Thermische zonne-energie: een referentiesite

Thermische zonne-energie in al zijn vormen: zonne-energie, warm water, het kiezen van een zonnecollector, zonne-concentratie, ovens en zonne-fornuizen, zonne-energie-opslag door warmtebuffer, zonne-energie zwembad, airconditioning en zonne-koud ..
Hulp, begeleiding, programma's en voorbeelden van de prestaties ...
Mike.be
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 12/02/06, 18:04




par Mike.be » 08/04/06, 17:37

Cuicui schreef:Thuis brak de gel nooit het tinsoldeersel. Mijn 40 m2 watersensoren zijn volledig gesoldeerd met tin en ik heb nog nooit meer dan 20 jaar een probleem gehad.
Mijn automatisch ledigingssysteem is heel eenvoudig. De circulator duwt het water opgeslagen in een kleine tank in de collectoren. Zodra de circulator stopt, stroomt het water door de circulator en bereikt het opnieuw de tank. Met andere woorden, wanneer de circulator niet werkt, zijn de sensoren leeg, dus geen probleem om gewoon water aan te zetten bij koud weer.
We zien de 2 batterijen van sensoren (elk 20 m2) rechts van het dak op mijn avatar. De rest zijn luchtsensoren.


Bonjour à tous,

Bedankt voor al jullie meningen, het is erg aardig.
Ik kwam terug uit de tuin, ik gebruikte mijn machine, hij werkt prima, dat staat tussen haakjes.

Ik ga er bij Cuicui van uit dat de leidingen zo zijn aangelegd dat het water niet in een of andere hoek van de installatie stagneert. Ik ga er ook van uit dat de waterhoogte van de circulatiepomp hoog genoeg is om het water net boven het dak te laten stijgen. Welk type circulatiepomp heb je geïnstalleerd?

Wat tinsoldeer betreft: als de pijpen te goed vastzitten en geen uitzetting toestaan, is het mogelijk dat de soldeer kapot gaat als de temperatuurverschillen te groot zijn. Ik had al een geval met een warmwaterafvoer van de boiler.

Hoe zit het met corrosie, zoals Gegyx terecht opmerkte?

Ik neem aan dat uw installatie een verschilthermostaat heeft tussen de ketel en de zonnepanelen, waardoor het mogelijk is om de circulatiepomp te starten wanneer de T° van de zonnepanelen hoger is dan de T° van de ketel, zelfs bij -10° buiten.

A bientot.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 08/04/06, 20:07

Goedenavond Mike.be
De sensoren moeten inderdaad zorgvuldig worden geplaatst met een laag punt, zodat ze volledig kunnen worden geleegd zodra de circulatiepomp stopt. Als er stilstaand water is, hallo zaden bij vorst!
Wanneer een pijp vol water bevriest, kan een tinsoldeer stuk gaan zonder verdere schade, terwijl een gesoldeerde pijp elke keer barst.
De warmteoverdrachtsvloeistoftank moet zo hoog mogelijk worden geplaatst zodat de circulatiepomp niet te veel werk heeft om al dit water omhoog te brengen, maar ook laag genoeg zodat de sensoren zichzelf volledig kunnen legen.
Voor de 40 m2 aan sensoren is de circulatiepomp een Grunfos type UPS 20 - 60 (hij kan een waterkolom naar een hoogte van 6 meter duwen), 3 snelheden 80 -110 - 125 W, nog steeds krachtig na meer dan 20 jaar gebruik operatie onorthodox. De tussensnelheid is voorlopig voldoende. Te zwak, het water bereikt de bovenkant van de sensoren niet, te krachtig zorgt voor een kabaal in de leidingen. De installatie is volledig van koper en roestvrij staal, momenteel is er geen corrosie waargenomen.
De elektronische regeling start de circulatiepomp wanneer de sensoren heter zijn dan de tank voor warm water voor huishoudelijk gebruik. Hij verwarmt perfect, zelfs als het -20° is (als er geen sneeuw op het dak ligt!). In 2 uur zonneschijn wordt het volledige warme water (1000 l) gemaakt. Het overschot gaat naar een klein binnenzwembad, helemaal niet van Olympische afmetingen, anders zou het nooit warm zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
pluesy
Éconologue goed!
Éconologue goed!
berichten: 291
Inschrijving: 26/11/04, 22:39
Plaats: 88 Saint Dié Vogezen
x 1




par pluesy » 08/04/06, 21:53

om bevriezing en oxidatie te voorkomen kunnen we misschien plantaardige olie gebruiken (afwezigheid van toxiciteit in het geval van een lek in de warmwatertank). Het probleem met de olie is de warmtecapaciteit (2 keer minder dan water), dus voor dezelfde warmteoverdracht Het is nodig om óf twee keer zo snel te circuleren, óf het temperatuurverschil te verdubbelen
Dernière édition par pluesy de 09 / 04 / 06, 08: 56, 2 keer bewerkt.
0 x

"Er zijn slechts twee dingen oneindig, het universum en de menselijke domheid ... maar voor de wereld, ik heb geen absolute zekerheid."
[Albert Einstein]
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 08/04/06, 23:06

Zeker. Maar in het geval van een lek giet ik liever 50 liter water in de afvoer dan 50 liter olie, en in geval van brand is het beter om geen brandstof op het vuur te gooien...
0 x
Mike.be
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 12/02/06, 18:04




par Mike.be » 09/04/06, 18:37

Hallo Cuicui,

Bedankt voor al deze uitleg, maar er is nog iets dat me stoort: in je vorige bericht heb je het over een kleine tank, waar is die voor en hoe gaan de calorieën van de kleine naar de roestvrijstalen ketel van 1000 liter, denk ik, Is er een tweede circulatiepomp?

Heb je je panelen zelf gemaakt?

Weldra
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 09/04/06, 18:59

Mike.be schreef:Hallo Cuicui,

Bedankt voor al deze uitleg, maar er is nog iets dat me stoort: in je vorige bericht heb je het over een kleine tank, waar is die voor en hoe gaan de calorieën van de kleine naar de roestvrijstalen ketel van 1000 liter, denk ik, Is er een tweede circulatiepomp?

Heb je je panelen zelf gemaakt?

Weldra

Hallo Mike.be
Het kleine reservoir bevat de warmteoverdrachtsvloeistof (in dit geval water) die in de sensoren circuleert en via een wisselaar het water in de boiler verwarmt. Wanneer de circulatiepomp stopt, lopen de sensoren leeg in de kleine tank.
Bovenaan de sensoren zitten 2 automatische afvoeren en een extra afvoerleiding die naar de stookruimte gaat met een klep die ik kan sluiten om de sensoren in de zomer onder druk te zetten (beste rendement). De warmteoverdrachtsvloeistof komt nooit rechtstreeks in contact met het warme water voor huishoudelijk gebruik.
Ik kocht de volledig koperen absorbers van Martel-Catala, een helaas gesloten bedrijf dat zijn koperen zeefweefmachines had gebruikt om een ​​zeer fijne koperen buis in te brengen (diameter buitenzijde 5,5 mm, onderzijde 5 mm). Het is licht en efficiënt. Als ik het opnieuw zou moeten doen, zou ik ze zelf maken volgens de Giordano-techniek: koperen buis van 4 of 8 mm met dunne koperen plaatvinnen, 10 cm aan elke kant van de buis.
De rest heb ik zelf gedaan: plaatsen van Celair (polycarbonaat) en dakisolatie.
0 x
Mike.be
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 12/02/06, 18:04




par Mike.be » 09/04/06, 20:07

Hallo weer Cuicui,

Zelf de panelen maken kan misschien wel, maar ik heb wat zorgen over de afdichting van het glas.

Kunt u mij wat informatie geven over de Giordano-techniek?

Wat bedoel je met het plaatsen van Celair in polycarbonaat?

Misschien staat er in al je berichten informatie over dit alles, ik ga kijken.

a+
0 x
Avatar de l'utilisateur
jean63
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2332
Inschrijving: 15/12/05, 08:50
Plaats: Auvergne
x 4




par jean63 » 09/04/06, 20:24

Hi Cuicui,

Wat kleine informatie als je wilt:

Hoe heb je je frames gemaakt om het polycarbonaat te ondersteunen? in aluminium profielen? waterdicht maken?

Hoe dik zijn het polycarbonaat en de koperen buizen? Hoe is de onderkant van de sensoren gemaakt? Metalen platen zwart geverfd? Hoe dik is uw isolatielaag en welk materiaal?

Zeker is dat uw installatie in de loop van de tijd een uitzonderlijke weerstand heeft. Is polycabonaat goed verouderd? is het geel geworden? Heeft het grote hagelstormen doorstaan? En in geval van breuk, vergoedt uw woningverzekering de schade?

Om absorbers van het type "Giordano" te maken, neem ik aan dat je de koperen absorberpijpen op een koperen plaat moet solderen en alles zwart moet schilderen?

Excuses voor deze "vragenlijst", maar uw "thuis"-installatie is echt interessant en als ik de prijzen van de sensoren zie, krimp ik ineen voor de kosten.
0 x
Pas toen hij de laatste boom, de laatste rivier vervuild is neergehaald, de laatste vis gevangen die man zal beseffen dat geld niet eetbaar is (Indische MOHAWK).
Mike.be
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 36
Inschrijving: 12/02/06, 18:04




par Mike.be » 09/04/06, 20:46

jean63 schreef:Hi Cuicui,

Excuses voor deze "vragenlijst", maar uw "thuis"-installatie is echt interessant en als ik de prijzen van de sensoren zie, krimp ik ineen voor de kosten.


Het is waar dat je thuisinstallatie echt heel interessant is, ik denk dat een website voor iedereen nuttig zou zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Cuicui
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 3547
Inschrijving: 26/04/05, 10:14
x 6




par Cuicui » 09/04/06, 23:54

De Giordano-sensoren zijn voorzien van absorbers van buizen voorzien van radiatorvinnen, naar mijn mening eenvoudig te vervaardigen. De absorbers zijn altijd matzwart gelakt.
“Celair” is de naam die wordt gegeven aan het geëxtrudeerde polycarbonaat met dubbele huid dat de transparante afdekking van de sensoren vormt.
Mijn absorbers rusten op 2 cm Novopan bedekt met een laagje aluminiumfolie. Het waterdichte bevestigingssysteem Celair (naam gegeven aan polycarbonaat) wordt door de fabriek verkocht. De prijs is extra. Momenteel zijn dit aluminium profielen. Mijn systeem bestaat uit oude, gegalvaniseerde plaatrails met daarop PVC-clips die de Celair vasthouden.
De absorbers zitten ongeveer 2 cm vanaf de onderkant van de Celair.
De dakisolatie is minimaal: 10 cm glaswol tussen de spanten, 5 cm polystyreen op geschroefde placo onder de spanten. Onvriendelijke materialen, ik weet het, maar niet duur. Hieraan worden Novopan en Celair toegevoegd.
Na twintig jaar was de Celair van de eerste generatie vergeeld en had hij zijn flexibiliteit en zijn verbazingwekkende weerstand tegen schokken verloren. Een bijzonder hevige hagelbui had de buitenhuid op meerdere plaatsen doorboord, maar de binnenhuid was intact. 20 jaar geleden heb ik deze transparante hoes vervangen door Celair, deze is nu beter beschermd tegen UV-straling. Daar gaan we weer voor minstens 1 jaar als God mij leven en gezondheid leent.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "Zonnewarmte: zonnecollectoren CESI, verwarming, warm water, kachels en zonne-fornuizen"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 150-gasten