12V transformator en 12V LED-lamp (info van Velleman)

Hi-tech elektronische en computerapparatuur en internet. Beter gebruik van elektriciteit, te helpen met het werk en de specificaties, apparatuur selectie. Presentaties armaturen en plannen. Golven en elektromagnetische vervuiling.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 22/07/13, 09:05

bob737 schreef:Ik had niet gezien dat er een winkel was

oké voor de transformator. :?


Het principe van een forum het is een beetje lezen van andermans berichten voordat je ze plaatst, nietwaar? Er zijn tal van links naar de winkel hierboven in dit draadje!!

Het onderpand https://www.econologie.com/shop/alimenta ... p-429.html reageert op de oorspronkelijke vraag van onderwerp...
0 x
bamboe
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1534
Inschrijving: 19/03/07, 14:46
Plaats: Breizh

Re: 12V transformator vraag voor LED lampen?




par bamboe » 22/07/13, 11:50

skabill2000 schreef:- de transformator is Paulmann met referentie N150: 11,5 V~ - (35 -150 W). Kun je trouwens bevestigen dat het inderdaad een AC-transformator is en geen DC ... ik denk dat de kleine ~ vrij duidelijk is, maar goed, ik wil het zeker weten : Wink:

Beeld

Anders, om deze vraag te beantwoorden, ja, uw transformator komt uit het alternatief.
En het is helemaal niet goed voor je ogen...
Ik heb geprobeerd een LED-lamp te plaatsen die zogenaamd is ontworpen voor 12V afwisselend en direct, en dat lukt helemaal niet: het flikkeren was ondraaglijk.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 22/07/13, 12:22

Alternatieve bijnaam bedoel je...

Het is een elektronische transformator, geen ijzer... dus pseudo-alternatief met erg vuile slots!
: Cheesy:
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/07/13, 12:37

een echte gelijkstroomvoeding voor alle toepassingen moet een condensator bevatten om energie op te slaan, zodat de spanning niet daalt bij elke wisseling van 220V Hz

het probleem van de voeding die alleen voor halogeen is gemaakt, is dat de fabrikant weet dat de grote thermische traagheid van de gloeidraad het mogelijk maakt om deze condensator te sparen! daarom een ​​continue spanning maken die tot nul daalt tussen elke 50Hz-wisseling, dus een beetje slecht met led

maar vaak nog erger: een spanningsregeling die alleen werkt met halogenen en compleet knoeien met leds! ook daar moet je een oscilloscoop aansluiten om de horror te zien die daar gebeurt
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 22/07/13, 12:51

Hier is de pseudo-sinus horror van wat een elektronische transformator als signaal afgeeft (en nogmaals, het is de theoretische curve, in de praktijk moet het erger zijn, afhankelijk van de belasting en kwaliteit van de componenten):

Beeld

(dus niet goed voor AC led-lampen)

Nog een discussie over led-transformatoren: https://www.econologie.com/forums/led-g4-sur ... 10402.html
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 22/07/13, 13:05

deze pseudo sinus is de uitgangsspanning van low-end 12V 220V converters: er is geen reden voor een 220V 12V transformator om deze vorm van signaal uit te voeren
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028




par Christophe » 22/07/13, 13:22

chatelot16 schreef:deze pseudo sinus is de uitgangsspanning van low-end 12V 220V converters: er is geen reden voor een 220V 12V transformator om deze vorm van signaal uit te voeren


De paulmann N150 op de foto is duidelijk een low-end...
0 x
bob737
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 4
Inschrijving: 21/07/13, 17:00




par bob737 » 22/07/13, 20:51

Christophe schreef:
bob737 schreef:Ik had niet gezien dat er een winkel was

oké voor de transformator. :?


Het principe van een forum het is een beetje lezen van andermans berichten voordat je ze plaatst, nietwaar? Er zijn tal van links naar de winkel hierboven in dit draadje!!

Het onderpand https://www.econologie.com/shop/alimenta ... p-429.html reageert op de oorspronkelijke vraag van onderwerp...


Ik begreep dat er een transformator werd aanbevolen voor dit soort operaties, ik heb de betrokkene alleen gevraagd of hij aan deze operatie was begonnen...
En sorry als ik dat niet meteen begreep forum is gerangschikt in een winkel, is het niet vanzelfsprekend dat je vanuit een zoekmachine direct op een link van een forum...
0 x
skabill2000
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 5
Inschrijving: 21/07/13, 12:06

Weinig feedback




par skabill2000 » 03/08/13, 12:43

Dag Allemaal ...

na ontvangst van mijn LED-lampen heb ik de originele Paulmann-transformator een beetje getest op mijn oprit.

- Bij de eerste ontsteking gingen de lampen aan en gingen na 5 seconden uit. Ik verving een van de LED's door een halogeen en alles lichtte ononderbroken op.

- Ik heb toen de tweede 12V-uitgang gebruikt die op de transformator aanwezig is en dit keer niet meer knippen in volledige LED. Aan de andere kant merk ik een flikkering gedurende 20 tot 30 seconden bij het aansteken, daarna is alles weer normaal.

Beeld

Aan de andere kant overweeg ik om de transformator te vervangen, omdat ik de indruk heb dat de configuratie, ook al lijkt deze voorlopig stabiel, het risico loopt de led-lampen te beschadigen.

Ter informatie zijn de gebruikte LED's

6 x 1.5W MR11GU4 LED Gloeilamp 24 SMD 3528 Wit AC12V
2 x 3W G4 3W LED Gloeilamp 260LM Wit AC12V

Bedankt voor al je advies.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 03/08/13, 13:46

we tasten volledig in het duister omdat we nooit het principe van stroomregeling in LED's kennen, noch het principe van regeling in transformatoren!

een heel gebruikelijk regelsysteem in transformatoren voor halogeen, het is het afsnijden van 50Hz door triac, zoals de dimmer voor halogeen: wanneer de uitgangsspanning van de transformator te hoog is, verlaagt de regeling de effectieve spanning door een bepaalde tijd af te sluiten aan het begin van elke afwisseling van de 50hZ: het is erg goed voor halogeen ... het is volkomen nutteloos voor bepaalde LED's die niet gevoelig zijn voor de effectieve spanning, maar gevoelig voor de piekspanning: ze zullen jammerlijk worden versterkt!

voor led led zijn er helaas veel led waarvan de regeling wordt gemaakt door een condensator in serie: het is erg slecht! het werkt alleen op zeer sinusvormige 50Hz: alle vormen van vreemde stroom produceren stroompieken in de LED's, gemakkelijk destructief: deze condensatorstroomregelaars zijn parasitaire concentrators!

er staat nooit iets duidelijk in de documentatie: de enige manier om dat te weten is door een oscilloscoop op de transformator aan te sluiten

voor de LED's moet je er een demonteren (dus breken) of de stroom meten die wordt verbruikt met de oscilloscoop, en de vorm van de stroom bekijken met een andere vorm van voedingsspanning

voor de LED's loopt een LED die alleen in AC werkt het risico een condensatorregeling te hebben, zoals ik niet leuk vind

een led die op gelijkstroom werkt, noodzakelijkerwijs een elektronische regeling, is over het algemeen beter

als je LED's of gegrilde transformatoren hebt, stuur me dan een bericht! en ik zal ze demonteren en de schema's hierop plaatsen forum
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Elektriciteit, elektronica en IT Hi-Tech, Internet, Dood, verlichting, materialen en nieuwe"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 124-gasten