Keuze van ramen en beglazing vernieuwing

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 01/02/10, 19:27

aerialcastor schreef:
Dus waarom investeren in een duurdere ITE als het voordeel van traagheid wordt verminderd door een standaard DV?

Ik zie niet hoe standaard DV de traagheid beïnvloedt.

In die zin dat de door de traagheid behouden calorieën gedeeltelijk verloren gaan door de koudebrug van de standaard DV.
aerialcastor schreef:Maar ik blijf erbij dat voor een huis dat passieve zonne-energie wil doen, DV het beste is zonder lage emissiviteit.
Een project waaraan ik heb gewerkt, wordt het probleem gesteld. Welk type beglazing? Het antwoord werd gegeven door een dynamische thermische simulatie (dus rekening houdend met de instraling, de bewolking, de invalshoek van de stralen, de interne en externe temperaturen,... allemaal met een stap van 15 minuten).
Het project staat hier:
http://www.architecturenaturelle.com/menu_principal.html
Met een uitgebreidere uitleg hier:
https://www.econologie.com/fichiers/partager2/1265035216iRjzLe.pdf
Dit project zit in de 84 dus hetzelfde klimaatprobleem
Ah, je hebt deelgenomen aan dit project! Bravo, ik kende deze prestatie onlangs, het is leuk!
Dus ik geloof dat jij een wetenschappelijke en technische benadering van de zaak hebt en ik heb een empirische benadering, dat wil zeggen een gevoel dat niets wetenschappelijks heeft, maar dat in principe het gezond verstand probeert te benaderen. Ik ben op mijn hoede voor kant-en-klare software die iedereen gebruikt, omdat het suggereert dat hun ontwerper in de basis geen enkele parameter heeft weggelaten. Maar misschien is het een onnodig wantrouwen?
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 01/02/10, 20:04

mij een empirische benadering, dwz een gevoel dat niets wetenschappelijks heeft, maar dat in principe het gezond verstand probeert te benaderen.


Gezond verstand en empirisme zijn goed, omdat het je in staat stelt het probleem ruw te omschrijven en het fenomeen te begrijpen, bovendien begint alles vanaf daar.
En de basisprincipes die iedereen kent, zonnewinst, isolatie, inertie. Maar dan moet je de maat zien te krijgen, en daar moet je wat berekeningen maken, voordat we dat in de statica deden, en dat stelt je in staat om de grond goed vrij te maken, omdat de betrokken fysieke relaties relatief eenvoudig zijn, maar het probleem is dat de invoerparameters (instraling, ext temp, invalshoek, etc.) variëren in de tijd. En daar maakt de dynamische simulatie het mogelijk om de ingangen te variëren en zo het gebouw in reële omstandigheden te simuleren, en niet langer in termen van maandgemiddelden.
Daarna moet de software natuurlijk correct rekenen, maar er beginnen feedbacks te komen die aantonen dat het werkt.
Bijvoorbeeld: http://www.architecturenaturelle.com/menu_principal.html Daar ken ik het project niet, ik ben daar niet erg lang gebleven.

We zien dat het verbruik hoger is dan voorspeld maar dit komt door een ander gebruik van de kas. Bovendien is dit het grootste probleem van energiezuinige woningen, het gedrag van gebruikers heeft grote invloed op het verbruik.

In die zin dat de door de traagheid behouden calorieën gedeeltelijk verloren gaan door de koudebrug van de standaard DV.


We bevinden ons typisch in het geval dat gezond verstand en empirisme niet langer voldoende zijn. De standaard DV zal meer zonnewinst opleveren, maar ook meer verliezen. Wat moeten we doen? Een simulatie laat zien dat, in combinatie met voldoende traagheid, de heldere DV meer energie zal opleveren dan een DV met een laag emissievermogen.
0 x
Sparen een boom, eet een bever.
Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Avatar de l'utilisateur
bham
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1666
Inschrijving: 20/12/04, 17:36
x 6




par bham » 02/02/10, 09:01

aerialcastor schreef:
In die zin dat de door de traagheid behouden calorieën gedeeltelijk verloren gaan door de koudebrug van de standaard DV.


We bevinden ons typisch in het geval dat gezond verstand en empirisme niet langer voldoende zijn. De standaard DV zal meer zonnewinst opleveren, maar ook meer verliezen. Wat moeten we doen? Een simulatie laat zien dat, in combinatie met voldoende traagheid, de heldere DV meer energie zal opleveren dan een DV met een laag emissievermogen.

Heeft u de mogelijkheid gehad om met een infraroodthermometer de temperatuur van de binnenramen of de aluminium erkers te meten onder verschillende omstandigheden, zonneschijn of niet, vooral in dit huis https://www.econologie.info/share/partag ... iRjzLe.pdf en deze vergelijken met de interne kamertemperaturen en de externe temperaturen?
0 x
aerialcastor
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 865
Inschrijving: 10/05/09, 16:39
x 21




par aerialcastor » 02/02/10, 11:58

Niet : Cheesy:
0 x
Sparen een boom, eet een bever.

Het heeft geen zin om te slagen in het leven, wat er nodig is om zijn dood te missen.
Coati84
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 103
Inschrijving: 03/07/09, 10:02
Plaats: PERTUIS (84)
x 1




par Coati84 » 07/04/11, 10:38

Hallo,

Ik ga eindelijk aan de slag met de renovatie van mijn huis en meer bepaald met het vervangen van mijn oude houten kozijnen door mooie aluminium kozijnen.

Ik ontving eerder deze week een zeer gedetailleerde schatting van BELISOL, die kwaliteitsproducten aanbiedt.

Ik zet door en ik teken voor de volgende keuze:
* voor ramen op het zuiden standaard dubbele beglazing 4-15-4 mm gebruiken met Ug = 2.9 W/m².K en een zonnefactor (Fs) van 0.78?
* voor ramen op het noordoosten, dubbele beglazing van 4-15-4 mm, argongas en transparante coating met lage emissiviteit aan de binnenkant met Ug = 1.1 W/m².K en een zonnefactor (Fs) van 0.64.
beglazing 4-15-4?
Ter informatie: mijn "zuidelijke" ramen kijken uit op mijn woonkamer en ik heb een 15 cm dik windblok en een betonnen schuifmuur ten noorden van deze woonkamer. Voor elk "zuid" Frans raam is een houten luik aanwezig. De schuifwand fungeert daarom als een enigszins traagheidswand. Ten slotte ga ik om budgettaire redenen voorlopig niet aan de slag met bijkomende isolatiewerken. Ten slotte ben ik van plan om tegen de zomer een pergola met bladverliezend gebladerte te plaatsen.

Heb ik gelijk als ik volhard in het willen van standaard DV op de "zuidelijke" vensters? Of moet ik een DV argongas en blanke lak met lage emissiviteit op deze ramen aanbrengen? Is het eindelijk een detailpunt? En om een ​​soort "passieve" verwarming te doen.

Ter herinnering, mijn statische berekening is als volgt:

Mijn eerste benaderingsberekeningen voor december zijn als volgt:
- bron http://pagesperso-orange.fr/herve.silve/bilan_th.htm
- zonnestralingswaarde in 84 [zone H2] op een verticaal vlak: 24 x 58.9 W / m² = 1.4 kWh / m²
- gemiddelde temperatuur in december: 5.5 ° C
- gemiddelde duur van de zon vastgesteld op ongeveer 7 uur in december
- standaard dubbele beglazing 4/16/4:
zonnewinst - verlies = 1 x 400 x 0.76 uur - 7 x (2.8 - 19.5) x 5.5 uur = 24 - 7 = 448 kWh / m²
- dubbele beglazing 4/16/4 met laag emissievermogen
zonnewinst - verlies = 1 x 400 x 0.64 uur - 7 x (1.4 - 19.5) x 5.5 uur = 24 - 6 = 272 kWh / m²

Deze berekening moet voor de overige 5 maanden verwarming worden overgedaan, maar het is altijd de standaard dubbele beglazing die het meest geschikt is voor de oriëntatie "zuid" vanwege een grotere bijdrage aan de zon. Een geschatte berekening voor de 6 maanden verwarming (half oktober tot half april) geeft een jaarlijks voordeel van 8 kWh / m² voor standaard dubbele beglazing, dus in mijn geval een jaarlijks voordeel van 80 kWh.

Verpest ik het of is het oké?

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden.
0 x
Coati84 - realisatie van een 40 m² houten uitbreiding van mijn huis: 2de semester 2021
Avatar de l'utilisateur
ik Citro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5129
Inschrijving: 08/03/06, 13:26
Plaats: Bordeaux
x 11




par ik Citro » 07/04/11, 18:44

Coati84 schreef:Verpest ik het of is het oké?
Wie zou deze demonstratie kunnen weerleggen of bevestigen. :?
Ik bevind me met hetzelfde geweten... Ik moet niet de enige zijn. :?

Dit moet zeker worden gewogen met de regionale zonneschijnparameters. :?

Wat mij betreft zou ik graag seizoensgebonden schaduw op mijn ramen willen creëren door mijn dakrand te verlengen.
Mijn woonkamer en bibliotheek op het zuiden hebben (cumulatief) 6 m erkers van 2 m25 hoog, dus ongeveer 13 m² opening.
Afrondend op 10m², en 500W zonne-energie per m² in de winter, geeft dit me een passieve zonnewinst van 5kW... Meer dan genoeg om uit te leggen waarom mijn woonkamer midden in de winter oploopt tot 25° zodra de zon schijnt ...

Door de installatie van mijn VMC met dubbele stroom zou ik nog meer kunnen profiteren van deze zonnebijdragen door ze te verdelen over de andere kamers van het huis.
: Idee:
0 x
Coati84
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 103
Inschrijving: 03/07/09, 10:02
Plaats: PERTUIS (84)
x 1




par Coati84 » 07/04/11, 23:41

Ik ga zetten:
- DV argon FE 4/15/4 - SGG CLIMAPLUS N: Ug = 1.1 W/m².K - Fs = 0.63 voor alle oriëntaties behalve "zuid",
- Standaard DV 4/15/4 - SGG CLIMALIT: Ug = 2.7 W/m².K - Fs = 0.76 voor oriëntatie "zuid".

Nog een laatste vraag: mijn voordeur is eigenlijk een glazen terrasdeur die onder de veranda zit... en een groot zonnescherm heeft. Voor deze terrasdeur ga ik DV argon FE 4/15/4 - SGG CLIMAPLUS N beglazing gebruiken Zie ik een klein kleurverschil in mijn tuin als ik naar de verschillende terrasdeuren kijk in mijn oriëntatie "zuid" welke zal DV argon FE of standaard DV hebben?


Goedenavond iedereen.
0 x
Coati84 - realisatie van een 40 m² houten uitbreiding van mijn huis: 2de semester 2021
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/04/11, 00:10

Door een andere gegevensbron te nemen voor kruiscontrole
http://www.outilssolaires.com/infos/index-ensoleil.htm
http://resosol.org/parametres/images/janvierV.jpg
2,4 tot 2,5 kWh/m2/dag in januari voor de optimale 84 bij 45° en 40% minder verticaal.
http://www.cipcsp.com/tutorial/ensoleil ... rance.html
http://www.alertes-meteo.com/cartes/ens ... france.htm
en tabel in het midden van deze lange pagina:
http://herve.silve.pagesperso-orange.fr/solaire.htm
we verkrijgen op een maand december in Montélimar komende van de zon 66,5KWh is op 1 dag van 31 dagen, gemiddeld 2,13KWh/dag
In Parijs is het veel minder, wolken, 35,1/31=1,13KWh.
maar je moet wat voor een dag is niet vermenigvuldigen met 7 uur zoals geschreven voor de bijdrage van de zon wanneer deze al is meegeteld in de 1400Wh/dag:
1 x 400 x 0.76 uur
dus 1 x 400 - 0.76 x (2.8 - 19.5) x 5.5 uur = 24 Wh/dag
1 x 400 x - 0.64 x (1.4 - 19.5) x 5.5 uur = 24 Wh/dag
Het is noodzakelijk om de eenheden te markeren, met name de duur per dag voor KWh
Dus de beglazing met lage verliezen gedeeld door 2 is veel interessanter over 24 uur gezien de weinige zon die in de winter wordt ontvangen.
Je moet rekenen in het voor- en najaar waar je een iets tegenovergestelde uitkomst kunt hebben.
Als we 2,5 KWh hebben in januari verticaal na de eerste link
http://resosol.org/parametres/images/janvierV.jpg
dan is het verschil klein voor 1KWh/m2 zonneverwarming per dag en 170Wh/dag meer voor de db low-loss beglazing.
Deze berekening vergeet echter de nachtverliezen door infraroodstraling naar de heldere hemel, die de ramen 's nachts meer effectief koelen dan de omgevingslucht (erg zichtbaar op auto's bij -5°C) die de verliezen vergroten. hiermee kan rekening worden gehouden door de gemiddelde T te verlagen ten opzichte van de gegeven waarde.
Dan wordt de meest isolerende beglazing nog interessanter.

Als het raam 's nachts beter kan worden geïsoleerd met een speciaal rolluik dat' s nachts goed isoleert, dan met 8 uur in plaats van 24 uur verliezen per dag, is het resultaat omgekeerd, waardoor de sensor wordt bevoordeeld met een betere zonne-efficiëntie en meer verliezen.
0 x
Coati84
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 103
Inschrijving: 03/07/09, 10:02
Plaats: PERTUIS (84)
x 1




par Coati84 » 08/04/11, 13:17

Bedankt Dedeleco voor je gedetailleerde bijdrage.

Als ik het goed begrijp, zal ik daarom mijn timmerman vragen om voor alle ramen van de DV argon FE 4/15/4 - SGG CLIMAPLUS N - Ug = 1.1 W/m².K - Fs = 0.63 te installeren.

Het is ok ? Bedankt voor je snelle reactie - als je kunt - omdat ik aanstaande dinsdag de definitieve bestelling bij BELISOL plaats.

Tot later.
0 x
Coati84 - realisatie van een 40 m² houten uitbreiding van mijn huis: 2de semester 2021
dedeleco
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 9211
Inschrijving: 16/01/10, 01:19
x 10




par dedeleco » 08/04/11, 13:43

Ik heb alleen een foutloze berekening gemaakt op de eenheden.
Het verschil is klein en daarom moeten andere problemen, zoals prijs- en kleureffecten, worden gezien door goed naar de ramen te kijken om spijt te voorkomen.
In het voor- en najaar is het effect omgekeerd, nog te berekenen.

De isolatie van de rest van het huis is naar mijn mening veel belangrijker dan dubbele beglazing, ruim van tevoren te doen.

Deze zin baart me zorgen:
.
Ten slotte ga ik om budgettaire redenen voorlopig niet aan de slag met bijkomende isolatiewerken.

het hangt allemaal af van wat er al of niet geïsoleerd is in huis:
Zolder en dak eerst ruim voor dubbele beglazing.
Als de muren thermische zeven zijn, is dubbele beglazing nogal een illusie.
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 29-gasten