Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaanpanelen (PUR, PIR)

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaanpanelen (PUR, PIR)




par Christophe » 08/09/22, 12:33

Het isoleren van de buitenmuren van mijn kruipruimte is een project dat ik al jaren wilde doen (maar zoals bij veel projecten heb ik het laten liggen) Ik ben deze zomer begonnen omdat ik isolatie van gelegenheid niet ver weg vond wat goed overeenkwam met deze site. Hé ja, het is niet alleen de aanhangwagens in het leven he! : Lol:

Gezien de omstandigheden kon ik niets biobased gebruiken zoals houtwol, of zelfs chemische wol (bah)... Alleen "chemische" panelen waren mogelijk.

Er zijn polyurethaan panelen van 1200 * 2800 * 72 mm met dubbele aluminium afdekking. De verkoper had nog een kleine voorraad 80 mm TMS-panelen die ik ook kocht.

Ik heb ook wat restjes geëxtrudeerd polystyreen gerecycled (zie foto's)

Na meer dan een maand van min of meer regelmatig werk, eindigt de site eindelijk heel langzaam (onmogelijk om meer dan 2 uur achter elkaar te werken ... gezien de fysieke omstandigheden) dus ik deel dit allemaal met je in de hoop dat dit u motiveert om ook uw eventuele kruipruimte te isoleren!

Het is een project dat me enkele duizenden € zou hebben gekost als het door een professional zou zijn gedaan, neem ik aan... gezien de voorwaarden...

Voorlopige bouwvoorwaarden:

- Het betreft een grote bewoonbare kruipruimte van 120 cm hoog. Ik heb mijn wijnkelder daar neergezet en het doet dienst als magazijn (het zal niet meer zijn nu het gezonder is ... behalve de pinard en sommige flessen hielden niet van deze te vochtige omstandigheden :( )

- Hij staat op een funderingsplaat met wat aarde erop.

- Het is niet geventileerd (met winters van -15°C of zeer vochtig, misschien beter...) maar het is open naar de kelder via een toegangstrap.

- Tijdens de eerste jaren, tijdens hevige stormen, heeft water, ongeveer 10 cm, de VS onder water gezet (er zijn nog sporen, bijvoorbeeld op de rekken van de wijnkelder), ik had daar een goede waterdichte mortel gemaakt waar er scheuren waren op de hoofdleiding plaat en dat loste het probleem op. Maar het bewijst nog steeds dat ik hydraulische druk onder het huis heb. En dat is niet zo goed!

- Na deze plaatreparatie heb ik de VS jarenlang zo zonder zorgen achtergelaten maar restvocht werd geblokkeerd en veroorzaakte "thermische lussen" verdamping, condensatie, enz... Ik had destijds niet goed ontvochtigd.

- Ik heb altijd vocht binnen gehad: de muren lekten constant. Meer dan 10 jaar geleden heb ik een waterafstotende behandeling gedaan en wat hydraulische mortel aangebracht waar het meeste water op de grond was, maar dat had niets veranderd.

- Omdat ik tegenwoordig slimmer ben dan 10 jaar geleden (ja!), begreep ik eindelijk dat het condensatie was : Mrgreen: . In sommige kamers van de VS had ik letterlijk plassen water van deze condensatie (zie foto's)

De bouwfasen:

Ik besloot een paar weken geleden, eind juli, met dit project te beginnen toen ik de isolatie vond.

Dit is goed gezien de explosie van energieprijzen (waarschijnlijk motiveerde het me een beetje onbewust...)

Een luchtontvochtiger draait bijna 24 uur binnen, vooral voordat ik de isolatie installeerde, wilde ik geen vocht vasthouden in de muren achter de isolatie. Ik moet iets meer dan een maand honderd L's hebben uitgebracht...

Dappere oma saab die een paar m3 isolatie bij zich heeft zonder terugdeinzen (ik ging niet harder dan 80 km/u!):

Isolatoren_saab.jpg
Insulators_saab.jpg (236.92 KiB) 2513 keer bekeken


A) Draaien

Ik maakte overal een draaibank van 1, 2 of 3 cm, afhankelijk van de materialen die ik bij de hand had (100% gerecycled)...ofwel in hout of in polystyreen...

Video_sanitaire_lattage.jpg
Vide_sanitaire_lattage.jpg (309.48 KiB) 2513 keer bekeken


Bekijk_sanitaire_lattage_2.jpg
Vide_sanitaire_lattage_2.jpg (358.1 KiB) 2513 keer bekeken


Bekijk_sanitaire_lattage_3.jpg
Vide_sanitaire_lattage_3.jpg (232.84 KiB) 2513 keer bekeken


Bekijk_sanitaire_lattage_5.jpg
Vide_sanitaire_lattage_5.jpg (269.49 KiB) 2513 keer bekeken


B) Versterking van hydraulische dekvloer

In de wijnkelder, waar plassen waren (dit is ook waar de grootste scheur in de plaat zat), heb ik ook een zeer kleine hydraulische dekvloer (een sika-achtig additief) gelegd met een egalisatiemortel (dit bracht 40 tot 50 L van water meer in de kelder tijdens de installatie...) om de reparatie van de scheuren van jaren geleden te versterken.

Op de foto is de dekvloer aan het drogen...

Bekijk_sanitaire_lattage_4.jpg
Vide_sanitaire_lattage_4.jpg (344.83 KiB) 2513 keer bekeken


Sommige lamellen, ik heb ze vastgelijmd, dat is meer dan genoeg, kwamen los nadat de vochtigheid uit de dekvloer van de wijnkelder steeg... het hout zette waarschijnlijk uit of vervormde door de grip.

C) Installatie van isolatie

De panelen worden eenvoudig op de lamellen gelijmd (neopreen als voor de lamellen), er zit geen inspanning op en ik sluit de bovenkant zodat de lucht niet circuleert.

Op deze foto, NOORD-muur, had ik jaren geleden al gesleuteld aan (100% restanten) een muurisolatie omdat het de plakkerigste muur was... gezien de natte vloer was 1 muur niet genoeg!

Isoleer_sanitair_leeg.jpg
Isoler_vide_sanitaire.jpg (367.69 KiB) 2513 keer bekeken


En hier was het bijna definitief op een van de hoeken van de wijnkelder: nog meer plassen condens!! :onheil: :onheil:

Maar dit is normaal omdat het plafonddeel niet waterdicht was. Gisteren heb ik het aangesloten en vandaag is het al veel beter.

De muur rechts, al verstopt, vertoonde geen plassen...alles kwam van links op de foto! Dat is een best goed teken!

Isoler_vide_sanitaire_2.jpg
Isoler_vide_sanitaire_2.jpg (186.74 KiB) 2513 keer bekeken


Ik stop de "bogen" van het plafond met een klein stukje polystyreen van een paar cm lang, ik prop er restjes in en spuit PU-spray... De vulling is om bommen te besparen, ik heb er al 4 van 750 ml. ..Ik heb er nog 2 nodig om de klus te klaren...

Ik zal meer foto's plaatsen als de bouwplaats een paar dagen na het stoppen van de ontvochtiging helemaal klaar is.

Laatste ding deze site is ook belangrijk om het warmteverlies van mijn grote thermische pad te verminderen wat ook een bron van vocht kan zijn: het is niet 100% waterdicht aangezien het een betonnen bak is... Voor wie mijn zonne-installatie met buffer nog niet kent:

thermische zonne-energie / zonne-huis-en-high-power-thermische-zonnepanelen-t5283.html
Zonne-thermische / thermische zonne-buffer optimalisatie-en-reparatie-t4517.html
1 x
Avatar de l'utilisateur
Macro
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6513
Inschrijving: 04/12/08, 14:34
x 1636

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Macro » 08/09/22, 21:32

Christophe schreef:
Dappere oma saab die een paar m3 isolatie bij zich heeft zonder terugdeinzen (ik ging niet harder dan 80 km/u!):

Isolatoren_saab.jpg



Een paar m3... : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Waarom heb je ze niet afgerond?
0 x
Het enige wat in de toekomst veilig. Het is dat er mogelijk kans dat het voldoet aan onze verwachtingen ...
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 08/09/22, 21:40

Ah Ah Ah erg drauuuuule !!

Antwoord: omdat ik hem maar één keer heb gebruikt en nog geen 30 km! De optimalisatie was duidelijk niet rendabel! : Lol:
0 x
Avatar de l'utilisateur
Remundo
Modérateur
Modérateur
berichten: 16097
Inschrijving: 15/10/07, 16:05
Plaats: Clermont Ferrand
x 5233

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Remundo » 08/09/22, 22:19

hij werkt de Totophe! :)
0 x
Beeld
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 08/09/22, 22:33

Remundo schreef:hij werkt de Totophe! :)


Een beetje ja... en ook op Dragonfly! Aan de andere kant heb ik mijn salaris voor dit alles nog niet gevonden... : Lol: : Lol: : Lol:
1 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Obamot » 08/09/22, 22:52

En welke drainage bij de drempel van de funderingszolen (onderaan de muren van de VS), is er minstens één?
Zonder voldoende (of verstopte?) afvoer met een waterloop stroomafwaarts van uw land, verbaast u mij dat ik vochtproblemen heb!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 09/09/22, 00:29

Ik weet het niet, ik was er niet bij tijdens de bouw... :? maar ik denk dat het gedaan is in de regels van de kunst (van de tijd...)...

Het hoge niveau van de beek is minstens (hoogstens?) -5m van de fundering...dat laat ruimte!
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 09/09/22, 14:32

Voila, de wijnkelder is gedroogd!

Dit is hoe ik de bogen heb gesloten ... een beetje saai en lang om de restjes erin te doen, maar hey, het bespaart een paar tientallen € PU-bommen! 8)

Ik heb ook net de onderkant van de wijnkelderpanelen gesiliconeerd...

Leeg_sanitair_geïsoleerd.jpg
Vide_sanitaire_isolé.jpg (232.33 KiB) 2355 keer bekeken


Isolation_panel_PIR.jpg
Isolation_panneau_PIR.jpg (314.6 KiB) 2355 keer bekeken


Aan de noordkant was dat een rommelige puzzel van gerecyclede isolatie... Ik heb zelfs wat resten van hydro placo aangebracht (nog af te werken...) maar de grond was al veel droger dan voor het werk...

Video_sanitaire_platre.jpg
Vide_sanitaire_platre.jpg (264.28 KiB) 2355 keer bekeken


Daar moet ik nog wat PU-spray aanbrengen...geen voorraad meer...het is de minst goed geïsoleerde muur, slechts 40mm PE + luchtspleet...het zal interessant zijn om de staten te vergelijken met de andere beter geïsoleerde muren daarna winter...

Isolatie_video_sanitaire.jpg
Isolation_vide_sanitaire.jpg (315.76 KiB) 2355 keer bekeken


Anders heb ik 2 deuren (met isolatie) ook geplaatst om de delen van de VS te scheiden van degene die in contact staat met de thermische buffer ... Je kunt het temperatuurverschil echt voelen wanneer je de wijnkelder binnengaat (de ergste koudebrug of gebrek aan isolatie, het is een luchtlek... Ik denk dat veel mensen ze verwaarlozen... persoonlijk verwaarloos ik ze steeds minder en ik voel echt het verschil! : Mrgreen: )

Toilet_lege_deur.jpg
Porte_vide_sanitaire.jpg (184.25 KiB) 2355 keer bekeken


Kortom nog 2 sessies van 2 uur en dit project zit erop! Opluchting!!
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 16/09/22, 09:12

Hier heb ik 2 laatste bommen PUR gebruikt om wat plekken af ​​te werken en ik beschouw nu de bouwplaats als af...

20220916_092017.jpg
20220916_092017.jpg (381.5 KB) keer bekeken 2238


De wijnkelder is perfect droog sinds ik de bogen heb geblokkeerd, dus ik denk dat het condensatie was door ventilatie...

De ontvochtiging zit nog in de kruipruimte maar loopt niet meer zo snel vol als voorheen, dat is een goed teken!

Ik zal foto's plaatsen in een paar maanden tijdens of na de eerste winter!

Ik heb weer een (groot) thermisch verbeter/renovatie project in gedachten!!

Poetin motiveert me zeker!! Toch heb ik in dit huis nog nooit 1 gram gas verbruikt... : Lol: : Lol: : Lol:
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79295
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11028

Betreft: Isolatie van de wanden van een kruipruimte met polyurethaan panelen (PUR, PIR)




par Christophe » 16/09/22, 09:38

Samenvatting van dit project:

- 220 € tweedehands PIR-isolatie (minder dan 40% van de nieuwprijs)
- Wat restjes isolatie van oude bouwplaatsen (50 tot 100€?)
- 60€ voor 6 blikjes PUR 750 ml van ongeveer 10€ per stuk
- 100€ hydraulische dekvloer in de wijnkelder (dekvloer + egalisatiemortel + waterafstotend additief)

En een goede maand onregelmatig werken met een snelheid van 2 tot 3 uur per werkdag (niet elke dag), ik heb de uren niet opgeschreven maar ik denk dat ik er zeker vijftig uur heb doorgebracht...( 1500€ "virtueel "?)

Ik vraag me af hoeveel het zou hebben gekost als ik alles door een "turnkey" had laten doen, zeker in het bereik van 4 tot 5000 € gezien de complexiteit en de omstandigheden van de site... en niet zeker of hij dat zou hebben gedaan Pools net als ik! Het is zelfs zeker niet...

Anders vond ik dit oude onderwerp uit 2009 uit dezelfde kruipruimte toen ik de waterafstotende gedachte had toegepast (ten onrechte dus) dat de vochtigheid van de muren capillair was (maar het ene probleem verhindert het andere niet...) :pijl: renovatie-vastgoed-/vochtigheid-van-kelder-waterdicht-sikaliet-rectavit-ou-aquaplan-t7591.html

De weg naar energie-autonomie is lang... : Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 32-gasten