Een cappuccino!

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Flytox
Modérateur
Modérateur
berichten: 14141
Inschrijving: 13/02/07, 22:38
Plaats: Bayonne
x 839




par Flytox » 20/12/09, 20:32

Je bent vrij om te denken dat het "natuurlijk" schuim is. Wat mij betreft, ik ga al meer dan 50 jaar en meer dan 20 jaar sinds ik leef elk jaar naar de zee in het gebied, en ik heb nog nooit zoveel schuim gezien (zeeschuim...de). Aan de andere kant lijkt het alsof ik elk jaar iets meer zie. Met de snelheid waarmee dit vordert, laten we zeggen dat over tien jaar het schuim de kustplaatsen zal bedekken tijdens stormen. : Mrgreen:
0 x
Reden is de waanzin van de sterkste. De reden voor de minder sterk is waanzin.
[Eugène Ionesco]
http://www.editions-harmattan.fr/index. ... te&no=4132
Avatar de l'utilisateur
voormalig Oceano
Modérateur
Modérateur
berichten: 1571
Inschrijving: 04/06/05, 23:10
Plaats: Lotharingen - Frankrijk
x 1




par voormalig Oceano » 20/12/09, 20:38

De zee produceert op natuurlijke wijze schuim. De microlaag van het zeeoppervlak bevat veel organische moleculen die oppervlakteactieve eigenschappen hebben, biosurfactanten (indien geproduceerd door levende organismen).
Degenen die zeewateraquaria hebben, gebruiken een skimmer die, door te borrelen, het zeewater reinigt door deze oppervlakteactieve moleculen te verwijderen. Er ontstaat een echt schuim.
Daarna is het niet ondenkbaar dat vervuiling dit effect zal vergroten omdat de koolwaterstoffen aan het oppervlak zullen verschijnen en zodra ze gedeeltelijk foto-geoxideerd zijn (zonne-UV + zuurstof - eerste deel van mijn oceanologie-scriptiewerk) en zich daarom zullen gedragen als oppervlakteactieve stoffen moleculen en verhogen daardoor de productie van dit zeeschuim.
In ieder geval zijn deze foto's echt indrukwekkend, maar ik zag veel schuim op de Berre-vijver die onderhevig is aan een sterke Mistral en aan lozingen van de petrochemische industrie en de steden eromheen.
0 x
[MODO Mode = ON]
Zieuter maar denk niet dat minder ...
Peugeot Ion (VE), KIA Optime PHEV, VAE, nog geen elektrische motor...

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 296-gasten