Een site die bladeren ... nadenkend! - In de lijn van econolo?

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Billie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 32
Inschrijving: 02/05/05, 08:42
Plaats: Villeneuve de Berg (07)

Een site die bladeren ... nadenkend! - In de lijn van econolo?




par Billie » 30/11/05, 14:18

Ik kwam er vanmorgen achter
pensives.com

Ik heb nog niet alles onderzocht, maar wat ik zag verheugde me en sloot precies aan bij waar ik naartoe probeer te gaan.
Ik weet niet waar deze mensen vandaan komen, maar ze hebben een geweldig beredeneerde analyse die de plank raakt.

Ik laat je oordelen!
En laat ons weten wat je ervan vindt.
:P
0 x
"Wij erkennen geluk lawaai maakt als het verdwijnt." Jacques Prévert.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/11/05, 14:38

Zeer goed gedocumenteerde site, maar ik vind het moeilijk om te lezen en te navigeren... Het is jammer.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 30/11/05, 15:18

Het is waar dat deze site goed is.
Zoals gezegd ... schade aan de luchtwaardigheid.
Ze respecteerden de regel van 3 klikken niet en het is een
beetje zwaar om te lopen.
maar verder is het erg leerzaam.
0 x
Avatar de l'utilisateur
Billie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 32
Inschrijving: 02/05/05, 08:42
Plaats: Villeneuve de Berg (07)




par Billie » 30/11/05, 15:24

Inderdaad, als "grafisch ontwerper" bevestig ik "anergonomics". Maar hey, het is sober (er kunnen overal roze en oranje verlopen en geanimeerde clipart zijn! : Lol:) en het belangrijkste is de inhoud, goed geschreven, duidelijk, geposeerd en gedocumenteerd... met veel links.

Deze presentatie van het "alternatief", zoals de site, werpt licht op veel dingen:
De term alternatieve technieken is veelzeggend. Het roept de mogelijkheid op om de weg te openen naar andere sociale realiteiten, dankzij de implementatie van technieken die reageren op echte problemen, in dit geval op zoek naar meer autonomie. Het ideale is natuurlijk totale autonomie: maar daar is het alternatief echt utopisch.

De alternatieve geest is op stoom. Naast historische factoren (in het bijzonder de ineenstorting van gemeenschappen in de jaren '70 en '80), kunnen we paradoxaal genoeg de evolutie van de samenleving als geheel naar een grotere ecologische bezorgdheid noemen.

In de loop van internationale conferenties zijn er politiek correcte termen opgelegd, des te correcter omdat elke regering - hoe vervuilend die ook mag zijn - ze als eigen kan aannemen, zoals duurzame of duurzame ontwikkeling.

De spelers die actief zijn op het vlak van alternatieve technieken hebben zich tegelijk ook bij de overheid op de goede plek bevonden. Deze, naast het hebben van fantastische financiële middelen, kunnen als dieven opschieten met de professionals, wat betreft het gebrek aan toe-eigening van al deze technieken door het publiek.

Het is geen verrassing dat afpersing hand in hand gaat met het vasthouden van kennis en een diepgewortelde neiging om het publiek te infantiliseren.

Kortom, het promoten van populaire en gedecentraliseerde knowhow is in een dergelijke context waarschijnlijk geen prioriteit.

Maar ... wonder boven wonder zijn de juiste technieken al lang een aanhoudend succes in samenwerking met ontwikkelingslanden!

Dit resulteert in reële kansen om hulpbronnen, documentatie en concrete, bewezen prestaties te ontdekken, waarvan het succes vaak van vitaal belang is voor de betrokken bevolkingsgroepen (...)

http://pensifs.com/techniques/accueil-sources.php
0 x
"Wij erkennen geluk lawaai maakt als het verdwijnt." Jacques Prévert.
Avatar de l'utilisateur
Lapin
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 823
Inschrijving: 22/07/05, 23:50
x 2




par Lapin » 30/11/05, 15:33

Ik ben druk aan het browsen op de site, het valt niet te ontkennen dat het een vondst is
die zijn gewicht in goud waard is.

Ben nog steeds op het niveau van houtkachels, ik leer van elke pagina
toch stook ik al 20 jaar alleen met hout
de rest bij mijn ouders.
0 x
Gigie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 11
Inschrijving: 27/11/05, 16:33

website pensives.com




par Gigie » 30/11/05, 16:36

Bedankt dat je ons op de hoogte hebt gebracht van deze site. Hij is erg interessant. Maar ik kon het gebruikelijke gedeelte daar niet vinden. 'Wie zijn wij?'
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 30/11/05, 16:45

Ja hetzelfde ... en ik, het is dit deel dat me zorgen baart: http://pensifs.com/techniques/epistemologie.php

Ik heb een beetje moeite om het nut ervan te begrijpen... Welke boodschap willen ze overbrengen?
0 x
Avatar de l'utilisateur
Billie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 32
Inschrijving: 02/05/05, 08:42
Plaats: Villeneuve de Berg (07)




par Billie » 01/12/05, 10:37

Ja... ik had het niet gezien, het verdient een lezing met meerdere ogen en met een helder hoofd!

Wat ik begrijp is de kritiek op wetenschappelijke houdingen die de positie en de morele referentie van wetenschap in de samenleving al dan niet valideren:
- de legitimiteit ervan in de ogen van iedereen
- zijn vermogen/bereidheid om theorieën in twijfel te trekken
- zijn leven in het kader van het onderwijs

in grote lijnen: wetenschap, gericht op de mens of op 'utilitaire' technieken?

Maar het verdient verduidelijking en we zouden moeten zien wie de genoemde mensen zijn!

Een zin als deze maakt me sceptisch:
"Maar het meest interessante element is de mogelijkheid van een bewustzijn van het potentieel van theorieën zoals falsificatie als het begin van de definitie van een nieuw menselijk type, in staat om effectief te reageren op de uitdagingen van de moderne wereld."

:?
0 x
"Wij erkennen geluk lawaai maakt als het verdwijnt." Jacques Prévert.
Avatar de l'utilisateur
Billie
Ik leer econologic
Ik leer econologic
berichten: 32
Inschrijving: 02/05/05, 08:42
Plaats: Villeneuve de Berg (07)




par Billie » 01/12/05, 10:45

http://fr.wikipedia.org/wiki/Karl_Popper

Waar ik leer dat "refutability" in het Engels wordt gezegd: falsifiability
het Franse woord "vervalsing" misleidde me een beetje bij het lezen...

http://fr.wikipedia.org/wiki/Thomas_Kuhn

Fffff....

Het was alleen ter informatie!
: Roll:
0 x
"Wij erkennen geluk lawaai maakt als het verdwijnt." Jacques Prévert.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79112
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972




par Christophe » 01/12/05, 11:40

Billie schreef:http://fr.wikipedia.org/wiki/Thomas_Kuhn

Fffff....

Het was alleen ter informatie!
: Roll:


Oula...ik heb een beetje moeite met filosofen... : Lol:
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 266-gasten