Voor bierliefhebbers (Belgische of andere)

De ontwikkelingen van forums en de site. Humor en gezelligheid tussen de leden van de forum - Tout est any - Presentatie van nieuwe geregistreerde leden Ontspanning, vrije tijd, vrije tijd, sport, vakanties, passies ... Wat doe je met je vrije tijd? Forum uitwisselingen over onze passies, activiteiten, vrije tijd ... creatief of recreatief! Publiceer uw advertenties. Advertenties, cyberacties en petities, interessante sites, kalender, evenementen, beurzen, tentoonstellingen, lokale initiatieven, verenigingsactiviteiten ... Geen puur commerciële reclame alstublieft.
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043

Voor bierliefhebbers (Belgische of andere)




par Christophe » 11/08/06, 15:36

Goed, niets te maken met econologie, maar een beetje algemene kennis doet nooit pijn he!

Dus hier is een "kleine" vergelijking (664-bieren :schok: ) op (bijna) alle bieren ter wereld ... Ik denk dat sommige gebruikers hiervan forum zal waarderen (volg mijn blik : Cheesy:)

Hier zijn de definities (punaiz Ik heb het gevoel dat ik lang dom was ...):

ABDIJ: wordt gezegd van een bier dat, als het momenteel niet in de abdij wordt geproduceerd, (op zijn best) een paar jaar geleden werd geproduceerd, of meer in het algemeen wordt geproduceerd niet ver van een klooster (of soms van puin ...). Tot op heden zijn er weinig Belgische abdijen (behalve de trappisten) die zelf nog een commercieel bier brouwen. In Duitsland produceren sommige abdijen nog steeds bier. Belgische abdijbieren onderscheiden zich meestal door hun kwaliteit, ze zijn bijna altijd van hoge gisting, opnieuw gefermenteerd in de fles, redelijk sterk en zalig.
Enkele goede Belgische abdijbieren: St Benoît, Monseigneur, Bonne Espérance, Leffe, Maredsous, Grimbergen ...


PALE ALE: Engels bier, licht amberkleurig, verfrissend, goed gehopt en vrij droog. De Pale Ale behoort tot de grote familie van Ales (van Deense Öl: drankje gebrouwen in zuiver water met een licht geroosterde gerstemout en op smaak gebracht met rozemarijn) waar we ook milde ales, bruine ales, sterke ales vinden ...) Enkele klassieke Pale Ales: Bass Pale Ale, Martin's Pale Ale ...


GUARD: Frans bier (traditioneel Nord en Pas de Calais) van hoge gisting, over het algemeen amber, zacht en min of meer gekarameliseerd. Lang bewaard in vaten (vandaar hun naam). Enkele klassieke bewakers: Jenlain, La Choulette, Saison St Médard, Pastor Ale ...


GUEUZE: De echte geuze, specifiek Belgisch, uit het Brussels gewest, is het resultaat van spontane gisting (de gisten komen uit de omgevingslucht en worden niet toegevoegd door de brouwer, ze zijn van het type Brettanomyces brusselensis en Brettanomyces Lambicus, en is alleen te vinden in het wild in de Zenne-vallei, rond Brussel). Afkomstig uit een mengsel van lambiek (basisproduct) van verschillende leeftijden (1, 2 en 3 jaar voor good guys), is het een zeer moeilijk bier om te maken, gevoelig voor atmosferische omstandigheden, lang om te bereiden, en dat past zich niet goed aan de huidige winstgevendheidseisen. Daarom aarzelen bepaalde brouwers van gueuzes in België zelf niet om hun producten te snijden met bier van hoge gisting, om suiker toe te voegen, te filteren, te pasteuriseren ... om te antwoorden, zeggen ze, openbare eisen en economische beperkingen. Momenteel probeert Frankrijk geuze te produceren, wat heeft geleid tot het verhogen van de schilden van Belgische brouwers (we begrijpen ze), terwijl geuze wettelijk beschermd is (hoewel de definitie te wensen overlaat) in België.


KRIEK: Kriek Lambic is een bier dat ontstaat uit een mengsel van lambiekgeuze en kersen (enkele maanden gemacereerd in de geuze). Het is waarschijnlijk de oudste fruitige mix op basis van geuze, meer recent verschenen mengsels van zwarte bessen, frambozen, perziken, aardbeien, druiven, bananen, mirabelpruimen enz ... Vooral de Fransen waarderen de krieks Mort plotseling en Belle-vue, zoet, gefilterd, gepasteuriseerd, gesneden, kortom: niet authentiek. Om een ​​idee te krijgen van een traditionele kriek, kunt u de Kriek lambic Cantillon proberen. of de Kriek Lambic Girardin.


OUD BRUIN: "Old brunette" in het Nederlands. Soort bier van hoge gisting, bordeauxbruin van kleur, met een zoetzure geur en smaak. Een van de meest verrassende soorten bier, die erg verfrissend kunnen zijn. Typisch vertegenwoordigd door Rodenbach. (in dezelfde geest ook: Vichtenaar, Oud Piro, Zulte, Petrus ...) NB: niet aanbieden aan bruine en gevoelige stiefmoeders ...


PILS: Pils duidt klassiek een bier van lage gisting aan met een blonde kleur, wiens naam is afgeleid van lagers geproduceerd uit 1842 in de stad PLZEN (Tsjechië). Tsjechische bieren, algemeen bekend om de kwaliteit en zoetheid van hun wateren, zijn sinds de 19e eeuw in heel Europa populair. Zelfs vandaag de dag is dit type "origineel" bier gemakkelijk te vinden onder merken zoals Pilsner Urquell, Budweiser Budvar, Wenzels ... De afgeleide kopieën van deze bieren zijn zelfs succesvoller geweest dan de echte Pils, aangezien Vandaag wordt de wereldmarkt gedomineerd door merken zoals Heineken, Stella Artois, Kronenbourg, Carlsberg, die hun modellen hebben overtroffen in verkochte hoeveelheden en in reputatie, maar zelden in kwaliteit.
De beroemdste pils in Frankrijk zijn onder andere: Meteor, 1664, Kanterbraü, Jupiler, Heineken, 33 export ... die samen met enkele anderen goed zijn voor meer dan 80% van de totale bierconsumptie; omdat, laten we niet vergeten, de eerste kwaliteit van een pil is om licht te zijn en te vernieuwen.
In die zin is Pils het eerste bier ter wereld.


STOUT: Bier van hoge gisting gebrouwen met geroosterde (en niet gemoute) gerst, zwart van kleur, met een licht gekarameliseerde en geroosterde smaak, sterk gehopt. Er zijn 3 soorten stouts: Bitter Stout (droog, bitter, ongeveer 4.5% vol. Alcohol), Milk Stout (zoeter, met lactose), Russian Stout (ook gerstewijn genoemd, zeer rijk aan alcohol (10% vol.), Zoet). Het typische voorbeeld van bittere stout is Guinness, dat in zeer verschillende versies bestaat (Belgische versie: 7%, gekarameliseerd, Franse versie: rokerige, kruidige smaak, Ierse versie 'Draft' (druk, maar in fles, geleverd met een spuit die het mogelijk maakt om een ​​echte crème te verkrijgen, door bier opnieuw in het glas te injecteren, alleen in Ierland verkocht en kan GB zijn), het schuim (onder druk of in flesversie 'diepgang') is zeer stabiel en zeer romig (witte kaas aspect 0%), de smaak is van een krachtige bitterheid, de smaak is droog. Laten we de Ierse Murphy's noemen, ook opmerkelijk voor de druk.


TRAPPIST: bier uitsluitend gemaakt door of onder de controle van trappistenmonniken (hervormde cisterciënzers met strikte naleving). Zeer sterk, gefermenteerd in de fles, het zijn uitstekende bieren van hoge gisting. Momenteel maken alleen 6-abdijen ter wereld trappistenbieren (Orval, Westmalle, Rochefort, Chimay, St Sixtus, Koningshoeven). De naam 'Trappiste' heeft zijn oorsprong in de ND-abdij van de Grande Trappe, opgericht in 1140 door Rotrou II, graaf van Perche, in Soligny (Orne). Deze abdij, eerst Benedictijner, vervolgens Cisterciënzer van 1148, werd hervormd in 1664 door de abt van Rancé. Het is de abdijmoeder van de cisterciënzers die zijn hervormd vanuit strikte naleving, 'trappisten' genoemd waarvan de abdij van Cîteaux de algemene abdijzetel is (Cîteaux: Cisterciënzers). Trappisten zijn naar onze smaak (met echte Belgische lambiek en enkele andere zeldzame uitzonderingen) de beste bieren ter wereld. Ze hebben een echte geschiedenis en worden gebruikt om werken te financieren. Boeiend en zeldzaam, het is een bewijs van het bestaan ​​van God.


MALT: Kunstmatig gekiemde gerst, gedroogd en gereduceerd tot bloem, gebruikt om bier van te maken. Afhankelijk van het feit of de gebruikte gerst min of meer verwarmd is, zal de mout eveneens een min of meer geaccentueerde kleur hebben (van bleek naar bruin veranderend door barnsteen, rood ...) die de kleur zal bepalen bier. Sommige geroosterde (geroosterde) mouten worden gebruikt om het bier een donkere kleur en een speciale geroosterde smaak te geven. (Guinness, St Medard Brown seizoen ...)
Sommige mensen beschouwen mout als het merg van bier en hop als zijn ziel, mout heeft een vrij diepe geur.


HOPS: (Old Dutch Hoppe) Klimplant, gekweekt voor zijn kegels, gebruikt om bier op smaak te brengen, tot 8 m hoog, van de cannabinaceae-familie. De hop werd vroeger gekweekt op houten stelen, het groeit nu op uitgerekte metaaldraden. Op het Europese continent worden alleen vrouwelijke hopbloemen gebruikt om bier op smaak te brengen en het bitter te maken.
Sommige soorten hop staan ​​bekend om hun bitterheid, terwijl andere schitteren met hun aroma, zodat de brouwer verschillende hop kan gebruiken om zijn bier te maken. Onder de belangrijkste hopsoorten zijn Brewers's gold, Northern Brewer (Kent), Hallerthau (Duitsland), Poperinge (Belgisch Vlaanderen), Saaz (Bohemen) ...
Hop heeft een geur die moeilijk te definiëren is, vergelijkbaar met nat stro, bepaalde kazen of plantenplanten. Te bezoeken: het hopmuseum in Poperinge (Belgisch Vlaanderen)

En hier is de vergelijkingstabel:

Excel-formaat: https://www.econologie.com/forums/public2/bieres.xls

OpenOffice-indeling: https://www.econologie.com/forums/public2/bieres.sxc
Dernière édition par Christophe de 14 / 08 / 06, 19: 05, 3 keer bewerkt.
0 x
Avatar de l'utilisateur
abyssin3
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 623
Inschrijving: 18/07/05, 15:12




par abyssin3 » 11/08/06, 15:47

:schok:
Kom op, een kleintje voor het weekend:
"Mijnheer en mevrouw" pudebièredanlefrigo "hebben een zoon, hoe noemen ze hem?"


Ik laat je de eer om het op de prijzenlijst te plaatsen ...







Antwoord: Roger, omdat: "Rrrrroooohhh, ik zou bier in de koelkast kunnen hebben!" (/ Roger Pudebièredanlefrigo)
0 x
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 11/08/06, 16:03

Pfffu zuigt raadsels in ... Ik heb je bericht bewerkt om het antwoord te lezen : Mrgreen:

Ik geef aan dat er 664-bieren "getest" zijn ... of bijna 2-jaren tot 1-bier per dag : Cheesy:
0 x
Rulian
Ik postte 500 berichten!
Ik postte 500 berichten!
berichten: 686
Inschrijving: 02/02/04, 19:46
Plaats: Caen




par Rulian » 14/08/06, 14:13

Belgische bieren? Geen pompeuze vergelijkingen nodig: Orval, Rochefort en Mac Chouffe vormen de Holy Trinity of Hibnin : Mrgreen:
0 x
Avatar de l'utilisateur
olifant
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 6646
Inschrijving: 28/07/06, 21:25
Plaats: Charleroi, centrum van de wereld ....
x 7




par olifant » 14/08/06, 18:57

Wist je dat er een vestiging in Brussel is met een kaart met 2006-biernamen.

de bovenstaande kaart heeft het telefoonboekformaat en wanneer u deze op het terras aanvraagt, vragen wij u om een ​​aanbetaling
0 x
olifant Supreme Ere éconologue PCQ ..... Ik ben te voorzichtig, niet rijk genoeg en te lui om bespaart de CO2! http://www.caroloo.be
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 14/08/06, 19:05

elephant schreef:Wist je dat er een vestiging in Brussel is met een kaart met 2006-biernamen.


2006 ?? :schok: :schok: Zonder dec ??

En zijn ze allemaal op voorraad?

Wat is de naam van de herberg, het verhaal dat ik daar passeer wanneer ik in Brussel ben?
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/09/10, 14:10

Bovendien is er nu een goede reden om koud bier te drinken!

Oude Egyptische mysterie opgelost?
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 20/09/10, 14:14

Waarom denk je dat mijn redenen daarvoor niet goed waren? : Mrgreen: : Mrgreen: : Mrgreen:

Wat zegt 2 in het artikel?

ps: "beer god" ik heb er ook een !! : Mrgreen: : Mrgreen:
0 x
bernardd
Econologue expert
Econologue expert
berichten: 2278
Inschrijving: 12/12/09, 10:10
x 1




par bernardd » 20/09/10, 14:33

Fermentatie produceert echter van nature antibiotica van het type "tetracycline".

Ze beseften het, omdat sommige mummies fluorescerende tanden hebben, vroegen ze zich af waarom. Nu maakt tetracycline de tanden fluorescerend: ze zochten naar mogelijke bronnen, en met name de ferment Streptomyces waaruit tetracycline wordt gewonnen. En deze gisting werd gebruikt voor bier, maar ook voor bepaalde soorten brood.

Het zou me niet verbazen als dit ook het geval is voor yoghurt en kaas: maar misschien vind je het minder lekker :onheil:

Kortom, we hebben helemaal niets bedacht: we leven in synergie / symbiose met bacteriën, schimmels en virussen. Ze willen vermoorden is niet de juiste oplossing ...
0 x
Tot ziens!
Christophe
Modérateur
Modérateur
berichten: 79323
Inschrijving: 10/02/03, 14:06
Plaats: planet Serre
x 11043




par Christophe » 20/09/10, 14:47

Ok, bedankt, het is duidelijker : Cheesy: ! Maar ik wist al dat bier goed was voor de gezondheid (behalve de volgende dag ... in sommige gevallen :D )

Wat betreft de symbiose, ik ben het ermee eens, pkoi geloof je dat allergieën de 20-jaren zijn gestegen?

Dit is wat er gebeurt als we in een wereld leven die te geaccepteerd / te gevaccineerd is: het immuunsysteem werkt niet meer voldoende en heeft de verkeerde doelen ...
0 x

 


  • Vergelijkbare onderwerpen
    antwoorden
    bekeken
    laatste bericht

Ga terug naar "De bistro: leven op de site, vrije tijd en ontspanning, humor en gezelligheid en advertenties"

Wie is er online?

Gebruikers die dit bekijken forum : sicetaitsimple en 349 gasten