Goedkoop RT2020 nieuw huisproject

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par Obamot » 04/11/21, 15:08

Rajqawee schrijft:Hmmm. Ik kocht een bijna nieuw huis (echtscheiding. Een meevaller voor ons), uitgerust met een "nucleaire" warmtepomp (ik herinner me de naam. Het is serieus), gekoppeld aan vloerverwarming.

1) Het geluid van het buitenblok is zeer laag op minder dan 5 meter afstand. Verder onhoorbaar.
2) We hebben al verschillende koude periodes gehad (ook nachtvorst), het warmt tot nu toe erg goed op.
3) Voor alle elektriciteit zitten we op 40€/maand.

Misschien is het een geweldige warmtepomp, misschien is het gebruik van vloerverwarming efficiënter, tot nu toe gaat het in ieder geval heel goed. Ik temper het een beetje.
Heeft elektriciteit in Frankrijk een andere bron dan kernenergie?

1) het hangt allemaal af van het type PAC, maar ik ga niet adverteren, Izentrop en jij zijn genoeg.
— Ik ben er volledig van overtuigd dat goedkope warmtepompen erg luidruchtig kunnen zijn. (google maar, er zijn genoeg voorbeelden)
2) ERNSTIGE artikelen over de teruggang in efficiëntie van warmtepompen zijn legio... U zei niet waar of hoe de installatie was aangesloten, noch welk type warmtepomp het was? Waarschijnlijk lucht-water gezien de kosten die je noemt! Of misschien is het huis al extreem goed geïsoleerd => dus dat bedoel ik...
3) Probeer een offerte te krijgen voor het installeren van vloerverwarming om de prijs van de kernwarmtepomp te zien... identieke installatie, inclusief isolatie, wat een beetje lachwekkend is...

Je zit niet in een situatie waarin je moet investeren, je hebt er het huis mee gekocht... Het is niet hetzelfde...
Wat je zegt, we moeten het snel concluderen, hè... Ik heb niet de indruk dat je oorspronkelijk uit de bouw komt?!
0 x
Rajqawee
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 1322
Inschrijving: 27/02/20, 09:21
Plaats: Occitanie
x 577

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par Rajqawee » 04/11/21, 15:35

Obamot schreef:
Rajqawee schrijft:Hmmm. Ik kocht een bijna nieuw huis (echtscheiding. Een meevaller voor ons), uitgerust met een "nucleaire" warmtepomp (ik herinner me de naam. Het is serieus), gekoppeld aan vloerverwarming.

1) Het geluid van het buitenblok is zeer laag op minder dan 5 meter afstand. Verder onhoorbaar.
2) We hebben al verschillende koude periodes gehad (ook nachtvorst), het warmt tot nu toe erg goed op.
3) Voor alle elektriciteit zitten we op 40€/maand.

Misschien is het een geweldige warmtepomp, misschien is het gebruik van vloerverwarming efficiënter, tot nu toe gaat het in ieder geval heel goed. Ik temper het een beetje.
Heeft elektriciteit in Frankrijk een andere bron dan kernenergie?

1) het hangt allemaal af van het type PAC, maar ik ga niet adverteren, Izentrop en jij zijn genoeg.
— Ik ben er volledig van overtuigd dat goedkope warmtepompen erg luidruchtig kunnen zijn. (google maar, er zijn genoeg voorbeelden)
2) ERNSTIGE artikelen over de teruggang in efficiëntie van warmtepompen zijn legio... U zei niet waar of hoe de installatie was aangesloten, noch welk type warmtepomp het was? Waarschijnlijk lucht-water gezien de kosten die je noemt! Of misschien is het huis al extreem goed geïsoleerd => dus dat bedoel ik...
3) Probeer een offerte te krijgen voor het installeren van vloerverwarming om de prijs van de kernwarmtepomp te zien... identieke installatie, inclusief isolatie, wat een beetje lachwekkend is...

Je zit niet in een situatie waarin je moet investeren, je hebt er het huis mee gekocht... Het is niet hetzelfde...
Wat je zegt, we moeten het snel concluderen, hè... Ik heb niet de indruk dat je oorspronkelijk uit de bouw komt?!


Ontspan Obamot! Ben jij het te gewend om aangevallen te worden of zo?! Of zou ik door een omscholing tot verkoper van warmtepompen een nieuwe passie hebben ontdekt? Dat wist ik niet.

Ik kom helemaal niet uit de bouw. Het is eigenlijk lucht-water EN het huis is goed geïsoleerd (en ja, dat is de kern van de zaak...). Wat wil je, ik had geluk, de mensen die het hebben gebouwd hebben de middelen erin gestopt... maar ach, nu het er is, zal ik er geen plezier meer aan beleven om het te vervangen. Het bestaat, het werkt, het gaat vooruit.

Het heeft uiteraard niets te maken met het bouwen van een huis en het kant-en-klaar kopen ervan. Maar dat neemt niet weg dat oplossingen met NUCLEAR WARMTEPOMP (hey: het pompt nog meer in het Engels, hè?) niet per se dom zijn.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Obamot
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 28725
Inschrijving: 22/08/09, 22:38
Plaats: regio genevesis
x 5538

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par Obamot » 04/11/21, 17:37

Ik ben ontspannen, ik reageerde op een specifiek geval en u bevestigde punt voor punt dat wat ik zei juist was.

Als je objectief had willen zijn, had je een afschrijvingsberekening moeten lanceren (en dat raad ik je aan, want op een mooie dag zul je je warmtepomp moeten vervangen) en had je gezien dat dat niet zo voordelig is. geef zelfs toe dat het hand in hand gaat met thermische isolatie. Maar voor veel huishoudens is het óf het een óf het ander...

Geconfronteerd met een keuze: een huis passief maken zonder kosten versus een warmtepomp, er is geen keus, omdat bijna niemand zich in jouw ideale configuratie bevindt...

Eerlijk gezegd, als ik zou moeten kiezen en gedwongen zou worden om verwarming te hebben, zou ik de massakachel nemen (dit is voor gevallen waarin het passief maken van een huis erg duur of erg ingewikkeld is (ik had destijds maar één geval – ik heb niet zat al een hele tijd in de BAT) waar de klant de originele rustieke uitstraling van een oude boerderij wilde behouden, met muren van 70cm dik...)

(Ik wijs er terloops op dat de elektriciteitskosten stijgen en dat velen, zodra ze met pensioen gaan, geen verwarming meer kunnen betalen...) Ik geef toe dat 40€/maand niet duur is, maar als je een warmtepomp moet vervangen met pensioengeld, het wordt niet leuk... En ik ben in principe tegen warmtepompen, omdat verwarmen met elektriciteit ketterij is en we vooral moeten stoppen met het stimuleren van de consumptie (en dus het gebruik van kernenergie), wat Izentrop ook probeert te doen.

Ik geef toe dat een GLB in sommige gevallen gerechtvaardigd kan zijn, maar dat komt zelden voor en ik moedig het niet aan.
1 x
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14823
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par GuyGadeboisTheBack » 04/11/21, 18:35

Een warmtepomp is "heel goed", maar bij een stroomstoring... Kuifje!
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par humus » 04/11/21, 18:50

huizen uit de jaren 80, met volledig nucleaire verwarming : Mrgreen: zorg voor 10 cm isolatie in de muren.
Voor de RT2012 die nog steeds van kracht was, verwachtte ik meer dan 10 cm isolatie in de muren om de prestatie van BBC te bereiken.
(Lage energie gebouw)

Nee, de truc van de bouwers om het energieverbruik door drie te delen is door een huis uit de jaren 3 te maken... en daar een warmtepomp aan toe te voegen.
Het is de agent van het GLB die voor de energiewinst zorgt.
Hetzelfde resultaat had zonder warmtepomp (met convectoren) bereikt kunnen worden, door de dikte van de isolatie te verdrievoudigen.

Een warmtepomp verslijt inderdaad en is gedoemd om min of meer snel kapot te gaan, wat resulteert in aanzienlijke vervangingskosten, want als de isolatie goed wordt uitgevoerd, gaat deze lang mee.
Het eerste strohuis in Frankrijk is ongeveer 100 jaar oud.

Er is alle belang bij om zoveel mogelijk te isoleren en geavanceerde machines te vermijden.
Dernière édition par humus de 04 / 11 / 21, 18: 54, 1 keer bewerkt.
2 x
izentrop
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 13644
Inschrijving: 17/03/14, 23:42
Plaats: picardie
x 1502
Neem contact op met:

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par izentrop » 04/11/21, 18:54

GuyGadeboisLeRetour schreef:Een warmtepomp is "heel goed", maar bij een stroomstoring... Kuifje!
Als u een reservewiel heeft, hoeft u zich geen zorgen te maken.
De houtkachel voor back-up verwarming en flessengas voor de keuken en je kunt rustig slapen : Wink:
humus schreef:Het is de agent van het GLB die voor de energiewinst zorgt.
Hetzelfde resultaat had zonder PAC bereikt kunnen worden, door de dikte van de isolatie te verdrievoudigen.
Een warmtepomp zonder goede isolatie is geen goede werking.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par humus » 04/11/21, 19:14

Om mijn angst over de oververhitting van een MOB te beantwoorden, bevestigt deze site wat de fabrikant mij vanochtend vertelde

3. Oververhitting
Oververhitting van het interieur van een huis treedt op wanneer de binnentemperatuur stijgt als gevolg van bijzonder hoge hitte buiten. Het vooroordeel op dit gebied is dat een houten frameconstructie gevoelig is voor deze temperatuurstijging, omdat de wanden van zo’n frame licht zijn en geen warmte kunnen opslaan.

Als er zonwering, rolluiken of dakoverstekken gepland worden, eventueel gecombineerd met een verstandige keuze qua beglazing, gaat dit argument niet meer op. Dankzij de isolatie in de muur wordt de interne opwarming zelfs vertraagd.

Bij een houtskeletbouw wordt alleen de lucht in de woning verwarmd. Deze warmte wordt automatisch afgevoerd via het ventilatiesysteem of door de ramen handmatig te openen. Omdat hout geen warmte opslaat, blijft uw huis 's nachts koel. In een traditionele woning komt de warmte die in de muren is opgeslagen echter vrij.

In de winter heeft de lichtere structuur van hout ook een echt voordeel. Op koude winterdagen krijg je in zo’n woning snel een aangename binnentemperatuur, zodra de zon opkomt en zonder dat je hoeft te verwarmen. Wanneer je de verwarming aanzet, bereik je bovendien sneller een aangename binnentemperatuur dan in een traditionele woning. Binnen enkele minuten is uw woonkamer, badkamer of kantoor op de gewenste temperatuur.

https://sibomat.be/fr/construction-a-os ... ture-bois/

een recensie hier:
Recensies van houtskelethuizen
Huizen met houten kozijnen zijn daarom nogal ecologische en comfortabele constructies in de winter, waarvan de kosten vergelijkbaar zijn met die van metselwerkhuizen. Er zal echter aandacht moeten worden besteed aan het zomercomfort, dat niet kan worden gegarandeerd door de te lage traagheid van het huis. Daarom zorgen wij ervoor dat er een betonplaat geplaatst wordt, zonwering, rolluiken, door ventilatie en indien mogelijk bebost terrein met bladverliezende vegetatie.

https://conseils-thermiques.org/contenu ... bois.php#2
0 x
jean.caissepas
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 660
Inschrijving: 01/12/09, 00:20
Plaats: R.alpes
x 423

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par jean.caissepas » 04/11/21, 23:48

humus schreef:huizen uit de jaren 80, met volledig nucleaire verwarming : Mrgreen: zorg voor 10 cm isolatie in de muren.
Voor de RT2012 die nog steeds van kracht was, verwachtte ik meer dan 10 cm isolatie in de muren om de prestatie van BBC te bereiken.
(Lage energie gebouw)

Nee, de truc van de bouwers om het energieverbruik door drie te delen is door een huis uit de jaren 3 te maken... en daar een warmtepomp aan toe te voegen.
...


Ik ben het niet eens over de isolatie, omdat ik een RT2012-huis heb met 14 cm isolatie aan de muren en 45-50 cm onder het dak.

Ik vroeg hen hoe de RT2012 het energieverbruik met 3 had verminderd ten opzichte van de RT2005.
De verkoper legde mij uit dat de luchtinlaten met dezelfde hoeveelheid waren verkleind (3x minder lucht die binnenkwam)...
Hallo ademende vervuiling binnenshuis!

Persoonlijk heb ik gekozen voor een double flow VMC:
- vanwege dit feit (we houden het luchtvolume van RT2005 aan),
- om de warme lucht van mijn pelletkachel beter door het hele huis te verdelen (zonder ooit de broodroosters in de slaapkamers aan te zetten),
- een huis hebben dat niet te vochtig en niet te droog is (injecteer de uitgaande vochtigheid opnieuw in de binnenkomende lucht als deze te droog is)
- voor een stil en muggenvrij huis (geen luchtinlaat bij de ramen, filter op de hoofdluchtinlaat), met minder binnenkomend stof (F7-filter)
- om energie te besparen (€ 240 pellets / 109 m2 voor het hele seizoen in de noordelijke Vooralpen)

Misschien zijn niet alle fabrikanten zo correct als de mijne...
0 x
Verleden gewoonten moet veranderen,
omdat de toekomst mag niet sterven.
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par humus » 05/11/21, 07:58

jean.caissepas schreef:
Ik ben het niet eens over de isolatie, omdat ik een RT2012-huis heb met 14 cm isolatie aan de muren en 45-50 cm onder het dak.

Dank u voor uw terugkeer.
Ja, ik had het alleen over de muren.
Omdat energieverbruik het doel is, is de dikte van de isolatie afhankelijk van het klimaat in de regio.

hier is het uiteraard 10 cm in de muren in 1980 voor een elektrisch huis en 10 cm in 2020 : Mrgreen:

nog steeds een VMC met enkele stroom maar hygro, terwijl ik een VMC met dubbele stroom verwachtte.
Het is duidelijk dat hier de winst wordt geboekt dankzij het GLB.
Dit is mij niet verteld, maar ik begreep het omdat al het andere in huis "standaard" is vergeleken met vóór RT2012.
Welnu, er zit iets meer isolatie onder het dak en de VMC-hygro en de beglazing die sinds 1980 vooruitgang hebben geboekt, maar dit alles kan gemakkelijk worden toegevoegd aan een huis uit 1980.
Alleen heeft het elektrische huis uit 1980 geen vloerverwarming, dus kunnen we in het beste geval een lucht/luchtwarmtepomp installeren.
Dernière édition par humus de 05 / 11 / 21, 08: 07, 1 keer bewerkt.
0 x
humus
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1951
Inschrijving: 20/12/20, 09:55
x 687

Re: RT2020 goedkoop nieuwbouwproject




par humus » 05/11/21, 08:03

jean.caissepas schreef:- voor een stil en muggenvrij huis (geen luchtinlaat bij de ramen, filter op de hoofdluchtinlaat), met minder binnenkomend stof (filterF7)

Ik weet het niet.
Is een filter standaard op een dubbelstroom VMC of is dit op verzoek toegevoegd?
Kunt u mij meer vertellen over dit type filter, de frequentie van filtervervanging, waar kunnen we vervangingen vinden?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 54-gasten