Temperatuur fotovoltaïsche cellen

Forum fotovoltaïsche zonne-energie PV en zonne-elektriciteitsopwekking uit directe straling zonne-energie.
blackreed
x 17

Temperatuur fotovoltaïsche cellen




par blackreed » 23/11/10, 10:33

Hallo,

Als onderdeel van een project op de technische school zou ik graag willen weten hoe we de temperatuur van de cellen van een fotovoltaïsch paneel nauwkeuriger kunnen meten?
Het is bedoeld om de temperatuur in het bovenste gedeelte, in het onderste gedeelte, in het midden en in een hoek van het paneel te verhogen.

Ik was van plan een eenvoudig gemiddelde van zijn waarden te maken, maar misschien heeft een deel van het paneel een hogere temperatuur om in deze berekening rekening te houden.

Bij voorbaat dank voor uw mogelijke antwoorden.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933




par Christophe » 23/11/10, 10:44

Nou, het hangt af van de grootte van het oppervlak van de cel die je meet ... je zult snel zien of er belangrijke delta's zijn of niet ...

Op een cel van 100 cm² is het waarschijnlijk niet precies hetzelfde als op een cel van 2m².

Maar ik denk niet dat er veel verschil is (straling, oppervlakte en identieke verliezen = ° tamelijk constant).

Ik denk dat de snelste en meest betrouwbare methode is om een ​​contactloze infraroodthermometer te gebruiken, hier zijn 2-modellen:

https://www.econologie.com/shop/thermome ... p-132.html
https://www.econologie.com/shop/thermome ... p-326.html

De emissiviteit van de PV-cellen moet behoorlijk hoog zijn. Kalibreren.

Een thermokoppel dat niet "ingesmolten" is, geeft geen correcte meting.

Ik herinner eraan dat PV-panelen voorbij 25 ° C elke graad 0.4% verliezen!

Andere onderwerpen die u kunnen helpen:
https://www.econologie.com/forums/mesure-du- ... t6603.html
https://www.econologie.com/forums/rendement- ... t5179.html
0 x
sspid14
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 141
Inschrijving: 28/12/08, 22:11




par sspid14 » 23/11/10, 14:59

Het is ook noodzakelijk om te kijken of de panelen zijn geïntegreerd of niet, of het kristallijne panelen (mono, poly) of andere zijn, of de omvormer werkt of niet, ...

De temperatuur is een functie van veel parameters ... !!

Voor welk doel wilt u deze temperatuur opnemen? Als je gewoon de temperatuur wilt gemiddelde, neem je een maximum van punten en je gemiddelde ... Temperatuur die niet te veel moet variëren van het ene punt naar het andere voor een cel ..
0 x
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 23/11/10, 15:47

:? Toen ik in mijn faciliteit een niet-productief bord diagnosticeerde, ging ik de temperaturen meten met een infraroodthermometer (zonder te zijn gekalibreerd voor dit type oppervlak).

Nou, ik heb het paneel niet kunnen identificeren met deze methode. Ik had verschillende metingen gedaan op verschillende plaatsen op elk paneel.

Mijn 2 fotovoltaïsche strings omlijsten de 2 thermische sensoren van mijn CESI die is uitgerust met een K1000-sonde.
Ik heb ondubbelzinnig gezien dat hoge temperaturen de PV-productiviteit drastisch verlagen.
Sindsdien heb ik 8 dakpannen over het PV-veld geïnstalleerd en ik denk dat ik ...
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/11/10, 18:27

Nou, kom op, hop, weinig focus.

Christopher zei:

Ik herinner eraan dat PV-panelen voorbij 25 ° C elke graad 0.4% verliezen!


Nou, eigenlijk gaat het om 0,33 - 0,34, maar wat je moet begrijpen is dat de constructorgegevens worden gemaakt op 25 ° C. De panelen verliezen dit percentage bij alle temperaturen, maar het is de 25 ° datum die de basis vormt voor de berekeningen. (Daarom verliest men ten opzichte van de waarde met 25 ° voorbij 25 ° en wint men MET REDEN met de waarde met 25 ° wanneer de T ° daalt)

Dit idee van het meten van het hoogste punt, middelste, etc. is een beetje eigenzinnig: een paneel wordt gevormd van (meestal) 36 tot 48 cellen in serie en in zigzag

Naar mijn mening is er een methode om een ​​defect paneel te detecteren.

1) identificeer de defecte string

2) identificeren welke panelen deel uitmaken van de defecte string (niet duidelijk in sommige installatieprogramma's)

3) lokaliseer het paneel met behulp van een ampèremeter (of gemakkelijker met een DC-ampèremeter) door elk paneel achtereenvolgens op zichzelf te kortsluiten. Geen angst, ze ondersteunen deze behandeling gemakkelijk.

Waarschuwing: dit soort manoeuvre kan niet worden geïmproviseerd.

1) ontkoppel de omvormer stroomafwaarts (dwz bij de stroomonderbreker) voordat u de strings loskoppelt

2) koppel de panelen los met de string losgekoppeld (de 2-kaarten)

3) maak van de gelegenheid gebruik om een ​​beschadigde plug te vervangen, de 2-polen van het paneel zijn losgekoppeld van de rest van de installatie

4) werken bij droog weer.

onthoud dat 10-panelen in serie, het is nog steeds minimaal 270 V DC en dat we niet weten hoe we zijn hand kunnen verwijderen tijdens een gelijkstroomelektrocutie.

Behandel de panelen met hun kaarten. het differentieel van het huis beschermt je niet.
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933




par Christophe » 23/11/10, 19:02

elephant schreef:Nou, eigenlijk gaat het om 0,33 - 0,34, maar wat je moet begrijpen is dat de constructorgegevens worden gemaakt op 25 ° C. De panelen verliezen dit percentage bij alle temperaturen, maar het is de 25 ° datum die de basis vormt voor de berekeningen. (Daarom verliest men ten opzichte van de waarde met 25 ° voorbij 25 ° en wint men MET REDEN met de waarde met 25 ° wanneer de T ° daalt)


Zeker, bedankt voor de precisie, maar aangezien we uitgaan van de opbrengst die de fabrikant bij 25 ° C geeft, is het strikt hetzelfde ... maar oké tegen de omkeerbaarheid van het fenomeen onder 25 ° C!

Nu we u bij de hand hebben, stelt 2 vragen:

a) Deze 0.4% worden gegeven in relatieve of absolute? Ik twijfel eraan lnaar ...

Relatief = relatief ten opzichte van de opbrengst X tot 25 ° C is X * 1.04 of X / 1.04
Absoluut = we vertrekken van de reële opbrengst X +/- 0.4

Ik veronderstel dat het relatief is, maar ... ik check het liever!

b) Hoe gedragen opbrengsten zich in negatieve T °?

Het zal waarschijnlijk de 100% opbrengst snel overschrijden als de versterking lineair is: tegen ...- 23 ° C zou men 100% opbrengst krijgen beginnend bij 15% opbrengst bij 25 ° C en 0.4% van relatieve winst per ° C!

In absolute correctie is het noodzakelijk om naar -188 ° C te gaan om 100% te verkrijgen.

Eindelijk kan het een absolute correctie zijn!
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 23/11/10, 19:57

We hebben het niet over prestaties. We praten over macht en spanning.

Daarom geeft 1 ° verschil bij gelijke verlichting 0,34% minder (of meer). Het is onafhankelijk van de prestaties.

Dus als u een paneel hebt dat 15% opbrengst op 25 ° C maakt, hebt u bijvoorbeeld 15% + 3,4% van 15% voor 10 ° minder
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 24/11/10, 01:00

om de ware temperatuur van silicium te meten, beschouw ik elke cel als een echte diode waarvan de directe spanningsval een functie van de temperatuur is: de spanningsval neemt lineair af met de temperatuur. fenomeen bekend voor elke siliciumverbinding

wanneer de cel verlicht en leeg is, wordt alle fotovoltaïsche stroom verspild in de diodeconstitie van de cel: het is mogelijk om de temperatuur van het silicium te berekenen met de stroom in kortsluiting en de spanning in lege

om de temperatuur van de verschillende punten van het paneel te hebben, zou het nodig zijn om afzonderlijk toegang te hebben tot de verschillende cellen: doe, nc assembleer een paneel vooral ... in dit geval ook om echte temperatuursondes te integreren
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 24/11/10, 10:55

Ouis, niet vanzelfsprekend om toegang te krijgen tot de tinnen linten.

Naar mijn mening moet een sonde die op de tedlar is geplakt niet te onnauwkeurig zijn als het paneel wordt geventileerd (gerapporteerd)
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79001
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10933




par Christophe » 24/11/10, 11:02

elephant schreef:We hebben het niet over prestaties. We praten over macht en spanning.

Daarom geeft 1 ° verschil bij gelijke verlichting 0,34% minder (of meer). Het is onafhankelijk van de prestaties.

Dus als u een paneel hebt dat 15% opbrengst op 25 ° C maakt, hebt u bijvoorbeeld 15% + 3,4% van 15% voor 10 ° minder


U beseft toch dat u 2-tijden in 3-lijnen tegenspreekt? :schok:

Spreken we niet dezelfde taal of wat? Ik weet dat je dichter bij Vlaanderen bent dan wij, maar toch ... : Mrgreen:

Maar ik herinner me dat we goed spreken in relatieve correctie!

Einde van HS. Sorry voor het lawaai!
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Duurzame energie: zonne-elektriciteit"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 105-gasten