Het "kwaad" versus het "goede"

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Het "kwaad" versus het "goede"




par Grelinette » 17/07/21, 15:29

Onderwerp Ô hoe subjectief en filosofisch ... dus onderhevig aan splitsing. : Mrgreen: .

Bij het zien van alles wat er in de wereld gebeurt, vooral in de antropogene omgeving, heb ik het gevoel dat het "slechte" de overhand heeft op het "goede".

Het is een beetje alsof, en we hadden deze vraag over econologie gesteld voor een ander onderwerp, dat van "het zoeken naar vooruitgang", geregistreerd in het genetische erfgoed van de mens, het kwaad ook van nature zou worden geregistreerd in ons genetisch erfgoed en instinctief zou opduiken wanneer het goede vereist een (intellectuele) inspanning om uitgevoerd te worden.

In dezelfde geest (ook bij uitstek een verdeeldheid zaaiend onderwerp) besprak ik met een vriend die gepassioneerd is door hofjacht, en we hadden het over deze "traditie" die erin bestaat dat alle gasten en gasten op een hofjacht, en sommigen ofwel hun leeftijd, woon de laatste moord bij, dat wil zeggen de vrijlating van de honden die op de lage stukken van het beest zullen rennen dat zojuist is gedood en afgeslacht in het kielzog voor de ogen van de vergadering van alle leeftijden; een soort orgie in geweld en bloed! ....

Voor hem (mijn vriend) is het normaal, natuurlijk en positief dat heel jonge kinderen deze kleurrijke show bijwonen, juist om ze te verharden of zelfs ergens voor te verdoven. empathie ou mededogen, 2 faculteiten die uiteindelijk verlammende "gebreken" zouden zijn voor de menselijke samenlevingen waarin we leven. Kortom, een 'verworven' ongevoeligheid die een essentiële kwaliteit zou zijn voor succes in de wereld van de mensen waar kwaad en agressie meer aanwezig zijn dan goed en vrede.

Kortom, zijn "Kwaad", "Goed" op hetzelfde niveau in onze wereld en in onze menselijke hersenen? ...

Je hebt 2 uur... en ik haal de kopieën op! : Mrgreen:
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: "kwaad" versus "goed"




par ABC2019 » 17/07/21, 18:41

Het is duidelijk dat "kwaad" en "goed" geen gedefinieerde objectieve basis hebben, ook al zouden we allemaal willen denken dat "onze" opvattingen universeel zijn (en dat we vaak veel energie steken in het overtuigen van anderen). Zelfs "universele" verboden (moord en incest) kunnen worden geritualiseerd bij "goede" gelegenheden ("heilige" oorlog, doodstraf, geritualiseerde incestueuze verbintenissen zoals voor de farao's). Elk heeft zijn eigen morele kader - niettemin wordt "goed" vaak geassocieerd met een "orde" (men zou negentropie kunnen zeggen "), en "kwaad" met een wanorde (men zou kunnen zeggen entropie). / kwaad is het de weerspiegeling van de orde / wanorde dualiteit, waar we in de thermodynamica laten zien dat orde alleen kan worden opgebouwd door elders een nog grotere wanorde te veroorzaken?
1 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: "kwaad" versus "goed"




par Ahmed » 17/07/21, 22:24

Alle oude kosmogonieën streefden ernaar dit thermodynamische raamwerk vast te stellen om de duurzaamheid van de samenhang van hun samenlevingen te verzekeren, intuïtief begrijpend dat te veel entropie uiteindelijk averechts zou werken. Dit resulteert inderdaad in een moeilijkheid bij het inschatten van de juiste dosis entropie die nodig is om ad hoc negentropie in stand te houden: dit was echter de rol die aan de grote mythologische verhalen werd toegewezen.
Er zijn inderdaad twee niveaus van entropie: een zwakke en een sterke, om zo te zeggen. De sterke vormt de oerregel die heerst in het universum: de maximale dissipatie van energie (of maximale entropie), maar deze gaat ook door absoluut algemene neguentropische processen en onverschillig voor levende wezens, behalve op dit punt van het dissipatieve vermogen ... Het lage niveau (en we komen terug op het punt dat eerst werd benaderd) is dat wat een "kwaliteit van leven" zou garanderen (wat in strijd is met het concept van "levensstandaard" voor alle levende wezens en voor de niet-levenden, een soort compromis dat negentropie op "low noise" zou houden. rustig remmen om van 80 km/u naar 0 te gaan zoals bij het inrijden van een muur!).
Helaas zijn deze kosmogonieën verdrongen door nieuws dat, dankzij vele kunstgrepen, conceptueel elke beperking verwerpt en, in de overtuiging te ontsnappen aan ijdele ideologieën, daarvoor een ander smeedt uit hele stukken die elke voorstelling weigeren, aangezien pure abstractie van thermodynamisch determinisme. alleen voor zichzelf. Door op brute wijze de tot dusver vervatte krachten los te laten, oefenen ze hun vernietigende krachten uit (althans vanuit het oogpunt van de levenden die ons rechtstreeks interesseren) en zullen hun tijdelijke agenten niet sparen. Evolutie veroordeelt deze blinde bevrijders, aangezien ze nutteloos zijn geworden, zullen ze worden veroordeeld om te verdwijnen.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
Grelinette
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2007
Inschrijving: 27/08/08, 15:42
Plaats: Provence
x 272

Re: "kwaad" versus "goed"




par Grelinette » 18/07/21, 00:53

ABC2019 schreef:Het is duidelijk dat "kwaad" en "goed" geen gedefinieerde objectieve basis hebben, [...]
Zelfs "universele" verboden (moord en incest) kunnen worden geritualiseerd bij "goede" gelegenheden ("heilige" oorlog, doodstraf, geritualiseerde incestueuze verbintenissen zoals voor de farao's). [...]

Ik ben er niet van overtuigd dat "kwaad" en "goed" hebben geen duidelijke objectieve basis. Ik denk graag na, maar misschien is het om me gerust te stellen dat er "dingen" zijn die fundamenteel "goed" zijn en andere die fundamenteel "slecht" zijn.

Natuurlijk is er het essentiële gezegde: "Het ongeluk van sommigen maakt het geluk van anderen" dat lijkt te gaan in de richting van een subjectiviteit van "goed" en "slecht", maar ik plaats mijn reflectie op een ander niveau, namelijk de observatie dat bepaalde "dingen" fundamenteel worden gedaan in een "kwaadaardig" kader, dus "slecht", en andere omgekeerd, daarom "goed", in het bijzonder in de menselijke soort, en ik zou zelfs willen zeggen dat "dat" in de menselijke soort soorten.

In de dierenwereld lijkt het begrip "marteling" bijvoorbeeld niet te bestaan, zelfs als men kan denken dat de kat die speelt met een muis die hij zojuist heeft gevangen, hem een ​​soort marteling laat ondergaan ... Vindt de kat het niet gewoon leuk om te spelen in plaats van de muis pijn te zien lijden?
(met andere woorden, zijn empathie en compassie toegankelijk voor de kat?).

Wat betreft de religies die in feite subjectiviteit toevoegen aan "goed" en "slecht", blijf ik "agnostisch" zeer voorzichtig met de voorschriften die ze opleggen. Het simpele feit van het aanroepen van de reden voor "heilige oorlog" lijkt mij buiten discussie, zelfs als het debat interessant is in de zin dat de heilige oorlog richtlijnen wil geven en deze (goed / slecht) wil rechtvaardigen op basis van de wil van een oncontroleerbare of zelfs tegenstrijdige spirituele entiteit.

Ik vraag me vaak af wat de diepe motivatie is van bepaalde menselijke daden die mij "slecht" lijken ... en dan, om mezelf gerust te stellen, concludeer ik dat deze kwaadaardige daden, dus slecht, niet worden gemotiveerd door iets dat gerechtvaardigd of gerechtvaardigd is, en zijn uiteindelijk slechts de uitdrukking van een psychische stoornis.
Criminelen, zoals die waarover we de afgelopen jaren hebben gehoord (de Dutroux, Fourniret, Emile Louis, Nordahl Lelandais, enz.) leggen hun logica uit door te weten dat wat ze doen voor hen "goed" is omdat ze zich er slecht door voelen. " goed", maar deze redenering is gebaseerd op psychische stoornissen.
De scheidslijn is niet zo eenvoudig te definiëren, maar ik denk dat hij bestaat.

Om Ahmed een eerste antwoord te geven ... ik moet zijn opmerking meerdere keren herlezen ... :schok:
Maar ik begrijp niet waarom het principe van entropie wordt ingevoerd om de begrippen "goed" en "slecht" op te roepen!
Dat gezegd hebbende, begrijp ik dat levende samenlevingen, en dus niet alleen de mens, van nature onderhevig zijn aan permanente stoornissen en onevenwichtigheden, en ik stel me voor dat deze stoornissen een bron van positieve of negatieve gevolgen kunnen zijn, maar de noties van goed en kwaad moeten naar mijn mening eerder vergeleken met een spirituele en intellectuele reflectie dan met een thermodynamisch determinisme ...
Maar ik heb waarschijnlijk niet alles begrepen! :? (Ik zal zijn commentaar morgen herlezen, mijn hoofd 's nachts uitgerust en leeg, vooral omdat ABC2019 ook dit begrip entropie introduceert ...).
0 x
Project van de door paarden getrokken-hybride - Het project econology
"De zoektocht naar vooruitgang sluit de liefde voor traditie niet uit"
ABC2019
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12927
Inschrijving: 29/12/19, 11:58
x 1008

Re: "kwaad" versus "goed"




par ABC2019 » 18/07/21, 08:20

Grelinette schreef:
ABC2019 schreef:Het is duidelijk dat "kwaad" en "goed" geen gedefinieerde objectieve basis hebben, [...]
Zelfs "universele" verboden (moord en incest) kunnen worden geritualiseerd bij "goede" gelegenheden ("heilige" oorlog, doodstraf, geritualiseerde incestueuze verbintenissen zoals voor de farao's). [...]

Ik ben er niet van overtuigd dat "kwaad" en "goed" hebben geen duidelijke objectieve basis. Ik denk graag na, maar misschien is het om me gerust te stellen dat er "dingen" zijn die fundamenteel "goed" zijn en andere die fundamenteel "slecht" zijn.

als je al het menselijk gedrag neemt, is het echter duidelijk: bijvoorbeeld de mensenoffers door de harten van de Azteken te verscheuren schrikten de Spanjaarden af, maar integendeel, de Spanjaarden hebben de Indiaanse volkeren genocide gepleegd in naam van hun geloof, en dit soort tegenstrijdigheden heeft plaatsgevonden in alle koloniale veroveringen. Je voorbeeld van jagen is ook veelzeggend. Zelfs hierover forum, zijn er duidelijk diepe verschillen over wat "goed" of "slecht" is (om het meest recente geval te nemen, om beperkingen op te leggen aan niet-gevaccineerden, of omgekeerd, om een ​​vaccinatiecentrum te vernietigen bij protesten)

Maar in elk geval worden deze twijfelachtige acties voorgesteld als een noodzakelijk middel om een ​​verstoorde orde te herstellen, een goed omdat een kwaad nodig is om een ​​nog groter goed te vinden. Het is een menselijke eigenschap om tot abstracte opvattingen in staat te zijn in de naam waarvan hij bijna alles kan.

Natuurlijk is er het essentiële gezegde: "Het ongeluk van sommigen maakt het geluk van anderen" dat lijkt te gaan in de richting van een subjectiviteit van "goed" en "slecht", maar ik plaats mijn reflectie op een ander niveau, namelijk de observatie dat bepaalde "dingen" fundamenteel worden gedaan in een "kwaadaardig" kader, dus "slecht", en andere omgekeerd, daarom "goed", in het bijzonder in de menselijke soort, en ik zou zelfs willen zeggen dat "dat" in de menselijke soort soorten.

In de dierenwereld lijkt het begrip "marteling" bijvoorbeeld niet te bestaan, zelfs als men kan denken dat de kat die speelt met een muis die hij zojuist heeft gevangen, hem een ​​soort marteling laat ondergaan ... Vindt de kat het niet gewoon leuk om te spelen in plaats van de muis pijn te zien lijden?
(met andere woorden, zijn empathie en compassie toegankelijk voor de kat?).

zeker, alle zoogdieren (en veel gewervelde dieren inclusief vogels) vertonen medelevend en behulpzaam gedrag, maar meestal gereserveerd voor hun jongen of hun naaste soortgenoten. Wel of niet gedeeld worden door de dierenwereld is geen goed criterium. Het doden van de nakomelingen van een andere vader is gebruikelijk bij leeuwen, bijvoorbeeld, niet bij mensen. Omgekeerd zijn er ook "goede" gedragingen bij mensen die geen equivalent hebben bij dieren, en met goede reden - geld geven bijvoorbeeld.
0 x
Voor een idioot doorgaan in de ogen van een dwaas is een gastronomisch genot. (Georges COURTELINE)

Mééé ontkent dat nui met 200 mensen naar feestjes ging en niet eens ziek was moiiiiiii (Guignol des bois)
Avatar de l'utilisateur
GuyGadeboisTheBack
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 14821
Inschrijving: 10/12/20, 20:52
Plaats: 04
x 4301

Re: "kwaad" versus "goed"




par GuyGadeboisTheBack » 18/07/21, 12:57

Vrouwenmoord is eigen aan de mens. Geen ander voorbeeld in de natuur.
0 x
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12298
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2963

Re: "kwaad" versus "goed"




par Ahmed » 18/07/21, 13:08

Goed en kwaad zijn subjectieve vertalingen van fysieke verschijnselen. Daar is niets heel verrassends aan, aangezien het probleem van alle soorten is om jezelf te positioneren in relatie tot het functioneren van de wereld. Het is veel gevoeliger voor de menselijke soort, die een "mislukt dier" is dat niet kan rekenen op een instinctieve "gebruiksaanwijzing".
Ondanks de geconstateerde verschillen, moet worden opgemerkt dat op een bepaalde manier niemand kwaad met kwaad doet, maar een hoger goed zoekt dat het gepleegde kwaad zou rechtvaardigen, althans volgens de auteur ... : Mrgreen: Dit met een connotatie des te persoonlijker naarmate de zogenaamde beschaving zich ontwikkelt ...
Er moet ook worden opgemerkt dat in de christelijke traditie het kwaad niet echt bestaat, maar slechts een afwezigheid van goed is of een onvermogen om het te bereiken (een beetje zoals het begrip koude vergeleken met dat van warmte in de natuurkunde).
Net zoals oude beschavingen het probleem oplosten door hypostase en het offeren van mensenlevens aan afgoden, weigert de onze een standpunt in te nemen, behalve in minder belangrijke mate, en offert alle vormen van leven, evenals het niet-levende, op aan een ingebeelde fetisj, abstract waarde, maar met zeer reële gevolgen die nooit eerder waren bereikt.
1 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: "kwaad" versus "goed"




par sen-no-sen » 18/07/21, 18:30

Grelinette schreef:Onderwerp Ô hoe subjectief en filosofisch ... dus onderhevig aan splitsing. : Mrgreen: .
Het is een beetje alsof, en we hadden deze vraag over econologie gesteld voor een ander onderwerp, dat van "het zoeken naar vooruitgang", geregistreerd in het genetische erfgoed van de mens, het kwaad ook van nature zou worden geregistreerd in ons genetisch erfgoed en instinctief zou opduiken wanneer het goede vereist een (intellectuele) inspanning om uitgevoerd te worden.


"Het absolute kwaad is wanneer het goede een ander goed bestrijdt" Howard Bloom
Het kwaad bestaat niet op zichzelf.Dit begrip kan alleen worden gedefinieerd door de interpretatie van een waarnemer binnen een bepaalde cultuur en met betrekking tot de relatie van de verschillende betrokken fenomenen.
Spreken van "slecht ingeschreven in de genetische code" heeft nauwelijks enige zin, omdat het zou betekenen dat er een fundamentele substantie zou zijn aan de oorsprong van het kwaad, een kwaad dat zelf zou worden ondermijnd (sic!) Als het eindigde. happy end, jammer!
Het zou objectiever zijn om te spreken over het organisatieniveau van levende systemen. Het "kwaad" zou dus alles zijn dat het mogelijk maakt om de interne samenhang van een beschouwd systeem te verminderen ... Dit sluit aan bij het begrip entropie, entropie aan de bron lijden, maar ook leven...

De noties van goed en kwaad verschenen in de cultuur met de opkomst van beschavingen, in samenhang met de toename van de bevolking die moest samenwerken om sociale cohesie te garanderen in gebieden met beperkte oppervlakten.
De zogenaamde "morele" religies (met geboden: hindoeïsme, jodendom, enz.) verschijnen dus in de geschiedenis samen met de toename van het per individu beschikbare calorierantsoen, en dit in het bijzonder door de verbetering van de agrarische methoden.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
gildas
Grote Econologue
Grote Econologue
berichten: 879
Inschrijving: 05/03/10, 23:59
x 173

Re: "kwaad" versus "goed"




par gildas » 18/07/21, 21:32

Bonsoir,
Als een goed vecht tegen een ander goed, is het niet langer een goed a : Cheesy:
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79111
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 10972

Re: "kwaad" versus "goed"




par Christophe » 19/07/21, 00:04

Goed onderwerp! Het zal nodig zijn om de titel te verfijnen ...

Ik heb nog niets van uw ontwikkelingen hierboven gelezen, maar het zijn niet de ideeën die ik over het onderwerp mis ... ik kan alleen maar zeggen dat ...tijdens een oorlog is er alleen GOED voor GOED ... (dus het concept van goed tegen kwaad militair gesproken ... mouahahaha) en dat slecht doen is veel meer sociaal dankbaar en belonend dan goed doen in het niveau van sociaal bewustzijn waarin de overgrote meerderheid van de mensheid leeft...

Je hebt het 2e deel niet begrepen ... onthoud wat geld is ... het is slechts menselijke arbeidstijd ... en absoluut niets anders!

Hoe kunnen we het schrammen 'vereren' van miljardairs die kapitaliseren op het werk van miljoenen mensenlevens en vrijheid, gelijkheid en broederschap durven verdedigen? Een zekere Bouffon 1er doet het regelmatig ... (terwijl hij 99.99% van zijn mensen veracht) ...

Terwijl er maar één modern slavernijcontract is tussen deze 2 werelden!


Amen!

1 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 258-gasten