12V transformator en 12V LED-lamp (info van Velleman)

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

12V transformator en 12V LED-lamp (info van Velleman)




par Christophe » 15/03/11, 17:39

Informatie van Velleman, fabrikant van LED-lampen over 12V LED-lampen:

Opmerkingen over het gebruik van LED-lampen ter vervanging van een 12V-halogeensysteem

1) Vervangende LED-lampen kunnen niet worden gebruikt met elektronische voorschakelapparaten voor halogeenverlichting!
De interne circuits van LED-lampen zijn niet bestand tegen de hoogfrequente uitgangsspanning van elektronische voorschakelapparaten. Gebruik alleen LED-lampen met conventionele transformatoren of elektronische voorschakelapparaten die speciaal zijn ontworpen voor LED-verlichting.
2) LED-lampen werken op een spanning van 12 V. Een hogere spanning kan de lamp voortijdig beschadigen.


Controleer de uitgangsspanning van het voorschakelapparaat!

Installaties met 20 W, 35 W of 50 W halogeenlampen zijn uitgerust met krachtige transformatoren met een uitgangsspanning van 100 VA tot 600 VA. Om een ​​spanning van 12 V te kunnen leveren hebben deze transformatoren een nullastspanning tot 30 V.

Door halogeenlampen te vervangen door LED-lampen wordt de belasting van deze transformatoren verwaarloosbaar en komt de uitgangsspanning boven de 12 V (tussen 15 en 18 V).
Voorbeeld:
- Systeem met 5 halogeenlampen van 35 W = 175 VA.
- Gebruikte transformator: 200 VA < de transformator levert 12 V @ 200 VA.
- De nullastuitgangsspanning van deze transformator bedraagt ​​ongeveer 18V.
- Het stroomverbruik van halogeenlampen bedraagt ​​175 VA/12 V = 14,5 A.
- Laten we de halogeenlampen vervangen door LED-lampen van 1 W met een verbruik van 1,25 W @ 12 V. Het stroomverbruik is dus slechts 520 mA.
- De transformator, ontworpen om 12 V @ 16 A te leveren, heeft een uitgangsspanning die bijna gelijk is aan de nullastspanning!
- LED-lampen krijgen een spanning van circa 18 V in plaats van 12 V, een overspanning van 150%!

Conclusie

Door halogeenlampen te vervangen door LED-lampen:
- gebruik alleen een conventionele transformator of een elektronisch voorschakelapparaat voor LED en geen elektronische transformator;
- meet met behulp van een conventionele transformator de nullastuitgangsspanning van de transformator; vervang de transformator of gebruik indien nodig een serieweerstand.


Meertalige .pdf-versie: https://www.econologie.info/share/partag ... 0iXncV.pdf

Voorbeeld van voedingen die compatibel zijn met LED's:
https://www.econologie.com/shop/alimenta ... p-363.html

Overige modellen: https://www.econologie.com/shop/rubans-d ... -led-c-104

Lees ook:
https://www.econologie.com/forums/ampoule-le ... t8772.html
https://www.econologie.com/forums/quel-trans ... t2719.html
Dernière édition par Christophe de 23 / 11 / 15, 00: 40, 3 keer bewerkt.
0 x
maximilien912
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 7
Inschrijving: 03/07/12, 15:35




par maximilien912 » 05/07/12, 11:15

Ik heb ook voor GU10 LED-lampen in mijn huis gekozen en ben zeer tevreden.
0 x
skabill2000
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/07/13, 12:06

Vraag over 12V transformator voor LED-lampen?




par skabill2000 » 21/07/13, 12:53

Hallo,

Dit onderwerp trekt mijn aandacht omdat ik een strip halogeenspots met een 12 V-transformator heb aangeschaft met de bedoeling deze uit te rusten met LED-lampen.

Het originele materiaal is als volgt:

- 6 halogeenspots van 20 W + 2 halogeenlampen van 10 W = 140 W

- de transformator is Paulmann met referentie N150: 11,5 V~ - (35 -150 W). Kun je trouwens bevestigen dat het inderdaad een AC-transformator is en geen DC ... ik denk dat de kleine ~ vrij duidelijk is, maar goed, ik wil het zeker weten : Wink:

Beeld


Wat ik de halogenen wilde vervangen met behoud van dezelfde transformator:

- 6 12V AC LED-spots van 1,5 W + 2 12V AC LED-lampen van 3 W = 15 W

Dus ik vraag me af welke risico's ik loop als ik de originele transformator behoud? :?


Als het nodig was om de transformator te vervangen, deze (12V DC 45W voeding), die u aanbeveelt, zou deze geschikt zijn? .. Ik betwijfel het omdat het DC is en wordt gegeven voor 45 W, terwijl mijn LED's AC zijn en in totaal 15 W zouden zijn.


Of deze transformator ICI (12V 20 tot 60W voor 12V AC halogeen- of LED-lampen) zou dit niet geschikter zijn? ... het is in AC en met een minimum van 20 W dichter bij mijn theoretische 15 W.

Bedankt voor je wijze advies.

Skabil.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 21/07/13, 14:09

dat is het probleem met al deze ongeïdentificeerde elektronische rommel! je hebt een oscilloscoop nodig om te weten wat eruit komt!

voor halogeen werkt het heel goed met effectieve spanningsregeling, ongeacht of er hogere spanningspulsen zijn

voor LED's zijn vreemde golvingen destructief!

bij afwezigheid van een oscilloscoop, sluit u de te meten spanning aan op de microfoonaansluiting van de pc met een weerstandsverdeler en neemt u met durf op

deze gratis software die is ontworpen om muziek op te nemen, geeft de vorm van het signaal weer als een oscilloscoop!

als het gelijkstroom is, meet de geluidskaart de gelijkstroom niet: we zien alleen de rimpel: als we een te grote rimpel zien op een gelijkspanning kan dat ook slecht zijn: als het een simpele rimpel is op 100 Hz, zoals een gelijkgerichte 50 Hz het is acceptabel, als het rare pulsen zijn met een hogere frequentie is het slecht
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79356
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11059

Re: 12V transformator vraag voor LED lampen?




par Christophe » 21/07/13, 14:25

skabill2000 schreef:Hallo,

Dit onderwerp trekt mijn aandacht omdat ik een strip halogeenspots met een 12 V-transformator heb aangeschaft met de bedoeling deze uit te rusten met LED-lampen.



hallo en welkom hier

om chatelot te voltooien ja
Over het algemeen is het beter om LED-lampen van stroom te voorzien met 12V DC, omdat de interne transformator van elke lamp minder zal werken en daardoor een langere levensduur heeft.
hier is een speciale LED DC-voeding van 20 W https://www.econologie.com/shop/alimenta ... p-429.html die perfect aan uw behoeften moet voldoen. Als u van plan bent later lampen toe te voegen, is het beter om de krachtigere te nemen.
Dernière édition par Christophe de 23 / 11 / 15, 00: 41, 1 keer bewerkt.
0 x
bob737
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 21/07/13, 17:00

Re: 12V transformator vraag voor LED lampen?




par bob737 » 21/07/13, 17:30

skabill2000 schreef:Hallo,

Dit onderwerp trekt mijn aandacht omdat ik een strip halogeenspots met een 12 V-transformator heb aangeschaft met de bedoeling deze uit te rusten met LED-lampen.



Hallo,

Ik zit in dezelfde situatie. Ik overweeg de aanschaf van een gelijkwaardig systeem van het Paulmann-type:

En dan wil ik de halogeenlampen vervangen door LED's.

Ik zie dat er niet veel ontwikkeling is sinds de discussies van 2009... : Cry:

Het is verrassend dat er nog geen volledig LED-kabelspot bestaat!

8)
0 x
skabill2000
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/07/13, 12:06

Re: 12V transformator vraag voor LED lampen?




par skabill2000 » 21/07/13, 18:27

bob737 schreef:(...) Ik overweeg de aanschaf van een gelijkwaardig systeem van het Paulmann-type:(...)

(...) Het is verrassend dat er nog geen volledig LED-kabelspot bestaat!(...)


Wat mij betreft, mijn Paulmann-set is dat wel DEZE ...waarop de spots op rails gemonteerd zijn...ik hoop dat het onderdeel "tracks" zal de voeding van LED-lampen, die mij veel gevoeliger lijken dan halogeenlampen, niet iets moeilijker maken.

In alle gevallen zijn de bestellingen voor LED-lampen inmiddels voor mij afgegeven en bij ontvangst ga ik snel kijken of het werkt : Wink:.

Heeft iemand een prettige ervaring in omstandigheden die vergelijkbaar zijn met die van bob737 en mij?

Hartelijk dank voor uw feedback.
0 x
bob737
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 21/07/13, 17:00

Re: 12V transformator vraag voor LED lampen?




par bob737 » 21/07/13, 20:50

Bonsoir,

Heb je de transformator vervangen?
0 x
Alain G
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3044
Inschrijving: 03/10/08, 04:24
x 3




par Alain G » 22/07/13, 05:07

Neem gewoon een willekeurige gereguleerde 12 volt DC-voeding en het aantal aangesloten LED's heeft geen invloed, zolang het totaal de capaciteit van de voeding niet overschrijdt.

Deze voedingen zijn te vinden bij elke elektronicaleverancier of besturingsfabrikant, Omron, Panasonic etc.

Uiteraard kan Christophe et Éconologie u ook leveren en vaak tegen een betere prijs!
:D
0 x
Stepping achter kan soms vriendschap versterken.
Kritiek is goed als toegevoegd aan een compliment.
Alain
bob737
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 21/07/13, 17:00




par bob737 » 22/07/13, 07:28

Alain G schreef:Neem gewoon een willekeurige gereguleerde 12 volt DC-voeding en het aantal aangesloten LED's heeft geen invloed, zolang het totaal de capaciteit van de voeding niet overschrijdt.

Deze voedingen zijn te vinden bij elke elektronicaleverancier of besturingsfabrikant, Omron, Panasonic etc.

Uiteraard kan Christophe et Éconologie u ook leveren en vaak tegen een betere prijs!
:D


Ik had niet gezien dat er een winkel was

oké voor de transformator. :?
Welke keuze LED? Welke hoek? Welke kleur? Welke kracht?

: Cheesy:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 284-gasten