Cellar Moisture: SikaLite Waterproof, Rectavit of Aquaplan?

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060

Cellar Moisture: SikaLite Waterproof, Rectavit of Aquaplan?




par Christophe » 13/05/09, 15:02

Ik heb te maken met regeninfiltraties in onze geventileerde kruipruimte.

Het is 2 jaar geweest dat ik twijfelde (ik had hier zelfs al een onderwerp gemaakt: waterafstotende behandeling van een geventileerde kruipruimte? ) maar ik weet nu zeker dat het externe infiltratie is en geen interne condensatie.

Hoe weet ik het zo zeker?

a) Ik heb gemerkt dat de externe anti-vochtigheidsbehandeling een chemische behandeling door polymerisatie is en geen synthetische coating: het is daarom zeer waarschijnlijk dat deze op verschillende plaatsen is gescheurd of gescheurd!

b) de vochtigheid is sterk gestegen na de recente zware regenval als we uit een "droge" periode van enkele weken komen. We hebben zelfs een klein plasje in de didou "wijnkelder"!! 14

Er is dus, denk ik, geen beperking voor het uitvoeren van een waterafstotende behandeling binnenshuis, omdat het overtollige vocht óf niet de bodem óf niet de scheuren van de buitenbehandeling zal ‘naar buiten komen’, maar de muren aan de andere kant nat blijven. Dus op een of andere dag zal het nodig zijn om van buitenaf te behandelen (bijvoorbeeld ter gelegenheid van "grote klussen" ...).

Ik heb (en ik zal, werk in uitvoering) alleen de betonblokken behandeld die doorweekt waren (die aan de onderkant dus), we zullen het gedrag zien van degenen die droog leken: als er te veel "druk" in de muur zit , ze zullen ook opdrinken.

De gebruikte producten laten in elk geval de stoom door en blokkeren de vochtigheid! Zodat de muren nog kunnen ademen!

Dit alles om te zeggen dat ik van de gelegenheid gebruik heb gemaakt om een ​​VERGELIJKENDE ECONOLOGISCHE TEST van te maken 3 soorten wandvochtbehandelingsproducten die ik zal toepassen op verschillende plaatsen in de crawlruimte:

Beeld

Van links naar rechts: Super SikaLite, chemische coating voor Rectavit kelder (sorry de pot is vies want ik heb er al mee gewerkt en ik dacht dit "rapport" niet te doen) sterk oplossend, Aquaplan "Keldervuller" in poeder!

Details van de gebruikte producten:

a) Super SikaLite, het is een additief om een ​​conventionele mortel om te vormen tot hydraulische mortel (waterdichte mortel daarom).

Beeld

Ik had het al gebruikt om onze thermische buffer te optimaliseren die een betonnen tank is en die een paar "gaten" had op de bovenste plaat).

De doos kost 5 € en moet worden gemengd met 2% volume door staking om het hyrdofuge te maken: het is de meest economische oplossing voor een veilige prijs, er is zelfs geen foto!

b) Kelder en kelderweergave van Rectavit. Witte coating. Het is een gebruiksklaar product met sterk oplosmiddel. Reiniging van gereedschap met White Spirit. Ik gebruik dit product waar het het natst is!

Beeld

Het is een chemisch product, sterk oplosbaar! Het is een mooie shit. Ik werkte 1u30 met in de kruipruimte (zonder gasmasker: zeg niet dat je er een nodig hebt !! Pfff) en ik barstte bijna uit ("kleine" duizeligheid, aanhoudende geur "in de neus" tot volgende dag ... nou ik heb niet gestapeld, maar ik denk dat het niet ver was !!!)

Verdorie het moet verboden zijn! (als ik had geweten dat ik niet zou zijn gekomen !!). Eindelijk goed voor zover mijn besmetting anderen ten goede komt (of liever niet!): Als je de keuze hebt, koop dan dit gekke ding niet! Het rook door het hele huis voor meer dan 36h ondanks de ventilatie!

De 5L-pot kost 55 € en laat toe om 12m² te behandelen (dubbele laag vereist).

c) Pleister voor Aquaplan-kelder. Het is een wit poeder dat al is bereid om ongeveer met 1 / 5 water te mengen. Ik ga ervan uit dat het een hydraulische mortel is die al eenvoudig is voorbereid en gekleurd om de installatie te helpen!

Beeld

De 10 kg-pot kost 39 € en laat toe 5 te behandelen op ongeveer 6 m² (ook dubbel gecoat).

Het is daarom veel duurder dan de hydraulische mortel die is voorbereid met SikaLite (die ik nog niet heb getest).

Wordt vervolgd: de foto's van de 1er-resultaten!

Kleine opmerking: Sika en Aquaplan (en vele anderen zoals Rubson ...) hebben ook de chemische equivalent van die van Rectavit, dus dit onderwerp is niet bedoeld om een ​​merk of een ander te leiden, maar om te helpen kies het beste product!

Eén ding is zeker dat Sika een merk is dat wordt gebruikt door professionals in de sector. De andere zijn meer "consumentenproducten".
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 13/05/09, 15:39

Rectavit 1ere laag:

Ik heb het contrast verhoogd om de luchtvochtigheid beter te zien, maar het zal nodig zijn om enkele weken na de 2ieme-laag te wachten om het effect te zien. Hoe dan ook, de muren zijn daar grotendeels al droog met de 1ere-laag!

Beeld

Beeld

Vergelijkende aanvraagcriteria: (als je anderen ziet, vraag het dan)

- Voorbereiding: zeer snel (niets te doen behalve het mengen en reinigen van de gereedschappen of terpentine) zoals een olieverf

18/20

- Toepassing: met kwast of roller. Vrij gemakkelijk en goed, vergeleken met een "olieverf" schilderij. Pas op, zolang het niet droog is: je kunt niet over een plek strijken, anders zal alles "afscheuren". We gaan naar de 2e laag.

12/20

- Toepassingsvoorwaarden: ondraaglijk! Zeer pijnlijk vanwege de oplosmiddeldampen (een stofmasker verandert niets). Ik werd "neergeschoten" tijdens het aanbrengen (voor de 2e laag zal ik een afzuigventilator plaatsen).

Het ruikt tijdens 24 tot 36h afhankelijk van de ventilatie!

0/20

- Snelheid van aanbrengen: gemiddeld, ongeveer 1h30 voor ongeveer 10 m². Fotowand: ongeveer 15 minuten.

14/20

- Ecologie en milieu: sterke chemische oplosmiddelen, dus waarschijnlijk slecht tot zeer slecht. Om een ​​idee te krijgen: ik denk dat een gelijkwaardig oppervlak ongeveer 10 keer meer oplosmiddelen afgeeft dan een goede "oude" olieverf! Verschrikkelijk!

5/20

- Drogen: 24h volgens de instructies (zoals aquaplan). Ik liet 48h drogen tussen foto's en installatie. Het geeft een maximale hoeveelheid oplosmiddel af, dus slechte kwaliteit.

5/20

2 andere foto's van de 1-laag:

Beeld
Beeld

Ondanks de afwezigheid van de 2ieme-laag, voelen we de effectiviteit van het product al omdat de wanden eerder op deze plek waren doorweekt en ze bijna droog zijn (behalve op sommige plaatsen). Deze muur is de WEST-muur van heersende wind en regen. Het is de slechtste plaats.

Goed zicht de chemische shit die het is, het is interessant dat het "werkt" !! Het valt nog te bezien de werkzaamheid op de lange termijn op ... hygrometrie (voorheen 98%!)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 13/05/09, 18:46

Gewoon een foto van de 2-behandelingen van de dag:

Beeld

a) links in het wit: de 1ere-laag van aquaplan
b) rechts de verse sika hydraulische mortel (1 enkele laag zal voldoende zijn denk ik)

Het verbruik van de mortel is erg belangrijk: het is noodzakelijk om een ​​laag van ongeveer 5 mm aan te brengen. Ik heb 10 kg verbruikt voor iets meer dan 2 m². Nou, het is niet "serieus", want het zand en het cement zijn niet erg duur!

Door nadelen hoop ik dat het goed droogt omdat het het peuterbad daar beperkt was!

Details en meer morgen ... of later!
Dernière édition par Christophe de 14 / 05 / 09, 17: 57, 1 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
looping
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 816
Inschrijving: 03/10/07, 06:33
Plaats: Picardie




par looping » 14/05/09, 12:41

hi Christophe

Het probleem van vochtigheid door capillariteit in buitenmuren in contact met de grond moet bij de bron worden aangepakt.
Er zijn geen 50-oplossingen, het is de meest effectieve afvoer
methode:
Graaf een geul van 50 cm diep en breed genoeg
Vul met drainagekiezel (dat de eigenschap heeft de capillariteit niet te bevorderen)
Het was een metselaar die me over deze methode vertelde, vooral bij het bouwen van een terras in contact met een muur van het huis.
De vochtigheid wordt gevangen onder de plaat en ontsnapt in de muur
De regelmatige regen voedt deze vochtigheid van de aarde.

A+
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/05/09, 13:32

Looping Ik heb pkoi al uitgelegd in deander onderwerp, het was (voorlopig en misschien nooit) niet mogelijk om van buiten te behandelen omdat ons huis half begraven is, het is dus geen 50 cm maar 4,5m die zou moeten worden gegraven en daarom de hele tuin ontwortelen zijstraat, met mogelijk een verzakking van het huis!

Dus in ons geval is het onzin om dergelijk werk te doen voor enige infiltratie!

Ik had de kelderwand (dit is de kruipruimte dus onder de kelder) al met succes behandeld zonder capillaire liften ...

Er is al afwatering (te zien op de plannen) anders zou het veel erger zijn dan dat! Het is gewoon, denk ik, de buitenste hydroguge-coating die op plaatsen en / of de niet-behandelde oppervlakken is beschadigd en die door de jaren heen met aarde is bedekt!

Anders goed nieuws: de hydraulische mortel die gisteren werd gelegd AM was al bijna droog (bijna overal hard en zelfs helder op plaatsen) vanochtend, ik ben verrast door een dergelijke beslissing omdat het vorige werk ten minste 48h liet drogen en de luchtvochtigheid was lager dan 98% ... het moet de handel zijn die binnenkomt! :)
Dernière édition par Christophe de 14 / 05 / 09, 15: 04, 1 keer bewerkt.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/05/09, 15:00

Aquaplan voor kelder: lagen 1ere en 2ieme!

Voorfoto, verhoogd contrast:

Beeld
Beeld

Temperatuur en hygrometrie VOOR (98% is niet echt ... top):
Beeld

voorbereiding:

Beeld

Het is een wit poeder dat helemaal klaar is om te mengen met water.

Beeld

Het is noodzakelijk om 10 tot 15 min te wachten na het mixen en de start van de installatie.

De 1ere-laag leggen:

Beeld

methode:

Breng het mengsel aan met een troffel of spatel ...

Beeld

En verspreid met een licht vochtige borstel:

Beeld

Aquaplan verkoopt een "speciale" kwast voor € 9, maar dat is onzin: ik heb een behangplakborstel gebruikt en het werkt geweldig!

Het duurt ongeveer 2h werk voor de 1-laag op een wand van deze dimensie (10 tot 15 min voor 1m² ongeveer voor de 1-laag, dubbel voor de 2-laag), voorbereiding inbegrepen.

Einde van de 1ere-laag (gisteren):

Beeld

2e laag (vanmorgen):

We zien "tja" het verschil 1e / 2e laag:

Beeld

Ja, het is voorbij voor het aquaplan!

Beeld

Aan de onderkant zien we duidelijk de hydraulische mortel die gisteren aan het einde van de middag is gelegd, die al erg droog is met platen!

Vergelijkende aanvraagcriteria:

- Voorbereiding: gemiddeld tot snel. Het moet worden gemengd als een mortel, maar zonder te mengen. 10 tot 15 min. Wachten voor het aanbrengen (net genoeg tijd om een ​​kopje koffie te drinken en een kleine pose te maken tussen 2-bakken!). Doseren is niet nodig: u moet voldoende water zetten om een ​​afval te verkrijgen dat gemakkelijk op de troffel kan worden aangebracht.

14/20

- Toepassing: met troffel en borstel. Heel eenvoudig, gemakkelijker dan een traditionele mortel. Het plakt goed (wat waarschijnlijk de extra kosten / hydraulische mortel verklaart). Te vergelijken met de installatie van een pleister. Tel per laag ongeveer 15 min per m² afhankelijk van de toestand van de muur (slecht in mijn geval). Indien aangebracht, kan dit een toplaag vormen (te schilderen).

15/20

- Applicatieomstandigheden: redelijk goed, zeer lichte geur. Droge handen een beetje zoals een conventionele mortel.

16/20

- Snelheid van aanbrengen: gemiddeld, ongeveer 2h voor ongeveer 8 m². De 2ieme-laag is soms heel delicaat om aan te brengen omdat het soms moeilijk te zien is waar we al zijn.

12/20

- Ecologie en milieu: het product vereist geen andere productie dan conventionele cement / mortel. Ik denk dat de impact op het milieu beperkt is. Reinig met water. Zwakke geur (maar meer dan hydraulische mortel)

15/20

- Drogen: 24h volgens de instructies. De 1ere-laag was droog in minder dan 24h ondanks het 98% hydrometrie, de geharde wanden en het borstelen met water !! Op sommige plaatsen ontbrak een klein product toen de 1er-laag (iets minder wit dan de andere) nog nat was: de rest was al erg droog! Dit bewijst de effectiviteit van het product.

15/20

Ik ga nu de "hydraulische mortel" muur afwerken.
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 14/05/09, 18:41

"Zelfgemaakte" hydraulische mortel met SikaLite!

voorbereiding:

Klassiek mortelmengsel: 2 / 3 zand, 1 / 3 cement (portland) ongeveer 10 kg.

Beeld

De instructies voor sikaliet zeggen 2% massa, gezien de "moeilijke" omstandigheden leg ik 3% of 300 g:

Beeld

Mengen vóór toepassing in de werktrog:

Beeld

Toepassing:

Dit is wat het toestaat alleen de bovenstaande trog te maken:

Beeld

methode:

Het is hetzelfde als voor aquaplan, maar de dikte is belangrijker. Het is noodzakelijk om meer te verspreiden met de troffel dan met het aquaplan omdat de mortel zich minder gemakkelijk verspreidt met de borstel (het is noodzakelijk dat het aquaplan voordelen heeft!)

Breng het mengsel aan met een troffel of spatel ...

Beeld

Installatie is erg snel (2 tot 3 minuten per trog!) Maar de voorbereiding is veel langer dan voor 2 andere producten. Het bespaart tijd omdat er maar één laag is om toe te passen. Het kost ongeveer 2h werk voor de voorbereiding van 2 tot 2,5m² uiteraard inbegrepen! Het is het afval dat de meeste tijd kost.

Vergelijkende aanvraagcriteria:

- Voorbereiding: langzaam. Je moet alles voorbereiden. Zand, cement en sikaliet. Ongeveer 15 minuten om 10 kg te wegen zonder de "bevochtiging" te tellen. De voorbereidingstijd is veel belangrijker dan de inwerktijd. Enige positieve punt: dit zijn geen "schadelijke" producten, alleen een stofmasker is nodig (zeer vluchtig cement en sikaliet)

5/20

- Toepassing: met troffel en borstel. Heel moeilijk. Tel ongeveer 30 tot 45 min per m². Voordeel in vergelijking met 2 andere oplossing: een enkele laag is genoeg (hoop ik!).

10/20

- Applicatie voorwaarden: goed, geen geur. Alleen de handen drogen een beetje zoals bij een conventionele mortel.

16/20

- Snelheid van aanbrengen: langzaam, ongeveer 4h voor 4 m² inclusief voorbereiding. De troep is het meest tijdrovend.

8/20

- Ecologie en milieu: hetzelfde als een conventionele cement / mortel. Ik denk dat de impact op het milieu beperkt is. Reinig met water. Geen geur

18/20

- Drogen: afhankelijk van de aangebrachte dikte. Moeilijk in te schatten. Het voordeel is dat er volgens mij maar één laag is als deze dik genoeg is. Door nadelen zal het zeker wat retouchering doen.

15/20

Na het einde van de werkzaamheden en verificatie van de werkelijke efficiëntie, zal ik een definitieve vergelijkende tabel maken, rekening houdend met (tenminste) andere 2-criteria:

- de prijs per m²
- esthetiek (in mijn geval onbelangrijk maar als het voor een woonkamer is, telt het)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/05/09, 11:32

Vanmorgen is de mortel bijna droog, maar ik moet er een opnieuw doen, ik miste 20 cm muur. Ik zal van deze gelegenheid gebruik maken om de laatste aanpassingen te maken.

Het aquaplan is al onberispelijk: geen sporen van vocht meer op de muur.

De luchtvochtigheid is al gedaald tot ... 96%! Wij juichen het zeer toe! : Mrgreen: Nou ik bedrieg een beetje dat er een luchtontvochtiger draait ... het zal zien of de luchtvochtigheid snel terugkeert of niet. Ik zet onze temperatuur USB-stick van binnen ook!

https://www.econologie.com/shop/enregist ... p-192.html

Er is meer te wachten ...
0 x
Laurent.4680
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 3
Inschrijving: 13/08/09, 18:03




par Laurent.4680 » 13/08/09, 18:08

Hallo Christopher,

Omdat ik ook geconfronteerd word met een vochtprobleem, van buitenaf, van een muur, ondergronds, van de kelder van mijn huis, lees ik je berichten aandachtig.
De aquaplan-oplossing trekt momenteel mijn aandacht.
Kun je me vertellen of 3 maanden later, hoe de situatie evolueert? En meer in het bijzonder als u geen capillaire stijgingen hebt opgemerkt.
Bij voorbaat dank
Goedenavond,

Laurent
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79364
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 13/08/09, 20:23

Je doet er dus goed aan dit onderwerp ter sprake te brengen. Ik ging ongeveer een maand geleden naar 1 en de resultaten zijn helemaal niet goed, noch met de hydraulische mortel noch met het aquaplan. De slechtste muur is die van mortel.

De kamer op de foto's is nog even vochtig (> 95% RV) en de muren zijn nog drassig (het pronkt op sommige plaatsen).

Door nadelen wist ik niet of het van buitenaf kwam of interne condensatie (lusvorming, vicieuze cirkel).

Dus ik legde een klein stukje polystyreen op een van de muren en na 1 week ... Het was ook nat buiten.

Ik ga er daarom van uit dat er ten minste een deel van het water afkomstig is van de condensatie van lucht (dat is tenslotte het doel van een geventileerde vacuüm) ... voor de rest moeilijk te zeggen! In ieder geval is de omgevingsvochtigheid niet verbeterd ...

Op het niveau van de kamer waar ik de rectavit zet, integendeel, het is nu veel gezonder (het stonk eerder naar schimmel) en toch deed ik alleen de 1ere-laag rectavit! De muren zijn nog steeds nat op plaatsen (condensatie waarschijnlijk) maar het is veel, veel gezonder ...

Ik vraag me af of ik geen laag recta op 2 andere producten zal strijken ...

In ieder geval is het probleem / de site nog niet klaar ...

Wilt u foto's van de huidige situatie?
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 63-gasten