb ik op de algemene output tussen 0 en 24V:
Oneindig als de batterij is ingeschakeld
0 door de polariteit om te keren

10.46 kOhm wanneer uitgeschakeld (????)

Op de 4 loodbatterijen heb ik oneindig of nul, afhankelijk van de polariteit van de meting.

Oneindig wanneer de polariteit wordt gerespecteerd (rood op de +)

Kan ik het aansluiten? : Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6514
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1637




par Macro » 13/07/11, 08:21

Christophe schreef:
Ah ja het is inderdaad een groot risico! Kun je ons hier wat over inlichten?

Ben een bal in dit gebied, hoe wordt het gemeten?

Ik heb direct getest met de ohmmeter en ik heb dit:

Op de lithium heb ik op de algemene output tussen 0 en 24V:
Oneindig als de batterij is ingeschakeld
0 door de polariteit om te keren

10.46 kOhm wanneer uitgeschakeld (????)

Op de 4 loodbatterijen heb ik oneindig of nul, afhankelijk van de polariteit van de meting.

Oneindig wanneer de polariteit wordt gerespecteerd (rood op de +)

Kan ik het aansluiten? : Cheesy:


Je hebt de interne weerstand van batterijen gemeten met de ohmmeter???En hij sloeg niet dicht???
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 13/07/11, 10:13

Uh verdomme... Ik vermoedde al dat het niet zo makkelijk was... : Mrgreen: : Mrgreen:

Nee, het is niet kapot gegaan, het is een semi-prof: ITC-777 met automatische bereikmodus, dus er kunnen specifieke beveiligingen op dit model zitten (voor neuneus zoals ik :D )??? Geen idee...

Dus mijn waarden zijn goed of niet?
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 13/07/11, 10:17

Christophe schreef:
Remundo schreef:het risico is dat de interne weerstanden van de batterijen laag zijn.

Een verschil van 0.1 V voor 0,01 Ohm genereert bijvoorbeeld 10A

Als je 1V hebt, is het 100 A, het kan een van de batterijen doorbranden en in ieder geval de verbindingsdraden doen smelten.

Dit probleem is op te lossen door een weerstand van 10 Ohm te plaatsen, de accu's zullen langzaam balanceren (0.1 A bij 1V verschil), deze weerstand kan achteraf overbrugd worden zolang de accu's parallel geschakeld blijven.


Ah ja het is inderdaad een groot risico! Kun je ons hier wat over inlichten?

Ben een bal in dit gebied, hoe wordt het gemeten?

Ik heb direct getest met de ohmmeter en ik heb dit:

Op de lithium heb ik op de algemene output tussen 0 en 24V:
Oneindig als de batterij is ingeschakeld
0 door de polariteit om te keren

10.46 kOhm wanneer uitgeschakeld (????)

Op de 4 loodbatterijen heb ik oneindig of nul, afhankelijk van de polariteit van de meting.

Oneindig wanneer de polariteit wordt gerespecteerd (rood op de +)

Kan ik het aansluiten? : Cheesy:


Christophe, Macro heeft gelijk, een inwendige weerstand meet je niet zo en je hebt geluk dat je multimeter nog in deze wereld is...

Om de interne weerstand te meten, moet u de batterij opladen en spanning en stroom meten. Meet vervolgens de nullastspanning.

Geen tijd om een ​​diagram te tekenen, maar probeer de interne weerstand en de externe weerstand in serie op de batterij weer te geven.

Laten we de volgende conventie nemen:
Ui=interne spanning (niet direct meetbaar)
Ri=Interne weerstand (niet meetbaar)
Ue= spanning op een externe belasting Re
Ie = laadstroom

De nullastspanning geeft de interne spanning van de batterij (Ui) aangezien de interne weerstand (Ri) geen spanning neemt (omdat I=0)

Meet vervolgens Ue en Ie
Ui = Ri*Ie+Ue
Dus Ri = (Ui-Ue)/Ie
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 13/07/11, 10:36

Oké, bedankt Indy, ik begreep de methode, behalve hoe je Ui kunt krijgen? U zegt dat Ui niet meetbaar is, maar u moet het via de interne spanning meten? WHO?

Is er een bepaalde en aangegeven waarde voor Re (vergeleken met de capaciteit van de batterij?) of kunnen we nemen wat we willen?
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 13/07/11, 10:55

Christophe schreef:Oké, bedankt Indy, ik begreep de methode, behalve hoe je Ui kunt krijgen? U zegt dat Ui niet meetbaar is, maar u moet het via de interne spanning meten? WHO?

Is er een bepaalde en aangegeven waarde voor Re (vergeleken met de capaciteit van de batterij?) of kunnen we nemen wat we willen?

Ui is niet, a priori niet meetbaar omdat het intern is, maar in feite, als je je multimeter plaatst, heb je Re = oneindig en Ie = 0
=> als resultaat, Ui = Ue wanneer leeg

Duidelijk, onduidelijk?

De belastingsweerstand Re hangt vooral af van wat u op voorraad heeft :D
Het ideaal is dat het relatief klein is (in de buurt van Ri), maar je hebt te veel watt om vrij te geven en daarom verbrand je het...
voorbeeld: 24 ohm is al enorm in vergelijking met Ri en toch zal het 24W voor je vrijgeven, maar het zou me verbazen als je een weerstand zou hebben die dat kan vrijgeven zonder zwart te worden... : Cheesy:

EDIT : als je de elementen 1 voor 1 neemt heb je een betere indicatie. Allereerst heb je meer keuzes om Re te nemen en daarnaast zal het je vertellen of een element een sterkere interne weerstand heeft.
Dat zal een goede indicatie zijn van het storende element
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 13/07/11, 11:51

indy49 schreef:De belastingsweerstand Re hangt vooral af van wat u op voorraad heeft :D
Het ideaal is dat het relatief klein is (in de buurt van Ri), maar je hebt te veel watt om vrij te geven en daarom verbrand je het...
voorbeeld: 24 ohm is al enorm in vergelijking met Ri en toch zal het 24W voor je vrijgeven, maar het zou me verbazen als je een weerstand zou hebben die dat kan vrijgeven zonder zwart te worden... : Cheesy:
Ik gebruik om mijn batterijen te ontladen (element balanceren) een assemblage op basis van 12V jodiumlampen. Ja, het geeft warmte af... en het licht op.
: Lol:
Dirk Pitt gebruikt op zijn beurt draadstangen van 1 meter in serie geschakeld als weerstand. : Idee:
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 13/07/11, 12:04

kleine foto van mijn SAFT 6V accu-ontlaadbank
het trekt ongeveer 50A of 300W
het zijn 4 M4 draadstangen in serie die aan het plafond van mijn garage hangen.
Beeld

om preciezer te zijn over de interne weerstand, raad ik aan om tussen twee verschillende ontlaadstroomwaarden te nemen in plaats van met de nullastspanning als een van de twee punten omdat deze niet lineair is.

Rintern= (U1-U2)/(I1-I2)

Beeld
0 x
Beeld
Klik op mijn handtekening
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79318
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11040




par Christophe » 13/07/11, 12:26

Dirk Pitt schreef:om preciezer te zijn over de interne weerstand, raad ik aan om tussen twee verschillende ontlaadstroomwaarden te nemen in plaats van met de nullastspanning als een van de twee punten omdat deze niet lineair is.

Rintern= (U1-U2)/(I1-I2)

Beeld


Ah, dat is een stuk duidelijker! Bedankt Pitt!

Zal de manipulatie in de middag doen.
0 x
Dirk Pitt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2081
Inschrijving: 10/01/08, 14:16
Plaats: isere
x 68




par Dirk Pitt » 13/07/11, 12:29

maak van de gelegenheid gebruik om de individuele spanningen van de ontladen elementen te meten, u zult verrast zijn...
0 x
Beeld

Klik op mijn handtekening

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektrisch vervoer: auto's, fietsen, openbaar vervoer, vliegtuigen ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 163 gasten