Geschiedenis van de vogels van de steden en gebieden

Landbouw en bodem. bestrijding van verontreiniging, bodemsanering, humus en nieuwe agrarische technieken.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4

Geschiedenis van de vogels van de steden en gebieden




par lejustemilieu » 06/04/11, 08:21

Bonjour à tous,
Een ding zit me dwars : Cheesy: voor enige tijd ...
Ik woon op het platteland en 's morgens word ik wakker met het gezang van vogels. Leuk ...
Maar mijn vrouw praat elke dag met haar dochter die in een grote stad in Duitsland is, en elke keer zegt ze tegen me: "Ik hoor veel vogels bij haar thuis ... (meer dan bij mij op het platteland) :schok:
Ze herhaalt me ​​dit zo vaak dat het me stoort.
Ik heb mijn persoonlijke mening over dit onderwerp en vraag uw mening.
Het is naar mijn mening hetzelfde probleem als bijenteelt, stadsbijen doen het beter in grote steden dan op het platteland.
Reden? pesticiden naar mijn mening.
Dus ... oké of niet mee eens? :?
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/04/11, 11:42

Goede vraag.

Antwoord: geen van beide, integendeel! :D

Ik heb altijd tegenstrijdige studies gehoord over dit onderwerp ...

Aan de ene kant bevordert de afwezigheid van pesticiden het leven van vogels in de stad, in de winter profiteren ze van warmteverliezen van steden en het stedelijke hitte-eiland, kan voedselverspilling toegankelijker zijn dan op het platteland? De afwezigheid van roofdieren moet ook een positieve factor zijn.

Maar aan de andere kant kan de stad een nachtmerrie zijn voor bepaalde vogels: nachtelijke lichtvervuiling die hun ritme volledig verstoort, benzeen uit benzine of andere vervuiling die hen rechtstreeks of via hun voedselketen vergiftigt (mussen denk ik ...)

Er zijn ook enkele wijken (met parken?) Waar sommige niet-inheemse vogels zijn geïntroduceerd en ongewenste indringers zijn geworden.

Ik geloof dat er een geval is in Brussel, maar ik herinner me de details helemaal niet. Zou dit het geval kunnen zijn voor de buurt van uw vrouw?

Kortom: stads- of veldvogels? Het moet afhangen van de soort ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 06/04/11, 13:08

Het hangt allemaal af van een set parameters en in geen geval moet u een situatie generaliseren.
Er zijn inderdaad gebieden waar de fauna zich op bewonderenswaardige wijze heeft kunnen aanpassen aan het stadsleven, dit kan, zoals Christophe al zei, worden veroorzaakt door factoren zoals de afwezigheid van roofdieren, een 'opportunistische' voedselbron (vuilnisbakken, afval enz ...) of op geschikte nestplaatsen (gebouwen enz ...).

In de zones gelegen in "graanvlaktes", de vernietiging van de bosjes, het verkavelen van de groene eilanden, het gebruik van pesticiden en de regelmatige transformatie van de sites (intensieve landbouw, oogsten), heeft men sommige van onze campagnes omgevormd tot ware woestijnen waardoor de steeds ruwere flora / fauna.

Het is echter overdreven om te zeggen dat het leven zich zowel in de stad als op het platteland zou ontwikkelen, zo niet beter, zoals bepaalde media impliceren!
De steden zijn zeer grotendeels vervuild, bovendien heeft de modernisering van veel districten de nestplaatsen van veel soorten (zwaluwen, gierzwaluwen) uitgeroeid.
Wat mij betreft, op het platteland wonen (op de heuvel, met alleen veeteelt en bosbouw), heb ik niets te klagen over de biodiversiteit!
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
lejustemilieu
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 4075
Inschrijving: 12/01/07, 08:18
x 4




par lejustemilieu » 06/04/11, 13:34

Maar toch, alsjeblieft :D
0 x
De mens is van nature een politiek dier (Aristoteles)
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 06/04/11, 14:04

sen-no-sen schreef:Het is echter overdreven om te zeggen dat het leven zich zowel in de stad als op het platteland zou ontwikkelen, zo niet beter, zoals bepaalde media impliceren!


Nou, ik denk het niet: het hangt allemaal af van welk leven ... rioolratten bijvoorbeeld?

Ik denk dat er gezegd werd dat er net zoveel ratten (begrepen als riolen) in Parijs waren als Fransen in Frankrijk ...

Vecht tegen ratten: rapport over een knaagdierbestrijdingscampagne uitgevoerd door het Pasteur Instituut in Saint Jean de Luz met de steun van de bevolking: productie van een virus dat dodelijk is voor de rat maar onschadelijk voor mensen in de laboratoria van de Institut Pasteur, distributie onder de bevolking van een dosis gif gemengd met aas, het verspreiden van het product in riolen, stations, op banken, dokken, boten


http://www.ina.fr/economie-et-societe/e ... es.fr.html

In Parijs werd de proliferatie van ratten gestopt in de Halles verplaatst naar Rungis ...

http://www.ina.fr/economie-et-societe/v ... 52.fr.html
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963




par Ahmed » 06/04/11, 21:36

Ik hoorde een conferentie van Hubert REEVES waarin hij effectief verklaarde dat steden een toevluchtsoord voor biodiversiteit worden.
Hij trok er zelfs enige voldoening aan, waarvan ik veronderstel dat het relatief is ... omdat ik dat, zo niet, bijzonder pijnlijk vind.

Het lijkt duidelijk dat steden, ondanks de bovengenoemde nadelen, vrijgesteld zijn van het gebruik van massavernietigingswapens van de natuur die ons platteland teisteren (die waar "grote cultuur" gedijt).

Parijs is dus gunstig voor het fokken van bijen die bloemen vinden die voldoende gespaard zijn door chemie.

Wat betreft ratten, aangezien deze soort een menselijke commensaal is, is er een verband tussen het aantal van de 2 soorten.
Deze intelligente, sociale dieren spelen ook een zeer nuttige rol bij het verminderen van de hoeveelheid afval uit riolen in Parijs.
Alleen hun proliferatie vereist regulering van hun bevolking.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Christine
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1144
Inschrijving: 09/08/04, 22:53
Plaats: In België, eenmaal
x 1




par Christine » 07/04/11, 10:17

Biodiversiteit kan ook worden gestimuleerd in steden, zie het geval van Brussel: http://www.bruxellesenvironnement.be/up ... leu_FR.pdf

Dit wordt het "groene gaas" genoemd, dat wil zeggen dat we niet alleen gebieden zoals parken creëren, maar we bevorderen ook de communicatie tussen de verschillende gebieden (door aanplant langs wegen, hulp bij het opzetten van tuinen in privéwoningen, ontwikkeling rond infrastructuur - stadions, treinsporen, enz.).

We realiseren ons dat dieren in het wild en het leven in het algemeen niet veel nodig hebben om discreet te floreren en dat het gemakkelijk is om een ​​paar hoeken dicht bij ons te laten. Alleen is het een idee dat we hebben verloren, gewend dat we de hele plaats moeten innemen en onze ramdam maken zonder respect voor wat (ux) om ons heen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749




par sen-no-sen » 07/04/11, 13:26

Dat biodiversiteit in steden wordt aangemoedigd, is zeker een uitstekend iets, maar deze mogen het leven buiten het stedelijke weefsel niet overschaduwen.

Christine schriftelijk:

Dit wordt het "groene gaas" genoemd, dat wil zeggen dat we niet alleen gebieden zoals parken creëren, maar we bevorderen ook de communicatie tussen de verschillende gebieden (door aanplant langs wegen, hulp bij het opzetten van tuinen in privéwoningen, ontwikkeling rond infrastructuur - stadions, treinsporen, enz.).


Hetzelfde principe zou zich moeten ontwikkelen op het Franse platteland, waar de verkaveling van natuurlijke habitats erg belangrijk is.
De reden hiervoor is vaak de intensieve monocultuur waardoor boslandschappen zijn verdwenen ten gunste van "agrarische woestijnen".
De terugkeer naar polycultuur zou een duidelijke stap voorwaarts zijn.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "De landbouw: problemen en vervuiling, nieuwe technieken en oplossingen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 250-gasten