Stéphane Hessel "Alles bij elkaar genomen ... of bijna"

filosofische debatten en bedrijven.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974

Stéphane Hessel "Alles bij elkaar genomen ... of bijna"




par Christophe » 04/04/12, 08:49

In dezelfde geest van de speech van Edgar Morin (analyse van de mondiale samenleving) Bedrijfs-en-filosofie / edgar-morin-analyse-the-company-world-in-2012-a-reindeer-t11675.html hier is de analyse van het bedrijf "versie 2.012), hier is de versie van Stéphane Hessel

http://www.youtube.com/watch?v=krnXnZUh1MM

Ik heb niet verder gekeken dan de eerste minuten ... maar blijkbaar ondersteunt hij F. Holland ...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 04/04/12, 09:11

0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 04/04/12, 10:18

Deze toespraak (in feite 45 min + vragen) is uiteindelijk erg vergelijkbaar in de "problemen stellen" met die van Edgar Morin: https://www.econologie.com/forums/edgar-mori ... 11675.html (de 2 hebben ook samen een boek geschreven: "The Path of Hope")

Anderzijds gaat Hessel (een beetje) verder in het voorstellen van oplossingen, in het bijzonder door het gebruik van moderne communicatiemiddelen te adviseren (= internet maar hij moet nauwkeuriger denken, zonder het te vermelden, op facebook veronderstel ik) ... voor " maak geesten wakker "... en" verander de huidige richting van de wereld "... want het" ergste is mogelijk "...

Heel goed, maar op dit moment geloof ik dat Facebook eerder de grootste "virtuele souk" ter wereld is ...

Vraagwisseling van de samenleving, over econologie, we zijn bezig sinds 2003 !!!

ps: 94 jaar, binnenkort 95 ... geweldige Hessel! Wanneer ons wordt verteld dat hoop, hoop en vertrouwen de beste anti-aging in de wereld zijn, hebben we misschien geen ongelijk, zien we dit nogal complete debat over levensduur van mannen
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 04/04/12, 13:00

Christophe schreef:Anderzijds gaat Hessel (een beetje) verder in het voorstellen van oplossingen, in het bijzonder door het gebruik van moderne communicatiemiddelen te adviseren (= internet maar hij moet nauwkeuriger denken, zonder het te vermelden, op facebook veronderstel ik) ... voor " maak geesten wakker "... en" verander de huidige richting van de wereld "... want het" ergste is mogelijk "...


Tegen 2 keer (tenminste) zegt hij dat we niet in democratie zijn maar in de oligarchie ... ik verkeerd heb begrepen of? :?
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 11/04/12, 09:23

Raymond Aubrac, figuur van het verzet, stierf op 97-jaren

http://tempsreel.nouvelobs.com/societe/ ... 7-ans.html

Ik plaats de informatie hier omdat Hessel zo resistent was
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/02/13, 10:40

De rekeningen zijn gemaakt en Frankrijk verliest een van zijn laatste grote filosoof vanavond:

Stephane Hessel, leeftijd 95, stierf in de nacht, kondigt zijn vrouw aan.


Zijn laatste boodschap van het leven is ongetwijfeld de meest ontroerende: http://tempsreel.nouvelobs.com/stephane ... -mort.html

Stephane Hessel schreef:"Voor mij was de dood op bepaalde momenten in mijn leven heel dichtbij sinds ik hem verschillende keren heb gepoetst. Nu ik de leeftijd bereik waarop de dood daar is, heel dichtbij, kan hij niet langer wachten. nu om te komen en mijn leven te vervullen.

Ik beschouw het met veel respect. Ik beschouw het met een zeer vriendelijke verwachting. De dood is voor mij een vriend. Ik weet dat ze hier is. Ik weet dat ze haar tijd zal nemen, ze zal haar tijd vinden.

Ik ben ervan overtuigd dat dit niet alleen het leven van mijn lichaam zal beëindigen, maar dat het de deur opent naar iets anders waarvan ik niet weet wat het is. Het is waarschijnlijk ook het begin van een relatie van dit wezen dat we met een andere dimensie van zijn zijn.

Niet alleen (de dood) maakt me niet bang, maar ik denk dat het me zal verwelkomen met dezelfde vriendelijkheid die ik mijn hele leven heb ontvangen door de wezens die ik heb ontmoet. Ik vertrouw hem. "
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/02/13, 14:04

Kleine media review.

Video Arte: http://videos.arte.tv/fr/videos/intervi ... 49518.html

http://actualutte.com/stephane-hessel-s ... -le-monde/

Stéphane Hessel stierf in de nacht van dinsdag 26 tot woensdag 27 februari. De voormalige verzetsstrijder die nooit ophield te pleiten voor verzet tegen onrecht was de auteur van het boekje Indignez vous! verspreidde miljoenen exemplaren over de hele wereld en had de ogen geopend voor een groot aantal mensen. Zijn strijd voor mensenrechtenwaarden duurde tot zijn laatste ademtocht, een voorbeeld voor veel activisten.
De man wordt geprezen om zijn moed en vastberadenheid, om wat hij was en wat hij deed. Paris Burgemeester Bertrand Delanoë heeft hulde gebracht aan "de ware humanist, ontembare sterk en genereus denker", prees "de onschatbare erfenis van zijn gevechten in de dienst van de universele menselijke waarden, en het gevoel onvervreemdbare vrijheid "voor het betreuren" van het verlies van een goede vriend ". Hij wil zijn naam geven aan een plaats in de hoofdstad. De burgemeester van het 14e-district heeft besloten om de vlaggen van zijn stadhuis halfstok te masteren.
Verschillende rally's ter ere van Stéphane Hessel worden georganiseerd. Eerst in Parijs, waar enkele honderden mensen al aangaven dat ze zich verzamelden op 19h Place de la Bastille (zie Facebook-evenement). In Quebec ook Place de l'Université du Québec bij 19h (zie facebook-evenement). Meer dan duizend mensen hebben zich al verzameld op de pagina "Miljoenen, eerbetoon aan Stéphane Hessel".
"Tegen jongeren, zeg ik: kijk om je heen, je zult de thema's vinden die je verontwaardiging rechtvaardigen - de behandeling die wordt gegeven aan immigranten, mensen zonder papieren, Roma.
Je zult concrete situaties vinden die je leiden naar een sterke burgeractie.
Zoek en je zult vinden! "
"Het is door te plegen dat iemand een mens wordt"
[Stéphane Hessel]
- Zie meer op: http://actualutte.com/stephane-hessel-s ... 0X8ra.dpuf


bbc:

http://www.lemonde.fr/disparitions/arti ... _3382.html

Snel cv:

Geboren op 20 oktober 1917 in Berlijn, "het jaar van de Sovjetrevolutie", herinnerde hij zich graag, in een joodse familie die tot het lutheranisme was bekeerd, arriveerde hij in 1925 in Frankrijk. Zijn moeder, Helen Grund, was Catherine's model in "Jules et Jim", het verhaal van een vrouw die geliefd is bij twee vrienden, dat Truffaut op het scherm zal brengen, geïnspireerd door de roman van Henri-Pierre Roché. Zijn vader vertaalt Proust in het Duits met de filosoof Walter Benjamin.

Genaturaliseerd in 1937, ontvangen bij Normale Sup in 1939, Stéphane Hessel, die Duits, Frans en Engels spreekt, is de incarnatie van de Europese intellectueel. Hij volgt Merleau-Ponty's lessen, leest Sartre. Gemobiliseerd in 1939, gevangen genomen, ontsnapte hij en vervoegde Charles de Gaulle in Londen. Nadat hij in 1944 naar Frankrijk was gestuurd, werd hij gearresteerd en naar Buchenwald gedeporteerd, waar hij zijn identiteit verzon om aan de dood te ontsnappen. Hij ontsnapt opnieuw, wordt ingehaald, springt uit een trein, verzamelt de Amerikaanse troepen en komt in mei aan bij North Station 1945.

MENSEN LINKS EN EUROPEES OVERTUIGD

Bij de bevrijding trad hij toe tot de secretaris-generaal van de VN, nam hij als secretaris deel aan het opstellen van de Universele Verklaring van de Rechten van de Mens en werd hij diplomaat. Opgegroeid tot de waardigheid van ambassadeur van Frankrijk door François Mitterrand in 1981, hij pleit voor de ongedocumenteerden - hij is bemiddelaar tijdens de bezetting in Parijs van de Sint-Bernarduskerk - en voor de Palestijnen, wat de moeite waard voor hem is de toorn van Joodse verenigingen.

Als gepromoveerde grootofficier van het legioen van eer in 2006 is Stéphane Hessel ook een schrijver en poëzie-liefhebber. 2006's auteur van O my memory: poëzie, mijn behoefte, hij vindt niets leuks dan het reciteren van Baudelaire of Verlaine, en kent meer dan honderd gedichten uit zijn hoofd.

In de politiek volgde hij Pierre Mendès-France, ondersteund door Michel Rocard in 1985, presenteerde zich in een niet-subsidiabele positie van 2010 op de lijsten van Europa-ecologie en bracht 2012 zijn steun in voor PS-kandidaat François Hollande. Linker en overtuigd van Europa, stond hij bekend om zijn toegewijde posities.

Hij heeft fenomenaal succes gehad met zijn boek Verontwaardiging!. Hij was even enthousiast als op zijn twintigste, maar hij was verheugd dat zijn boodschap de steun kreeg van jongeren in Spanje of Griekenland, waar veel demonstranten met zijn boek zwaaiden. Dit overweldigende succes "is nog steeds een verbazing voor mij, maar dit kan worden verklaard door een historisch moment. Samenlevingen zijn verloren, vragen zich af hoe ze eruit kunnen komen en zoeken een betekenis in het menselijke avontuur", vertrouwde hij toe. Maart 20 naar AFP.


En 2 anderen:

http://www.lemonde.fr/style/article/201 ... 75563.html

http://www.lemonde.fr/livres/article/20 ... _3260.html

Door nadelen zijn er geen foto's van hem jonger? Hessel is als DeFunes, het lijkt erop dat hij oud was ... : Cheesy:
Dernière édition par Christophe de 27 / 02 / 13, 14: 13, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/02/13, 14:09

0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538




par Obamot » 27/02/13, 18:16

Ik zag het net!

Mooie levensloop. Hij inspireerde de beweging van de verontwaardigde, met zijn pamflet "Outrage You ".

Hij gaat hoe dan ook naar een mooie tijd.

De massa is nog steeds te "voorzichtig" voor zulke grote ideeën.

Massa opnames van de banken als een teken van protest hadden een klinkende flop gemaakt. Het toont de kwetsbaarheid van het maatschappelijk middenveld tegenover de geldkrachten en de grenzen van de kapitalistische VS-filosofische benadering!

Helaas, maar het is niet oké "niet erg genoeg", om dat te veranderen!

Het is echter mogelijk om dingen te laten gebeuren, zoals met flashmobs, zoals tijdens de "Arabische lente", of zoals deze tegen geweld tegen vrouwen:

"Een miljard mensen die opstaan"
http://fr.euronews.com/2013/02/14/un-pa ... es-femmes/
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79126
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10974




par Christophe » 27/02/13, 18:57

Moue ... de flashmob, het is geen futiele actie van het soort dat geblazen wordt? (= dat het sneller terugvalt dan het opsteekt)
0 x

Terug naar "Society and Philosophy"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 241-gasten