Verbeterde radiator centrale verwarming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/12/10, 14:38

je zuigt geen lucht uit het plafond... je haalt gewoon lucht uit de bovenkant van de radiator

het grote voordeel is dat je de opgewarmde lucht niet rechtstreeks naar het plafond stuurt: je stuurt de opgewarmde lucht naar beneden, en die zal zich door turbulentie vermengen met een grote hoeveelheid koude lucht alvorens warmte te maken. langzaam
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/12/10, 15:07

chatelot16 soms ben je een beetje irritant: als pitmix je vertelt dat het de T° op het plafond tegenover de kamer beïnvloedt, is het dat het een luchtbeweging veroorzaakt in de hele kamer, inclusief de lucht van het plafond...

Uiteraard zullen er dode volumes blijven.

Voor "voordeel", helemaal mee eens!
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 15:36

Goed oké! geen reden om in de war te raken, ik denk dat we allemaal op dezelfde golflengte zitten.
Het belangrijkste is om traagheid tussen twee verwarmingsperioden te verkrijgen en de verwarmingstijd te verkorten.
Ik heb zojuist een tweede cyclus waargenomen van 20 minuten opwarmen en 50 tot 60 minuten stoppen.
Hier zien we duidelijk dat sinds rond 11 uur de stooktijden korter zijn
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/12/10, 16:57

Dit is de methode die ik leuk vind :)

Uh de landingen voor de middag, komt het door de meetschaal of stagneert het echt?
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 17:16

De ketel heeft de regeldrempel van 68°C bereikt maar de omgevingstemperatuur is nog niet bereikt. De brander moduleert en gaat soms uit, de circulatiepomp blijft draaien tot de omgevingsthermostaat alles uitschakelt.
De curve is die van de verwarmingsstroom.
Hier zien we duidelijk dat de omgevingstemperatuur gelijk is terwijl de ketel minder draait.
De pieken in de middag komen overeen met de tijden dat ik de ventilator uitschakel. De warmte stijgt naar het plafond en piekt op de curve.
Beeld
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 28/12/10, 17:31

Ok bedankt voor de uitleg, ik dacht dat de 1e curve de T° van het plafond was.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 28/12/10, 18:47

1. De 1e curve geeft de keteluittrede t° weer, niet de looptijd die lager is.

2. je zegt dat je cv-ketel moduleert, dus de looptijd moet nog steeds worden gewogen door het bedrijfsvermogen.

Uiteindelijk moet de winst vooral komen uit de betere homogeniteit van de luchtmassa's, en niet uit de ketel zelf.
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 29/12/10, 00:47

1. De 1e curve geeft de keteluittrede t° weer, niet de looptijd die lager is.


als je onderaan de foto duidelijk de uren kunt zien op de horizontale lijn en rechtsboven de precieze vertraging volgens de positie van de cursor (om 10:44 vertrek ketel op 68,4°C).
Ik kan bevestigen dat mijn ketel elke keer uitgaat als de curve naar beneden gaat. Elke stijging komt overeen met de inschakeling van de ketel en elke daling met zijn stop. We zien zelfs dat rond 14 uur de ketel stopt voordat de 30°C is bereikt

De brander moduleert wanneer de ketel zijn setpoint + uitgaande/retour DT° bereikt en de omgevingsthermostaat nog in vraag is. Op de curve resulteert dit in de vlakke top van de toppen voor de middag.
De ketel piekt enkele tien minuten op zijn regelpunt voordat de kamerthermostaat zijn setpoint bereikt.
We zien heel duidelijk dat de stooktijden 's middags korter zijn omdat de kamerthermostaat de ketel uitschakelt voordat deze begint te regelen.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 29/12/10, 09:07

Ok voor de verwarmingstijd, maar hoe zit het met de regeling?

ondertussen verbruikt het minder (de helft?) en moet slechts een deel van de meting in aanmerking worden genomen, toch?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79115
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 29/12/10, 11:35

Er is niets om over te zeuren: een betere luchtcirculatie die een betere homogenisering van de warmte mogelijk maakt, dwz gevoeld comfort, en dat is gunstig voor energiebesparing. Dit geldt voor alle "punt" warmteverdelers/producenten.

Zelfs op een handmatig geladen houtkachel is het interessant.

We hebben hier een onderwerp dat bijna lijkt op het idee van pitmix: https://www.econologie.com/forums/difference ... 10239.html

Met een goede menging door de hele accommodatie denk ik dat 20% energiebesparing over het jaar mogelijk is, of het nu gaat om automatische of handmatige regeling (houtkachel).

Het verbaast me ook dat wij (de ambtenaren...) niet meer praten over dit aspect van verwarming...

Heb je een Pitmix brander met meerdere snelheden? Welk merk?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Google Adsense [Bot], Majestic-12 [Bot] en 290 gasten