Trouwens ... wat is Nuclear precies?

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par Did67 » 17/11/17, 12:58

Ahmed schreef:Ja, het is goed om aan te geven waarom kernenergie niet "nul CO2-uitstoot" is, zoals we overal horen.


Verrassend genoeg heeft niemand het ooit over de grijze energie van aardolieproducten !!! 1 l brandstof wordt gegeven voor 10 kWh (ongeveer). Als het gaat om olieschalies in Canada, is bijvoorbeeld 1 l brandstof nodig om 3 te produceren! 30% grijze energie, nooit genoemd. En toch, is het product niet verfijnd, was het niet over de hele wereld getransporteerd om bij u thuis te eindigen ...

Ik ben nog steeds verbaasd over de handigheid die erin bestaat de grijze energie van hernieuwbare energiebronnen te onderstrepen en die van aardolieproducten te negeren, alsof de liter brandstof per wonder in onze tank is aangekomen!
0 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par sen-no-sen » 17/11/17, 12:59

Grelinette schreef:Er zijn enkele waarden op internet, in de orde van 300 tot 400 graden in het primaire circuit, d.w.z. het circuit waarvan het water de door de kernreactie geproduceerde warmte direct zal terugwinnen, (Zie de EDF-website) ... terwijl de nucleaire reactie een paar graden Celsius 15 000 000 kan produceren. (We "spelen" met vijftien miljoen graden om 300 te gebruiken! :schok: ).



Je zou fusie en splijting niet verwarren?
In een kernreactor is de brandstoftemperatuur niet hoger dan een paar honderd graden, het is een langzame en progressieve afgifte van energie, niets te maken met wat er in een A-bom te vinden is.
Deze afgifte van energie wordt geregeld en wordt op een constante snelheid gehouden dankzij regelstaven die het aantal neutronen regelen.
Een moderator regelt de snelheid van de neutronen om de kans te vergroten dat ze een reactie veroorzaken, gelukkig anders zou de reactor uiteindelijk smelten (rond 2500C °).


En als ik me niet vergis, is dit wat er gebeurde met Tsjernobyl, en het is ook wat we vreesden voor Fukushima, het beroemde "Chinese syndroom".


In het geval van het smelten van de reactorkern, is de temperatuur van het radioactieve magma niet hoger dan 3000C °, het idee van het Chinese syndroom is zeer overdreven, in afwezigheid van een herstelkroes zou het magma infiltreren in de watertafel en zou na een paar jaar afkoelen ...

maar uiteindelijk is het, om water gewoon te verwarmen op 300 °, zeker goedkoper om grote turbines in het magma van een vulkaan te installeren dan om een ​​kerncentrale te bouwen! En waarschijnlijk ook goedkoper om de geproduceerde elektriciteit uit de warmte van vulkanen te transporteren, zelfs als deze uit sommige vulkanische gebieden aan de andere kant van de wereld komt!


Onrealiseerbaar in de zin dat de thermische bemonstering een afkoeling van het magma op het oppervlak zou bedekken, wat de vorming van een onstabiele oppervlaktekorst zou veroorzaken, waardoor warmteterugwinning in een korte tijd onmogelijk zou worden.
Bedenk dat een vulkaan een geologisch dissipatief energiesysteem is, als we voorkomen dat het magma naar buiten komt, zal het op een andere manier een evacuatie van zijn entropie veroorzaken ... wat geen goed idee is !!!
1 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par sen-no-sen » 17/11/17, 13:06

Did67 schreef:Ik ben nog steeds verbaasd over de handigheid die erin bestaat de grijze energie van hernieuwbare energiebronnen te onderstrepen en die van aardolieproducten te negeren, alsof de liter brandstof per wonder in onze tank is aangekomen!


Fossiele brandstoffen zijn van nature vervuilend, dus het is niet echt nodig om het hele proces uit te leggen, iedereen heeft al een supertanker, een raffinaderij of een vrachtwagen voor brandstoftransport gezien.
Aan de andere kant, met betrekking tot hernieuwbare energiebronnen, worden we gemakkelijk verkocht aan dromen en "groene energie", waarbij hernieuwbare energiebronnen synoniem zijn met het redden van de planeet, wat verre van de waarheid is.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par Did67 » 17/11/17, 14:16

Ik vind het echter oneerlijk om het te negeren. Zelfs als "iedereen het weet" ... Op dat moment zouden we ook kunnen zeggen dat iedereen de kranen zag die nodig zijn om een ​​windturbine te monteren, de vrachtwagens die de wieken brengen ...

In mijn redenering vind ik dat het nooit goed is om van het ene uiterste naar het andere te gaan ... Zelfs als het voor een goed doel is (bijvoorbeeld "pedagogiek").
0 x
Avatar de l'utilisateur
Did67
Modérateur
Modérateur
berichten: 20362
Inschrijving: 20/01/08, 16:34
Plaats: Elzas
x 8685

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par Did67 » 17/11/17, 14:20

sen-no-sen schreef:
Onrealiseerbaar in de zin dat de thermische bemonstering een afkoeling van het magma op het oppervlak zou bedekken, wat de vorming van een onstabiele oppervlaktekorst zou veroorzaken, waardoor warmteterugwinning in een korte tijd onmogelijk zou worden.
Bedenk dat een vulkaan een geologisch dissipatief energiesysteem is, als we voorkomen dat het magma naar buiten komt, zal het op een andere manier een evacuatie van zijn entropie veroorzaken ... wat geen goed idee is !!!


Laten we genuanceerd zijn: geothermische energie wordt op grote schaal toegepast door bepaalde landen die "op vulkanen leven". IJsland bijvoorbeeld.

Ik ben het ermee eens dat generalisatie (we boren overal, we gaan het magma in en we halen zijn warmte terug) veel ingewikkelder zou zijn. In geothermische energie blijven we in de lagen van hete rotsen, zelf verwarmd door magma ...
0 x
Olivier22
Ik begrijp econologic
Ik begrijp econologic
berichten: 178
Inschrijving: 06/11/08, 16:41
Plaats: 35 / 22
x 6

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par Olivier22 » 17/11/17, 16:18

Wat betreft het zoeken naar diepe geothermische holtes, vergeet u een detail: naast de problemen in verband met boren, moet het water ook warm blijven totdat het de oppervlakte bereikt ... Een pijp van enkele kilometers lang maakt een hel van een verwarming!

Grelinette schreef:de "minimale voordelen" die men eruit haalt, namelijk om water slechts een paar honderd graden te verwarmen, als ik het mag zeggen!

Weet je trouwens welke temperatuur van nucleaire reactie eigenlijk wordt gebruikt om het water te verwarmen dat de turbines aan het einde van het proces van stroom zal voorzien om elektriciteit te produceren?

Er zijn enkele waarden op internet, in de orde van 300 tot 400 graden in het primaire circuit, d.w.z. het circuit waarvan het water de door de kernreactie geproduceerde warmte direct zal terugwinnen, (Zie de EDF-website) ... terwijl de nucleaire reactie een paar graden Celsius 15 000 000 kan produceren. (We "spelen" met vijftien miljoen graden om 300 te gebruiken! :schok: ).

Het water wordt verwarmd tot ongeveer 330 ° C.
Het circuleert in een gesloten circuit tussen de reactor en de wisselaars (stoomgeneratoren). In de wisselaars koelt het af tot ongeveer 290 ° (als mijn geheugen mij goed dient) en gaat dan terug naar de reactor.
Het hele circuit wordt onder een druk van 3 bar gehouden, zodat het water in vloeibare toestand blijft.

U spreekt van kernsplijting als een vlam waarvan slechts een klein deel van de warmte zou worden gebruikt; dat is niet de manier om ernaar te kijken.
Een vlam heeft een minimumtemperatuur nodig om te worden gehandhaafd. Nucleaire splijting vindt plaats ongeacht de temperatuur.
Als de brandstof volledig geïsoleerd is, kan de temperatuur oplopen tot extreme niveaus omdat de geproduceerde energie ter plaatse blijft. Dit is wat er gebeurt in een bom.
Als we deze energie opnemen, voorkomen we de temperatuurstijging. Dit is wat er gebeurt in een energiecentrale.
De temperatuur is stabiel wanneer het afgenomen vermogen gelijk is aan het vermogen dat door de reactie wordt geproduceerd.

In een energiecentrale is het opgenomen vermogen gekoppeld aan de vraag van het netwerk, het is een vast punt. Het is daarom noodzakelijk om het vermogen van de kernreactie constant aan te passen zodat de temperatuur van het circuit stabiel blijft.
De kracht van de reactie wordt geregeld door de absorptie van neutronen, met behulp van boor verdund in het water van het primaire circuit en grafietstaven tussen de brandstofelementen. Hoe meer neutronen we absorberen, hoe minder er overblijft om de reactie te handhaven.

Wanneer we meer neutronen absorberen dan de reactie veroorzaakt, vertraagt ​​het (we zeggen dat het convergeert).
Wanneer de reactie meer neutronen produceert dan deze absorbeert, versnelt het (er wordt gezegd dat het divergeert). In deze situatie moet u snel reageren, anders raakt de reactie meeslepen.
Het is om deze reden dat er een langzaam regulatiemiddel is (boorconcentratie in het water) en een snel regulatiemiddel (invoeging van de grafietstaven in de reactor).
Nauwkeurigheid in het voorbijgaan: we konden de reactie alleen regelen met grafietstaven, het probleem is dat ze een onregelmatige slijtage van de brandstofelementen veroorzaken (die bovenaan zijn bijna altijd omringd door de staven, ze verslijten nauwelijks , terwijl die aan de onderkant bijna nooit zijn behalve wanneer de reactor wordt gestopt). Dus kiezen ze liever om het gemiddelde vermogen aan te passen dankzij de hoeveelheid boor en om de grafietstaven alleen voor korte-termijnvariaties te verplaatsen.

Ik verzeker je, de plaatsing van de uraniumelementen in de reactor betekent dat weglopen niet mogelijk is: zelfs als de reactie sterk uiteenloopt, zullen we nog steeds meer neutronen kunnen absorberen dan deze kunnen produceren.

Waar het vervelend wordt, is wanneer je niet voldoende koelt en de reactor begint te smelten. Omdat we opeens eindigen met grote hopen gesmolten uranium die niet langer door boraatwater of grafiet worden gekruist. Er bestaat daarom een ​​risico dat we de reactie niet langer kunnen reguleren: deze loopt vrij uiteen en het is een catastrofe (Fukushima, Tsjernobyl).
De hoeveelheid brandstof die compact moet worden verzameld om de reactie te laten divergeren zonder mogelijke controle wordt kritische massa genoemd. Het hangt af van het type brandstof (voor 235 uranium is dit bijvoorbeeld 48 kg).
Verschillende kleine stabiele blokken die plotseling tegen elkaar worden verpletterd (bijvoorbeeld met behulp van een detonatie) maken het daarom mogelijk om deze kritische massa te bereiken. Zo steek je een A-bom aan.

Nou, ik ben een beetje verspreid, maar dat wil zeggen dat er geen afval in een reactor zit:
- het water wordt zeker niet erg sterk verwarmd, maar de stroming is enorm, het vermogen van de ketel is dus hoog
-de reactie wordt gecontroleerd en daarom vertraagd, maar plotseling kan het langer duren (precies zoals een batterij): alle beschikbare energie wordt daarom uiteindelijk inderdaad gebruikt : Wink:
(Eindelijk is het niet helemaal correct omdat we de brandstof ruimschoots vervangen voordat deze duidelijk volledig inactief is geworden)

Een opmerking over de prestaties:
Een drukwaterreactor van het P4-type (bijvoorbeeld) produceert een thermisch vermogen van 4500 MW. Het elektrisch vermogen is 1300 MW. De rest is verdeeld in thermodynamische verliezen (efficiëntie van de turbines), thermische verliezen (isolatie van de leidingen) en verbruik van de energiecentrale zelf (pompen, diensten, enz.)
Dernière édition par Olivier22 de 17 / 11 / 17, 16: 46, 1 keer bewerkt.
1 x
Avatar de l'utilisateur
sen-no-sen
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6856
Inschrijving: 11/06/09, 13:08
Plaats: High Beaujolais.
x 749

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par sen-no-sen » 17/11/17, 16:18

Did67 schreef:
sen-no-sen schreef:
Laten we genuanceerd zijn: geothermische energie wordt op grote schaal toegepast door bepaalde landen die "op vulkanen leven". IJsland bijvoorbeeld.

Ik ben het ermee eens dat generalisatie (we boren overal, we gaan het magma in en we halen zijn warmte terug) veel ingewikkelder zou zijn. In geothermische energie blijven we in de lagen van hete rotsen, zelf verwarmd door magma ...


Ja natuurlijk, maar mijn opmerking volgde het idee om turbines direct in de krater van de vulkaan te plaatsen.
Voor de rest kunnen we natuurlijk geothermische energie in vulkanische gebieden benutten, maar dit blijft een lokale oplossing en veel minder voor de hand liggend dan het lijkt.
0 x
"Engineering gaat soms over weten wanneer je moet stoppen", Charles De Gaulle.
Ahmed
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 12306
Inschrijving: 25/02/08, 18:54
Plaats: Bourgogne
x 2967

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par Ahmed » 17/11/17, 18:20

Heeft, Je schrijft:
Ik ben nog steeds verbaasd over de handigheid die erin bestaat de grijze energie van hernieuwbare energiebronnen te onderstrepen en die van aardolieproducten te negeren, alsof de liter brandstof per wonder in onze tank is aangekomen!

Het is zo waar dat het een argument is om je te verzetten tegen degenen die beweren dat er "dankzij de magie van de markt" altijd olie zal zijn: het zou voldoende zijn om er meer voor te betalen!
Deze redenering houdt geen rekening met de fysieke realiteit: wanneer de hoeveelheid energie die nodig is om een ​​bepaald volume olie te extraheren neigt naar energie-equivalentie (en ruim daarvoor *), is het niet langer mogelijk om de operatie, ongeacht de prijs dat we overeenkomen om te betalen voor het eindproduct.

* Aangezien het hier alleen gaat om de kosten van extractie en dat daar natuurlijk aan wordt toegevoegd, zijn dat van transport, raffinage en distributie.
0 x
'Geloof vooral niet wat ik je vertel.'
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par moinsdewatt » 17/11/17, 21:50

sicetaitsimple schreef:
Ahmed schreef:Ja, het is goed om aan te geven waarom kernenergie niet "nul CO2-uitstoot" is, zoals we overal horen.


Dat klopt, maar het is waar voor bijna alle vormen van energie. Een windturbine of een zonnepaneel heeft energie nodig om te worden geproduceerd, vervoerd, gemonteerd, elke winningsindustrie heeft energie nodig en veroorzaakt CO2-emissies, als u hout met een kettingzaag snijdt en naar huis brengt met uw auto en uw aanhangwagen, hetzelfde, als u aardgas vloeibaar maakt, als mijn herinneringen goed zijn, besteedt u ongeveer 20% van de initiële energie, enz, enz ...

Het blijft om cijfers achter dit alles te plaatsen, maar ik denk niet dat het enorm is voor nucleaire.


het is snel gevonden.

Beeld

bron: https://origo.energy/2017/05/02/quel-es ... uvelables/
0 x
moinsdewatt
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 5111
Inschrijving: 28/09/09, 17:35
Plaats: Isére
x 554

Re: Trouwens ... wat is Nuclear precies?




par moinsdewatt » 17/11/17, 21:53

Christophe schreef:Verticaal bewegen en ..
in de rotsvraag laten we zeggen een aanzienlijk grotere energie voor elke afgelegde km :)

Het diepste boren overschreed 12km volgens mij ... potentiële diepe geothermische locaties zijn vrij zeldzaam ...


12 262 meter erg precies. Record in het bezit van de Russen in 1989 en sindsdien ongeslagen gebleven.

https://fr.wikipedia.org/wiki/Forage_sg3
0 x

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : Geen geregistreerde gebruikers en 142-gasten