Verbeterde radiator centrale verwarming

Verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ... korte thermisch comfort. Isolatie, hout energie, warmtepompen maar ook elektriciteit, gas of olie, VMC ... helpen bij het kiezen en implementeren, problemen oplossen, optimalisatie, tips en trucs ...
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 12:07

Er is precies geen bekisting nodig, het forceren van de convectieve beweging is voldoende.

De ketel sloeg vanochtend bij een omgevingstemperatuur van 19,5°C af voor 22,5°C aan het plafond aan de andere kant van de kamer zonder enige radiatoren binnen een straal van 3 meter.

Ik heb de ventilator boven de radiateur geplaatst.
Avant
Beeld

Après
Beeld
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/12/10, 12:19

je radiator is vanaf het begin al goed afgesloten... het is meer een convector dan een radiator...

omdat hij goed gesloten is, is stofzuigen of erop blazen gelijkwaardig

nog een voordeel van deze omgekeerde ventilator: hij zuigt geen stof uit de grond... hij maakt de muur boven de radiator niet zwart
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 13:06

Ik kan zelfs bevestigen dat het veel effectiever is als je naar beneden blaast. De luchttemperatuur bij de radiatoruitlaat is 32°C in plaats van 24,5°C wanneer de lucht in de andere richting circuleert.
De lucht in het plafond aan de andere kant van de kamer is 20°C in plaats van 22,5°C wanneer de ketel uitschakelt voor een omgevingstemperatuur van 19,5°C.
Het temperatuurverschil van de inlaat/uitlaatwatertemperatuur van de radiator is gedaald naar 16°C.

De temperatuur is veel homogener en ik kan de ventilator de hele tijd laten draaien.
0 x
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 28/12/10, 13:22

verwar efficiëntie niet: als de lucht uitkomt op 32°C in plaats van 24°C, is dat eerder een teken van een lagere luchtstroom... en dat zou een lager vermogen van de radiator moeten veroorzaken: normaal, ventilator blaast naar boven wordt geholpen door convectie ... ventilator die naar beneden blaast, maar wordt tegengewerkt door convectie

als het de temperatuurhomogeniteit van de hele kamer verbetert, is dit voordeel groter

als het debiet van deze ventilator, tegengesteld aan de convectie, te laag blijkt te zijn, kan het volstaan ​​om een ​​krachtigere ventilator te vinden

hoeveel kost het ?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/12/10, 13:33

Chatelot, ik denk dat het meer een verhaal is over het verbeteren van de warmte-uitwisseling.

Ook voor thermisch comfort is beneden warm blazen veel beter! Het is bevestigd.

We zullen zien met de waterdelta wanneer Pitmix deze heeft gemeten...

PITMIX schreef:Ik kan zelfs bevestigen dat het veel effectiever is als je naar beneden blaast.


Ach, het lijkt erop dat ik gelijk had : Cheesy:

ps: voor stof is het volgens mij kif kif; aan de andere kant zal er minder grof stof zijn dat in de radiator stagneert.

Het is een ventilator voor 20-30 € denk ik ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 14:02

Ja, de prijs is € 39 met de IR-afstandsbediening.

De luchttemperatuur is hoger bij de uitlaat van de radiator, niet omdat de luchtcirculatie zwakker is, maar eenvoudigweg omdat de lucht uit het plafond (warmer) wordt aangezogen en door de radiator wordt geleid.

De efficiëntie van de hete spiraal wordt verminderd omdat de lucht tegen de richting van de convectieve beweging in gaat.

Ik heb het geprobeerd op snelheid 3, de lucht die uit de radiator komt is iets zwakker, ongeveer 0,5°C tot 1°C.

Deze regeling past helemaal bij mij.
Mijn ketel schakelde in van 9 uur tot 36 uur met de ventilator omhoog. Het begon van 10 uur tot 10 uur.
Door de ventilator bovenaan te plaatsen draaide hij van 12:20 uur naar 12:40 uur en startte pas om 13:50 uur weer op.
Ik heb niet genoeg achteraf om een ​​conclusie te trekken, maar het lijkt goed te gaan!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/12/10, 14:06

Ah, dan heb je het Luxury-model : Cheesy:

Ik begrijp het niet echt als je zegt dat je lucht uit het plafond krijgt? Heeft u een zuignap?
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 14:15

Nee, geen omhulsel, ik heb rook nodig en een korte video om de luchtmenging te laten zien.

Warme lucht stijgt natuurlijk op en koude lucht zakt.

Door de luchtbeweging van boven naar beneden te forceren, concludeer ik dat we de lucht van het plafond naar de vloer laten circuleren.

Mijn temperatuurregistratiesensor bevindt zich boven de keukenkastjes op 2,20 m hoogte en reageert onmiddellijk als ik de ventilator aanzet, die zich echter op 6,90 m van de sensor bevindt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79117
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10973




par Christophe » 28/12/10, 14:20

Oké, ik begrijp wat je bedoelt!

Dus wat is het volgende? Laat je de ventilator bovenop en voorzie je je andere radiatoren ervan?

Kun je de waterdelta van de radiator meten?
0 x
Avatar de l'utilisateur
PITMIX
Pantone motor onderzoeker
Pantone motor onderzoeker
berichten: 2028
Inschrijving: 17/09/05, 10:29
x 17




par PITMIX » 28/12/10, 14:36

Voorlopig laat ik het zo. Ik heb de thermostaatinstelling al verlaagd naar 19°C en ik meet 19,5°C op de keukentafel waar geen radiator staat.
Mijn ketel heeft zojuist weer 20 minuten gedraaid.
Ik heb de delta T° al gemeten, deze is 16 tot 17°C.
Het is zwakker, maar ik denk dat dat komt door de aanwezigheid van mijn bank vlak naast de radiator. De warme lucht die naar beneden blaast wordt gedeeltelijk gerecirculeerd door de ventilator en de lucht-DT° moet laag zijn. Dit verklaart ook de hogere blaastemperatuur.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "verwarming, isolatie, ventilatie, VMC, koeling ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 358-gasten