Cellar Moisture: SikaLite Waterproof, Rectavit of Aquaplan?

Hulp en advies voor uw echte werk in nieuwe of renovatie, binnen of buiten.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/08/09, 10:25

Hier is een opname met de USB-sleutel die ik hierboven noemde.
Het was eind mei ruim 1 week, dus net na de werken.
Beeld

De %RV stijgt onverbiddelijk. Ik zal een langetermijnmeting opnieuw doen om te zien waar het nu is.

De T° en het dauwpunt liggen heel dicht bij elkaar = risico op condensatie...
0 x
Avatar de l'utilisateur
Philippe Schutt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 1611
Inschrijving: 25/12/05, 18:03
Plaats: Elzas
x 33




par Philippe Schutt » 15/08/09, 10:32

Beeld

Bedek het vooral niet met aarde, dit proberen we te vermijden omdat het opzwelt met water. De straatstenen houden het plastic vast. Het zand moet lager (ik tekende een beetje slecht), het moet voorkomen dat de aarde tussen de keien en het plastic door kan.

het is geen echte afvoer waard die naar de strook loopt, vooral als de grond naar het huis helt, stroomt het water naar beneden.
Het terras van Christophe zou hetzelfde resultaat moeten opleveren, hoewel gezien de diepte van de kelder... En de afvoer moet verstopt zijn of het is niet correct gedaan, want normaal gesproken is het radicaal. We deden er een op een huis op de heuvel en hadden nooit meer water. Maar goed, we hebben een week gegraven.
1 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 15/08/09, 10:45

Philippe Schutt schreef:Het terras van Christophe zou hetzelfde resultaat moeten opleveren, hoewel gezien de diepte van de kelder... En de afvoer moet verstopt zijn of het is niet correct gedaan, want normaal gesproken is het radicaal. We deden er een op een huis op de heuvel en hadden nooit meer water. Maar goed, we hebben een week gegraven.


Nou, het terras is ook niet in goede staat, het zijn tegels die de vorst hebben opgevangen, sommige tegels zijn al lang weg...

Ik kan me voorstellen dat het loopvlak er ook onder geleden moet hebben.

Dus als we het opnieuw hebben gedaan (op een dag) en vooral vergroot (breder), zou het de zaken moeten verbeteren (als ik het probleem tegen die tijd niet "intern" heb opgelost)...tenzij het een echt herstel is (bron?)... en behalve dat ik Superman (of supermol...) noem, zie ik geen "gemakkelijke" oplossing : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 17/08/09, 10:55

Hier heb ik de foto's!

In feite valt het op de aquaplan niet zo erg, en ik vermoed dat het grootste deel van de luchtvochtigheid eigenlijk afkomstig is van condensatie omdat het "parelt" (wat betekent dat de druppels niet in de muur doordringen en daarom waterdicht is). .maar kijk, het is nogal moeilijk om foto's te maken van de luchtvochtigheid dus ik probeerde mijn best te doen...

Witte zijde (oostelijke muur): aquaplan is een half ingegraven muur: van links naar rechts gaat het van de funderingsplaat van ongeveer 1.5 m naar 3 m aarde.

Bruine kant (zuidmuur): hydraulische mortel, de muur is volledig ingegraven, ongeveer 4m, er is asfalt (versleten) + goot + terras op de grond buiten langs deze muur.

A) AQUAPLAN

Linksonder ca "parel" maar de onbehandelde betonblokken bovenaan zijn ogenschijnlijk droog:
Beeld

zoom:
Beeld

Waar het niet "parelt", is het nog steeds erg nat (niet overal maar op bepaalde plaatsen is er een "laagje" vocht):

Beeld

"Test" polystyreen om te zien of het condenseert of niet...
Beeld

Het parelt ook op de polystyreentest die bewijst dat het interne condensatie is, althans gedeeltelijk!
Beeld

B) HYDRAULISCHE MORTEL

Aan de kant van de hydraulische mortel is het minder goed (het is de muur 4 m onder de grond), 70% van het oppervlak is nat, maar de omstandigheden zijn ook moeilijker:

Beeld

Dus condens of lekkage? Mysterie!

Beeld

Ik heb 2 "microbronnen" waar ik me zorgen over maak en die ik eerder niet had... Ik heb het netjes opgeruimd. Ik had geprobeerd ze te "roepen" met stukjes, maar zonder succes: de mortel had waarschijnlijk geen tijd om te drogen!

En dit betwijfel ik ten zeerste dat het alleen van de condens komt... en als het niet de regen is, is het een bron die omhoog gaat en dat is niet goed... maar wat te doen? Een waterdichte dubbele wand?

Beeld

Verduidelijking: voordat de mortel werd aangebracht, was er niet deze "plas", ik neem aan dat alles omhoog ging door capillaire werking in de muur...
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 05/10/09, 11:10

De winter nadert met rasse schreden en vooral omdat onze flessen wijn in de kamer zijn gaan schimmelen, ben ik weer terug op deze "bouwplaats"! Ik heb een aantal weken een meetcurve lopen. Ik zal het later doorgeven.

A) Ik ging twee keer over de "bruine" muur met hydraulische mortel om "verdachte" plaatsen op te vullen (donkerder dan andere).

Het lijkt zijn vruchten afgeworpen te hebben.

B) Naar aanleiding van uw suggestie viel ik aan van "de top" en de situatie was veel erger dan ik dacht en daarom zijn de mogelijke verbeteringen belangrijk. Op te sommen:
- naast de macadam in slechte staat, was de goot "verstopt en gebarsten"
- er was een probleem met de helling (centrale verzakking) van de goot = stilstaand water = vuil (zie foto) = helemaal niet goed!

Mea Culpa, volgende keer luister ik sneller!! En ik zou niet veel spek kwaad doen, ik was ervan overtuigd dat de goot in goede staat was... Ik had het mis!

Maar zie liever de foto's (voor interventie):

Beeld
Beeld
Beeld

Dus werk gedaan:

a) vuilreiniging

b) storten van hydraulisch beton in de goot om stilstaand water en verstopping van voegscheuren te verhogen en te voorkomen.

c) verstopping (grof) van de macadam (we gaan het over een paar jaar vervangen dus daar hoef je niets voor te doen)

Over 2 of 3 weken doe ik een controle in de kelder om te kijken of het beter gaat. Op het eerste gezicht lijkt het veel beter te werken!

Wacht maar af ... Ik zou daarom a priori mijn nogal negatieve oordeel over hydraulische mortel moeten wijzigen.

Onthoud de les van dit kleine experiment: behandel waterinfiltratie en luchtlekken vóór ALLES (zelfs isolatie is minder belangrijk dan lekken) Mijn enige spijt: ik heb er in mijn geval 2 en een half jaar over gedaan!!! : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79362
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11060




par Christophe » 19/10/09, 19:01

Hier is het volgens mij "af" voor dit jaar. Het is me gelukt om de luchtvochtigheid rond de 85% te stabiliseren...(99% voor de werken en na de 1ste fase van de werken)!

Er is geen spoor meer van vocht op de grond (klei/beton). We zullen over een paar maanden zien hoe het zich gedraagt.

Hier zijn de laatste lange termijn metingen tijdens de werken:

Beeld

1e periode: in de wijnkelder (dit is de ruimte waar de behandeling wordt toegepast)
2e periode: in de volgende kamer in de kruipruimte (we zien het verschil)
3e periode: weer in de wijnkelder met ontvochtiging bezig (work in progress).

Het belangrijkste verschil tussen de 1e en 3e periode zit hem op het niveau van de dauwcurve: er is geen condensatie meer terwijl er tijdens de 1e periode wel was! Dit is thermisch gezien een aanzienlijk voordeel!!

Ik heb de verklaring nog niet nadat de werkzaamheden zijn voltooid.
0 x
Patrick Devulder
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 25/07/14, 16:59

En welk resultaat na 5 jaar?




par Patrick Devulder » 25/07/14, 18:06

Er zijn 5 jaar verstreken en het zou interessant zijn om feedback te krijgen, evenals aanpassingen en verbeteringen.
0 x
Patrick Devulder
Ik ontdekte econologic
Ik ontdekte econologic
berichten: 2
Inschrijving: 25/07/14, 16:59

En nu?




par Patrick Devulder » 25/07/14, 21:04

Na 5 jaar zal ik, net als anderen ongetwijfeld, informatie hebben over de resultaten die zijn verkregen met de verschillende gebruikte producten, wetende dat een van de oorzaken van de infiltraties is geïdentificeerd en hersteld.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Hic
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 995
Inschrijving: 04/04/08, 19:50
x 5




par Hic » 26/07/14, 11:07

hi Christophe

Hoe verklaart u de 17° in uw wijnkelder?
en meer in de aangrenzende kruipruimte?

Nieuwsgierig!

een ingegraven kelder kelder heeft een bodemtemperatuur van 15°
als het geïsoleerd is van de rest van de kelder



Christophe schreef:Hier is het volgens mij "af" voor dit jaar. Het is me gelukt om de luchtvochtigheid rond de 85% te stabiliseren...(99% voor de werken en na de 1ste fase van de werken)!

Er is geen spoor meer van vocht op de grond (klei/beton). We zullen over een paar maanden zien hoe het zich gedraagt.

Hier zijn de laatste lange termijn metingen tijdens de werken:

1e periode: in de wijnkelder (dit is de ruimte waar de behandeling wordt toegepast)
2e periode: in de volgende kamer in de kruipruimte (we zien het verschil)
3e periode: weer in de wijnkelder met ontvochtiging bezig (work in progress).

Het belangrijkste verschil tussen de 1e en 3e periode zit hem op het niveau van de dauwcurve: er is geen condensatie meer terwijl er tijdens de 1e periode wel was! Dit is thermisch gezien een aanzienlijk voordeel!!

Ik heb de verklaring nog niet nadat de werkzaamheden zijn voltooid.
0 x
"Laat voeding uw medicijn zijn en uw medicijn uw voedsel" Hippocrates
"Alles heeft een prijs heeft geen waarde" Nietzche
Marteling voor Dummies
Verbied om het idee uit te drukken dat het veld acceleratie (magnetische en zwaartekracht)
En u krijgt uw octrooi geestelijke marteling optie beul succes
Avatar de l'utilisateur
chatelot16
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6960
Inschrijving: 11/11/07, 17:33
Plaats: Angouleme
x 264




par chatelot16 » 31/07/14, 00:45

u hoeft niet bang te zijn dat uw cementmortel niet is opgedroogd

cement hoeft niet te drogen, het kan uitharden onder water

het probleem is eerder dat het cement niet elastisch is, en in een dunne laag zijn er altijd te veel scheuren om te lekken

sikalite verbetert de afdichting van het cement, maar voorkomt geen scheuren ... er is nog een additief bij sika: sikalatex: het is duurder dan sikalite maar geeft de mortel meer elasticiteit en hechting

zie ook de grond ... als je wilt voorkomen dat vocht binnendringt wat niet door de muren gaat, gaat het door de grond ... je moet deze kelder transformeren in een onderzeeër
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Terug naar "renovatie, bouw en onroerend goed werk: hulp, advies en methodes ..."

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 38-gasten