Terras: anti-onkruid zonder chemicaliën

Organiseren en regelen uw tuin en moestuin: sier, landschap, wilde tuin, materialen, fruit en groenten, moestuin, natuurlijke meststoffen, schuilplaatsen, zwembaden of natuurlijke zwembad. levensduur planten en gewassen in uw tuin.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 10/04/11, 00:19

Hihihih nlc ja ik begon dit onderwerp met "een beetje" humor maar ik had niet gedacht dat het mensen zo zou interesseren... ik heb er toch een paar dozijn plukjes uitgehaald... : Cheesy: : Cheesy:

In jouw geval is de oplossing van het "dekzeil" of de brander denkbaar, nietwaar? Zie ook de "lichte" chemische methoden hierboven...

Anders reorganiseren (350 m² grind is veel voor een oprit/tuin, niet? Heb je geen gazon?) en draai het grind om zodat er meer "wildgroen" overblijft :D :D

+1 voor gepensioneerden, je zou enkele tuinen en moestuinen in onze omgeving zien..
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 10/04/11, 01:22

thuis heb ik 350m² grond, het is grind
wat is in mijn geval de oplossing?

Wat werkt voor mij en anderen:
leg onder het grind meerdere lagen fijn geotextielvilt dat sterk interfereert met de wortels die geen doorgang vinden.
Bovendien, om het kleine gras dat groeit te verwijderen, volstaat het om het vilt plaatselijk met het grind op te tillen en het wordt afgescheurd, en we verwijderen ook de fijne aarde die zich ophoopt op het vilt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/04/11, 01:53

Christophe schreef:In jouw geval is de oplossing van het "dekzeil" of de brander denkbaar, nietwaar? Zie ook de "lichte" chemische methoden hierboven...

Een dekzeil van 350m²!? Let op ja, dan kan ik een luchtballon maken!?? : Lol:

Christophe schreef:Anders reorganiseren (350 m² grind is veel voor een oprit/tuin, niet? Heb je geen gazon?) en draai het grind om zodat er meer "wildgroen" overblijft :D :D


Geen gazon! We hebben het huis zo gekocht en het is heel goed, maaien is niet nodig!! Maar er is onkruid, dat minder zichtbaar zou zijn op het gazon, dat is zeker....
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/04/11, 01:55

dedeleco: ja, de geotextielstunt!

Maar de klus om het grind te verwijderen, er 350 m² van te leggen en dan het grind terug te leggen...
Nee, ik denk dat mijn vrouw het beste kan wennen aan wiet : Lol:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 10/04/11, 09:27

Voor het geotextiel is mijn mening gemengd ... het werkt, maar niet zo goed als ik dacht.

We hebben eind 2009 verschillende aarden barrières gemaakt met geotextiel + zeedennenschorsmulch, maar na een paar maanden begon het plantenafval (vooral bladeren) een humus te vormen in de mulch, waardoor bepaalde grassen konden groeien. Ook gaan er wat grassen door het geotextiel...gisteren heb ik een paardebloem geschoten...

Sterker nog, ik denk dat je de hele tijd nieuwe mulch moet toevoegen ... zoals gezegd, om een ​​perfecte tuin te hebben, moet je gepensioneerd zijn ... of een lijfrentetrekker!

Hé nlc een alternatief in jouw geval zou zijn om het onkruid te laten groeien ... uiteindelijk zou je moeten eindigen met iets dat lijkt op een ... uh ... wilde tuin toch? Of een braakliggend terrein? : Cheesy:

Ik weet niet of mevrouw nlc het op prijs zou stellen... om te lezen: https://www.econologie.com/forums/cerveau-ho ... 10683.html

ps: bovendien zou in jouw geval het geotextiel, zelfs met X lagen (duur!) + of - snel beschadigd raken door de doorgangen op het grind niet?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685




par Did67 » 10/04/11, 10:54

geotextiel: de meeste onkruiden geven er niet om...

de thermische wieder lijkt mij in jouw geval de oplossing: de grote fles op een verrijdbare wagen + wieder.

Let op: wanneer we thermisch wieden, "verbranden" we het onkruid niet; ga er net overheen, niet te snel; de plant blijft aanvankelijk groen, de volgende dag of liever een paar uur later is hij... dood. Het is dus niet nodig om het op gas te stoken. Gewoon "toasten" op zijn cellen... In het begin weten we het niet echt, al snel vinden we het ritme. We besparen gas en we gaan veel sneller!

Anders wordt de pelargonzuur-onkruidverdelger nu veel gebruikt door gemeenschappen (omdat het groen is; anders is de burgemeester beledigd: hetzelfde probleem als jij: het moet schoon zijn, anders rammelt 75% van de bevolking; maar geen "producten" anders de andere 25% organiseert een demonstratie!). Wees voorzichtig, een beetje duur!
0 x
Avatar de l'utilisateur
nlc
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2751
Inschrijving: 10/11/05, 14:39
Plaats: Nantes




par nlc » 10/04/11, 23:59

Ja, voor nu laat ik het zo, ik zal foto's voor je maken, je zult zien dat het mooi is : Mrgreen:
0 x
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 05/05/11, 13:01

Onlangs, in de PACA-regio, na de regen (natter dan in het noorden dit jaar), heb ik met mijn zoon ongeveer 700 m2 van de 1500 m2 geruimd, met de hand de plukjes dik gras met hun wortels trekkend, zodat 'ze niet' niet zo snel teruggroeien als met een maaier tijdens mijn afwezigheid!!

Mijn zoon vond het moeilijk, maar na de regen is het veel minder moeilijk dan midden in de droogte, met meer teken die je bespringen in juni, juli!!.
In plaats van oefeningen met gewichten in de sportschool te doen, is het een oplossing om in vorm te blijven, met als extraatje het trappen langs de prachtige Moorse kusten. !!
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh




par bamboe » 14/03/12, 15:09

Tijdens mijn onderzoek naar het onderhoud van de "tuin" kwam ik een pdf tegen met de methoden die door de Bretons werden gebruikt.
http://draf.bretagne.agriculture.gouv.fr/corpep/IMG/pdf/fiche_2_72.pdf
ou https://www.econologie.info/share/partag ... 7NdcXM.pdf


Er wordt gesproken over de ideale hoogte voor het maaien van het gazon (een te laag grasveld verhoogt bijvoorbeeld de kans op paardenbloemen), een brander om onkruid te wieden, enz...
Maar het meest interessante is om te zien dat we bijna de enigen zijn die absoluut kruiden willen elimineren.
Er zijn genoeg voorbeelden uit andere landen die de natuur voor zichzelf laten spreken.
0 x
Solar Productie + VE + VAE = korte cyclus elektriciteit
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11044




par Christophe » 14/03/12, 15:45

Bedankt Indy voor dit zeer goede samenvattende document!
Ik ging het redden : Cheesy:
0 x

Terug naar "Garden: landscaping, planten, tuin, vijvers en zwembaden"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot] en 172 gasten